Podle statistik to mimo jiné vypadá, že se novým ohroženým druhem stali cyklisté. Počet nehod, při kterých byli zraněni lidé na kolech, se už nyní blíží k sedmdesátce, a to není ještě konec roku. Samotní příznivci cyklistiky přitom zavinili pětatřicet nehod, zatímco v loňském roce to bylo o deset méně. Jedná se tak o nárůst o hrozivých čtyřicet procent.
"Následky jsou varující. Jeden člověk zemřel při střetu s autem na silnici z Prostějova do Určic, těžce zraněno bylo sedm cyklistů a dalších téměř padesát lehce. Při podrobnějším rozboru zjistíme, že nejvíce nehod cyklistů vyšetřujeme mezi čtvrtou a šestou hodinou odpoledne. Později večer a těsně po poledni se počet snižuje," shrnul šéf Dopravního inspektorátu v Prostějově Vítězslav Matyáš.
Policisté se proto rozhodli, že na cyklisty budou více dohlížet. První kontrolu v ulicích města udělali před několika týdny časně ráno. Za pouhou hodinu a půl pokutovali dvacítku cyklistů například kvůli špatnému osvětlení.
"Mnozí z nich si asi zatím neuvědomují, že vidět a být viděn platí v současných povětrnostních podmínkách dvojnásobně. Zarazilo nás, že jsme za tak krátkou dobu zjistili tolik přestupků. Další kontroly na sebe určitě nenechají dlouho čekat a policisté budou cyklisty bezpochyby trestat přísněji," naznačil Matyáš.
Aut ubývá, nehod i mrtvých je ale oproti loňsku více
Počty nehod policisty překvapily i proto, že se na Prostějovsku provoz spíše snižuje. Vyplývá to z loňského sčítání dopravy. O polovinu klesl za posledních pět let provoz v Plumlovské ulici na současných jedenáct tisíc aut za den, z patnácti na jedenáct tisíc se snížil provoz i v Olomoucké ulici. Pokles o téměř dvacet procent zaznamenala také poslední důležitá výpadovka z města, ulice Brněnská.
"Za poklesem jsou především ekonomické vztahy a ceny benzinu a nafty. Svůj vliv má i budování takzvaného vnějšího okruhu. V současné době je průjezdný celý severozápadní kvadrant a jižní spojka mezi ulicemi Krasická a Určická. Vnější městský okruh tak nasává dopravu z hlavních silnic v centru města," vysvětlil dopravní inženýr policie Michael Vafek.
Poklesem dopravy odpovídala i statistika všech havárií na Prostějovsku. Loni jich bylo přes šest set, což je meziročně o víc než sedm procent méně. Zemřelo sedm lidí, o tři méně než předloni, a počet těžkých zranění klesl o neuvěřitelných 80 procent. Z padesáti na loňských deset případů.
Letos je ale zase všechno jinak. Prostějovsko mělo 332 dopravních nehod, při nichž zemřelo devět lidí. "Ve srovnání s uplynulým rokem je to o téměř čtyřicet nehod víc. U usmrcených osob jde o nárůst o šest lidí a u těžce zraněných o čtyři. Rozhodně se nemáme čím chlubit, byť celkový počet mrtvých výrazně ovlivnila únorová nehoda na silnici R46, při které zahynulo šest osob," podotkl Matyáš.