„Stavba 10,1 kilometru dlouhého úseku D1 na obchvatu Přerova tak může pokračovat dle harmonogramu bez přerušení,“ oznámil Radek Mátl na Twitteru.
ŘSD nyní u soudu uspělo, ekologičtí aktivisté především ze spolku Děti Země nicméně nadále stavbu pečlivě sledují, podle nich dochází k porušování zákonů a předpisů.
Podali proto například společně s několika lidmi z Dluhonic podněty České inspekci životního prostředí na kontrolu zákonnosti kácení více než 500 kusů stromů a také keřů na ploše téměř devíti hektarů v trase dálnice.
„Po zahájení výstavby dálnice D1 u Přerova loni v prosinci jsme se obrátili na státní orgány, aby prověřily, zda se kácí na místech a v době podle vydaných rozhodnutí a zda se staví podle pravomocných stavebních povolení a s řádným právním titulem k pozemkům,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik na webu sdružení.
„Nyní zjišťujeme, že k závažným vadám docházelo, neboť ekologický dozor zřejmě neplní své úkoly, kácelo se i tam, kde se nemělo, a staví se i na pozemcích, které stále patří soukromým vlastníkům,“ dodal.
Posledních chybějících deset kilometrů nejstarší české dálnice má být řidičům k dispozici do tří let. Zakázku za zhruba 6,9 miliardy korun, která bude podle oficiálních dokumentů ŘSD kompletně hotová v roce 2026, nicméně se zahájením provozu se počítá už o rok dříve, získalo sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc.
Firmy si stavěný úsek rozdělily na tři části – od nynějšího konce dálnice ve směru od Kroměříže po železniční trať Břeclav–Přerov je první, odtud po řeku Bečvu druhá a třetí končí u stávajícího pokračování dálnice směrem na Lipník.
Pro Přerov je dokončení dálnice klíčové, protože má vyřešit špatnou dopravní situaci ve městě, jež je dlouhodobě přetížené osobními i nákladními auty. Na případná menší omezení související se stavbou jsou zde podle primátora Petra Vrány připraveni, velké komplikace neočekávají.
„Na podzim jsme otevřeli průpich a dopravu to velmi zlepšilo. Je plynulá, téměř se netvoří kolony, jen občas v dopravní špičce,“ řekl už dříve Vrána.
Jak připomněla ČTK, pro úsek mezi Přerovem a Říkovicemi skončila předloni na podzim platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Podali je čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu.
Ministr dopravy Martin Kupka v závěru loňského roku v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami a stavba mohla začít. Ve hře je ale nadále rozhodnutí Ústavního soudu o návrhu na zrušení části zákona týkající se délky platnosti závazného stanoviska EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí.