Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Zatímco v Německu koncem loňského roku kvůli rozpočtové krizi předčasně uťali dotace na elektromobily, ve Francii naopak rozjíždějí další kolo, které je má zpřístupnit nízkopříjmovým domácnostem. Díky tzv. sociálnímu bonusu vyjde státem garantovaná měsíční splátka v přepočtu na necelých 2 500 Kč, některé automobilky si však účtují jen tisícovku.
Francouzská vláda chce zpřístupnit elektromobily nízkopříjmovým domácnostem.

Francouzská vláda chce zpřístupnit elektromobily nízkopříjmovým domácnostem. | foto: Newspress

Program inkluzivní mobility je tu. Francouzská vláda chce podpořit prodej elektromobilů, systém dotací pro elektromobily, od 1. ledna proto dostal novou podobu. Nová pravidla obsahují environmentální hodnocení zohledňující původ a způsob výroby elektromobilů s cílem vyřadit ze systému bonusů vozy vyráběné mimo Evropu, jako například v Číně vyráběné hojně prodávané modely Dacia Spring, Leapmotor T03, Tesla Model 3 nebo MG4. Nové francouzské předpisy kvůli tomu nově u elektrických aut zohledňují emise oxidu uhličitého, které vznikají při jejich výrobě i dopravě.

Výše bonusu na nový elektromobil se od letošního roku může vyšplhat až na 7 000 eur (cca 172 000 Kč) pro nejchudší domácnosti a 5 000 eur (123 000 Kč) pro fyzické osoby, jejichž daňový příjem přesahuje 14 089 eur (cca 347 tisíc korun). Omezení je ale i pokud se jedná o cenu vozu. Nárok na ekologický bonus budou mít nově pouze modely s cenou pod 47 000 eur (1 156 000 Kč), které jsou lehčí než 2 400 kg.

Konkurence čínské láci bude z Trnavy. Citroën řeší elektromobilitu chudých

Nejsledovanější součástí zavedených novinek je takzvaný sociální leasing, tedy pronájem elektroauta pro nízkopříjmové domácnosti za 100 eur měsíčně (v přepočtu necelých 2 500 korun).

Tento program s názvem „Můj elektrický leasing“ se týká Francouzů, kteří mají po zdokladování nízkého příjmu přístup k určitým modelům. Již v listopadu došlo prostřednictvím internetových stránek k otevření předobjednávek. První dodávky se uskuteční již během ledna.

Ta, jež vyhání z Paříže auta. Socialistka Hidalgová kandiduje na prezidentku

Francouzský stát uhradí kromě bonusu částku první leasingové splátky ve výši až 8 000 eur. Během minimálně tříletého období tak půjde celkem o pomoc v maximální výši 13 000 eur. Na něj může navázat druhá leasingová smlouvou za účelem odkoupení vozidla. Na to ale nízkopříjmové domácnosti většinou nebudou mít prostředky, auta tedy nejspíš vrátí a opět se přihlásí o nové auto za malý měsíční poplatek. Pokud to tedy bude ještě možné, což se ovšem v tradičně sociálně citlivé Francii dá očekávat.

Můj elektrický leasing jen pro nejchudší

Jedním z předpokladů je, že zájemci bydlí více než 15 kilometrů od svého pracoviště a k dojíždění potřebují osobní automobil. Do zaměstnání najedou autem více než 8 000 kilometrů ročně a celkově alespoň 12 000 km. Zaměstnancům to musí firma potvrdit, a kdo nepracuje, tak musí doložit čestné prohlášení a také doklad o tom, že čerpá sociální dávky.

Kromě přísných omezujících podmínek je limitujícím faktorem i dostupnost počtu smluv na „Můj elektrický leasing“ v roce 2024. Francouzská vláda v roce 2024 počítá v této zemi se 68 miliony obyvatel pouze s maximálně 25 000 bonusy pro nejchudší. Očekávaný zvýšený odbyt tedy chtějí podpořit i samotné automobilky, které již dříve nabízely možnost pronájmu elektrických aut za nízké měsíční splátky.

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Velmi aktivní je v tomto směru i koncern Stellantis. Ten nabízí Citroën ë-C3 v základní verzi za 54 eur měsíčně pro ty, kteří budou v příštím roce využívat dotované nájemní smlouvy (více než 3 roky a nájezd minimálně 12 000 km ročně). Nebo 70 eur měsíčně včetně pojištění pro případ smrti, invalidity a ztráty zaměstnání.

Pro srovnání, dvoumístný elektrický Fiat Topolino, který je schopen ujet jen 70 km při maximální rychlosti 45 km/h, začíná na 59 eurech měsíčně. Citroën ë-C3 oproti tomu ujede až 330 km a dosáhne rychlosti 135 km/h.

Nejlevnější elektromobil bude nejdražší dacie. Spring jede nejvíc 125 km/h

Fiat 500e, druhý nejdostupnější model od koncernu Stellantis je menší, ale bude stát více – 89 eur měsíčně. Za Opel Corsu Electric bude splátka 94 eur, Peugeot E-208 přijde na 99 eur a E-2008 na 149 eur, Citroën E-C4 pak na 129 eur měsíčně.

