Nad zmodernizovanou tratí nově vedou dráty, nasadí na ni ale motorové vlaky

  13:41
Z Hustopečí na Břeclavsku konečně za měsíc vyjedou vlaky po moderní trati. Cestující se tak dostanou do Brna přímým spojem bez přesedání. Navzdory slibům však pomalu a se starými soupravami. Na nové si musí cestující, kteří se dostanou jedním spoj počkat.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Skoro rok a půl se na kolejích mezi Hustopečemi a Šakvicemi na Břeclavsku pohybovaly stavební stroje, které pracovaly na modernizaci sedmikilometrového železničního úseku. 

Už v půlce prosince je konečně zase vystřídají vlaky. Zdánlivě krátká trať je pro obyvatele Hustopečska zcela zásadní. Díky ní se do Brna dostanou přímou trasou, rychle a modernějšími soupravami. Jenže zaznívá i kritika – nebude to hned po uvedení do provozu.

První vlak vyjede po modernizované trati 13. prosince. Správa železnic tak finišuje s posledními úpravami. „V uplynulých měsících se hlavní stavební práce přesunuly z Hustopečí do Šakvic, kde mimo jiné vzniká nový podchod. Dál se pracuje i na nástupištích, zabezpečovacím zařízení a železničním svršku, kde se práce soustředí v liché kolejové skupině. V té sudé se již řeší zkušební provoz,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Poslední dodělávky se ještě musí stihnout v Hustopečích, kde vyrostla dvě bezbariérově přístupná nástupiště a přístřešky pro cestující. Na nádraží se instaluje informační a orientační systém. Úpravami prochází také výpravní budova, kterou plní moderní technologie.

Zatímco dosud na této regionální dráze mohly vlaky jezdit rychlostí maximálně 60 kilometrů v hodině, díky úpravám zvládnou v mezistaničním úseku zrychlit až na devadesátku. Lidé z Hustopečí se tak těšili, že se do Brna dostanou za něco málo přes půl hodiny, jak jim Správa železnic slibovala. A že je tam dovezou moderní elektrické vlaky místo dosavadních motorových.

Místo půlhodiny pojedou hodinu

Jenže na to si musí ještě počkat. „Technické parametry trati sice umožní zkrácení jízdní doby z Hustopečí do Brna na zhruba 35 minut, skutečný čas ale bude záležet na jízdních vlastnostech vozidel a počtu zastavení daného spoje,“ podotkla Friebová.

Nyní totiž vlaky zastaví takřka v každé stanici, a cesta do Brna tak potrvá až 50 minut. Navíc trasu stále budou brázdit klasické motoráčky, protože Jihomoravský kraj počítá s nasazením moderních výkonných vozových jednotek až v letech 2023 a 2024.

Navzdory tomu hustopečská starostka Hana Potměšilová (SN) považuje novinku za výrazný přínos pro lidi. Přímý spoj do Brna tu totiž chybí řadu let. „Opravdu věřím, že většina obyvatel to přijme jako výbornou věc, stejně tak lidé z okolí. Já jsem cestující, který už dnes, pokud může, do Brna vlakem jede,“ uvedla s tím, že při cestě autem ve změti kolon, uzavírek či jednosměrek stejně příliš mnoho času neušetří.

Nehledě na to, kolik peněz pak musí zaplatit za parkování, pokud směřuje do centra. „Při cestě vlakem dám jen 49 korun za šestizónovou jízdenku, kterou využiju na vlak i navazující tramvaj,“ vypočítala starostka.

Podle starostky se vše musí otestovat

Výtky lidí, kteří kritizují, že hned od počátku nebudou na trati jezdit moderní vlaky a nedodrží se avizovaný půlhodinový čas na cestu do Brna, bere s rezervou.

