Kamenný barokní most, který stojí v Dlouhé Loučce na Olomoucku, je ve velmi špatném stavu. Kvůli dopravním omezením se stále více místních lidí přiklání k variantě, aby ho nahradil most nový.

Kamenný barokní most, který stojí v Dlouhé Loučce na Olomoucku, je ve velmi špatném stavu. Kvůli dopravním omezením se stále více místních lidí přiklání k variantě, aby ho nahradil most nový. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Barokní most chtěli v Loučce zachránit, teď přibývá hlasů pro zbourání

  • 5
Když se zhruba před rokem a čtvrt začalo mluvit o zbourání kamenného barokního mostu v Dlouhé Loučce na Olomoucku, řada místních včetně starosty se postavila proti. Teď je však na něm kvůli špatnému stavu omezena doprava, a stále více lidí by tak na jeho místě raději vidělo most nový. Železobetonový.

Otázka, co s historickým kamenným mostem v Dlouhé Loučce, i po více než roce nemá jasnou odpověď. Ministerstvo kultury dosud nerozhodlo, zda jej zařadí mezi nemovité kulturní památky. Kraj, kterému stavba patří, se tak nemůže pustit do demolice ani oprav. Silničáři však s ohledem na zhoršující se technický stav nedávno omezili váhu projíždějících aut.

To vyvolalo u místních negativní reakce a obec rozdělilo. Byť byla velká část z nich pro zachování mostu, teď už některým došla trpělivost. Chtěli by spíš nový, moderní most, který původně měli krajští silničáři v plánu postavit.

Jiní naopak poukazují na hodnotu zhruba tři sta let starého mostu. Jeho likvidací by obec přišla o jednu z mála místních památek. Památkáři navíc upozorňují, že součástí stavby je památkově chráněná socha, která s ní tvoří jeden celek. Jeden bez druhého by byli "poloviční". Podobný barokní kamenný klenbový most se sochou se totiž v regionu nachází už jen v Litovli.

"Zatím se vše ještě řeší na ministerstvu kultury. Rozhodnutí už by mělo brzy padnout. Po nedávném omezení nosnosti kamenného mostu se nám na úřadě ale množí rozhořčené dopisy od některých místních podnikatelů i obyvatel," poznamenal starosta Dlouhé Loučky Ladislav Koláček. Most totiž může nově naráz zatížit maximálně 10 tun, což zhruba odpovídá traktoru s prázdnou vlečkou.

Stávající most může dle silničářů dělat při povodních problémy

Pokud nakonec ministerstvo rozhodne, že most za kulturní památku nevyhlásí, a kraj jej bude chtít zbourat, obec se podle Koláčka proti verdiktu odvolávat nebude. Pokud by to neudělali ani památkáři či někdo další, nahradil by původní most nový.

Jestliže ale naopak ministerstvo řekne, že jde o kulturní památku, muselo by hejtmanství nechat zpracovat dokumentaci potřebnou pro rekonstrukci. "Pokud budeme opravovat most jako památku, musíme zapomenout na nějaké zvětšení šířky či výrazně větší únosnost," nastínil ředitel Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič.

"Navíc mohou přijít problémy s povodní, protože dva pilíře stojí v toku. Starý most je sice hezký, ale do budoucna by to pro obec nebylo jednoduché," dodal ředitel Správy silnic.

Původní most má mezi místními řadu zastánců. "Když se o této věci začalo jednat, byla velká část obyvatel obce pro jeho zachování," podotkl Miroslav Papoušek z olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu.

Dnes je na internetových stránkách obce v anketě na dané téma souboj zastánců a odpůrců poměrně vyrovnaný. Zatímco 51 procent je pro zbourání, 47 procent stojí za historickou stavbou. Na ministerstvu kultury by měli o osudu mostu rozhodnout zhruba během měsíce.