Fotografie ze zkoušky baletu Jesus Christ Superstar, který měl mít v pátek 29.

Fotografie ze zkoušky baletu Jesus Christ Superstar, který měl mít v pátek 29. března premiéru v Moravském divadle Olomouc. | foto: Michal Hančovský

Zrušení baletu těsně před premiérou rozhádalo olomoucké divadelníky

  • 0
V olomouckém Moravském divadle to vře. Důvodem je zrušení baletu Jesus Christ Superstar jen dva dny před premiérou. Šéf baletního souboru a autor zrušeného představení Robert Balogh obvinil ředitele divadla Josefa Podstatu, že lže o tom, jak vypadalo vyjednávání o licenci na světoznámý muzikál.

Klíčovou licenci olomouckému divadlu neposkytla agentura, která zastupuje hlavního autora muzikálu Jesus Christ Superstar. O autorská práva s ní pro Moravské divadlo vyjednávala agentura Dilia.

"Tvrzení pana ředitele Podstaty, že divadlo 'někdo' vodil rok a půl za nos a že za všechno mohou agentury, není pravda. Pan ředitel se jednoduše bojí podívat pravdě do očí," konstatuje v jednom ze svých tiskových prohlášení Balogh.

Dále upozorňuje, že divadlo po změně na pozici pracovníka, který za zajištění licence odpovídal, v jednáních o autorských právech od ledna 2012 důsledně nepokračovalo.

"Žádné vyjednávání však nebylo a neexistuje ani žádná smlouva na toto vyjednávání mezi agenturou Dilia a divadlem," líčí šéf olomouckého baletu. O samotnou premiéru se podle něj divadlo začalo zase zajímat až týden před jejím uvedením.

"Není tedy pravdou, že by divadlo průběžně jednalo se zástupci provozovacích práv," popisuje Balogh.

Je to osočování, Balogh překrucuje, říká ředitel

To ale ředitel Podstata odmítá a označuje jeho prohlášení za izolovanou reakci svého podřízeného.

"Tu jsem však od něj neobdržel standardním postupem, ale dozvídám se to od médií. Nepřipadá mi to normální, a přestože jsem zvyklý na určitá specifika uměleckého prostředí, tak toto vnímám až v rovině osočování a překrouceného popisu reality. Nechci se snížit k podobným krokům," reagoval na Baloghova slova ředitel Podstata, který samotný průběh jednání dokládá řadou dokumentů.

Podoba zrušeného baletu

"Samozřejmě se jednalo, a to od podzimu 2011. Všechny podklady jsem předložil radě města, spolu s materiály od agentury Dilia, která nám poskytla své e-maily, jež si vyměnila s druhými stranami," dodává Podstata. I on nicméně připouští, že jím vedené divadlo udělalo při přípravě nového baletu chybu.

"A to ve smyslu důvěřivosti k agentuře Dilia a k samotnému procesu získávání licence. Mohu jim vyčítat, že stanovisko autora hudby nezjistili po patnácti týdnech, ale po patnácti měsících. Zároveň sobě a nám vyčítám, že jsme tu situaci podcenili. Ukolébáni dosavadním postupem, kdy jsme vždy dříve nebo později dolicencovali všechno potřebné, jsme ztratili ostražitost," přemítá.

Město ředitele potrestá, ale neodvolá

Podstatu teď kvůli zrušení premiéry čeká finanční postih. Jeho detaily upřesní radní na svém příštím zasedání. "Shodli jsme se, že se navzdory všem okolnostem jedná o pochybení, které se v žádném případě nesmí opakovat," uvedl primátor Martin Novotný. K odvolání Podstaty se radní nepřiklonili.

Ředitel divadla má nyní za úkol zpracovat nová pravidla, kterými se divadlo bude příště při získávání licencí řídit. Vedení města s Podstatou probíralo i možnosti, jimiž by divadlo nakonec balet o Ježíši mohlo na svá prkna dostat.

"Jednou z nich je počkat, až práva na hudbu budou volná. Nevíme ale, kdy to bude," říká Podstata. Další cestou je jednání o takzvané podlicenci s agenturou zastupující držitele práv a s Hudebním divadlem Karlín, které nyní Jesus Christ Superstar v Česku hraje. Třetí možnost se týká šéfa baletu Balogha.

"Měl by říct, zda je zde v situaci, kdy nemáme k této inscenaci hudbu, cesta k použití jiné hudby či úpravě samotného představení," shrnul Podstata. Samotný termín, kdy by se Olomouc mohla premiéry baletu Jesus Christ Superstar dočkat, ale nyní nedokáže odhadnout.