K ulehčení situace ve Chválkovické ulici by totiž podle všeho stačilo málo: kdyby se na křižovatkách nejprve vyladily semafory na "zelenou vlnu", aby mohla auta plynuleji projíždět, až poté by se řešily úpravy, jež v budoucnu pomohou bezpečněji přecházet chodcům. Tuto variantu také odborníci před začátkem oprav doporučovali s tím, že by takové řešení kolabující dopravě ulevilo.
Magistrát však práce "otočil" a dal přednost stavebním úpravám pro chodce. Dopravní omezení ve spojení se semafory, které na sebe navzájem nenavazují, tak dopravu na průtahu z města úplně zastavily.
Vyladění semaforů je drahé, tak začala nejdřív stavba
Zvolit opačný postup doporučovala studie odboru koncepce a rozvoje, která vznikla před rokem.
"Studie na úpravu Chválkovické měla dvě části - v první bylo řešení křižovatek, to znamená úprava signálních plánů, popřípadě úprava samotných křižovatek tak, aby se zvýšila jejich propustnost. Druhá část, navrhující stavební úpravy, byla nástavba, nadstandard," popsal vedoucí oddělení koncepce dopravy Marek Černý.
Radnice přesto začala budováním středových ostrůvků, nových zastávek autobusů nebo přechodu pro chodce. Na semafory dojde také, ovšem postupně a až poté, co skončí stavební práce.
"Už jsou tam nainstalovaná zařízení, která ovlivňují rychlost změny signálu. Zatím je ale nemůžeme optimálně nastavit, protože ve Chválkovické se pracuje," uvedl dopravní náměstek primátora Ivo Vlach.
Proč radnice nenechala sladit všechny semafory, než vůbec spustila stavební práce? Mluvčí Jana Doleželová tvrdí, že výměna takzvaných řadičů v křižovatkách je finančně náročná, proto je město bude instalovat postupně. Peníze na výměnu zařízení a jeho výrobce schválila městská rada teprve letos.
Také vedoucí odboru dopravy magistrátu Petra Pospíšilová uznává, že synchronizace všech semaforů bude pro zdejší dopravu velké plus: "Provoz vozidel by byl řízen koordinovaně a dynamicky ve vztahu k aktuální situaci. Tato změna oproti minulosti by měla výrazně přispět ke zkvalitnění dopravy v této nadměrně zatížené lokalitě."
Policie chválí: Bezpečnější bude cesta pro chodce i auta
Po Chválkovické ulici projede denně 23 tisíc aut a každým rokem se hustota provozu zhoršuje. Definitivní úlevu může Chválkovicím a přilehlým čtvrtím přinést až výstavba východní části obchvatu Olomouce, kterou plánuje stát. Termín jejího zahájení v roce 2018 však kvůli úsporám na dopravních stavbách není jistý.
Proto se radní rozhodli výpadovku aspoň částečné upravit. Na křižovatkách s ulicemi U Podjezdu, Sladovní a Železniční se tak staví bezpečnostní ostrůvky, vzniká nová zastávka autobusů při odbočce na Selské náměstí a také přechod poblíž Čadovy ulice. To vše za 4,5 milionu korun. Práce mají skončit nejpozději 12. října.
Tím, kdo úpravy ve Chválkovické jednoznačně chválí, je olomoucká policie. "Prvním pozitivním opatřením je, že se zvýší bezpečnost přecházejících chodců. Druhou výhodou jsou ostrůvky u odbočky na Samotišky. Vozidla od Selského náměstí totiž budou moct využít úkrytu za ostrůvkem při odbočování doleva," uvedla policejní mluvčí Marta Vlachová.