Letoun Airbus A-319 CJ na smíšeném letišti v Bochoři u Přerova.

Letoun Airbus A-319 CJ na smíšeném letišti v Bochoři u Přerova. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Letiště v Bochoři by mělo fungovat i po odchodu vojáků

  • 0
Letiště v Bochoři u Přerova zřejmě zůstane v provozu i po odchodu armády na konci roku 2013. Na zachování chodu letiště a jeho dalším rozvoji má zájem i stát, ujistil premiér Petr Nečas. O jeho dalším využití se však teprve bude jednat.

Obavy samospráv, které do projektu regionálního letiště vložily již několik desítek milionů korun, premiér částečně rozptýlil na úterní schůzce v Olomouci.

"Považuji za důležité, aby se stát prostřednictvím resortu ministerstva obrany nadále účastnil projektu rozvoje letiště v Přerově. To znamená, aby stát z tohoto letiště neodešel. To, že tam nebude vojenský bojový útvar typu vrtulníkového útvaru a bude tam zařízení, které má na starosti spíše obslužný zabezpečovací provoz armády, považuji za druhořadé," uvedl Nečas.

Na dalším fungování letiště by se mohla podílet akciová společnosti spravovaná Olomouckým a Zlínským krajem a městem Přerov. Na tom také závisí budoucnost případného civilního leteckého provozu v Bochoři.

Investice dostaly "stopku"

Kraje i město dlouho žily v nejistotě, zda letiště v Bochoři přežije či o kolik pracovních míst přijde. Od ledna příštího roku letiště přejde pod Letecké opravny Malešice a jednání s armádou dávají tušit, že provoz na něm zůstane zachován.

"Udržení leteckých aktivit je pro naše záměry nejdůležitější. Proto vítám vyjádření pana premiéra. Je z našeho regionu a o situaci kolem letiště ho informujeme. Aby se letiště udrželo, je v zájmu celé střední Moravy. Kvůli zaměstnanosti i využití letištní infrastruktury," říká náměstek hejtmana Zlínského kraje Jaroslav Drozd.

Zda se na chodu bude podílet i akciová společnost Regionální letiště Přerov, se teprve uvidí.

"Dnes vyvstává otázka potřebnosti této společnosti a právě o tom se budeme v nejbližší době bavit. Teď ta jednání budou o tom, jak budou spolupracovat oba kraje a město Přerov, coby dnešní akcionáři, s opravnami a za jakých podmínek či jestli vůbec bude akciová společnost fungovat," myslí si hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.

V tuto chvíli tak oba kraje i přerovský magistrát pozastavily investice, které do letiště směřovaly. "Nemá smysl investovat do něčeho, co je vlastně v současnosti mrtvé," vysvětluje náměstek přerovského primátora Michal Zácha, který zároveň nastínil i možnou budoucnost letiště.

"Rozhodně bych nemluvil o civilním letišti, ta představa, že tu bude Brno, Mošnov, Bochoř, je mylná. Důležité je, že Bochoř má dobré strategické umístění, což se ukázalo třeba v roce 1997 při povodních."

Snaha dostat do Přerova Letecké opravny Malešice, které se věnují vrtulníkům a zachovaly by i věž, podle něj napovídá tomu, že Bochoři zůstane status letiště, a pokud bude z části civilní, tak půjde spíše o malý přepravní provoz. "Prioritou je, aby se na letiště nepověsily zámky. Za dva roky by totiž bylo vybydlené a stalo by se z něj místo duchů a to rozhodně nechceme," dodává Zácha.