Tak dlouho usilovali manželé Hrdličkovi z Brníčka na Šumpersku pro speciality z ovčího mléka vyráběné na jejich farmě o značku Haná regionální produkt, až se jí nakonec raději vzdali. Podle nich se totiž občanské sdružení, které má přidělení certifikátu značícího místní původ, originalitu a zajímavost na starosti, o vše nestará tak, jak by mělo.
"Nám se to hodně líbilo. Lidem, kteří tápou, by značka měla pomoci jako jakási záruka. Když ale vidíme tu byrokracii a nemáme odezvu od těch, kdo mají přidělování značky na starosti, tak do toho nejdeme," řekla Soňa Hrdličková.
Ona a její muž jsou první, kdo měli o značku zájem, ale z procesu vystoupili. "Pro nás to až tak moc neznamená. Nezájmem o naše výrobky rozhodně netrpíme a práce máme pořád nad hlavu," tvrdí Hrdličková.
Podle ní je vše kolem získání značky Haná regionální produkt zbytečně zdlouhavé a komplikované. "Problémem byly i odpovědi na naše maily. Tohle nemáme zapotřebí."
Nové certifikace i peníze budou na podzim
Celý proces má na starosti občanské sdružení Aktiv plus. Jeho zástupce Petr Manek si nemyslí, že by něco zanedbali. "Šestého září zasedne certifikační komise, která rozhodne o nových držitelích značky Haná regionální produkt. Čekali jsme na dotaci z Olomouckého kraje, takže to nebylo možné urychlit."
ZNAČKA HANÁ REGIONÁLNÍ PRODUKTByla vytvořena v rámci systému regionálních značek Domácí výrobky. Uděluje se výrobkům spotřebního charakteru a přírodním či zemědělským produktům. Jejím cílem je zviditelnit území Hané, má podpořit místní výrobce, kteří hospodaří šetrně, tradičně a v souladu se zájmy ochrany přírody. (zdroj: Aktiv plus) |
Rozhodnutí Hrdličkových z procesu certifikace vystoupit nechce Manek komentovat. "Od nich nic oficiálně nevím."
Sdružení podle něj teď firmám s certifikovanými výrobky dá peníze na účast na různých akcích. Vyjdou také propagační materiály. "V listopadu pak plánujeme další kolo certifikace," doplnil Manek.
Tento postup ale kritizuje i další zájemce o certifikát pro své tvarůžkové lahůdky, Zbyněk Poštulka z Loštic. "Co šlo rozdělit do celého roku, se nahrne na podzim. Takové šturmování je úplně zbytečné."
Postup sdružení navíc vidí obdobně jako Hrdličkovi. "Zájem by měl být na obou stranách. Zatím je aktivita jen ze strany nás, výrobců, a to je špatně. Informovali jsme se třeba na Šumavě, kde vše běží úplně jinak."
Poštulka o certifikát bojuje už od ledna, značku chtěl mít na turistickou sezonu. "Turisté se o krajové speciality zajímají stále víc, značka Haná regionální produkt už mohla pomáhat," míní výrobce.
ČEKÁME UŽ OD LEDNA, ŘÍKÁ VÝROBCEManželé Poštulkovi z Loštic, kteří ve své prodejně lahůdek vyrábějí a prodávají tvarůžkové moučníky, chtějí pro své výrobky certifikát s označením Regionální produkt Haná. Neskrývali zklamání, když prestižní značku nedostali před prázdninami, dostanou ji zřejmě až na podzim. "Když to řeknu trochu nadneseně, prošvihli jsme turistickou sezónu. Nemyslím, že bychom prodávali málo, ale mohlo sem přijít mnohem víc turistů, kteří se o krajové speciality zajímají čím dál víc," míní Zbyněk Poštulka. Kde se podle vás stala chyba? Přes evidentní zklamání o značku pořád usilujete. Proč? Čím vám organizátoři zdůvodnili, že certifikaci dostanete až v září? |