Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Roky vymýšlel motory, teď s nimi z malé dílny na Šumpersku dobývá svět

  12:54
Unikátní hvězdicové letecké motory vznikají už několik let v malé dílně Pravoslava Vernera z Vikýřovic. Jde o jediné místo na světě, kde se dnes ve stejném rozmezí hmotnosti a výkonu vyrábí. Zájem o ně mají například v Německu, první už ale míří i do Ameriky.

Výrobce hvězdicových leteckých motorů ze Šumperska Pravoslav Verner s ukázkou své práce. | foto: Vojtěch Bílý, 5plus2.cz

Než Pravoslav Verner vyrobil svůj první hvězdicový motor pro letadla, vedla k tomu dlouhá cesta. S podnikáním navíc začínal v době, kdy se to ostatním lidem zdálo takřka nemožné.

„Bylo to ještě za totality, v roce 1985 jsem začal ve své dílně opravovat motory vozů Mercedes,“ vzpomíná na své začátky Verner. Několik let mu to k obživě stačilo, na nedostatek zakázek si nestěžoval.

„Ve čtyřech lidech jsme dokázali celý motor rozložit a zase složit za dopoledne. S tím, jak se ale hranice stále více otevíraly, tak si lidé kupovali novější auta s jinými motory, a to už se moc nevyplatilo opravovat. Vášeň pro motory mi ale zůstala, a tak jsem zkusil přejít na ty pro letadla,“ vypráví Pravoslav Verner.

Zkoušení motorů? Odrovnal jsem klidně i tři za týden

V roce 1993 se tak do vzduchu vzneslo první letadlo poháněné motorem z dílny ve Vikýřovicích.

„Jsou za tím stovky hodin, strávené nejdřív u výkresu, ale potom hlavně v dílně. Než jsem měl první motor hotový, trvalo to asi tři roky,“ popisuje muž, který se nebojí vlastní motory osobně zkoušet i v kokpitu letadla. A nebylo to vždy snadné.

Letecké motory z malé dílny

„Třeba jsme motor nahodili, tři minuty běžel, pak v něm zarachotilo a bylo po něm. Odrovnal jsem jich spoustu, klidně i tři za týden,“ vzpomíná Verner. Náročný je však vývoj motorů nejen po stránce technologické, ale hlavně finanční.

„V podstatě vše, co jsem vždycky vydělal, jsem vzápětí zase vrazil zpátky do firmy. Beru to ale hlavně jako koníček, uživit se tím moc nedá. Je ale důležité vyvinout vždy něco, co na trhu chybí. A tím podle mě byly hvězdicové motory,“ popisuje Verner.

Hvězdicový motor vítězí v poměru váhy a výkonu

Na začátku stály právě hvězdicové motory, využívané v letadlech v meziválečném období.

„Dnes je děláme jen my a potom nějací Australané. Ty ale nebereme jako konkurenci, protože váhově ani výkonově zdaleka nesplňují to, co my jsme udělali hned na první pokus,“ říká Verner.

Největší výhodou hvězdicového motoru je podle něj hlavně poměr mezi jeho váhou a výkonem.

„A také spolehlivost. Když mi v sedmiválcovém motoru za letu jeden odejde, tak to poznám jen já, ale nikdo jiný si toho ani nevšimne. A když odejdou tři, tak pořád krásně letím, výkon mám dostatečný.“

„Když motor osolím, je to jako z jiného světa“

V současnosti vznikají ve Vikýřovicích hlavně sedmiválcové motory. Zájem je o ně nejen mezi milovníky historických letadel.

„Dáváme je třeba do ultralightů. Dnes jsou všechny vesměs stejné, zato když já přiletím na slet, hned se za mnou každý divák otočí. Padesát ultralightů bude tak podobných, že je to jako přijít se podívat na škodovky před supermarket. Letadlo s hvězdicovým motorem je něco jiného, když motor osolím, je to jako z jiného světa,“ vysvětluje Verner, který si pamatuje i svůj první ostrý let s novým motorem.

„Bylo to 26. srpna 2013, když jsem letěl na olomoucký letecký den. Musel jsem si vyrobit i vlastní letadlo, protože nám nikdo to své nechtěl půjčit na osazení tímto motorem. Takže jsme u nás svařili železnou kostru a udělali dřevěná křídla. Což bylo hodně náročné, křídla jsme dělali snad půl roku. Každé musí vydržet zkoušku zatěžkáním 700 kilo,“ popisuje další nelehký úkol Verner.

A rovnou přiznává, že při prvním letu měl velký strach, zda bude všechno fungovat, jak má.

„A strach mám vlastně vždycky, když jdu do letadla. I když spíš je to respekt,“ vysvětluje muž, o jehož motory roste zájem.

„Zatím jde většina do Německa, není to totiž zrovna levná záležitost. Jeden motor vyjde na 12 tisíc euro. Teď chystáme dva motory i do Ameriky, takže věřím, že brzy se to rozjede do celého světa.“

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Čada a Prostějov jako Bonnie a Clyde. Nerozlučné spojení bude pokračovat

1. května 2024  8:57

Před rokem v rozhovoru pro iDNES.cz říkal: „Už nechci trávit Vánoce na hale. Chci moct odjet si na...

Sigma poprvé usedla nad nabídkou Američanů. Detaily sdělí až po sezoně

30. dubna 2024  22:53

Až do úterního večera jednal spolek SK Olomouc Sigma MŽ o nabídce americké společnosti Blue Crow...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...