Jeden nevyhověl v nárazovém testu a čtyři modely měly problémy s obsaženým množstvím nebezpečných látek z pohledu dítěte.
Konkrétní potíže s nebezpečným množstvím naftalenu měly modely Besafe iZi Go Modular X1 i-Size spolu s iZi Modular i-Size Base a Swandoo Marie 2. Naftalen v tomto množství je podle testovacích expertů v hladině podezření na karcinogenitu. Další problém s nebezpečným množstvím změkčovadla DPHP měla sedačka Osann Oreo 360. Tento prvek může negativně ovlivnit funkci štítné žlázy a hormonální rovnováhu dítěte.
Daleko větším problémem se ukázal nárazový test dětské sedačky Chicco Kiros, která se samovolně oddělila od své základny upevněné v Isofixu. Při dalším zkoumání se ukázalo, že chyba je v samotné základně a sedačka je bezpečná, ale ne s touto základnou. Ukotvení sedačky vykazuje vady a může se stát, že se dětská autosedačka špatně zaaretuje a může se pak vlivem nárazu uvolnit.
Výrobce už vyhlásil na vadné příslušenství (asi dva tisíce kusů v celé Evropě) svolávací akci, stahuje kusy vyrobené v období od 23. 11. 2019 do 19. 11. 2020. Dotčené kusy lze identifikovat podle dvou štítků, na sedačce je homologační číslo 030059 na oranžové samolepce (A) a na bílém štítku (B) na základně je pak datum výroby.
Pokud se podíváme na ostatní testované modely, které neměly během testování problémy, najdeme nejhorší celkové ohodnocení 2,8 z pětistupňového školního známkování. To je více než dobré hodnocení dalších 18 testovaných modelů.
Kompletní výsledky testu dětských sedačekINFOGRAFIKA |
„Autokluby opět po čase do testu zařadily také jednoduché podsedáky. Oproti plnohodnotným sedačkám s ochranou hlavy a boku dítěte výrazně zaostaly. Autokluby je proto rodičům nedoporučují kupovat,“ cituje z výsledku testu Petr Buček z magazínu Autembezpečně.cz.
Jak se testujePřed více než 50 lety zveřejnila zkušebna ADAC první test dětských autosedaček (povinnost je používat ovšem Evropa zavedla až v roce 2006). V současnosti se testují sedačky podle přísných standardů. Při tzv. saňovém testu se zkoumá zastavení z rychlosti 64 km/h, navozující podmínky jako při crashtestu. Hodnotí se přetížení působící na figuríny upevněné v sedačkách, vedení pásu, stabilita výrobku ve vozidle a také podpora hlavy. Bere se ohled také na to, zda je možné sedačku přenastavovat podle toho, jak dítě roste. Hodnocení ovládání (ergonomie) zahrnuje také instalaci do vozu – to bývá někdy problém, dětské sedačky za svůj vývoj narostly do často monstrózní velikosti. Posledníroky se také zohledňuje přítomnost jedovatých nebo zdraví ohrožujících látek (ftaláty, zpomalovače hoření, fenoly nebo těžké kovy). V tabulce má tento parametr nulový podíl na hodnocení, ovšem pokud některou z těchto látek inspektoři odhalí, sedačka je okamžitě označena jako nevyhovující. |