K předpovědím a simulacím toho, jak by se šířila epidemie, používají vědci speciální modely už delší dobu. Využití přitom nemají jen u šíření nemocí v lidské společnosti, ale také třeba počítačových virů.
Student olomouckého gymnázia nyní přispěl k jejich vylepšení tím, že nejprve prostudoval stávající nejrozšířenější teorie, podle kterých se modely šíření epidemie vytvářejí, a poté navrhl svůj vlastní. Do toho zahrnul nejen nakažlivost nemoci, ale třeba také náhodnost setkávání lidí.
Jeho model lze prakticky využít pro počítačovou simulaci možného vývoje jednotlivých nemocí, ale třeba také k efektivnější imunizaci společnosti. Za to si vysloužil cenu Ingenium v kategorii Svět počítačů a komunikace. Ta se uděluje za práce a projekty v oblastech informatiky, matematiky, elektrotechniky a komunikace.
„Ocenění pro mě znamená hodně, beru to i jako vstupenku do budoucnosti, která se dá využít třeba při přihlášce na nějakou zahraniční univerzitu,“ řekl student, který má už nyní na gymnáziu individuální studijní plán. A to kvůli tomu, aby mohl navštěvovat přednášky na olomoucké přírodovědecké fakultě a skládat z nich i zkoušky, a také pracovat na dalších vědeckých projektech.
Práce splňuje nároky prestižních vědeckých časopisů
Podle hodnotitelů gymnazistova oceněná práce dokonce „bohatě převyšuje nároky na diplomovou práci vysokoškoláka a v zásadě odpovídá nárokům na publikace v impaktovaných časopisech (nejprestižnější vědecké publikace - pozn. red.)“.
„Jakub je výjimečný student, který se profiluje na přírodovědné předměty. Rozhodně ví, co v životě chce, a jeho práce je na výjimečné úrovni,“ potvrdil také ředitel Slovanského gymnázia Radim Slouka.
„Máme z toho obrovskou radost, jde o nejvyšší ocenění pro studenta středoškoláka na úrovni České hlavy pro dospělé vědce. Českou hlavičku získali už přitom loni jiní naši studenti v jiném oboru. Že jedna škola získá takovou cenu dva roky po sobě, je myslím velmi unikátní,“ dodal.
Kromě vědeckých otázek se nyní student zabývá i důležitou otázkou týkající se jeho budoucnosti - na kterou univerzitu po gymnáziu zamíří.
„Usilovně to zvažuji, protože pokud bych chtěl do zahraničí, musím to vyřešit už letos. Na jednu stranu mě to láká, třeba do Kanady, na druhou si uvědomuji, že to má i své zápory. Takže stále beru jako otevřenou i možnost studia v České republice,“ shrnul.