Normy jsou stupidní, řekl ministr a vrátil na část R46 stotřicítku

  • 469
Návratu vyšší rychlosti se v pondělí dočkali řidiči na rychlostní silnici R46 nedaleko Brodku u Prostějova. Dělníci tu totiž začali měnit značky stanovující rychlostní limit. Místo stovky se bude na většině míst jezdit o deset kilometrů v hodině více, někde se dokonce povolí opět stotřicítka. První značku ceremoniálně vyměnil ministr dopravy Zdeněk Žák.

Ten navíc uvedl, že chce bojovat o to, aby bylo maximum 130 kilometrů v hodině na většině silnice. Dopravní odborníci se přitom už dříve vyjádřili, že na to silnice nemá parametry.

Přeznačení silnice bude trvat několik dní, řidiči by tak tento týden měli dávat větší pozor na to, jakou rychlostí se smí kde jet.

"Je nutné instalovat téměř sto nových značek, takže práce budou trvat přibližně do středy. Celkem bude stát přeznačení necelého půl milionu korun," shrnul ředitel olomoucké krajské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka.

Maximální rychlost se zvýšila na 110 kilometrů v hodině v úsecích letiště Vyškov – Brodek u Prostějova a Prostějov – Olomouc, ovšem s lokálním omezením na devadesát kilometrů za hodinu v místě křižovatek bez připojovacích pruhů.

Tato rychlost bude kvůli prudkým zatáčkám, velkému počtu křižovatek a ochraně před hlukem platit také na průtahu Prostějovem.

Normy jsou stupidní, řekl ministr

Až stotřicítkou pak budou moci řidič uhánět mezi Brodkem u Prostějova a Prostějovem s výjimkou dvou zatáček u Žešova, kde bude maximální rychlost snížena na 110 kilometrů v hodině. Přibližně jde o kilometry 13 až 20 a 22 až 23.

Ministr dopravy Zdeněk Žák ale na místě řekl, že bude usilovat o zavedení stotřicítky na většině silnice.

"Mým cílem je, aby se na celé R46 vrátila původní maximální rychlost, tedy 130 kilometrů v hodině. S výjimkou několika krátkých úseků, kde uznávám, že musí být rychlost nižší kvůli opravdu malým poloměrům zatáček. Případně na průjezdu Prostějovem. Ale na rovných úsecích třeba z Prostějova do Olomouce opravdu nedává nižší rychlost smysl. Aby se na silnici opravené za stovky milionů - s nejmodernějším povrchem a svodidly co nejsou ani na D1 - kvůli nějakým stupidním normám jezdilo pomaleji než v době, kdy tu byly vyjeté koleje a rezavá svodidla, proti tomu chci bojovat. To obyčejným občanům nikdy nevysvětlíme," řekl při symbolickém přeznačení u Brodku u Prostějova.

"Proto je nutné svést boj s policií i s odborníky. I kolem současné změny rychlosti byl velký boj, na ministerstvu to pořád nešlo, a až teprve když jsem začal vyhrožovat, že to někoho bude stát křeslo, tak se najednou rychle řešení našlo. Normy musí sloužit lidem a ne naopak. Když vyplývá něco tak pitomého jako snížená rychlost na opravené silnici z normy, tak musíme najít buď jiné řešení nebo tu normu změnit. Není přece na opravenou starou silnici pohlížet jako na novou a vztahovat na ni současné normy, které jsou mnohem přísnější," dodal.

Vyšší rychlosti podle odborníků vadí sklon zatáček

Podle některých dopravních odborníků však nejsou technické a konstrukční parametry silnice na většině míst vhodné pro stotřicetikilometrovou rychlost, neboť původně byla silnice konstruována na maximální rychlost 100 kilometrů v hodině.

Problémem jsou například poloměry a sklon zatáček a především absence odstavného pruhu, takže řidiči jedoucí stotřicetikilometrovou rychlostí nemusí včas na odstavené auto zareagovat a to především právě v zatáčkách.

Problematické jsou i příliš krátké nájezdy a sjezdy, kde nejsou řádné připojovací a odbočovací pruhy. ŘSD doposud jednu takovou křižovatku přestavělo, na druhé se nyní pracuje.

Dva roky trvající opravy R46 celkem stály 300 milionů korun. Silnice dostala na většině míst nový povrch a moderní svodidla i dopravní značení. Kromě toho byly také postaveny na jedné křižovatce řádné připojovací a odbočovací pruhy, na další křižovatce nyní dělníci pracují. Několik dalších jich ovšem ještě zbývá.