Na Prostějovsku podle statistik jezdí méně aut, nehod i mrtvých ale přibylo. Druhou statistiku výrazně ovlivnila únorová nehoda na silnici R46, při které zemřelo pět dospělých a dítě (na snímku).

Na Prostějovsku podle statistik jezdí méně aut, nehod i mrtvých ale přibylo. Druhou statistiku výrazně ovlivnila únorová nehoda na silnici R46, při které zemřelo pět dospělých a dítě (na snímku). | foto: HZS Olomouckého kraje

Aut jezdí na Prostějovsku méně, nehod i mrtvých ale přibylo

  • 2
Na Prostějovsku přibývá dopravních nehod, letos se jich stalo už 332 a zemřelo při nich devět lidí. A to navzdory tomu, že provoz na zdejších silnicích se podle sčítání dopravy rok od roku zmenšuje.

Podle statistik to mimo jiné vypadá, že se novým ohroženým druhem stali cyklisté. Počet nehod, při kterých byli zraněni lidé na kolech, se už nyní blíží k sedmdesátce, a to není ještě konec roku. Samotní příznivci cyklistiky přitom zavinili pětatřicet nehod, zatímco v loňském roce to bylo o deset méně. Jedná se tak o nárůst o hrozivých čtyřicet procent.

"Následky jsou varující. Jeden člověk zemřel při střetu s autem na silnici z Prostějova do Určic, těžce zraněno bylo sedm cyklistů a dalších téměř padesát lehce. Při podrobnějším rozboru zjistíme, že nejvíce nehod cyklistů vyšetřujeme mezi čtvrtou a šestou hodinou odpoledne. Později večer a těsně po poledni se počet snižuje," shrnul šéf Dopravního inspektorátu v Prostějově Vítězslav Matyáš.

Policisté se proto rozhodli, že na cyklisty budou více dohlížet. První kontrolu v ulicích města udělali před několika týdny časně ráno. Za pouhou hodinu a půl pokutovali dvacítku cyklistů například kvůli špatnému osvětlení.

"Mnozí z nich si asi zatím neuvědomují, že vidět a být viděn platí v současných povětrnostních podmínkách dvojnásobně. Zarazilo nás, že jsme za tak krátkou dobu zjistili tolik přestupků. Další kontroly na sebe určitě nenechají dlouho čekat a policisté budou cyklisty bezpochyby trestat přísněji," naznačil Matyáš.

Aut ubývá, nehod i mrtvých je ale oproti loňsku více

Počty nehod policisty překvapily i proto, že se na Prostějovsku provoz spíše snižuje. Vyplývá to z loňského sčítání dopravy. O polovinu klesl za posledních pět let provoz v Plumlovské ulici na současných jedenáct tisíc aut za den, z patnácti na jedenáct tisíc se snížil provoz i v Olomoucké ulici. Pokles o téměř dvacet procent zaznamenala také poslední důležitá výpadovka z města, ulice Brněnská.

"Za poklesem jsou především ekonomické vztahy a ceny benzinu a nafty. Svůj vliv má i budování takzvaného vnějšího okruhu. V současné době je průjezdný celý severozápadní kvadrant a jižní spojka mezi ulicemi Krasická a Určická. Vnější městský okruh tak nasává dopravu z hlavních silnic v centru města," vysvětlil dopravní inženýr policie Michael Vafek.

Poklesem dopravy odpovídala i statistika všech havárií na Prostějovsku. Loni jich bylo přes šest set, což je meziročně o víc než sedm procent méně. Zemřelo sedm lidí, o tři méně než předloni, a počet těžkých zranění klesl o neuvěřitelných 80 procent. Z padesáti na loňských deset případů.

Letos je ale zase všechno jinak. Prostějovsko mělo 332 dopravních nehod, při nichž zemřelo devět lidí. "Ve srovnání s uplynulým rokem je to o téměř čtyřicet nehod víc. U usmrcených osob jde o nárůst o šest lidí a u těžce zraněných o čtyři. Rozhodně se nemáme čím chlubit, byť celkový počet mrtvých výrazně ovlivnila únorová nehoda na silnici R46, při které zahynulo šest osob," podotkl Matyáš.