"Nemá jít o represi, ale o nabídku školy, jak rodičům pomoci zvládnout problémy s dítětem," říká Lenka Schwarzová z ministerstva.
Na přípravě smluv s ministerstvem spolupracuje třeba renomovaný dětský psycholog Václav Mertin. Smlouvy, které by se mohly objevit už v novele školského zákona chystané na podzim letošního roku, by neuzavírali automaticky všichni rodiče, ale jen ti, jejichž dítě bude mít vážné problémy s chováním.
Pokud by však rodiče už podobnou smlouvu podepsali, musí počítat s tím, že škola bude vymáhat její dodržování, třeba i pod hrozbou vyhazovu dítěte.
Rodič by podle smlouvy například musel každý den důkladně zkontrolovat pomůcky třeťáka, který je permanentně nenosí a nezměnilo se to ani po běžné promluvě.
Ministr: Rodiče bývají lhostejní
Ministerstvo se návrhem snaží reagovat i na zhoršující se spolupráci rodičů se školou, na niž si učitelé také často stěžují.
"Rodičům je často jedno, jak se dítě ve škole chová – a ono to ví. Problémy se tak stupňují," říká ministr školství Josef Dobeš (VV). O chystaných smlouvách škol s rodiči debatují i sami učitelé na odborném webovém portálu. "Já bych se nebál slova povinnost rodičů. Například formulace 'rodiče budou kontrolovat to či ono' nejsou přece otázkou nějaké smlouvy, ale jasnou povinností rodičů," napsal tam například Jan Zouhar.
O tom, že je třeba do problémů při vzdělávání a s ním související kázně ve školách zapojit i rodiče, mluví rovněž předsedkyně školského výboru Sněmovny Anna Putnová (TOP 09). "Při zajišťování kázně dětí jsou rodiče naprosto nezastupitelní a dneska na sebe tuto zodpovědnost bohužel neberou," říká.
Podle Putnové je nejvyšší čas o tomto problému začít mluvit. "Na ministerstvu školství je, aby to nějak zaštítilo," míní poslankyně.