Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Zapomenutá automobilka Wikov vyráběla limuzíny i náklaďáky

  5:55
Výrobce „českých rolls-royců“, tak byla někdy přezdívána dnes již pozapomenutá hanácká automobilka. Jmenovala se Wikov a sídlila v Prostějově. Auta sice vyráběla jen krátce, přesto jí neodmyslitelně patří místo v historii českého automobilového průmyslu.

Základ prostějovské automobilky se zrodil roku 1918, kdy se spojily místní firmy Wichterle a F. a J. Kovářík, které doposud produkovaly především zemědělské stroje. Vznikla tak největší továrna na jejich výrobu v zemi, do jejího portfolia ovšem patřily i pluhy, motory, parní kotle, ozubená kola, elektromotory, nástěnné výtahy či zařízení pro provoz jatek.

Název nové značky - Wikov - posléze vznikl jednoduše spojením začátků obou jmen. Výroba aut s tímto logem ale začala až o několik let později.

„Chceme-li zaměstnanost v budoucnu zvětšiti, bude nutným vyráběti předmět, který by umožnil - vydaří-li se - rychlý vzestup počtu zaměstnaneckých sil. Ve výkonném výboru jsem již upozornil na takový předmět, jest to lidový automobil,“ cituje Františka Kováříka ze zápisu správní rady z roku 1923 nedávno vydaná kniha Wikov - továrna automobilů, která podrobně mapuje historii prostějovské automobilky i její vozy.

„Nelze popřít, že se svět v každém směru motorizuje a že hlad po laciných a dobrých vozidlech bude čím dál větší,“ pokračuje Kovářík.

Z jednoho základu vznikla užitková auta i závodní speciály

S výrobou aut začali v Prostějově v roce 1924, kdy zde vzniklo šest prototypů, pro které byly vzorem italské automobily Ansaldo, a také první auta, ovšem jen v počtu několika málo kusů. Prvním sériově vyráběným vozem se tak stal až v letech 1927-1930 model Wikov 7/28.

„To netradiční značení vzniklo kvůli rozdílu mezi oficiálně udávaným a skutečným výkonem v koních. Od něj se totiž odvíjelo zdanění,“ vysvětlil Lubomír Pešák, majitel olomoucké Veteran Areny, která se pyšní největší sbírkou wikovů na světě včetně jednoho z prototypů IV/16 z roku 1924.

Model 7/28 ovšem nebyly jen osobní vozy, část produkce tvořily i užitkové verze, například sanitky či užitkový vůz s valníkem o nosnosti zhruba 750 kilogramů. Na druhou stranu ale z tohoto typu bylo odvozeno také několik kusů závodních speciálů, které měly silnější motory a bojovaly o přední příčky v řadě závodů.

18. září 2013

Dalším modelem, který se navzdory pouhým zhruba 150 vyrobeným kusům z technického hlediska výrazně zapsal do dějin, byl Wikov 35, který vznikl v roce 1930.

Jednak byl až na výjimky vybaven řízením na levé straně, neboť se v té době už vážně mluvilo o změně jízdy na silnicích z levostranné na pravostrannou. Zadruhé pak na jeho podvozku vznikl vzhledem nezaměnitelný sportovní vůz „Kapka“ - vůbec první aerodynamický vůz vyráběný v Československu. Chlubit se jím mohli dle dochovaných fotografií zřejmě jen tři majitelé.

Krása automobilů Wikov

Poté už se „wikovka“ vydala směrem, který jí vysloužil přezdívku „český rolls-royce“. Většinu vyráběných modelů totiž tvořila luxusní auta.

Šlo například o dva vozy typu 70 - reprezentativní limuzíny s cenou kolem 120 až 130 tisíc tehdejších korun. Což bylo víc, než za kolik se dal například v Praze koupit činžovní dům. To je řadilo mezi tři nejdražší v Československu vyráběná auta po vozech Praga Grand a Tatra 80, které stály kolem 155 a 200 tisíc.

V roce 1932 pak začala výroba typu 40, což byla limuzína ve variantách s pevnou střechou nebo jako kabriolet. Toho nakonec z továrny vyjelo 330 kusů.

Hanácká automobilka skončila už po 12 letech, kvůli ztrátovosti

To ale bylo ze sériové produkce prostějovské automobilky vše. Ukončení výroby nakonec přišlo ještě před druhou světovou válkou, a to roku 1936, neboť byla ztrátová.

„Došlo kvůli tomu i ke sporům mezi Wichterlovými a Kováříky, kteří prosazovali pokračování výroby. Následně sice bylo smontováno ještě několik automobilů, ale to už bylo jen kvůli využití zbylých vyrobených dílů,“ nastínil Pešák.

Celkem v Prostějově za dvanáct let vzniklo podle dostupných informací asi 600 kusů osobních aut a kolem stovky nákladních. I proto jsou dnes cenným artiklem pro sběratele, zvlášť když se jich dochovaly přibližně jen tři desítky.

„Přesná čísla z výroby neznáme, protože archiv se nedochoval a dokumentace se za války různě poztrácela. Pojízdných wikovů je ale v současnosti do třiceti, dalších zhruba osm by se pak dalo dát do kupy ze zbylých přibližně dvaceti dochovaných kusů,“ shrnul majitel olomoucké Veteran Areny..

Za druhé světové války byla výroba zemědělských strojů a zařízení omezena a prostějovské firmě byla vnucena výroba pro německé válečné hospodářství. V roce 1948 pak byla znárodněna a stal se z ní podnik Agrostroj Prostějov, což definitivně utnulo jakékoliv myšlenky na možný návrat k výrobě aut a obnovení hanácké automobilky.

„V současnosti je značka Wikov hodně zapomenutá, přitom jde o krásné a velmi kvalitní vozy se skvělými motory. A třeba Rolls-Royce používal tehdy podobnou karoserii jako Wikov,“ uzavřel Pešák.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Nejstarší a největší park krášlí metropoli Hané už dvě století

6. května 2024  14:25

Když před čtrnácti lety začalo ve Smetanových sadech kácení Rudolfovy aleje, byla to pro Olomouc...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Den otevřených dveří DPMO nabídne v Olomouci i jízdy historickými tramvajemi

8. května 2024  5:24

Dopravní podnik města Olomouce si připomene 125. výročí zahájení pravidelného tramvajového provozu...

Byly na obranu nevidomé dívky, řekl kněz o zbraních, které nesl do Vatikánu

7. května 2024  15:32,  aktualizováno  16:41

Kněze, kterého vatikánská policie zadržela o víkendu v doprovodu skupiny poutníků z Česka a u něhož...

Posledních 41 kroků od smrti. Válečný masakr odbojářů vznikl jako detektivka

7. května 2024

Premium Poprava šestnácti lidí v Šumperku gestapem dodnes vyvolává nezodpovězené otázky. Nová kniha...

V Olomouci slaví bujarý majáles, králem letos bude písničkář Michal Horák

7. května 2024

Tradiční studentský svátek, majáles Univerzity Palackého (UP), má letos podtitul Bez hranic. Od 6....

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...