Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Centrum Olomouce bez severního spoje auta brzy ucpou, varují odborníci

  10:07aktualizováno  10:07
Olomoucká radnice vyšla minulý týden vstříc lidem ze čtvrti Lazce a vyřadila z připravovaného územního plánu takzvaný severní spoj, který měl propojit části Řepčín a Chválkovice. Podle dopravních odborníků ale kvůli tomu bude mít město brzy problémy s přehuštěnou dopravou v centru.
Podle dopravních odborníků hrozí centru Olomouce bez severního spoje brzy podobný obrázek. Dle radnice ale není propojení čtvrtí minimálně pro příštích dvacet let potřeba. (Ilustrační snímek)

Podle dopravních odborníků hrozí centru Olomouce bez severního spoje brzy podobný obrázek. Dle radnice ale není propojení čtvrtí minimálně pro příštích dvacet let potřeba. (Ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Severní spoj měl urychlit přejezd mezi Chválkovicemi a Řepčínem a odlehčit centru, přes které nyní musí auta při cestě mezi těmito čtvrtěmi jezdit. Zastupitelé však vyšli vstříc lidem a občanským hnutím, kteří proti němu protestovali.

Politici proto souhlasili pouze s tím, že územní plán bude pro silnici blokovat pozemky, na nichž se příští desítky let nebude moct nic stavět. To pro případ, že severní spoj jednou přeci jen bude potřeba.

Odborníci, kteří se dopravou v Olomouci zabývají, však namítají, že doprava v ulicích jako Pasteurova, Komenského nebo Dobrovského může začít kolabovat mnohem dřív.

"Dobrovského je totálně ucpaná už dnes," upozornil Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu. A spokojený není ani krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz. "Stačí se podívat na Pasteurovu ulici, jak je už dnes přetížená. Dopadne to tak, že tu budou stát kolony aut a v řidičích bude narůstat agresivita. Nelíbí se mi, že radnice jen oddálila řešení tohoto problému."

Podle radnice bude severní spoj potřeba až za 20 let

Se Severním spojem počítaly různé plány města už od roku 1930. Ještě nikdy však nebudil takový odpor jako při přípravě nového územního plánu. Hlavně kvůli obavám lidí ze sídliště Lazce, kterým měla nová silnice vést pod domy, si radnice nechala udělat analýzy, zda město bude spoj v dohledné době vůbec potřebovat.

Výsledek? "Stávající trasa nevyhoví z hlediska kapacity za dvacet let, kdy bude třeba začít se tím zabývat. V tomto období tedy není nutné mít řešení na papíře. Stačí koridory jako územní rezervy, které nijak nebudou výstavbu komunikace připravovat," řekl vedoucí odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu Radek Dosoudil.

Pokud se Olomouc ještě k severnímu spoji vrátí, bude ze dvou původních variant kopírovat tu severnější.

Severní spoj měl propojit Řepčín a Chválkovice. Pokud se k němu však Olomouc ještě vrátí, bude ze dvou původních variant kopírovat tu severnější. Pro zvětšení a zobrazení popisu klikněte.

Experti v posudcích pro radnici například odhadli, že po ulici Komenského, kudy dnes za 24 hodin projede 21 tisíc aut, bude v roce 2030 jezdit 27 tisíc vozidel denně. Na Dobrovského to bude místo dnešních 19 tisíc asi 25 tisíc aut. Takový provoz je už dnes ve Foersterově ulici, která je součástí jižního průtahu městem.

Pro politiky a úředníky není spojnice mezi Řepčínem a Chválkovicemi "akutní" i z toho důvodu, že severem města se neproplétá tranzitní doprava. "Zjistili jsme, že v drtivé většině tudy jezdí jen vnitroměstská doprava. Proto tam nepotřebujeme obchvatovou komunikaci," vysvětlil Radek Dosoudil.

Kvůli stavbě spoje by se jednou musel měnit územní plán

Podle radničních odborníků nebude třeba v dohledné době stavět žádnou z plánovaných propojovacích silnic. "Analýzy neukázaly na to, že by se některá propojka musela řešit prioritně," podotkl Marek Černý z oddělení dopravy odboru koncepce a rozvoje.

To, že severní spoj bude mít v novém územním plánu podobu jen koridoru, ale znamená složitější prosazování výstavby v budoucnosti. "Aby se z koridoru stalo místo pro stavbu, bude se muset změnit územní plán. Teprve poté bude moct začít projekční příprava," objasnil Marek Černý. "Koridor jen zabraňuje tomu, aby tam vznikla stavba, která by znemožnila postavení komunikace," dodal.

Martinek z Centra dopravního výzkumu by si dokázal Olomouc bez severního spoje představit, ovšem za předpokladu, že město začne víc podporovat cyklistiku: "Všechny nové silnice budou stejně jednou zase přeplněné. Olomouc by proto měla obyvatelům dát nabídku, aby nemuseli používat auta."

Potřebuje podle vás Olomouc severní spoj?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 24. března 2011. Anketa je uzavřena.

Ano 761
Ne 512




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Do Olomouce se po téměř osmi desítkách let vrátí znovuobjevená Tóra z dnes už...
Tóru nacisté zabavili a komunisté prodali, teď se vrátí do Olomouce

Po desítkách let se do Olomouce vrátí vzácná Tóra z konce 19. století z místní synagogy, která v březnu 1939 vyhořela, což nacistům posloužilo jako záminka pro...  celý článek

Zástupci dvou jednotek české armády si ve Štěpánově převzali prvních pět nových...
Vojáci převzali prvních pět českých palivových cisteren nové generace

První pětici nových cisteren, z nichž každá může vézt až šest tisíc litrů paliva, si dopoledne slavnostně převzaly dvě jednotky české armády ve Štěpánově na...  celý článek

Hranice se stanou prvním městem Česka, jehož MHD bude používat pouze...
Hranice budou mít jako první v Česku MHD zajištěnou pouze elektrobusy

Hranice na Přerovsku se od začátku listopadu stanou vůbec prvním městem v Česku, které bude nasazovat na spoje městské hromadné dopravy pouze elektrobusy....  celý článek

Jobs Contact
Vývojový konstruktér - senior (35.000 - 45.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.