Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kvalita srovnatelná s Evropou se olomouckému nádraží opět vzdaluje

  9:07
Do kolekce propadlých termínů, které odsouvají začátek třímiliardové proměny olomouckého vlakového nádraží, přibyl další. Dosud se zdálo, že by práce mohly začít už v červnu. Vše se ovšem odsouvá o měsíce. Čeká se totiž na nové rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled ze severovýchodu (od čtvrti Bělidla). | foto: Moravia Consult Olomouc

Úplně první termín začátku prací přitom byl říjen 2012. Skluz obřího plánu tak snadno může narůst již na celý rok.

Komplikace nastaly letos v dubnu, kdy antimonopolní úřad zasáhl do výběrového řízení organizovaného Správou železniční dopravní cesty souvisejícího právě s olomouckou "vlakovou revolucí“.

Proměna olomouckého uzlu

Firmy, které ji měly spustit, už si správci železnic vybrali, kontroloři z ÚOHS však rozhodnutí zrušili. Svůj krok odůvodnili netransparentností a porušením zákona, k němuž mělo dojít.

A nyní se schyluje k dalšímu střetu.

Zástupci SŽDC i vítězové tendru se nyní oficiálně ohradili a podali takzvané rozklady. "Soudcem" nyní bude přímo předseda ÚOHS Petr Rafaj.

"Proti rozhodnutí ÚOHS ve věci veřejné zakázky na rekonstrukci železniční stanice v Olomouci byly podány dva rozklady. A to jak zadavatelem SŽDC, tak vybraným uchazečem, sdružením společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha. O rozkladech bude rozhodovat Petr Rafaj, předseda ÚOHS," přibližuje mluvčí Martin Švanda.

Co změní tři miliardy?

Proměna olomouckého nádraží patří k největším plánovaným stavbám v krajském městě. Opravy za zhruba tři miliardy zahrnou například přestavbu všech stávajících nástupišť, k nimž navíc přibude ještě jedno nové, rekonstrukci zchátralého nádražního podchodu, úpravy 13 kilometrů kolejí a několika mostů v okolí Olomouce.

V praxi tedy současný vývoj znamená, že se veškeré přípravy na vybudování moderní tváře olomouckého nádraží zbrzdí nejméně o několik dalších měsíců. Právě tak dlouho totiž Rafajovi rozhodování dle Švandy zabere.

Protáhne se tak čekání na nástupiště zmodernizovaná dle evropských standardů, vybudování jednoho zcela nového, opravu nevábného podchodu a v neposlední řadě zhruba třinácti kilometrů kolejí. Nový kabát v rámci přibližně třímiliardové zakázky dostanou i některé mosty. Vlaky by díky úpravám na Olomoucku mohly jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Vše má trvat tři roky. Pokud by rozklad na Rafajův úřad nikdo neposlal a nevyskytly by se ani žádné další komplikace v podobě námitek neúspěšných firem, předpokládal před časem mluvčí SŽDC Pavel Tesař začátek prací v červnu. To již s jistotou neplatí.

A co přesně kontrolorům vadí? "Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když při posuzování nabídek nevyřadil nabídku sdružení společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha a uchazeče nevyloučil. Jeho nabídková cena nebyla uvedena ve správném tvaru," vysvětlil své výtky Rafaj.

Správci železnic měli být dle ÚOHS i netransparentní

SŽDC pak podle něj také nedodržela zásadu transparentnosti. "A to, když při posouzení nabídek zadavatel vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," doplnil šéf ÚOHS.

Ze stolu však samotné výběrové řízení na gigantickou zakázku jako celek neshodil. Správcům železnic však uložil, aby v jeho rámci vybrali nového vítěze. SŽDC se už tehdy proti Rafajovým závěrům ohradila.

"Jsme přesvědčeni, že zadávací řízení proběhlo maximálně transparentně a nediskriminačně," oponoval již po zveřejnění stanoviska antimonopolního úřadu mluvčí SŽDC Tesař.

Nynější podání rozkladu tak zabránilo tomu, aby stávající rozhodnutí ÚOHS nabylo právní moci. "Je potřeba vyčkat rozhodnutí o rozkladu," přibližuje aktuální postoj SŽDC Tesař.

Nic jiného tak současně nezbývá ani prozatím stále vítězné skupině stavebních firem. Její lídr - společnost Eurovia - přes tiskovou mluvčí již dříve vzkázal, že do uzavření celé záležitosti nebude nic komentovat.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Festivaly i koncertní síně. Olomoučtí filharmonici ukazují letos um v cizině

2. května 2024  14:39

Několik prestižních zahraničních štací čeká v letošním roce Moravskou filharmonii Olomouc (MFO)....

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...