„Myslím, že ze strany cestujících nebylo úplně pochopeno, že je potřeba spoj také nějak otestovat. Zjistit, jak bude vytížený, na jakých zastávkách a kdy lidé nastoupí. A podle toho pak jeho provoz upravit. Je možné, že se to třeba za rok úplně změní,“ naznačila, že do budoucna by se dojezdový čas do Brna mohl zkrátit, pokud se vynechají některé zastávky.

Zatím přímé vlaky vyjedou každou půlhodinu z nádraží, které nebude na rozdíl od těch ve zbytku republiky modré. „Na přání města je dominantní barvou stanice oranžová, která odkazuje na městskou vlajku,“ vysvětlila Friebová.

V Hustopečích o tom paradoxně nikdo neví. „Městskými barvami jsou červená a zlatá. Vůbec nevím, jaký šotek tady zapracoval. Ale proč ne, alespoň naše nádraží bude něčím zajímavé,“ směje se starostka.

Proti trati v minulosti bojovali formani

Trať se dočká modernizace po 126 letech od chvíle, kdy do Hustopečí přijela první lokálka. „Vyvrcholila tím dlouhodobá snaha části Hustopečanů být propojeni železnicí,“ uvedla již dříve vedoucí Městského muzea Soňa Nezhodová. Do Hustopečí byly koleje zavedeny mnohem později než v jiných městech. 

„Když se totiž v roce 1839 stavěla Severní dráha císaře Františka, město se na ni nepřipojilo. Rozhodnutí hustopečských zastupitelů bylo ovlivněné tlakem formanů, kteří v projektu viděli ohrožení své profese,“ poznamenala.

Železnici tak do Hustopečí prosadili až o půl století později židovští podnikatelé, kteří ji potřebovali v souvislosti se svými obchodními aktivitami.

  • Nejčtenější

Soud zprostil Ukrajince viny za zabití Roma v Brně, šlo o nutnou sebeobranu

22. března 2024  6:42,  aktualizováno  11:42

Krajský soud v Brně zprostil viny sedmatřicetiletého Romana Rohozina, který byl původně obžalován z...

Budějovice odvrací i druhý mečbol, Litvínov vyfoukl Kometě třetí bod

24. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:11

Zatímco Pardubice se Spartou už odpočívají, zbývající dvě čtvrtfinálové série se potáhnou minimálně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budějovice potřetí porazily Třinec, sérii rozsekne až sedmý duel. Litvínov jde dál

26. března 2024  17:15,  aktualizováno  22:41

Čtvrtfinálová série Třince proti Českým Budějovicím zůstává po šesti zápasech vyrovnaná. Oceláři ve...

Hazardér jel kanálem jako na tobogánu. Mohl se utopit i otrávit, varují vodárny

28. března 2024  6:26,  aktualizováno  11:20

Do útrob brněnské kanalizace nechal nahlédnout autor videa, které se nedávno objevilo na internetu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa v Litvínově srovnala sérii, Třinec nevyužil mečbol v Budějovicích

22. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:26

Čtvrtými zápasy pokračovalo čtvrtfinále play off hokejové extraligy. Třinec si mohl zajistit postup...

Opilci v Brně děsili lidi v parku airsoftovou pistolí a puškou

29. března 2024  10:26

Obyvatele brněnských Řečkovic pořádně vyděsili dva opilci. V maskáčových oděvech totiž ohrožovali...

Prvoligoví bezdomovci. Drnovické zastupitelstvo řeklo Vyškovu ne

28. března 2024  21:02

Třetím rokem jsou fotbalisté Vyškova mezi profesionály, nikdy však nehráli doma. Přesto bojují o...

Rozepře i chybějící lékaři. Problémovou nemocnici bude křísit další šéf

28. března 2024  15:35

V dlouhodobé krizi se zmítá městská nemocnice v Boskovicích. Jde přitom o významné zařízení, které...

Kamion s pěti sty selaty se na Znojemsku převrátil na bok, sto jich uhynulo

28. března 2024  12:11,  aktualizováno  13:42

Kamion s nákladem pěti stovek selat se dnes ráno převrátil na bok v Hostěradicích na Znojemsku....

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...