„Informovat lidi a pomáhat jim je podle mě také náplní práce poslance a hejtmana,“ říká o novém pořadu sám Ladislav Okleštěk (ANO). Své angažmá v televizi za problematické nepovažuje.
„Nápad na spolupráci vznikl na základě mojí dřívější spolupráce se Šlágr TV. Uvědomil jsem si, že plní významnou sociální službu pro starší občany celé republiky. Z osobní zkušenosti vím, že starší lidé vnímají Šlágr TV jako svého přítele, rádce. Moderátory pak jako někoho, kdo jim rozumí a ‚je v tom s nimi‘. Přičemž další podobná televizní platforma u nás není,“ shrnul Okleštěk.
„Jelikož mám jako hejtman ve své gesci právě sociální oblast a osobně se velmi aktivně v této oblasti angažuji, přišel nápad na spolupráci, a to v rámci pravidelného pořadu – televizní poradny, v rámci které bychom seniorům mohli poskytovat odborné a spolehlivé informace a odpovědi na otázky ze sociální oblasti, které je zajímají, někdy i trápí,“ dodal.
Šlágr TV je hudební televize, která vysílá od roku 2012. Repertoár se skládá především z dechovky, harmonikářských písniček a skupiny specifických interpretů, mezi které se řadí například Duo Jamaha.
V televizi také běží debatní pořady s interprety, zábavné pořady a v neposlední řadě teleshopping. Hlavní publikum tvoří lidé ve věku nad 55 let.
Donedávna patřila televize manželům Peterkovým, v současnosti ji prostřednictvím několika firem z poloviny ovládá Karel Peterka, další podíly vlastní mediální podnikatel Aleš Zavoral a firma FWDS Europe.
Předvolení kampaň? Tak jsem nad tím nepřemýšlel, říká hejtman
Spolupráce s televizí je podle hejtmana bezplatná, on sám za ni nemá žádný honorář. Jak pořad vypadá?
„Přímo diváci nastolují svými dotazy témata, v jednom z prvních dílů se mě paní ptala například na to, jak a kde zajistí pro rodinného příslušníka paliativní péči, zda si ji může běžná česká rodina dovolit,“ popsal Okleštěk, podle něhož běží pořad jednou týdně a trvá dvacet minut. Okleštěk tvrdí, že několik dílů již televize odvysílala. Název vlastního pořadu však prý nezná.
MF DNES oslovila s žádostí o detaily i Šlágr TV, ani přes opakované urgence se však nikdo z vedení televize neozval.
Okleštěk zároveň odmítl to, co se logicky nabízí, tedy že celá jeho nová kariéra televizního moderátora a rádce je spíše první vlaštovkou kampaně před krajskými volbami, které budou za rok.
„Takto jsem nad tím nepřemýšlel. Televizní pořady se vymýšlejí a připravují dlouho dopředu, takže spojitost s volbami, které jsou navíc ještě daleko, zde určitě není,“ reagoval Okleštěk na otázku MF DNES.
Faktem ovšem je, že hejtman již od nástupu do funkce klade na osobní PR značný důraz. Nejprve pomocí kampaně Hejtuj hejtmana na billboardech a sociálních sítích, kterou si podle svých slov platil ze svého, stejně jako další PR kampaň Oholte hejtmana.
A již několik měsíců běží na regionálním kanálu TV Morava pořad Řekni to hejtmanovi, za nějž kraj zaplatil podle zveřejněných smluv 180 tisíc korun v rámci nákupu televizního vysílání.
„Je to jeho rozhodnutí, jestli bude bavič, nebo hejtman“
Krajská opozice je ovšem z Oklešťkova ohlášeného účinkování na Šlágru rozpačitá.
„Já si myslím, že by se pan hejtman měl spíše prezentovat úspěchy kraje a prací na úrovni kraje. Kraj má stále hodně věcí k řešení, věci s dopravou a podobně. Z pohledu indikátorů hospodářského a sociálního se dostává Olomoucký kraj na poslední místa a je tady dost práce,“ hodnotí krajská zastupitelka a senátorka Jitka Seitlová (Koalice pro Olomoucký kraj).
„Je to nicméně rozhodnutí pana hejtmana, jestli bude bavič, nebo bude působit jako hejtman,“ dodává.
Také další zastupitel Radim Sršeň (STAN) se pozastavuje nad tím, že Okleštěk ke svým dvěma politickým funkcím přidává i angažmá v televizi.
„Nechápu, proč by náš pan hejtman měl být na celostátním Šlágru a radit seniorům,“ říká Sršeň. Zároveň však dodává, že Šlágr je soukromá televize, na které již vystupovalo více politiků v některých pořadech.
„I já jsem tam byl jednou hostem,“ řekl.
Expert: Jsem skeptický k tomu, aby měl politik vlastní pořad
Odborník na mediální etiku Jan Motal z Masarykovy univerzity však upozorňuje, že vystupování politika ve vlastním pořadu je značně problematické.
„Televize obecně musí dbát na vyváženost ve zpravodajských a publicistických pořadech. Čili určitě nesmí divák získat dojem, že je zvýhodňována některá politická strana. To by mohlo nastat tehdy, pokud je moderátor zároveň politik,“ říká Motal.
„Pokud ovšem jde o zábavní žánr, potom se domnívám, že může jít spíše o doklad nevkusu televize, která namísto profesionálního moderátora angažuje tvář známou z politiky,“ míní odborník.
„Obecně jsem ale skeptický k tomu, aby kdokoliv aktivně působící v politice měl vlastní pořad čili byl moderátorem v jakémkoliv médiu. Pokud mu chybí kvalifikovaný oponent, potom jde vždy o prostor, který dostává k propagaci sebe sama navíc,“ dodává Motal.