"Trup má délku 23 metrů, křídlo pak 27 metrů, když se k tomu připočítá ještě délka kamionů a celé kolony, dostaneme se až na 200 metrů," vypočítal délku konvoje mluvčí muzea Tomáš Kelnar.
I přes pečlivě naplánovaný převoz se transportu nevyhnuly počáteční problémy. Přestože obě křídla měla být v Olomouci první, a teprve potom měl dorazit trup, jel nakonec celý konvoj dohromady.
"Při nakládání jsme zjistili, že nám kvůli směrovce na ocase pořád přebývá asi dvacet centimetrů, museli jsme proto celý trup naklonit tak, abychom se dostali pod 5,3 metru," informoval o dalším problému Kelnar.
Z letounu bylo nejprve nutné demontovat křídla. Ta měla původně do Olomouce dorazit jako první ještě před trupem, nakonec ale putovaly všechny části letadla společně v jednom konvoji.
Také příliš velká výška trupu by mohla způsobit potíže, na své cestě se totiž letoun nevyhnul ani trolejím a drátům. "V Otrokovicích jsme nakonec troleje zvedat nemuseli, v Olomouci-Neředíně jsme ale na dráty museli dát pozor," podotkl.
Lidé v Olomouci letoun uvidí už v sobotu
Letadlo, které si návštěvníci budou moci poprvé v olomouckém muzeu prohlédnout při slavnostním zahájení sezony už tuto sobotu, je největším československým letounem, který byl u nás vyroben pouze v šesti prototypech.
Dopravu prototypu zkomplikovala výška letadla, kvůli směrovce totiž přebývalo zhruba dvacet centimetrů, které by mohly poškodit trolejové vedení. Letoun proto bylo nutné naklonit.
"Nikdy se nevyráběl sériově, každý stroj je unikátní. Dokonce se stává, že kola z jednoho letadla nepasují na druhé," směje se Kelnar. Podle něj je letoun mířící do Olomouce v pořadí třetím vyrobeným, další stroje mají například v Kunovicích nebo v Americe.
Letadlo chtějí organizátoři složit zpátky už ve středu, aby bylo připraveno na sobotní zahájení. "Letoun musíme ještě očistit, je totiž trošku špinavý. Zatím ale nevíme, zda se lidé budou moci podívat i do interiéru, nejprve musíme zjistit jeho stav," dodal Kelnar.