Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na zimní údržbě se šetřit nebude, slibují silničáři v Olomouckém kraji

  5:21
Navzdory dražším posypovým materiálům, náhradním dílům a hlavně naftě letos v Olomouckém kraji nepřibude neudržovaných úseků silnic. Naopak silničáři svůj záběr rozšířili o devět kilometrů dalších úseků.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

První větší zatěžkávací zkoušku už mají silničáři z regionu za sebou. Kvůli sněžení museli opakovaně do terénu napříč celým krajem, na řadě míst totiž zůstával na cestách nebezpečný uježděný sníh. Všechny cesty však zůstaly sjízdné.

Jak krajská správa silnic, tak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ubezpečují, že všeobecné zdražování, ze kterého nejvíc pociťují zvýšení cen paliv, se na jejich práci neprojeví. Naopak budou tuto zimu udržovat ještě o devět kilometrů cest více než loni.

O nejdůležitější silnice v kraji, kterými jsou komunikace první třídy a dálnice, se stará ŘSD. Přestože se v kraji nestrhla žádná sněhová kalamita, odvedly vyslané pluhy a sypače nemalou porci práce.

„Naše dodavatelská údržba najezdila za poslední dny přes 1 300 kilometrů. Proti prvním větším projevům zimy bylo použito 38 tun soli a téměř 12 tisíc litrů solanky,“ shrnul mluvčí olomoucké pobočky ŘSD Miroslav Mazal.

Stačil většinou jeden posyp

Bez problémů zůstaly sjízdné i cesty nižších tříd, o které se stará Správa silnic Olomouckého kraje (SSOK).

„Sníh se na některých místech nebezpečně ujížděl. Naštěstí spadlo jen několik centimetrů, takže stačil většinou jeden posyp a tam, kde se udržuje inertem, byl dostačující rovněž jeden výjezd,“ nastínil vedoucí provozního úseku SSOK Jan Škrabal.

Silničáři mají dost posypových materiálů, aby zvládli běžnou zimu. „Inertním materiálem jsme předzásobeni na celou zimu, posypové soli máme tak na polovinu běžné zimní sezony. Pokud bude ale potřeba méně zásahů, může vystačit i na celou,“ informoval za SSOK Škrabal.

ŘSD má podle Mazala v regionu naskladněno přes deset tisíc tun soli a 120 tun štěrku pro údržbu silnic první třídy, u dálnic je k dispozici zásoba 18 tisíc tun soli společně pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj.

„Jsme připraveni podle potřeby posypový materiál doplňovat,“ ubezpečil.

Silničáři počítají s vyššími náklady, především kvůli dramatickému nárůstu cen pohonných hmot. Zvýšila se rovněž cena posypových materiálů, náhradních dílů na techniku nebo motorových olejů.

„Zimní údržba bude dražší, ale omezovat ji nebudeme. Je naplánována podobně jako v předchozích letech,“ ujistil provozní náměstek SSOK Tomáš Vaida.

Náklady krajských silničářů na zimní údržbu v posledních letech činily kolem padesáti milionů korun ročně. V regionu se starají o více než tři tisíce kilometrů cest, letos budou ošetřovat chemicky o devět kilometrů víc než loni.

Bez jakékoli údržby zůstanou jen necelé dvě stovky kilometrů nejméně využívaných úseků.

Přidaná místa leží hlavně ze severu regionu. Na Šumpersku bude podle ČTK letos nově posypem ošetřován jeden a půl kilometru dlouhý kus silnice třetí třídy u Jedlí, více než dva kilometry cesty druhé třídy u Svébohova či čtyřkilometrový úsek silnice druhé třídy v Růžovém údolí.

Inertním posypem bude nově udržován více než kilometr cesty třetí třídy u Bílé Vody na Jesenicku.

Údržbu chodníků komplikují parkovaná auta

SSOK letos nedělala žádné zásadní nákupy nové techniky, pro zimní údržbu má tak k dispozici 87 sypačů, více než stovku radlic, dvě desítky pluhů či sedm sněhových fréz.

„Kromě běžné obměny jsme zakoupili dvě posypové nástavby, též jsme vysoutěžili tři nové komplety pro plužení, chemický i inertní posyp, ty však dostaneme až v příštím roce,“ sdělil Škrabal. Jeden komplet má hodnotu kolem šesti milionů.

Podobně neplánuje omezovat údržbu kvůli zvyšujícím se nákladům ani ŘSD. „Rozhodně nebudeme snižovat standard,“ slibuje Mazal.

Omezovat údržbu se nechystají ani oslovená města. „Bude probíhat podle potřeby. Naopak u nás v Olomouci přibude několik komunikací v nově vzniklých ulicích,“ popsala například mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Silničáři jako každoročně upozorňují, že ke kvalitní zimní údržbě může přispět i veřejnost, například ukázněným parkováním. To platí především ve městech a na vesnicích, kde jsou problémem špatně zaparkovaná auta, jež stojí na místech vjezdu a výjezdu na chodník.

„Technika pak nemá šanci dostat se na chodník vůbec, nebo jen za cenu poškození zeleně. Dalším problémem jsou přečnívající části zaparkovaných aut do prostoru chodníku. Technice nezbývá než provést úklid jen tam, kde má volný průjezd. Proto prosíme řidiče, aby vozy parkovali v zimě tak, aby byly chodníky průjezdné v celé šíři,“ zdůraznil Petr Polách, vedoucí společnosti Recovera Technický servis, jež má na starost chodníky a místní komunikace v Šumperku.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Lidé nám lesy drancují, přemýšlejme o houbařských lístcích, vyzývá podnikatel

20. dubna 2024

Premium Na Slovensku je největším soukromým vlastníkem lesů, v Česku se Richard Benýšek soustředí hlavně na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Vědci vyvinuli lepší jehly pro novou léčbu, která pomáhá i při poškození míchy

26. dubna 2024  12:14

Vědci z olomoucké Univerzity Palackého vyvinuli novou generaci jehel, které jsou určené pro nyní...

Developer chce u Přerova stavět haly za tři miliardy, pracovat tu má 2 500 lidí

26. dubna 2024  10:22

Obří zóna pro byznys má přibýt v blízké budoucnosti na okraji Přerova. Půjde o více než 110 tisíc...

Vědci nasadili do války s komáry drony a senzory, kalamity budou hlásit předem

26. dubna 2024  5:40

Vědci a obce v Litovelském Pomoraví využívají nejmodernější techniku, která má zamezit komářím...

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...