Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vlaková trať přes Polsko má namále. Opět bojuje o přežití

  10:54
Železniční spojnice mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem, která vede přes polské Glucholazy, je v ohrožení. Navzdory tomu, že oba kraje sypou do tamních vlaků miliony, totiž nemusí přežít už letošní rok. Krajští politici chtějí orodovat u ministra dopravy, aby finanční ztráty pokryl stát.
Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek)

Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"Věřím, že se provoz na trati podaří zachovat. Děláme pro to všechno, co je možné," řekl Alois Mačák, náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu . Chystá se znovu jednat se zástupci sousedního regionu a sejde se i s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. Obě strany chce přesvědčit, aby se k trati důležité pro obyvatele Jeseníků neobracely zády.

Nejvíce lidí jezdí v pátek a neděli

Spěšné vlaky přes Polsko jsou nejvíc využité v pátek a neděli, kdy se přesouvají studenti ze škol domů a naopak.

Desítky lidí je také využívají na cesty do zaměstnání.

Přes týden jsou téměř prázdné.

"Ministra jsem už informoval dopisem a chci s ním mluvit o tom, aby ministerstvo opět převzalo objednávku dopravy na trati a nemusely ji hradit krajské samosprávy. Olomoucký kraj platí zhruba 11 milionů ročně, což je s ohledem na stále napjatější rozpočet v dalších letech nereálné," vysvětlil Mačák.

Věří, že ministr Prachař, který pochází z Olomouckého kraje, ožehavou regionální problematiku pochopí. Ministerstvo dopravy totiž v roce 2012 zrušilo trati státní podporu, a kraje, pokud chtěly spoje zachovat, musely začít platit Českým drahám provozní ztrátu i pětimilionový poplatek polské železnici za pravidelné průjezdy Polskem. Kraje tak nyní financují provoz čtyř párů spěšných vlaků denně.

Lidé by se neměli jak dostat do práce

Podle Mačáka je nutné jednat co nejrychleji. Moravskoslezský kraj totiž avizoval, že v půli roku přestane platit svou část ztrát, protože už dál nechce dopravu objednávat.

"Budeme se snažit přesvědčit sousední region, aby platil alespoň do konce roku. Do té doby bychom chtěli problém vyřešit na státní úrovni, aby mohl provoz plynule pokračovat," míní Mačák.

Přestože vlaky nejezdí příliš zaplněné, je podle něj potřeba provoz zachovat s ohledem na vysokou nezaměstnanost a špatnou dopravní dostupnost. S tím souhlasí i obce na Jesenicku. "Zrušení trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Vedlejší kraj už nechce platit

Jenže Moravskoslezský kraj potvrdil, že hodlá financování stopnout. "Na dofinancování dopravy nám chybí 16 milionů. Nemůžeme si už dovolit financovat tuto trať, zvlášť když je tak málo využívaná. Myslím, že by bylo daleko levnější nahradit vlakové spoje autobusy," je přesvědčen náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík. Přesto i on se chce pokusit přesvědčit ministra, aby stát začal trať znovu dotovat.

I kdyby se nakonec podařilo peníze na provoz sehnat, není jasné, jak dlouho budou jezdit vlaky přes Polsko. Trať přes Glucholazy je totiž ve velmi špatném stavu a polské železnice (PKP) se o ni nestarají, i když z Česka za průjezdy dostávají pět milionů ročně.

Už teď musí strojvůdci kvůli špatnému technickému stavu trati zpomalovat v Polsku až na 30 kilometrů v hodině. "My jsme přišli s projektem revitalizace příhraničních tratí a k našemu velkému údivu polská strana projekt smetla ze stolu," popsal Mačák.

Česko-polská smlouva je hodně nešťastná

Předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun vidí jako důležité radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati, která je už z roku 1947. "Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a nenavazuje na další železnice v Polsku. Poláci tak od ní nemají ani žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," vysvětlil Kapoun.

Přitom trať potřebuje nejen rozsáhlou rekonstrukci, ale také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž přes dva kilometry vzdálené od centra města, kam Češi z Jesenicka míří za nákupy. "Lidé tak radši jezdí auty. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal Žmolík.

Správa železniční dopravní cesty teď připravuje další investice do trati v úseku z Jeseníku do Mikulovic na Jesenicku. "Vybudujeme dálkové zabezpečovací zařízení a nová nástupiště na nádražích v Jeseníku, Písečné a Mikulovicích," uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jenže bez úseku přes Polsko se trať Jeseník - Krnov s napojením na Ostravu neobejde. "SŽDC nadále deklaruje zájem o případné odkoupení či pronájem trati," doplnil Illiaš. Otázkou ale zůstává, zda mezistátní jednání, která obě země o trati vedou, povedou ke kýženému výsledku.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sumčí albín z výstaviště si oblíbil makrely. Lidé si občas myslí, že je mrtvý

29. dubna 2024  4:51

Jan Nebor zaplácá do vody a sumec se začne obracet, aby si připlul pro makrelu. Je bílý a jmenuje...

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Hr. Králové - Olomouc 3:1, hosté neudrželi vedení, nalomil je vlastní gól

5. května 2024  14:40,  aktualizováno  20:35

Rychle vedli, ale ještě do přestávky prohrávali o dvě branky. Olomoučtí fotbalisté nenavázali na...

Hradec, nový domov. Spáčil za rok a půl povýšil z krajského přeboru do první ligy

5. května 2024  8:53

Klidně mohl v neděli stát na druhé straně barikády. Fotbalová Olomouc po něm pošilhávala,...

Co chcete v Přerově za milion a půl? Město spustilo participativní rozpočet

5. května 2024  6:59

Přerovský magistrát spustil 2. května projekt participativního rozpočtu. Sběr nápadů potrvá do 30....

Nabije kolo či mobil, ale též zachrání život. Cyklostojan ukrývá i defibrilátor

4. května 2024  6:56

Přístroj s velmi širokým rozsahem využití začal nedávno sloužit v olomouckých Smetanových sadech....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....