České dráhy, které dnes vlastní areál, ale nemohou za všechna znečištění, se rozhodly situaci po letech vyřešit. Podařilo se jim sehnat dotaci a za 69,2 milionu korun chtějí do konce roku zdejší přírodu zachránit.
"Odhadujeme, že odtud necháme odtěžit přes 32 tisíc kubíků zeminy. Ta se podle výsledků rozborů uloží k dekontaminaci, část pak poputuje na řízenou skládku odpadů," popisuje Gabriel Jursa, ředitel Regionální správy majetku ČD.
Podle něj se během roku na staveništi vystřídá až dva a půl tisíce nákladních vozů. "Rozpočet ve výši 69,2 milionů korun zahrnuje i následné terénní úpravy a zpětný závoz vytěžených prostor," dodává.
Kromě toho dráhy počítají i s osmdesáti průzkumnými sondami do hloubky pěti metrů, aby zjistily, jak hluboko je zdejší zem znečištěná. Další tři roky pak budou odborníci situaci sledovat a kontrolovat kvalitu podzemních vod a vody ve studnách okolních domů.
Chemická výroba v Brodku u Přerova se datuje od roku 1894. Továrna původně sloužila k výrobě mazadel pro vozy a stroje. Postupně své portfolio rozšířila o dehtové výrobky, asfalt a následnou impregnaci dřeva. V roce 1960 pak závod přešel do majetku drah.