Rušení málo využívaných spojů zdůvodňuje kraj enormním růstem nákladů, které dopravu výrazně zdražují. Prvním krokem k lepší ekonomice regionálních spojů v regionu bylo už zdražení jízdného o patnáct procent, ke kterému došlo od začátku června.
Redukce na regionálních tratích je kompromis. Zatímco hejtmanství chtělo redukovat železniční dopravu o téměř 268 tisíc takzvaných vlakokilometrů, obcím připadla taková redukce příliš vysoká. Prosadily si zkrácení o necelých 141 tisíc vlakokilometrů.
„V drážní dopravě se nám vždy promítají veškeré nárůsty minimální mzdy i cen energií, pohonných hmot. Očekáváme velké doplatky za tento rok, které budou vyúčtovány v prvním kvartálu příštího roku,“ uvedl náměstek olomouckého hejtmana Michal Zácha.
„Vedlo nás to k tomu, abychom zasedli k jednomu stolu s Českými drahami, které jsou naším dopravcem, a při několika jednáních jsme se snažili najít úspory, které bychom v příštím roce mohli uplatnit,“ doplnil. Proběhla také řada jednání se samosprávami.
Podle Záchy hejtmanství porovnávalo poslední necovidový rok 2019 s rokem 2021, kdy covidová opatření rozvolnila. „Do dnešního dne nejsme ještě na předcovidových číslech. Nicméně čísla se pomaličku zvedají,“ řekl.
Návrh byl podstatně tvrdší
Olomoucký kraj navrhl původně ke zrušení 89 spojů. „Nakonec jsme se shodli na 42 spojích, kterých by se omezení pro rok 2023 týkalo,“ vypočítal Zácha. Nejdéle se podle něj vedla debata se svazkem obcí Údolí Desné, kde z původního návrhu několika desítek spojů došlo k omezení osmi spojů.
Svazek obcí údolí Desné zprovoznil poničenou trať po povodních v roce 1997 a od té doby ji vlastní a zajišťuje její provoz.
„Zrušit spoje na trati, která se vybudovala nová, zelektrifikovala se za hromadu peněz, by nebylo správné,“ řekl Václav Mazánek, starosta Vikýřovic na Šumpersku, které jsou jednou z členských obcí svazku.
„Najednou jsou tady škrty. Povolili jsme osm párů, protože víc podle nás nepřicházelo v úvahu,“ poznamenal Mazánek.
Moravský Beroun na Olomoucku je městem na hranicích s Moravskoslezským krajem. Přestože jde o odlehlé místo, starosta Tomáš Feranec nevidí omezování spojů jako významně negativní. „Jsou to hodně okrajové časy, někdy jel třeba jeden člověk nebo vůbec nikdo. Dnes má každý auto. Nemá smysl udržovat spoj, kterým se nejezdí,“ poznamenal.
Z rozpočtu kraje jde v současné době do veřejné dopravy ročně 1,3 miliardy korun, k tomu přispívají obce částkou přibližně ve výši tří set milionů.