Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína potvrzuje, že přebírá vládu nad autoprůmyslem

Globální automobilky, jako je Volkswagen či Toyota, na autosalonu v Šanghaji představily nové elektrické modely určené pro Čínu. Na tomto největším automobilovém trhu světa se loni zvrátil trend v neprospěch zavedených zahraničních značek, které kdysi v Číně dominovaly. Soupeření ve snaze uvádět na trh nové modely teď nabírá na rychlosti a tlak na snižování cen se zintenzivňuje, uvedla agentura Reuters.
Autosalon v Šanghaji

Autosalon v Šanghaji | foto: ČTK

Čínští výrobci elektromobilů by se však měli připravit na možnost, že zahraniční vlády proti nim budou uplatňovat protekcionistickou politiku, řekl novinářům na autosalonu zakladatel automobilky Nio William Li.

Zahraniční automobilky loni v Číně ztratily většinový podíl na trhu, který se přeorientovává na elektrické a hybridní vozy. V tomto prostředí se prosadila domácí auta v čele v výrobcem BYD. Provozní ředitel společnosti Nissan Ášvaní Gupta v první den autosalonu konstatoval, že Čína už překročila bod zlomu, kdy jsou zákazníci ochotni akceptovat elektromobily jako svůj hlavní vůz.

Více než 80 procent elektromobilů prodaných v loňském roce v Číně vyrobily domácí automobilky. Ty loni na podzim předstihly mezinárodní společnosti v měsíčních objemech prodeje spalovacích a elektrických vozů. Automobilka BYD v prvním čtvrtletí letošního roku v Číně překonala prodej vozů značek Toyota i Volkswagen.

Německý koncern Volkswagen na veletrhu uvedl, že do roku 2026 představí dalších deset modelů elektromobilů a zkrátí dobu vývoje nových modelů téměř o 40 procent, aby udržel krok s rychleji postupujícími čínskými konkurenty. „Držíme se zásady vyrábět v Číně pro Čínu na plné obrátky,“ uvedl ředitel značky VW Thomas Schäfer.

Historický milník. Volkswagen v Číně předjela domácí značka s elektromobily

Toyota, která zaváděla elektromobily pomalu, využila šanghajského autosalonu k představení dvou nových elektromobilů. Tím počet aut nabízených v Číně pod svou hlavní značkou zdvojnásobila.

Automobilka BYD na oplátku představila elektrický hatchback Seagull, který míří na trh malých vozů. Tomu dlouhodobě dominuje Toyota s modely, jako je celosvětový bestseller Toyota Corolla. Cena modelu Seagull bude začínat na částce odpovídající 11 000 dolarů (kolem 234 000 Kč). Cena nejoblíbenějšího elektromobilu Toyoty nabízeného v Číně, modelu bZ4X, je pro srovnání více než dvojnásobná, přesahuje 25 000 dolarů.

BMW plánuje do konce roku uvést na čínský trh 11 modelů elektromobilů. Automobilka tam přidává i další prvky, například sedanu i7 přibyly prvky do infotainmentu. „Co dnes oslovuje čínské zákazníky, zítra osloví celý svět,“ řekl generální ředitel BMW Oliver Zipse.

Čína vytlačuje světové automobilky, domácí výrobci jsou dravější

Odvážný odhad ohledně toho, jak hluboko by ceny elektromobilů mohly v budoucnosti klesnout, zazněl z úst šéfa soukromé společnosti Leapmotor Ču Ťiang-mia. Má za to, že do deseti let se bude v Číně prodávat elektrické SUV s dojezdem 400 kilometrů zhruba za 7 500 dolarů (kolem 160 000 Kč).

Pro srovnání – nejprodávanější vůz americké automobilky Tesla, Model Y s dojezdem 545 kilometrů, se teď v Číně prodává zhruba za 40 000 dolarů. Tesla se rozhodla letošní autosalon v Šanghaji vynechat.

William Li odhaduje, že Nio a další automobilky, které vyrábějí především v Číně, mají až 20procentní nákladovou výhodu proti společnosti Tesla. A to díky dominantnímu postavení Číny v dodavatelském řetězci a v oblasti surovin pro výrobu elektromobilů.

Konec nadvlády Volkswagenu v Číně

Volkswagen nadále ztrácí pozici nejprodávanější značky osobních automobilů v Číně, předstihla ji místní značka BYD. Ta celkem prodala 440 798 aut, zatímco druhý Volkswagen 427 269 vozů. In Pro čínskou BYD je to významný milník a firma teď má naději, že sesadí Volkswagen z první příčky i za celý rok. Volkswagen je jedničkou na čínském trhu zhruba 20 let. Poprvé ji BYD předstihl v prodejních žebříčcích loni v listopadu.

V současnosti je situace na čínském trhu úplně jiná než v době, kdy Volkswagen na čínský trh vstoupil a musel tam vyrábět v rámci partnerských podniků s místními společnostmi. Domácí čínské automobilky nyní ovládají polovinu trhu, přitom ještě v roce 2008 měly na domácím trhu čtvrtinový podíl. Tento trend urychlil nárůst obliby elektromobilů, které se v letošním roce budou na prodeji aut v Číně podle odhadů podílet asi 40 procenty.

Společnost BYD, kterou podporuje americký miliardář Warren Buffett, je největším čínským výrobcem elektromobilů. Zisk firmy se loni zvýšil více než čtyřnásobně a podnik směřuje k tomu, aby do konce letošního roku ukončit dvacetileté působení Volkswagenu jako jedničky na čínském trhu.

Generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume je teď na autosalonu v Šanghaji. Od loňského září, kdy nastoupil do nejvyššího vedení, je to už jeho třetí cesta do Číny. Tentokrát s ním do odcestovalo celé představenstvo, aby lépe pochopilo problémy, kterým automobilka na svém největším trhu čelí.

Volkswagen se chce bránit tím, že do poloviny desetiletí hodlá více než ztrojnásobit kapacitu výroby elektromobilů v Číně, a to na jeden milion aut ročně. Do konce desetiletí chce také mít v zemi více než 30 modelů elektromobilů. Jochen Siebert ze šanghajské poradenské společnosti JSC Automotive agentuře Bloomberg řekl, že Volkswagen bude muset výrazně přeorientovat své čínské aktivity na elektromobily tím, že bude vyrábět modely, které se osvědčí stejně, jak jeho vozy se spalovacím motorem. To ale nebude snadné a je to stále těžší, protože domácí konkurenti jsou čím dál silnější a vyrábějí stále lepší auta. Podle Sieberta má však Volkswagen k dispozici dostatek finančních prostředků a obrovský rozsah k tomu, aby to zvládl.

Čínští výrobci většinou zaostávali za zahraničními v prodeji automobilů s benzinovým motorem. Tento trend se ale obrátil s nástupem elektromobilů, které vláda podpořila pobídkami k nákupu.

„Tlak Číny na elektrifikaci byl z velké části způsobem, jak vyrovnat podmínky mezi zavedenými hráči a těmi čínskými,“ uvedl analytik firmy Jefferies Philippe Houchois. Vzestupu čínských automobilek napomáhají také místní technologičtí giganti, kteří od roku 2021 společně investovali do technologií souvisejících s automobily více než 19 miliard USD (405,1 miliardy Kč) a kteří pracují na autonomním řízení či inteligentních funkcích kabiny.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

Zdravotnická záchranná služba Kralovéhradeckého kraje využívá nový elektromobil...

VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...