Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vzroste riziko nehody i zranění, kritizují stopadesátku na D1 odborníci

  5:43
Po dálnici D1 na Přerovsku by mohli řidiči od příštího roku jezdit rychlostí až 150 kilometrů v hodině. Úsek se šesti pruhy navrhuje zahrnout do novely silničního zákona ministerstvo dopravy. Dopravní odborníci ovšem varují, že trend vede přesně opačně, tedy ke snižování rychlosti.
Po dálnici D1 na Přerovsku by mohli řidiči od příštího roku legálně jezdit...

Po dálnici D1 na Přerovsku by mohli řidiči od příštího roku legálně jezdit rychlostí 150 kilometrů v hodině. Úsek navrhuje zahrnout do novely silničního zákona ministerstvo dopravy. | foto: Filip FojtíkMAFRA

O zvýšení rychlostního limitu na dálnicích se mluví už dlouho, nakonec se toto téma loni v lednu dostalo i do programového prohlášení vlády.

„Na nových úsecích dálnic vybavených moderní telematikou bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 km/h za podmínek dobré viditelnosti a provozu,“ zní vládní závazek.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) minulý týden v rozhovoru pro MF DNES zmínil první vytipované úseky.

„Máme zatím dva. Potřebujeme k tomu i technické vybavení. Jde především o proměnné značky, které mohou nést i upozornění na stav komunikace. Jsou to úseky na nové části D1 (u Přerova – pozn. red.), kde je šest pruhů, a uvažujeme o úsecích na D11,“ řekl Kupka.

Povolenou rychlost 150 km/h plánujeme na dva úseky dálnic, říká ministr Kupka

Při snížené viditelnosti nebo zhoršených povětrnostních podmínkách by se podle něho mohla rychlost snižovat i pod 130 km/h.

„Jde o to, abychom udělali krok, který neohrozí bezpečnost. V budoucnu těch úseků asi může být i víc, ale klíčové je ukázat, že jsme schopni uplatnit moderní formy řízení dopravy,“ dodal ministr.

Odkud kam by přesně mohla nová rychlost platit, resort neupřesnil. „Konkrétní úseky ještě stanoveny nejsou. Je to předčasné. Obecně platí, že pokud náš návrh úpravy v této oblasti projde, budou zvažovány úseky na novějších a méně dopravně zatížených dálnicích, v přehledných a rovných úsecích,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Tři pruhy

Koordinátor BESIP v kraji Miroslav Charouz souhlasí, že jestliže se má o takových místech bavit, tak právě tam, kde jsou tři pruhy v každém směru.

K návrhu zůstává zdrženlivý. „Musí být dobré rozhledové poměry, kvalitní komunikace a další vhodné podmínky, jako jsou třeba od Lipníka nad Bečvou směrem na Ostravu. Jsem ale obezřetný, jelikož musíme mít zaručeno, že řidiči nebudou povolenou rychlost překračovat, jak je v Česku zvykem,“ řekl Charouz.

Zmínil i chování šoférů při jízdě ve třech pruzích. „V úseku u Lipníka je hodně řidičů, kteří zůstávají v prostředním, ne-li úplně zoufale zbytečně v levém pruhu. Navíc málokdo dodržuje bezpečnou vzdálenost, při 150 km/h už se bavíme o odstupu nějakých minimálně osmdesáti metrů,“ dodal Charouz.

Vládní návrh novely uvádí, že dálnice jsou nejbezpečnější kategorií pozemních komunikací, policie na nich provádí nejvíce kontrol a také, že nynější vozidla jsou konstruována na mnohem vyšší rychlost.

Stopadesátka by se navíc zaváděla jen v časech, kdy není hustota dopravních proudů vysoká. „Případným zvýšením nejvyšší dovolené rychlosti tedy nebude narušena homogenita provozu,“ stojí v návrhu.

Trendem je rychlost snižovat

Spolek zájemců o motorismus Autoklub České republiky dlouhodobě zastává opačný názor.

„Zvýšení rychlosti neznamená zvýšení plynulosti dopravy. Z hlediska bezpečnosti by se maximální rychlost na dálnicích zvyšovat neměla. Se stoupající rychlostí roste riziko dopravní nehody i závažnosti zranění posádky,“ uvedla Veronika Truhlářová, manažerka obecného motorismu Autoklubu ČR.

Před negativními důsledky zvýšení rychlosti varují i dopravní psychologové. „Trendem vyspělých zemí, zejména z pohledu dopravní kultury, jako je Skandinávie, Velká Británie nebo Nizozemsko, je rychlost snižovat, například na 110 km/h,“ sdělil Matúš Šucha, soudní znalec a expert v oblasti lidského faktoru v dopravě, jenž působí na Univerzitě Palackého v Olomouci.

Připomenul, že rozptyl rychlostí má vliv na propustnost silnic, tedy množství aut, která projedou, aniž by se vytvořila kolona. Čím vyšší rozptyl, tím nižší propustnost.

„Jinak řečeno, pokud by všechna vozidla jela stejnou rychlostí, kapacita silnice by byla největší,“ řekl. „Snad jediným pozitivem je snížení dojezdového času, ale vzhledem ke zvažovaným úsekům by se jednalo o minuty,“ doplnil Šucha.

Návrh se nelíbí ani policii. „Mám na to zcela negativní názor. Nyní je velký rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší povolenou rychlostí. Pokud bychom tuto odchylku ještě rozšířili, byly by pak rychlosti mezi nákladními a osobními auty ještě větší, a mohlo by tak častěji docházet k nepříjemným a především nebezpečným situacím,“ citoval v říjnu web Autosalon.tv ředitele dopravní policie Jiřího Zlého.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Nejstarší a největší park krášlí metropoli Hané už dvě století

6. května 2024  14:25

Když před čtrnácti lety začalo ve Smetanových sadech kácení Rudolfovy aleje, byla to pro Olomouc...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Den otevřených dveří DPMO nabídne v Olomouci i jízdy historickými tramvajemi

8. května 2024  5:24

Dopravní podnik města Olomouce si připomene 125. výročí zahájení pravidelného tramvajového provozu...

Byly na obranu nevidomé dívky, řekl kněz o zbraních, které nesl do Vatikánu

7. května 2024  15:32,  aktualizováno  16:41

Kněze, kterého vatikánská policie zadržela o víkendu v doprovodu skupiny poutníků z Česka a u něhož...

Posledních 41 kroků od smrti. Válečný masakr odbojářů vznikl jako detektivka

7. května 2024

Premium Poprava šestnácti lidí v Šumperku gestapem dodnes vyvolává nezodpovězené otázky. Nová kniha...

V Olomouci slaví bujarý majáles, králem letos bude písničkář Michal Horák

7. května 2024

Tradiční studentský svátek, majáles Univerzity Palackého (UP), má letos podtitul Bez hranic. Od 6....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...