Řídí jako Pražák! Mýtus vytvořila hustá doprava, řidiči musejí být dravější

Označovat styl řízení auta jako „pražský“ může být nadsázka, je ale fakt, že intenzita dopravy ve velkých městech ovlivňuje chování šoférů. Musí být dravější, jinak by se třeba ani nedostali z vedlejší na hlavní ulici. Instruktoři z autoškol potvrzují, že lidé, kteří se do Prahy nově přistěhují, často vyhledávají kondiční jízdy.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

K nálepce, že „jezdí jako Pražák,“ se například hlásí starosta Řeporyjí Pavel Novotný (ODS). „To označení je sice hanlivé. Ale také zároveň znamená, že někdo řídí dobře, i když trochu ostřeji. Takový člověk je totiž za volantem suverén,“ vysvětluje Novotný a zároveň odmítá komentovat chystané změny v bodovém systému.

Fotogalerie

„Nevím, jestli jsem oprávněný se k tomu vyjadřovat, protože mám za sebou tři zákazy řízení, protože jezdím velmi svižně a myslím, že volant mi do ruky nepatří. Vítám ale, že bude řidičák na zkoušku. Ten bych ale dával spíše těm mimopražským,“ dodává řeporyjský politik.

Hned za hranicí metropole je Vestec. Tamní starosta by se vůči stylu, jímž řídí lidé z Prahy, moc nevymezoval. „My se hrdě hlásíme k tomu, že jsme předměstí Prahy. A pokud nás někdo jakkoli s Prahou spojuje, určitě se neurazíme,“ vysvětluje starosta Vestce Tibor Švec (STAN).

Trochu jinak se na problematiku městského provozu dívají ženy. „Vzhledem k tomu, že často vozím autem malou dceru, tak bych ocenila více vzájemného respektu a pochopení,“ vysvětluje ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Označení, že někdo řídí jako Pražák, podle ní má hodně pejorativní nádech.

Praha 7 po jediném dni zrušila zákaz vjezdu, který způsobil kolaps

„Sama v Praze žiji celý život a domnívám se, že Pražáci vůbec nejsou špatnými řidiči, naopak. Od svých začátků za volantem se oproti mimopražským motoristům musí vyrovnávat s mnohem větší hustotou dopravy, intenzitou provozu a složitějšími dopravními situacemi, které mimopražské řidiče často překvapí,“ vysvětluje Topolová.

Podle místostarostky Prahy 10 Jany Komrskové (Piráti) najdeme špatné řidiče všude. „Mezi těmi mimopražskými i mezi Pražany je určitá skupina motoristů, kterým chybí jistá míra pokory, vzájemného respektu a vlastní soudnosti. Ale vždy záleží na konkrétním člověku, nikoliv na tom, odkud pochází,“ dodává Komrsková.

Někteří řidiči si v Praze s dopravními předpisy hlavu příliš nelámou:

12. prosince 2017

Statistiky takové řidiče neznají

Ani BESIP, který se zabývá bezpečností silničního provozu, žádnou skupinu, která by se dala označit, že řídí jako Pražáci, neeviduje. „Mnohem více než to, z jakého je řidič regionu, ovlivňuje jeho chování na silnici psychický a fyzický stav. Také praxe, věk a to, zda má motorista sklony k agresivnímu stylu jízdy,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

V názoru, že žádná kategorie pražského řidiče neexistuje, nachází mimo jiné oporu ve statistikách. „Nemáme žádná data o tom, že by typ auta, jeho cena či bydliště řidiče rozhodovaly významným způsobem o tom, jak se motorista bude v provozu chovat,“ uvádí Neřold.

Mrtví na silnici

● Nejčastěji se loni umíralo na silnicích Středočeského kraje, kde bylo 88 obětí. 

● Pražský provoz loni zaznamenal 20 obětí. Výsledek se meziročně zlepšil – mrtvých bylo o 11 méně. Těžce zraněných ubylo o 68 na 114 osob.

● Třicet mrtvých přibylo loni na Královéhradecku. Zemřelo tam 48 lidí.

„Chování a riziko nehody s těžkými následky ovlivňuje spíše intenzita dopravy, která je v Praze výrazně vyšší, než to, odkud řidič pochází či kde má bydliště,“ říká Neřold. Dovede si představit, jakým způsobem mohl mýtus o pražském řidiči vzniknout.

Statistiky dopravních nehod z hlavního města není možné jednoduše porovnat s těmi mimopražskými. „V Praze je pochopitelně nižší povolená rychlost než v jiných krajích. A to snižuje riziko nehod s těžkými následky pro řidiče. Na druhé straně jsou více ohroženi především chodci pohybující se v intenzivní dopravě,“ vysvětluje odlišnosti šéf BESIP.

„Praha je v dopravní nehodovosti specifická. Metropole nemá tak rozsáhlou síť regionálních silnic, kde by se jezdilo vyšší rychlostí, a rizika střetu s pevnou překážkou nebo čelních srážek jsou menší,“ dodává Neřold.

Svižná jízda využije lépe mezery

Bývalý dlouholetý šéf organizace BESIP Roman Budský z dopravní Platformy vize 0 se domnívá, že chování motoristů musí být v metropoli jiné, protože v hustém provozu by se bez určité míry drzosti šoféři jednoduše nepohnuli z místa. Totéž však platí o provozu v řadě dalších velkých měst napříč celým světem. Přestože Budský z Prahy nepochází, je v hlavním městě často a pro styl jízdy Pražanů má pochopení.

