Takzvaná jižní spojka usnadňuje cestu motoristům, kteří se potřebují dostat ve směru z Plumlova na Brno a naopak. Spojuje ulice Krasickou a Určickou, takže řidiči nemusejí přes obydlené části města. Prostějov vyšla na osmatřicet milionů korun.
Místostarosta Prostějova Jiří Pospíšil potvrdil, že jednání o výkupu posledního pozemku byly komplikované. "Obě strany musely udělat ústupky, abychom se vyhnuli soudnímu sporu. Ten by se mohl táhnout léta a skutečně by mohlo dojít k tomu, že bychom museli provoz na jižním kvadrantu úplně zastavit," nastínil.
Požadavky rakouského majitele byly pro město neúměrné, nakonec ale vznikla dohoda na částce osm a půl milionu. Řešení spočívá v tom, že město odkoupí nejen zhruba 1 100 metrů čtverečních, které jsou pod novou silnicí, ale i dalších asi šest hektarů sousedního pole, což byla podmínka majitele.
Dohodu již schválili zastupitelé, co však bude město s ornou půdou dělat, zatím není jasné. Radnice ale nyní zpracovává nový územní plán, ve kterém by pole mohlo změnit například na stavební parcely. Ani do té doby navíc půdu nechce nechat ležet ladem a bude se snažit pronajmout ji zemědělcům.
Na obchvat stále nesmí kamiony, čeká se na hlukové zkoušky
Druhým problémem obchvatu, který má odvádět dopravu z centra Prostějova, je ale fakt, že na něj stále nesmí nákladní auta. "Nyní je jižní spojka ve zkušebním provozu. V okamžiku, kdy budou vyřešeny majetkoprávní záležitosti, zde město povolí normální provoz. Podmínkou hygieny jsou však nové protihlukové zkoušky, které budeme muset udělat," vysvětlila místostarostka Alena Rašková.
Problém by při nich podle ní být neměl. Silnice totiž leží v polích a součástí stavby je i pět metrů vysoká protihluková stěna směrem k nejbližším obytným domům. "Jsem přesvědčena, že díky nim jsou veškeré normy splněné," podotkla.
Hygienici posuzovali už projekt, zkoušky mají ověřit zda přijaté hodnoty platí. "S protihlukovými opatřeními přišel investor, tedy město Prostějov. To nyní zajistí měření hluku, a bude tak ověřeno dodržování limitů," uvedl ředitel Krajské hygienické stanice Olomouckého kraje Zdeněk Nakládal.
Na definitivní zprovoznění jižní spojky netrpělivě čekají například obyvatelé Drozdovic, kterým dnes nákladní vozy projíždějí podél chodníků a pod okny desítek rodinných domků.
Podle dopravních policistů se navíc úplným otevřením spojnice zvýší i bezpečnost. "Z hlediska dopravy v Prostějově by bylo lepší, aby nákladní auta na jižní spojku mohla," řekl dopravní inženýr z Dopravního inspektorátu v Prostějově Michael Vafek.