Informaci o silniční dani zveřejnila na svém twitterovém účtu ministryně financí Alena Schillerová.
„Všem, kdo platí silniční daň, umožníme uhradit zálohy splatné v dubnu a v červenci až do 15. 10. 2020. U takto zpožděných úhrad plošně prominu všechny úroky z prodlení a z posečkání,“ napsala.
Silniční dani podléhají automobily, které využívají firmy i fyzické osoby k podnikání. Sazba se určuje u osobních aut podle obsahu motoru a objemu válců v motoru. U nákladních aut daň závisí na hmotnosti vozidla a počtu náprav. Daň se platí ve čtyřech čtvrtletních zálohách.
Na tiskové konferenci oznámil ministr dopravy i odložení výběru mýtného pro kamiony na dálnicích a části silnic první třídy. „V tuto chvíli o tři měsíce,“ řekl Havlíček.
Kroky na pomoc dopravcům avizoval premiér Andrej Babiš ve videu na své facebookové stránce ještě před zasedáním vlády.
„Připravuje ministr Havlíček balíček pro naše dopravce. Velice důležité, protože bez dopravy samozřejmě končí export, import, končí výroba. Takže tam se připravuje odklad silniční daně, odklad plateb za mýto až do 30. 9. letošního roku,“ oznámil premiér.
Později to na Twitteru potvrdil i sám Havlíček.
Čeští dopravci by mohli díky státní garanci získat možnost platit dodavatelům za odebranou naftu až s půlročním odkladem. Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček už o možnosti prodloužit splatnost faktur za naftu ze 30 na 180 dní jednal s vedením státního distributora paliv Čepro a sdružení autodopravců Česmad Bohemia.
Koronavirus v Česku |
Půlroční odklad plateb za naftu je podle Havlíčka spolu s kurzarbeitem zásadní možností, jak by stát mohl dopravcům pomoci. „Chceme začít nabízet dopravcům naftu s odloženou splatností a s nějakou státní zárukou. Šest měsíců je, myslím, na překlenutí krize dostatečná doba v té první fázi,“ sdělil Lidovým novinám ministr Havlíček.
Podle Vojtěcha Hromíře ze sdružení dopravců Česmad Bohemia odklad plateb firmám významně pomůže. Dopravci totiž mají kromě poklesu zakázek problém s likviditou. Běžná délka splatnosti faktur se totiž v nákladní dopravě pohybuje v rozmezí 60 až 90 dnů, přestože podle zákona by měla být dlouhá jeden měsíc. Nyní ale zákazníci kamionovým firmám píší, že kvůli finančním problémům tyto lhůty musí ještě prodloužit. Odklad poplatků státu tak mnoha firmám pomůže toto rizikové období snáze překlenout, dodal generální tajemník Česmadu.
Dopravci vyzvali stát k okamžitému přijetí kompenzačních opatření, například dotací či odkladu některých plateb. Jde například o jednorázovou dotaci 120 tisíc korun za každé velké vozidlo, 80 tisíc korun za menší auto. Vyzvali i k odkladu placení záloh silniční daně do konce listopadu, ke zrušení silniční daně, pozastavení plateb za mýto nebo jejich odkladu, neodvádění DPH z nezaplacených faktur i k delší splatnost faktur za naftu od velkých distributorů.