Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová trať vrátí Olomouci tramvaje 3 a 5, musí svézt milion lidí ročně

  13:03
Milion cestujících ročně. Takový závazek má před sebou právě budovaná nová část tramvajové trati v Olomouci mířící kolem vznikající Galerie Šantovka na Nové Sady. Šlo o jednu z podmínek k získání čtvrtmiliardové dotace ze švýcarských fondů. Podle údajů města by to ale neměl být problém. Také už se ví, že se díky nové trati vrátí linky číslo tři a pět.

Nová tramvajová trať na kolem Šantovky na Nové Sady musí podle podmínek svézt v linkách číslo tři a pět nejméně milion lidí ročně. | foto: Petr Janeček, MAFRA

V průměru téměř tři tisíce cestujících denně. Právě tak bude podle plánů olomoucké radnice vytížená nová tramvajová trať na Nové Sady. Vyplývá to podle informací MF DNES z dokumentů spojených s bezmála čtvrtmiliardovou dotací, kterou na právě budovanou trať Olomouc získala ze švýcarských fondů.

Pokud by tomu tak nebylo, zasáhlo by právě kvůli dotaci ministerstvo financí. Vedení města se však ničeho takového neobává. Každý rok se totiž celkově olomouckými tramvajemi sveze přes pětadvacet milionů osob. Údaj o předpokládaném vytížení tramvajové trati na Nové Sady navíc dodal Švýcarům přímo olomoucký magistrát.

"Je to přibližně milion cestujících za rok," potvrzuje David Stoklasa ze švýcarské ambasády. Právě on má klíčovou dotaci na novou tramvajovou trať v Olomouci na starosti. Ze švýcarských fondů jde na její vybudování 225 milionů korun. Definitivní ano této finanční pomoci pro krajské město řekli Švýcaři loni v květnu.

"Je to jeden z indikátorů projektu. Zjednodušeně řečeno ukazuje, čeho by ten projekt měl dosáhnout, aby byl úspěšný," popisuje údaj o milionu cestujících na nové tramvajové trati Stoklasa.

"Je to zodpovědnost města, musí toho dosáhnout. Takže předpokládám, že si to dobře vypočetli. Kdyby nová trať tolik lidí nepřepravila, řešila by to česká strana, konkrétněji ministerstvo financí," doplňuje Stoklasa.

Olomoucké tramvaje celkem přepraví až 27 milionů cestujících

Něčeho podobného se však vedení Olomouce nebojí. První náměstek primátora Ivo Vlach, který má na radnici na starosti i dopravu, vyzdvihuje, že v posledních letech tramvaje za rok přepravily šestadvacet až sedmadvacet milionů cestujících.

"To představuje na jednu tramvajovou linku v průměru více než pět milionů osob ročně. Proto si myslím, že se předpokládanou vytíženost nové tramvajové trati podaří naplnit," počítá Vlach. Upozorňuje ale, že počet cestujících je jen jednou z jejích charakteristik.

"Dalšími jsou například počet spojů nebo nízká ekologická zátěž. U těchto takzvaných monitorovacích indikátorů je jejich splnění zajištěno již při spuštění tratě," dodává náměstek.

Předpokládaný počet lidí, kteří Švýcary dotovanou tramvajovou linku využijí, Vlach odhaduje na jeden milion a devadesát pět tisíc. Jde o číslo, jež město získalo díky výpočtům odborné firmy.

Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii
Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii...

Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii Šantovka na sídliště Nové Sady u tržnice (vlevo) a napojení na ulici Velkomoravská (vpravo)

Denně se tak v nových tramvajích v průměru vystřídají minimálně tři tisíce lidí. Mezi centrem města a Novými Sady na jižní straně je budou vozit tramvaje číslo tři a pět.

Do jízdního řádu se po letech vrátí linky číslo tři a pět

Tyto linky se do jízdních řádů vrací po řadě let. "Linka tři byla v pravidelném provozu naposledy v květnu 1996. Návratu se dočkala v listopadu 1999, kdy do června 2001 sloužila jako okružní linka z hlavního nádraží přes centrum a třídu Kosmonautů zpět na nádraží. Linka pět jezdila dříve na trase Neředín-Pavlovičky do konce roku 2006," shrnula mluvčí dopravního podniku Magdaléna Kopřivová.

Celkově bude každý všední den mezi Novými Sady a centrem města jezdit každou hodinu šest spojů. Tramvaje s pětkou se lidé na zastávkách dočkají vždy po třiceti minutách, trojka bude jezdit po čtvrt hodině. Obě nové linky obslouží i hlavní nádraží. Pětka se k němu dostane přes třídu Kosmonautů, trojka pojede přes centrum Olomouce. O víkendech se s ní však lidé až na nádraží nedostanou.

"Cestující, kteří budou chtít pokračovat dál směrem k nádraží, vystoupí na náměstí Hrdinů. Sem přijede vždy zhruba dvě minuty poté linka číslo čtyři, na kterou přesednou," vysvětlil již dříve Jiří Dostál, vedoucí dispečerského provozu olomouckého dopravního podniku.

S prvním historickým výjezdem tramvají na jih počítá vedení města letos na podzim. První část nové trati doveze Olomoučany z centra přes Velkomoravskou do Rooseveltovy ulice na úroveň ulice Trnkova, měřit bude bezmála jeden a půl kilometru.

Povede kolem rozestavěné obchodní Galerie Šantovka nad podzemními garážemi a po cestě bude mít tři zastávky. V druhé fázi se pak počítá s položením kolejí až do ulic Zikova a Schweitzerova, na úroveň ulice Družební.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Festivaly i koncertní síně. Olomoučtí filharmonici ukazují letos um v cizině

2. května 2024  14:39

Několik prestižních zahraničních štací čeká v letošním roce Moravskou filharmonii Olomouc (MFO)....

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...