Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Krajské jídelny mají vařit z místních surovin, říká lídr Spojenců Jurečka

  11:22
O vedení Olomouckého kraje v říjnových volbách usiluje také uskupení Spojenci – Koalice pro Olomoucký kraj. Sestavili ho KDU-ČSL, TOP 09, Zelení a hnutí ProOlomouc, lídrem je poslanec a předseda lidovců Marian Jurečka.

Marian Jurečka, poslanec, lídr uskupení Spojenci - Koalice pro Olomoucký kraj (KDU-ČSL + Zelení + TOP 09 + ProOlomouc) pro krajské volby v Olomouckém kraji. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Kvalitní inovační centrum, ale i to, aby se ve školních jídelnách vařilo z regionálních potravin. To jsou některé cíle Mariana Jurečky. Pokud by se dostal do vedení hejtmanství, slibuje i zlepšení ohledně nezaměstnanosti či průměrné mzdy. „Okolní kraje nám už utekly,“ říká Jurečka v druhém dílu seriálu předvolebních rozhovorů MF DNES s lídry.

V programu slibujete, že za čtyři roky posunete Olomoucký kraj o tři příčky výš na seznamu krajů. O jaký seznam přesně jde a jak toho dosáhnete?
Jde o ukazatele, jako je hrubý domácí produkt, nezaměstnanost a průměrná mzda. Naším cílem je v těchto srovnáních regionů Olomoucký kraj zvednout. Když se podíváme na porovnání krajů z roku 2005, na velmi podobné pozici s Olomouckým krajem byl například Zlínský kraj, a Moravskoslezský byl dokonce za námi. A když se podíváte dnes, oba nám už utekly.

S tím zřejmě souvisí i slib Spojenců, že kraj ekonomicky pozvednete a mimo jiné podpoříte oblasti, jež jsou kvůli své poloze v nevýhodě. Jak to uděláte?
Je zde nevyužitý potenciál kraje, univerzity a podnikatelského prostředí. Už dávno tady mělo fungovat kvalitní inovační centrum jako mají v Brně či v Ostravě. Ta ve svých krajích táhnou podnikatelský sektor, dokážou například zužitkovat tamní vědeckou kapacitu, aby její patenty neputovaly do zahraničí, jak se to děje ve vědeckých centrech Univerzity Palackého. Chceme to proto také v Olomouckém kraji nastartovat na opravdu špičkové úrovni, a ne tak, jak to paběrkuje dnes. Další prostor pro zlepšení je v podpoře domácích podnikatelů.

Jak byste je podpořil?
Kraj je například zřizovatelem desítek stravovacích zařízení, spadají pod něj domovy seniorů, střední školy a nepřímo i nemocnice. Chci, aby se tam vařilo z regionálních potravin. To je naprosto přirozená forma podpory. Také bych chtěl, abychom v rámci Asociace krajů dokázali prosadit schválení zákona, jenž jsem do Parlamentu předložil už skoro před dvěma lety, ale současná koalice ho bohužel stále ignoruje. Jde o podporu znevýhodněných regionů sníženými odvody. A to pro firmy, které v nich lidem dávají práci. Funguje to v Rakousku či ve Švýcarsku. Nejde ovšem pouze o znevýhodněné lokality našeho kraje, ale v celé republice. De facto to kopíruje někdejší Sudety.

O snížení odvodů jsme spolu mluvili už v rozhovoru v roce 2017, kdy jste byl krajským lídrem pro sněmovní volby. Také byla řeč o tom, že jste jako ministr zemědělství připravil materiál, díky němuž budou do odlehlých lokalit směřovat malé investiční pobídky pro OSVČ i mikro a malé podniky a podpora úvěrů na podnikání. Toto funguje?
Nefunguje, protože vyloženě podpora úvěrů pro malé podniky není legislativní záležitost. To je otázka rozhodnutí vedení kraje. Už osm let jsem tady s přestávkou roku a půl krajským opozičním zastupitelem. A když jsem to navrhl, tak na to dnešní vedení kraje ve složení ANO, ČSSD a ODS nereagovalo. Stejně jako když jsem před zhruba čtvrtrokem navrhl kvůli dopadům koronaviru podporu podnikatelům v regionu. Také se nic nestalo.

