Vodík se na českých kolejích nevyplatí. S výjimkou jediné trati

Vlaky jezdící na elektřinu vyrobenou z vodíkových palivových článků se na tuzemské síti při současných cenách vyplatí ze všech ekologických alternativ dieselových vlaků nejméně. Alespoň to vyplývá z předběžných výsledků studie, kterou si nechala vypracovat Správa železnic. Ta jako nejefektivnější náhradu motoráků spalujících naftu nabízí elektrifikaci tratí a případně úpravu trati pro bateriové vlaky. Vodík je tak při aktuálních cenách poslední v pořadí.

ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ovšem s jedinou výjimkou, kterou je odlehlá trať spojující Ostravu s Olomoucí přes Krnov. „Od Krnova směrem k jihu a na východ by teoreticky mohla být z naší strany (doprava) zajištěna formou napájení vodíkového pohonu,“ uvedl na konferenci výrobců tuzemské železniční techniky generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Za výběrem lokality pro potenciální pilotní vodíkový provoz ale není v první řadě ochota Moravskoslezského kraje vodíkovou technologii vyzkoušet, ani množnost potenciální výroby plynu v místních zdrojích, ale paradoxně nedostatek výkonu v napájecí soustavě dané lokality. Pouze vodíková technologie není jako jediná alternativní na přivedení dostatečného výkonu primárně závislá

Vysoké počáteční náklady

Ekonomicky nejefektivnější je podle studie modernizace a elektrifikace tratí. To s sebou přináší největší počáteční náklady na úpravu daného úseku, naopak samotný provoz je ze čtveřice technologicky dostupných alternativ za diesel nejlevnější. Vodík jako nejmladší a nejméně prověřená technologie je pak naopak provozně citelně dražší, uvádí se v materiálu.

Rýsují se železniční tratě pro vodík. Vlaky budou tam, kde plyn využijí i autobusy

V případě Krnova jsou stavební náklady následující. Výstavba plnicí stanice a automobilová doprava vodíku z nejbližších zdrojů například z chemičky BorsodChem v ostravských Mariánských Horách by vyšly na zhruba 85 milionů korun. Tato varianta by ale přinášela denní náklady kolem 220 tisíc korun, a vyšla by tedy mnohem dráže než provoz běžné trati. Alternativně výstavba elektrolyzéru pro ekologickou výrobu zeleného vodíku z elektřiny by pak vyšla na sto milionů korun.

Projekt přitom počítá se dvěma elektrolyzéry v Olomouci a v Krnově s celkovou investiční cenou 208 milionů korun. Ani výstavba troleje by ale laciná nebyla. Modernizace trati a její současná elektrizace v modelu, jakým nedávno prošla trať z Olomouce do Uničova, by podle správy železnic vyšla na 46 milionů korun na kilometr.

Společná objednávka vlaků

U zvažované prosté elektrizace, kdy se počítá pouze s přidáním troleje, ale jen minimálními zásahy do kolejiště, by to bylo necelých 27 milionů na kilometr trati. „Stále platí, že do roku 2030 chceme mít všechny autobusy a vlaky, které nepojedou pod trolejí, vodíkové,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka. Na alternativní pohon na zmíněné trati přes Krnov se kraj připravuje minimálně od doby, kdy v roce 2020 ekonomicky nevyšla varianta její elektrifikace.

Aby se něco podobného neopakovalo i s vodíkem, domluvil se kraj s ministerstvem dopravy na společné objednávce vlaků po roce 2028, kdy vyprší současná smlouva s Českými drahami, které na trase provozují rychlíkovou dopravu. Nový dopravce by měl vzejít ze společné soutěže kraje a ministerstva tak, aby jak osobní, tak i dálkové vlaky využívaly stejnou technologii.

Právě cena vlaků je jedním z faktorů, kterými se studie zpracovávaná Technickou univerzitou v Ostravě pro Správu železnic zabývala. Klasická elektrická souprava složená ze dvou vozů vyjde na zhruba 116 milionů korun. Obdobná souprava doplněná baterií pro provoz i mimo zatrolejovanou část trati pak na zhruba 150 milionů korun a bateriově-vodíkové vozidlo na 192 milionů korun.

17. září 2018

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...