Je možné poznat, jestli je zrovna za volantem řidič, který má trvalé bydliště v Praze?
Dnes už se toto nedá tak jistě rozpoznat například podle registračních značek. Obecně vzato – řidiči, kteří jezdí v Praze, jsou v provozu trochu agresivnější.

V Praze není možné se bez určité míry agresivity někdy ani dostat z místa...
Pražané jezdí daleko svižněji a využívají každou volnou mezeru k tomu, aby se mohli někam dostat.

Dá se říci, že mimopražští mají naprosto odlišný styl řízení?
Je pravda, že když řidiči z metropole narazí ve velkoměstském provozu například na vesničany, tak jim připadá, že jedou hodně pomalu a všechno moc řeší. Domácí si pak třeba říkají: „Panebože, tam by projely snad tři autobusy a on neprojede!“ Některý pražský řidič to neřeší, jiný problikne a někdo ztratí nervy. Takzvaně to osolí a vesničana třeba předjede i přes plnou čáru.

Toho si ale stihnou všimnout i v tom pomalejším autě...
Ano. A pokud řidič nejede sám, ale se spolujezdkyní, tak jí nepochybně řekne: „Viděla jsi ho, Pražáka?“ A takto nějak vzniká ten hluboký příkop mezi Prahou a tou řekněme rustikálnější částí republiky. Já osobně také nejsem z Prahy, ale v metropoli jsem třikrát týdně a na to, jak jezdí Pražané, se osobně dívám s velkou shovívavostí.

Někteří řidiči, kteří mají pražskou registrační značku, na své vozy lepí označení typu: „Nejsu Pražák!“
No ano, ale například Brnem určitě lépe projedete, pokud máte třeba pražskou značku, ale zároveň třeba samolepku „Já su Valach!“ Zrovna v Brně je, myslím, taková řevnivost, že pokud tam pojedete s pražskou značkou a samolepku mít nebudete, kličkování v provozu bude složitější. Brňáci si totiž řeknou: „Podívej, oni nám dávají tím stylem jízdy najevo, že jsme z vesnice a už zase mi tam vjel!“ Brňáci z toho můžou mít černo před očima. Řeknou si: „Pražák nás tady bude školit? On si tady u nás bude dovolovat, co chce?“ No a ta samolepka samozřejmě v takovýchto situacích umožní vyhnout se různým problémům. Dají tím i Brňanům najevo: „Já jsem vlastně váš!“

Je tedy podle vás rčení „Jezdí jako Pražák“ odůvodněné?
Když se podíváte po světě, tak všude tam, kde jsou větší města, mají šoféři daleko otrlejší styl jízdy. Stejně tak, jako si o Pražácích vyprávějí v Česku, budou ve francouzských vesnických regionech mluvit o Pařížanech. A zase Pařížané budou v provozu pomlouvat venkovské šoféry zpomalující provoz. A nováčkům tam místní radí, že mají na výběr dvě možnosti – buď se stanou v provozu rychle otrlými, nebo je budou ostatní utiskovat.

Jsou už podle vás řidiči jinak připraveni i z autoškol?
Ano. Během cvičných jízd metropolí si žáci zvykají na větší provoz. Cvičné jízdy jsou třeba v Semilech naprosto jiné.

Zkušení řidiči si po letech zkusili znouvu autoškolu (říjen 2019):

9. října 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Sparta - Třinec 2:3. Série se vrací do Slezska, domácí stíhací jízdu nedotáhli

9. dubna 2024  18:20,  aktualizováno  22:27

Hokejisté Sparty nevyužili ani druhý mečbol na postup do finále. Po nevydařené úvodní třetině...

Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela

14. dubna 2024  17:09,  aktualizováno  19:59

Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zdražit zóny a část peněz rozdělit lidem bez aut. Praha 7 chce parkovací revoluci

10. dubna 2024  12:13

Praha 7 dlouhodobě řeší nedostatek parkovacích míst a naopak neustále se zvyšující počet aut....

Slavia už nyní blízko účasti v Evropské lize. Jaké vyhlídky mají Sparta a Plzeň?

9. dubna 2024  16:22

Šampioni, nebo druzí jako loni. Slávistickým fotbalistům, kteří se poprvé od loňského října probili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma

16. dubna 2024  16:33

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...

Celá republika fandí Vsetínu, tuší Slováček. Je rád, že na „svůj“ Lapač nemusí

16. dubna 2024  18:27

Ve Vsetíně se narodil. Na slivovicí provoněném Lapači hokejově vyrostl. Teď klub svého srdce musí...

Červnový transport koní Převalského do Kazachstánu: poletí tři hřebci a klisna

16. dubna 2024

Pražská zoologická zahrada vybrala osm adeptů koně Převalského ve věku od dvou do čtyř let určených...

Autobusy v Praze mají od léta zastavovat jen na znamení, uspoří čas i peníze

16. dubna 2024  17:10

Zastávky autobusů v pražské MHD by mohly být od letošního léta kompletně na znamení. Cílem je...

Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma

16. dubna 2024  16:33

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...