Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hummer je zpátky. Je to elektrické monstrum s krabím chodem

Hummer milovali nejen jeho majitelé, ale i čerpadláři. Jenže dnes už si snad nikdo jen tak nedovolí představit auto, které staví image mimo jiné na tom, že s nenucenou samozřejmostí loká benzin po litrech; na což měli evropští hummeristé odpověď v přestavbě na plyn. Před deseti lety pohřbená značka je zpátky. Nový hummer jezdí na elektrony.

Ale dá se čekat, že nabíjení bude podobně bonvivánské jako kdysi návštěvy u benzinky. Ono naplnit 200kWh akumulátor, který se v útrobách toho monstra plným jménem GMC Hummer EV ukrývá, pořádně prověří elektrosoustavu. Napětím 800 voltů bude 350kW nabíječka schopná nabít energii na 160 kilometrů za deset minut. Jen takovou nabíječku najít...

Pro uživení 1 014 koní (746 kW), aby se na jedno nabití elektrický hummer dostal až 563 kilometrů daleko, je velkokapacitní akumulátoru potřeba. 

Je to obr, jak se na auto tohoto slavného jména, které zná celý svět, patří. Dlouhý je pět a půl metru a široký a vysoký přes dva. Rozvor náprav je 344 centimetrů. Základní gumy obuté na 18palcové ráfky jsou 35 palcové, největší ještě o dva palce větší.

Elektrický yankee dorazí příští rok. Velký hogo-fogo pick-up přibzučí nejprve v zaváděcí edici na podzim za 112 595 dolarů, to je 2,6 milionu korun; ta už je ovšem rozebraná. Postupně budou od roku 2022 přibývat obyčejnější verze, až v roce 2024 dorazí základní provedení s cenovkou 80 tisíc dolarů. Je třeba dodat, že to jsou americké ceny. Do Evropy ho GM vozit nebude, protože tu vlastně žádná auta oficiálně neprodává, dá se však předpokládat, že se o import postarají nezávislí dovozci, to ovšem čekejte ceny o kus vyšší. 

Pohonná soustava i akumulátory mají být z vlastní produkce General Motors; je ovšem třeba dodat, že s bateriemi pomůže automobilce firma LG Chem. Vrcholová verze hummeru se třemi elektromotory má umět rozjet auto z nuly na stovku za tři sekundy, však má 1014 koní a 15 591 newtonmetrů. Právě vysoký točivý moment dosahovaný od nejnižších otáček je hlavní zbraní všech elektroaut. 

Nutno říci, že v tomto případě jde o „marketingovou“ hodnotu k ohromení publika. Je to kombinovaný celkový točivý moment naměřený na kolech, nikoliv na výstupu z elektromotorů s permanentním magnetem.

GMC ještě prý stále nedospělo k finálnímu číslu, ale hlavní inženýr Al Oppenheiser pro magazín Motortrend uvedl, že točivé momenty jednotlivých motorů jsou mezi 515 a 545 newtonmetry. Což po vynásobení točivého momentu motoru celkovým převodem převodovek (13,4:1 vpředu a 10,1:1 vzadu) dá to ohromující číslo.

Třímotorové provedení má jeden motor vpředu a dva vzadu. Výkon předního musí být omezován, aby se zabránilo protáčení kol. 

Verze EV2X a EV2 mají elektromotory dva, které na kola obou náprav posílají 643 koní a na kolech má 10 033 Nm; první ujede na jedno nabití 483 km, druhá s chudší výbavou a menším akumulátorem asi 400 km. V plánu je ještě provedení EV3X s 811 koňmi a 12 880 newtonmetry a 483 km dojezdu.

Krabí chod

GMC se už s předstihem chlubilo, že hummer bude mít speciální funkci „krabí“ jízdy. Díky natáčecím kolům obou náprav se umí pohybovat šikmo, což se může hodit v terénu. Na offroadové skopičiny půjde přiobjednat speciální funkci vzduchového podvozku, která zvýší jeho světlou výšku o patnáct centimetrů. Hummer pak překoná až 404 mm vysokou překážku a probrodí 813 mm. Nechybí možnost uzamknutí některého z diferenciálů.

Hodit se mohou také dvě kamery, které koukají pod podvozek a skládají obraz povrchu na monitor. Ty jsou na přístrojovce dva. První 12,3palcový nahrazuje kapličku pod volantem. Druhý 13,4palcový je věnovaný infotainmentu, nastavování různých funkcí a zobrazování dalších jízdních údajů.

Obří kabina je pětimístná. Spočívá na supertuhém rámu, jehož součástí je balík trakčních baterií (24 modulů). Díky tomu si může hummer dovolit parádičku v podobě odnímatelné střechy, jejíž panely je možné uložit pod kapotu. Roleta korby je ovládaná elektromotory, stačí zmáčknout tlačítko. Stahovat lze i zadní okno.

GMC se chlubí systémem umožňujícím asistovanou jízdu. To znamená, že pod dohledem řidiče umí elektrický pick-up v nekomplikovaných jízdních podmínkách auto sám řídit na vybraných amerických dálnicích, kterých má značka podrobně zmapovaných přes 322 tisíc kilometrů

Elektrický hummer se objednává online pod stodolarovou vratnou zálohou. Vyrábět ho GM bude v Detroitu ve fabrice Hamtramck, do jejíž rekonstrukce americký koncern zainvestoval 2,2 miliardy dolarů.

Terénní pick-upy jsou teď za Atlantikem hlavními zbraněmi značek, ne že by šlo o prodeje (i když benzinový pick-up Ford F150 stále drží pozici nejprodávanějšího auta Severní Ameriky), důležitá je image. Hummer EV se tak popasuje s Fordem, Teslou nebo Rivianem. 

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...