Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do Koutů vyrazí první elektrické vlaky, pak jsou na řadě spoje do Olomouce

  17:01
Doba, kdy lidé budou moci dojet z Olomouce až do podhůří Jeseníků vlakem komfortně a bez přestupů, se opět o něco přiblížila. Na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou totiž už skončila elektrifikace za 475 milionů. První elektrické vlaky po ní začnou pravidelně vozit cestující od 12. června.

Na nově elektrifikovanou trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjel 22. dubna zkušebně první vlak RegioPanter. V běžném provozu zde začnou první elektrické vlaky jezdit od června. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Podle Pavla Žerníčka, šéfa Svazku obcí údolí Desné, jenž trať vlastní a po povodni v roce 1997 ji obnovil, nebylo možné nasazení elektrických vlaků urychlit.

„Po stavební stránce jsme elektrizaci ukončili 15. listopadu loňského roku podle harmonogramu, výstavba tak trvala pouze půl roku. Poté ale bylo potřeba vše pečlivě připravit k provozu, včetně složité administrativy a nejrůznějších povolení. A to je dlouhodobá záležitost,“ uvedl Žerníček.

První výjimečnou zkušební jízdu elektrickým vlakem si nenechal ujít ani Karel Mičunek, který je s tratí spojen téměř 40 let, většinu svého „železničářského“ života.

„Dá se říct, že jsem byl u všech důležitých momentů novodobé historie. Zažil jsem tady zničující povodeň a dobu, kdy bylo téměř jisté, že se trať už ani nebude obnovovat. Potom jsem zažil její vzkříšení, další úpravy a teď elektrizaci,“ shrnul Mičunek. Sám oceňuje, co se za posledních bezmála 20 let podařilo.

„Je potřeba smeknout. A protože je trať v rozpuku, odešel jsem před nedávnem do důchodu. V nejlepším se má zkrátka přestat,“ svěřil se.

Dle plánů mají trať brázdit RegioPantery a spoje do Olomouce

Elektrické vlaky se na trati budou objevovat postupně. První začnou pravidelně jezdit 12. června.

„Předpisy jsou velmi složité a náročné. Je třeba objednat trasy, frekvenci spojů, technologii provozu, na vše podepsat smlouvy. Červen 2016 není - s ohledem na to, co všechno bylo potřeba udělat - nijak pozdní termín,“ řekl ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Jaroslav Tomík. Právě KIDSOK má hlavní slovo v objednávce spojů, které platí kraj.

A jak přesně tedy budou vlaky jezdit? „Do 12. června bude provoz stejný jako dosud, tedy jen s motorovými vlaky. Ty budou i poté nadále zajišťovat většinu spojů, ale místo pěti párů motoráků jezdících v nejfrekventovanějších časech nasadíme vlaky s elektrickými lokomotivami,“ prozradil Tomík.

Od platnosti nového jízdního řádu, 12. prosince, už podle něj bude počet elektrických vlaků narůstat. V prosinci vyprší smlouva firmě Arriva, která na trati zajišťuje dopravu. Svazek obcí údolí Desné nyní jedná s Českými drahami.

„Věřím, že už od prosince budeme dohodnuti s drahami a elektrická trakce bude výrazně převažovat nad motoráky a že se na trati objeví také moderní elektrické soupravy RegioPanter a co nejrychleji se začne jezdit bez přestupu z Koutů nad Desnou až do Olomouce a obráceně,“ řekl Žerníček.

Elektrifikace se dočkala trať, která měla být v roce 1997 zrušena

České dráhy potvrdily, že jednání probíhají, i když déle, než se čekalo. „My jsme byli připraveni vyjet už 12. června, ale zatím nedošlo k dohodě. Pokud se domluvíme, začneme zajišťovat dopravu na trati od prosince,“ řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Elektrizace místním lidem vylepší spojení na Olomouc, protože se připravují přímé spoje z Koutů bez přestupů právě až do krajského města a Nezamyslic a později také do Brna. Svazek obcí údolí Desné věří, že elektrizace pomůže i cestovnímu ruchu. Turisté z jihu regionu totiž budou moci nechat auta doma a pohodlně dojet bez přestupů až do velkého turistického centra v Koutech v podhůří Jeseníků.

K jízdě vlakem může lidi přesvědčit také vyšší rychlost. Ta se díky elektrizaci a úpravám na trati zvýší o deset až třicet kilometrů za hodinu na maximální osmdesátku.

Náklady na elektrizaci ve výši 475 milionů korun pokryla dotace z evropských fondů a od státu.

„Elektrizací nic nekončí. Dalším krokem je pro nás prodloužení trati od železniční stanice v Koutech nad Desnou až pod sportovní areál Kouty,“ přiblížil další plány Žerníček.

Svazek obcí údolí Desné získal 19 kilometrů dlouhou trať ze Šumperka do Koutů s tříkilometrovou odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína po roce 1997, kdy trať poničily katastrofální povodně a České dráhy na ní chtěly zastavit provoz. Obce se proto spojily, aby dráhu zachránily. Služeb soukromé železnice využívá zhruba 360 tisíc cestujících ročně.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Čada a Prostějov jako Bonnie a Clyde. Nerozlučné spojení bude pokračovat

1. května 2024  8:57

Před rokem v rozhovoru pro iDNES.cz říkal: „Už nechci trávit Vánoce na hale. Chci moct odjet si na...

Sigma poprvé usedla nad nabídkou Američanů. Detaily sdělí až po sezoně

30. dubna 2024  22:53

Až do úterního večera jednal spolek SK Olomouc Sigma MŽ o nabídce americké společnosti Blue Crow...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...