V programu máte i dokončení páteřních cyklostezek v kraji. Také o nich jsme spolu mluvili už před třemi lety. Řekl jste, že je potřebujeme nejen pro turistiku, ale i pro dopravu lidí do práce. Jako vzor jste zmínil Rakousko či Holandsko a doplnil, že tady stále nemáme cyklostezkou propojený trojúhelník Prostějov, Přerov a Olomouc. To se stále nepodařilo. Proč?
Ať nejsem jen kritický. Finance se do cyklostezek nasměřovaly, s podporou kraje se jich začíná stavět hodně. Ale z páteřní cyklotrasy, o níž se bavíme už několik let, není prakticky hotové nic. Neměla by to ale být jen spojnice těchto tří měst, kraj by měl směřovat k tomu, aby měl opravdovou páteřní síť kvalitních stezek mezi všemi většími městy. Je v ní stále větší potenciál.

Jak to?
Díky rozvoji elektrické cyklodopravy. Když jsme se o tom bavili před těmi třemi lety, nevnímal jsem, že by se mohla tak rozšířit. A to i mezi seniory. Ti jsou dnes díky elektrokolům či elektrotrojkolkám mnohem mobilnější. Síť cyklostezek se tak musí budovat i s dostatečnou kapacitou, pro kraj bude velice důležitá.

Teď jsme se bavili o věcech, o nichž byla řeč už v roce 2017, i o těch, jež se ať už z jakéhokoli důvodu nepodařilo prosadit. Vše je zdlouhavé a náročné a vy přitom slibujete za čtyři roky výrazně posunout náš region v žebříčku krajů. Je to tedy v tomto kontextu skutečně splnitelné?
Splnitelné to je. Když se třeba bavíme o těch cyklostezkách. Jde o investice, které vytváří zakázky a pracovní místa u zdejších firem, to nejsou velké stavby, jež by dělaly nadnárodní holdingy. Ale já se často bavím se starosty a oni mi říkají, ten projekt máme nachystaný, máme vykoupené pozemky, ale nezbyla na nás krajská dotace. A když vidím, na co rada kraje rozdává peníze v rámci takzvaných významných projektů... Často jsou to naprosto nesmyslné věci jako marketing či PR pro vedení kraje. Radní tímto způsobem rozdali skoro 90 milionů korun. Kdyby jen polovina šla do cyklostezek, jsme mnohem dál.

  • Nejčtenější

Řidič odmítl zvážení náklaďáku, sto tisíc na pokutu vytáhl z batohu

9. května 2024  17:27

Že ani stotisícová pokuta za odmítnutí zvážení nákladního vozu nemusí být pro některé dostatečně...

Turisté se v Jeseníkách nejspíš nudí, žádají jen prodloužené víkendy

9. května 2024  5:41

Chaty jen na prodloužený víkend. I tak může vypadat letní pobyt v Jeseníkách. Celotýdenní rekreace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nadváhu má téměř každý čtvrtý puberťák. Stigma opadá, obezita začíná být normou

9. května 2024

Premium Populace dál tloustne obřím tempem a vše začíná už v dětském věku. Téměř každý čtvrtý školák ve...

Starší řidič oběma koly přejel ženu na přechodu, utrpěla mnohočetná zranění

10. května 2024  13:45

Starší řidič ve čtvrtek v Jeseníku vážně zranil ženu, která šla se psem po přechodu. Šofér ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejstarší a největší park krášlí metropoli Hané už dvě století

6. května 2024  14:25

Když před čtrnácti lety začalo ve Smetanových sadech kácení Rudolfovy aleje, byla to pro Olomouc...

Výbuch ve sklepě domu rozrazil dveře. Žena má úraz hlavy, druhá utrpěla šok

10. května 2024  14:15,  aktualizováno  14:30

Při explozi ve sklepě rodinného domu v Jezernici na Přerovsku se dopoledne zranily dvě ženy. Výbuch...

Starší řidič oběma koly přejel ženu na přechodu, utrpěla mnohočetná zranění

10. května 2024  13:45

Starší řidič ve čtvrtek v Jeseníku vážně zranil ženu, která šla se psem po přechodu. Šofér ji...

Hokejová Olomouc oznámila třetí posilu. Vybírala si z mistrovského Třince

10. května 2024  13:41

Po Petru Fridrichovi z Vítkovic a Martinu Kohoutovi z Brna hlásí hokejová Olomouce další posilu do...

Kvůli stavbě protihlukové zdi přijdou řidiči mezi Olomoucí a Kokory o jízdní pruh

10. května 2024  8:52

Stavba dálnice regionálně důležité dálnice D55 z Olomouce na Kokory pokračuje bez svátečních či...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...