VIDEO: V Přerově otevřeli cyklověž, sama kola zaparkuje i podá

  • 26
Unikátní parkovací věž pro kola dopoledne slavnostně otevřeli u přerovského nádraží. Samoobslužný systém umožňuje za pět korun na den uschovat bez hrozby krádeže i dražší bicykly a podle zástupců Přerova má přispět k rozšíření cyklistické dopravy ve městě.

Cyklověž má podle Rudolfa Bernarta ze společnosti Systematica, která zařízení vyrobila, i další výhody.

„Největší výhodou je to, že člověku umožňuje jezdit na dražším kole nebo elektrokole, které začíná být stále rozšířenější. A to potřebujete někde bezpečně nechat. Cyklověž to umožňuje a jako bonus navíc lze na kole nechat také helmu pověšenou na řídítkách nebo i tašku s nákupem. Na kolo neprší, nepráší se, je v bezpečí,“ nastínil Bernart.

Přestože uložení kola automatickému systému chvíli trvá, nehrozí podle něj, že budou muset lidé spěchající na vlak čekat ve frontě.

„Přístupový čas je věc, která využití cyklověže ovlivňuje nejvíce. Nyní jsme nepatrně pomalejší, jsme někde na 30 vteřinách na jedno kolo. Chceme se ale dostat na 22 vteřin. Z Hradce Králové máme zkušenost, že sice je spousta spěchajících lidí, ti si ale na druhou stranu uvědomují, že pokud mají možnost bezpečně uschovat kolo, stojí jim za to udělat si časovou rezervu,“ řekl Bernart.

Teploty ve věži mohou sahat od plus 43 do minus 27 stupňů

Jeho firma mimo jiné například systém testovala v nevytápěném skladišti s teplotami klesajícími až ke dvanácti stupňům pod nulou, aby ověřila, že cyklověž zvládne fungovat i během nepříznivého počasí.

„Komplikací by neměla být ani horka, věž má systém odvětrávání založený na komínovém efektu, které je dostatečně účinné. V Hradci Králové to u nádraží funguje už třetí rok, naměřili jsme tam plus 43 a minus 27 stupňů a všechno bylo bez problémů,“ popsal šéf firmy Systematica.

Do potíží se ovšem lidé mohou dostat tehdy, pokud ztratí identifikační žeton. V takovém případě totiž budou muset prokázat, že jsou majiteli daného kola - ať už dokladem o koupi nebo například klíčkem od zámku, který na kole je.

Přerovská cyklověž je třetí svého druhu v Česku, první dvě stojí v Hradci Králové. Zájem o ně ale podle Bernarta roste.

„V době, kdy narůstá dopravní zátěž a zhoršuje se ovzduší, lze vítat každý krok podporující nárůst cyklistické dopravy. Co víme, v Japonsku existuje způsob ukládání kol do země, který je ale podstatně dražší, nákladově je to okolo 70 milionů. Jinak sledujeme, jak situace ve světě vypadá, jestli někdo nevyužívá naše patentované postupy. Jedná se o věc s velkou budoucností,“ shrnul.