Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdní řády jsou špatné, autobusy musí vynechávat zastávky, tvrdí řidič

  10:21aktualizováno  10:21
Lidé čekající v Olomouci na autobus městské dopravy se občas spoje nedočkají. Důvodem jsou špatně nastavené jízdní řády, kvůli nimž mají autobusy olomoucké hromadné dopravy zpoždění, a pak vynechávají zastávky na trase. MF DNES situaci přiblížil jeden z řidičů Dopravního podniku.
Řidič autobusu olomouckého Dopravního podniku popsal boj se zpožděními, jejich následky nesou cestující i řidiči. (Ilustrační snímek)

Řidič autobusu olomouckého Dopravního podniku popsal boj se zpožděními, jejich následky nesou cestující i řidiči. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Janeček, MAFRA

Kvůli svému svědectví o fungování olomouckého Dopravního podniku si řidič přeje zůstat v anonymitě. Jeho jméno redakce zná. "Je potřeba, aby se u nás hodně věcí změnilo. I kvůli bezpečí cestujících," řekl MF DNES.

Popsal problémy se zpožděním. Na vině jsou podle něj špatně nastavené jízdní řády. Počítají totiž spíše s prázdnými ulicemi a vypnutými semafory. "Jejich tvůrci tak mohou za častá zpoždění. Evidentně nevzali v potaz hustší provoz či nějakou komplikaci," zlobí se šofér.

Jako příklad uvádí linku ke Globusu či trasu mezi zastávkami Na Špici a Hlavní nádraží. "Tady byla do poslední změny jízdních řádů dlouhé měsíce minuta na dojezd. To bylo naprosto nesmyslné. I kdyby to člověk projel přímo, neměl šanci," tvrdí řidič. "Někteří kolegové se snažili, aby vedení jejich připomínky okamžitě zohlednilo, ale stalo se tak až při plánovaném předělání řádů."

Tuto změnu z loňského prosince potvrzuje i mluvčí Dopravního podniku Magdaléna Kopřivová. Zdůraznila, že úpravy řádů vychází zejména z podnětů řidičů. "Jsou k tomu i proškolováni. Jízdní doby jsou vždy stavěny na průměrnou propustnost komunikací," konstatovala.

Při velkém zpoždění dostane řidič pokyn vynechat zastávky...

Řidič autobusu však zmínil i situace, při nichž šoféři dostanou od dispečera pokyn, aby se cíleně některým zastávkám vyhnuli.

"Stává se to kvůli velkému zpoždění. Řidiči se řekne, aby to jednoduše řečeno otočil a hned jel zpátky s tím, že čekající cestující nabere další spoj," popisuje muž praxi, kvůli níž některé autobusy z jedné linky jakoby "vypadnou". "Do toho dalšího se pak samozřejmě musí směstnat o to více pasažérů," dodal muž.

Existenci výzvy k neobsluhování zastávek mluvčí Kopřivová nevylučuje. Zazní podle ní většinou při poruše či neprůjezdných silnicích. "Vynechané spoje se v provozu ojediněle vyskytují," doplnila.

...a také kvůli tomu někdy nemají potřebné přestávky

Vedle cestujících ovšem zpoždění dopadá i na samotné řidiče. Ukrajuje jim minuty z přestávek, které mají na odpočinek. "Jeden autobus odstavíte v našem depu v ulici Dolní hejčínská a pak musíte vyrazit na náměstí Hrdinů, kde přebíráte další linku," líčí každodenní součást své práce jeden z řidičů.

Jeho směny trvají šest až jedenáct hodin. Při zrychlené chůzi mu tento přesun průměrně zabere deset minut. "Ovšem pokud jste předtím kvůli špatně nastaveným jízdním řádům nabrali dvacet minut zpoždění, moc vám z přestávky nezbude," přemítá muž. "Mnozí z nás tak v kuse jezdí déle, než by měli. Může to být až devět hodin za sebou," tvrdí.

Kopřivová zdůrazňuje, že pauzy řidičů nastavil Dopravní podnik tak, aby odpovídaly platným zákonům. "Pokud vznikne na lince zpoždění, může v některých případech dojít i ke zkrácení přestávek. Pokud je zpoždění větší či není dodržená legislativou daná pauza, střídá řidiče provozní záloha," prohlásila.

Řidiči vozí cestující za 65 až 86 korun hrubého na hodinu

Jako problém pak nicméně zaměstnanec olomouckého Dopravního podniku vidí také to, že pro něj převážně řídí senioři. "Jen si vezměte, kolik mladých za volanty autobusů vídáte. Většinou jsou to důchodci, co jezdívali zájezdy, či vojáci, kteří sem chodí jezdit v rámci brigád. Omlazení řidičů je problém, který se podniku již roky nedaří vyřešit," konstatuje muž.

Je přesvědčený, že většinu nově příchozích řidičů odradí hlavně plat. "Dopadne to tak, že si v Olomouci jen naberou roční či dvouletou praxi a odejdou. Mluvil jsem s nimi, prodlužovat smlouvu tady nechtějí." S tím však Kopřivová nesouhlasí, zájem o prodloužení smlouvy mají podle ní všichni. "Odchody řidičů jsou minimální," ohrazuje se mluvčí.

Otázku o příčině, kvůli níž se Dopravnímu podniku nedaří sehnat či udržet mladé řidiče označuje za špatně položenou. "Nehledáme mladé řidiče. Hledáme řidiče zdravotně a profesně způsobilé," uvádí. Bližší informace k výši mezd ovšem nezveřejnila.

Nástupní plat řidiče pak šofér, s nímž MF DNES mluvila, vyčíslil na 65 korun za hodinu. "Po mnoha měsících se tato taxa zvedá o zhruba pět až deset korun. Strop, na který se můžete maximálně při vší zodpovědnosti za desítky cestujících dostat, je dle mého směšných 86 korun hrubého za hodinu," uzavřel muž.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.