Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Olomoucká radnice otočila, rušenou lávku přes trať zřejmě nahradí podchod

  16:07
Lávku nad železniční tratí u olomoucké čtvrti Hejčín, kterou radnice nechala uzavřít kvůli jejímu dezolátnímu stavu, by příští rok mohl nahradit podchod. Původně ji město chtělo zbourat bez náhrady, proti tomu se ale ohradili lidé hned ze tří čtvrtí. Bude ale záležet i na získání dotací.
Zchátralou lávku, která byla jediným bezpečným přechodem přes železniční trať v...

Zchátralou lávku, která byla jediným bezpečným přechodem přes železniční trať v olomoucké čtvrti Hejčín, nechá město zbourat. | foto: Stanislav HeloňaMF DNES

O možnosti vybudovat místo lávky na pomezí Hejčína a Nové Ulice podchod začala radnice jednat se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Ten by ve finále mohl přijít levněji než klasický přechod přes koleje, jehož zřízení radnice zvažovala, ale nakonec zamítla kvůli vysoké ceně.

„Vybudování bezbariérového přechodu komplikuje fakt, že SŽDC nemá v místě dostatečně kapacitní kabel pro jeho zabezpečení. Musela by, jak mi bylo řečeno, položit nový, který by bylo nutné vést až z hlavního vlakového nádraží. To by náklady podstatně navýšilo,“ popsal náměstek primátora Aleš Jakubec.

Samotný přechod by podle něj stál asi deset milionů korun, položení kabelu dalších deset, možná až patnáct milionů. Přestože náklady na vybudování „tunelu“ pod tratí zatím nezná, po jednání s železničáři odhaduje, že by výsledná cena mohla být nižší.

„A to i proto, že hloubka podchodu nemusí být nijak velká,“ uvedl náměstek. Ve prospěch podzemní spojky ale hovoří především to, že na ni lze získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

„V případě, že by o dotaci žádalo město, mohla by dosáhnout až 85 procent nákladů. Pokud by podchod budovala SŽDC jako svoji vlastní investici, dotace by ji mohla pokrýt dokonce ze sta procent,“ přiblížil Jakubec s tím, že vedení města se přiklání k investici „pod křídly“ SŽDC.

„Vypadá to, že by mohli být pro. Jednání jsme ale zatím vedli jen v ústní a neformální rovině. To, aby investice byla železničářů, má svoji logiku – ta trať je jejich,“ řekl Jakubec.

Bez lávky se lidé víc nachodí, kritizovali zástupci místních

Radnice je připravená se na projektu podílet, nechá vypracovat studii projektu. Podchod by mohl začít fungovat v příštím roce.

„Komplikací může nastat celá řada. Výstavba se například neobejde bez výluky, je také potřeba vyřešit majetkoprávní vztahy ohledně potřebných pozemků,“ nastínil Jakubec.

O uzavření lávky spojující ulice Na Trati a Václavkova radní rozhodli loni v prosinci. Nedlouho poté se ozvali obyvatelé městských částí Hejčín, Řepčín a Olomouc-západ, kteří nesouhlasí s tím, aby most zmizel, aniž by lidé měli možnost trať bezpečně přecházet jinde.

Poukazují na to, že lávka byla jediným takovým místem v dlouhém úseku mezi hostincem U Anči a křižovatkou u stanice Olomouc město.

„Pokud se z Šibeníku chcete dostat k bazénu, tak je to bez lávky zacházka, z pěti minut se vám stane zhruba půlhodina,“ řekl před nedávnem šéf hejčínské komise Jaroslav Rotter.

Podobně se vyjádřil Michael Mencl za Řepčín: „Naše komise to projednávala začátkem roku. Toto místo bylo velmi využívané, Řepčíňané tudy také chodili. Chceme jakékoliv řešení, které lidem umožní bezpečně přecházet.“

Městu zpočátku přišlo stavění náhrady jako plýtvání penězi

Jakubec připouští, že se vedení města vrátilo k celé záležitosti i kvůli kritice lidí.

„Pro zrušení lávky bez náhrady jsme se rozhodli proto, že se nám investice do přechodu jevila vzhledem k počtu lidí, kteří lávku využívali, jako nehospodárná. Chtěli jsme ušetřit. Pokud nám ale lidé dali najevo, že o místo k přecházení stojí, měli bychom je vyslyšet,“ konstatoval.

Jako další důvod Jakubec označil chystanou výstavbu v někdejším areálu vojenského opravárenského podniku na Šibeníku.

„Tento projekt počítá s výstavbou zhruba 250 nových bytů, čímž se značně zvýší počet lidí, kteří by mohli podchod využívat,“ uvedl.

Podle dřívějších informací města využívalo lávku přes železniční trať asi 130 lidí denně.

„Na druhou stranu zhruba stejný počet lidí nebezpečně riskoval při přecházení kolejí mimo lávku,“ upozornil před časem primátor Antonín Staněk. Most spojující ulice Na Trati a Václavkova byl v neutěšeném stavu roky. Jeho životnost prodloužily o dva roky opravy za půl milionu v prosinci 2015.

5. února 2018

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny

27. dubna 2024

Premium Tři desetiletí letos uplynula od chvíle, kdy tehdejší továrna Hella Autotechnik v Mohelnici na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sumčí albín z výstaviště si oblíbil makrely. Lidé si občas myslí, že je mrtvý

29. dubna 2024  4:51

Jan Nebor zaplácá do vody a sumec se začne obracet, aby si připlul pro makrelu. Je bílý a jmenuje...

Nabije kolo či mobil, ale též zachrání život. Cyklostojan ukrývá i defibrilátor

4. května 2024  6:56

Přístroj s velmi širokým rozsahem využití začal nedávno sloužit v olomouckých Smetanových sadech....

Kastnerovy perokresby vrátí návštěvníky do ulic Šumperka před dvě stě lety

3. května 2024  15:03

Jedinečnou šanci nahlédnout do ulic Šumperka 40. let 19. století tak, jak je zdokumentoval na svých...

Výstavba D1 jde podle plánu, poslední část u Přerova má být hotová za dva roky

3. května 2024  11:52

Stavba posledního úseku dálnice D1 z Přerova do obce Říkovice, která začala na začátku loňského...

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....