Ještě níže šel Renault, který nabízí výběhové Twingo za měsíční nájem 40 eur, a to včetně servisu, nepřetržité asistenční služby a záruky. Elektrický Megane ale již na 150 eur, což je vládou stanovený limit pro sociální leasing.

V džungli tabulek

Francouzský server L’automobile Magazine uvádí modelový příklad: U nového vozidla za 25 000 eur včetně daně stát hradí bonus 8 000 eur a dalších 4 000 eur na pokrytí prvního příspěvku. Zákazník tedy získává pronájem auta na 3 roky za 99,93 eur měsíčně bez pojištění. Na konci 36 měsíčních splátek bude mít na výběr: vrátit auto, nebo uplatnit předkupní právo. Odhadovaná zůstatková hodnota po třech letech bude přibližně 13 000 eur. K financování těchto zbývajících 13 000 eur finanční instituce je třeba 109 měsíčních splátek ve výši 161 eur (bez pojištění).

Zákazník by tedy vlastnil svůj elektromobil až po 12 letech, kdy již baterie bude vykazovat vysoký pokles kapacity a auto bude zastaralé. To nedává smysl. Zaplatil by o něco více než 21 000 eur, aby si mohl dovolit vozidlo, které se původně prodalo za 25 000 eur. Státní podpora bude tedy použita na pokrytí bonusu, prvního příspěvku a části financování. Suma sumárum, tedy zájemce a stát zaplatí celkem asi 33 000 eur.

O zpřístupnění elektrických aut rodinám s nízkými příjmy uvažují i v Itálii. Tam již iniciativně přišla značka Dacia s leasingem s regulovaným nájemným pro chudé. Program, který ale zatím zahrnuje i auta se spalovacím motorem, je určen fyzickým osobám s celkovým příjmem do 15 tisíc eur ročně. Zaměřen je na zaměstnance s bydlištěm v Miláně, Boloni, Římě a Neapoli. Během letošního roku se však má iniciativa rozšířit na celou Itálii.

Kei Cars i pro Evropu?

Podle šéfa Renaultu a Asociace evropských výrobců automobilů ACEA Luky de Mea je jednou možných z cest, jak zpřístupnit elektromobily co největšímu počtu lidí, zavést i v Evropě obdobu miniaut formátu Kei Cars. Tato kategorie vozů je specifická pro japonská velkoměsta s omezenými prostorovými možnostmi. Jejich maximální délka totiž nesmí přesáhnout 3,40 m, šířka 1,48 m a zdvihový objem motoru 0,660 l.

Tyto automobilové miniatury představují v Japonsku téměř 40 % prodejů a do této kategorie patří i nejprodávanější elektromobil na japonském trhu Nissan Sakura, který má i jistý globální potenciál. Moderně vyhlížející auto disponuje Li-Ion baterií s kapacitou 20 kWh, jeho elektromotor má výkon 47 kW a dojezd na nabití je až 180 km.

Francouzský útok na emoce. Nový Renault Twingo rozpoutá retro orgie

Renault tak mohl plně využít spojenectví s Nissanem a Mitsubishi k rozvoji tohoto segmentu. Obě značky mají ve své nabídce hned několik podobných modelů. Luca de Meo oznámil, že chystaná nová generace Renaultu Twingo se bude prodávat za cenu pod 20 000 eur. Vozy formátu Kei Cars by se mohly cenově dostat ještě trochu níž.

Mohlo by to být druhé auto do rodiny, určené výhradně pro cesty „okolo komína“. Na druhou stranu tato miniauta nesplňují bezpečnostní požadavky kladené v Evropě a bez úprav by je nebylo možné dovážet. V minulosti už podobný experiment na starém kontinentu proběhl, ale bez většího úspěchu. Dovážely se malé modely od Daihatsu či Suzuki Wagon R+ a jeho sourozenec Opel Agila, ale bez většího úspěchu. Doba se ovšem změnila a tlak na elektrické modely za rozumnou cenu je dnes obrovský.

Šéf Renaultu: Skutečným problémem elektromobility bude nedostatek surovin

Již koncem letošního roku nabídne v Evropě i v České republice jeden miniautomobil značka Hyundai. Bude se jednat o nové provedení minivozu Casper v plně elektrické verzi. Na výběr mají být dvě verze, přičemž i ta základní za cenu přibližně 535 000 Kč prý zvládne ujet na jeden zátah 300 km. Chystaná jihokorejská novinka má být dostupná formou internetového prodeje a svůj vůz si zákazník převezme dokonce před svým domem. Inu, na mladou generaci, na kterou tento minivůz cílí nejvíce, je třeba co nejvíce zapůsobit.

Nejen správné auto ve správný čas je základem úspěchu, ale klíčový je i správný marketing. Již za rok budeme vidět, jak tento model promluví do prodejních tabulek v Evropě a zda se mu podaří oslovit tradičně k tomuto typu pohonu skeptické Čechy, Moravany a Slezany.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

Zdravotnická záchranná služba Kralovéhradeckého kraje využívá nový elektromobil...

VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

Létající automobil AirCar Štefana Kleina

VIDEO Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...