Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvNa lince Praha – Olomouc - Ostrava pojede příští rok také nejmodernější vlak Českých drah (ČD) InterJet.
„V novém jízdním řádu se od 11. prosince zrychlí doprava z Prahy na střední a severní Moravu. Nejrychlejší spoje Českých drah zvládnou cestu z Prahy do Olomouce za 2 hodiny a 14 minut,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
„Kvůli výlukám na trati mezi Prahou a Berlínem budeme mít v první polovině příštího roku k dispozici jednu soupravu Railjet pro večerní obrat spojů Ostravan. Jednotku Railjet zde nasadíme v kategorii InterCity a cestujícím nabídne služby, na které jsou zvyklí ze spojů Railjet Vindobona,“ popsal Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD.
Railjet bude jezdit na hlavní trase až do 30. června 2023. „Vlak bude povinně místenkový a nabídne obvyklé služby souprav Railjet: restaurační vůz, wifi, dětské kino, možnost dobíjet cestovní elektroniku, místa pro osoby na vozíku nebo pro přepravu jízdních kol,“ podotkl mluvčí.
Mezi Prahou a Ostravou bude nasazena také jedna souprava InterJet. „Vlaky jsou vybaveny speciálními okny, která umožňují snadný průchod mobilního signálu do interiéru vlaku a zajišťuj tak snazší telefonování a příjem dat během jízdy,“ řekl Šťáhlavský.
ČD nabídnou v jízdním řádu 2023 na páteřní lince Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha také spoje typu SC Pendolino, velmi rychlé spoje IC Ostravan a Opavan s povinnou rezervací a standardní spoje EC/IC s více zastávkami.
Vozový park se rozroste
V neděli 11. prosince začne na železnici platit nový jízdní řád. „V Olomouckém kraji zůstane rozsah regionální dopravy Českých drah na podobné úrovni jako v současném řádu. Vozový park se však příští rok a na začátku roku 2024 rozroste o 27 nových RegioPanterů,“ uvedl Petr Pošta z tiskového oddělení ČD.
První RegioPantery nasadí dopravce na nově elektrifikované trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka před Vánoci. „V průběhu roku tyto moderní vlaky nahradí starší soupravy na dalších páteřních tratích v regionu. Nový jízdní řád bude platit do 9. prosince 2023,“ uvedl mluvčí.
Grafikon nového jízdního řádu navíc zahájí elektrický provoz na zmodernizované trati číslo 290 z Olomouce do Šumperka.
„Od 11. do 19. prosince bude na nově otevřeném úseku ze Šumperka do Uničova snížená traťová rychlost. V souvislosti s tím může docházet ke zpožděním jednotlivých spojů řádově o 10 až 15 minut,“ upozornil Pošta. Běžný provoz bude zahájen od 20. prosince.
ČD nasadí na trať 290 napřed dvoudílné elektrické jednotky RegioPanter a elektrické lokomotivy řady 362 s klasickou soupravou. „Jedná se o přechodné období do doby dodání nových třídílných jednotek RegioPanter pro Olomoucký kraj z výroby. První dodávka těchto vozidel se očekává v průběhu dubna 2023,“ naznačil mluvčí.
Od června 2023 pak na této trati začne platit dynamičtější a obsáhlejší jízdní řád, který plně využije modernizovanou železniční infrastrukturu s nejmodernějším vlakovým zabezpečením ETCS i dynamické vlastnosti nových elektrických jednotek.
„Nové víkendové spoje o hlavních školních prázdninách čekají také na návštěvníky Rychlebských hor. ČD ve spolupráci s Olomouckým krajem totiž nabídnou víkendové spojení spěšným vlakem Sp 1413 s odjezdem z Olomouce v 7.52 a s příjezdem zpět do Olomouce ve 20.06,“ prozradil mluvčí.