Bludovský kopec patří k velmi nebezpečným úsekům, stala se zde již řada...

Bludovský kopec patří k velmi nebezpečným úsekům, stala se zde již řada tragických dopravních nehod a silnici lemují pomníčky. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Řidiče na obávaném Bludovském kopci chrání speciální asfalt a značení

  • 13
Tragickou bilanci obávaného Bludovského kopce mezi Bludovem a Šumperkem, kde za poslední tři roky zahynulo pět lidí, mají ukončit nové bezpečnostní úpravy. Ředitelství silnic a dálnic na radu expertů rizikový úsek vybavilo speciálním protismykovým asfaltem i novým značením.

„Speciální vrstva významně zlepšuje vlastnosti vozovky. Například výrazně zkracuje brzdnou dráhu a také brání smyku,“ uvedl ředitel olomouckého oddělení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka.

Stejnou technologii už silničáři použili v regionu třeba na nebezpečných úsecích u Domašova nad Bystřicí, v Horní Moštěnici na Přerovsku nebo v Nezamyslicích na Prostějovsku a také mezi Olomoucí a Krčmaní.

Podle krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze protismykový koberec řidiči ocení obzvlášť v období plískanic a v zimě, kdy vozovka na Bludovském kopci často namrzá.

„Chtěl bych jen apelovat na řidiče, i když je to bude svádět k rychlé jízdě, aby nový povrch nezneužívali a svou rychlost přizpůsobili stavu a povaze vozovky. To stále platí,“ zdůrazňuje Charouz. Všechny tragické nehody v obávaném úseku totiž mají stejného jmenovatele: příliš vysokou rychlost.

Na kopci se výrazně zkrátily předjížděcí pruhy

Na Bludovském kopci se změnilo i značení. „Výrazně se zkrátily předjížděcí pruhy,“ upozornil Smolka. Ve směru od Bludova je tak nyní možné předjíždět až za značkou konec obce, při jízdě od Šumperka se předjížděcí pruh posunul od výjezdu z první zatáčky až do poloviny kopce za další ostrou zatáčku.

Naopak přibyly odbočovací pruhy, které dosud chyběly jak od Bludova, kde je čerpací stanice, tak od Šumperka, kde pás k odbočování využijí hlavně vozidla obsluhující čistírnu odpadních vod.

Na konec úseku, kde se dá předjíždět, řidiče upozorňuje na horizontu výrazný bílo-červený pás.

Úpravy na Bludovském kopci experti vítají. „Několikrát jsem tudy projel a musím říct, že Bludovský kopec je vzorový příklad, jak využít maximálně všech možností, které zvýší bezpečnost v tomto nebezpečném úseku,“ zhodnotil koordinátor BESIP Charouz.

Jednou z variant zabezpečení, o kterém odborníci na dopravu uvažovali, byl i středový betonový pás, který by zamezil předjíždění úplně. Ten ale nakonec na kopci není.

Frekventovanému úseku uleví až obchvat

„Betonový pás by byl už příliš. Navíc by výrazně zhoršil plynulost dopravy v tomto frekventovaném úseku. Myslím si, že dobře zvolené vodorovné značení bude v tomto směru dostačující,“ míní Charouz.

ŘSD s pracemi na Bludovském kopci ještě neskončilo. „V další fázi přibudou na některých místech svodidla a v nebezpečných zatáčkách necháme vykácet stromy a nahradíme je keři. Ty budou jednak bezpečnější, pokud neovladatelné auto vyjede ze silnice, jednak pomohou proti zafoukávání sněhem,“ přiblížil Smolka.

Zatím poslední tragická nehoda se na Bludovském kopci stala v únoru. Osmnáctiletá řidička nezvládla ve vysoké rychlosti vůz, v zatáčce dostala smyk a přejela do protisměru, kde se střetla s dodávkou. Zahynula jak ona, tak její šestnáctiletý spolujezdec.

Nebezpečnému a frekventovanému úseku uleví až plánovaný obchvat Bludova, po kterém by se měli řidiči poprvé projet v roce 2020.

Na silnici vedoucí přes takzvaný Bludovský kopec zemřelo jen za poslední tři roky pět lidí.

Na silnici vedoucí přes takzvaný Bludovský kopec zemřelo jen za poslední tři roky pět lidí.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz