Úsek dálnice D35 mezi Mohelnicí a Starým Městem je stále teprve ve stádiu plánů a stavba začne nejdříve v roce 2025, přesto už se stal předmětem prvních sporů. A to kvůli odpočívce pro motoristy, která má vzniknout v katastru obce Moravičany a sjezd na ni pak na území sousedních Loštic.
Ani jedné ze samospráv se to nelíbí a žádají o přesunutí odpočinkového místa s kapacitou až stovky kamionů a desítek osobních aut jinam.
„Zastavili jsme výstavbu v obci směrem k dálnici, abychom měli kvůli čistotě vzduchu dostatečný odstup a oni nám tu chtějí vybudovat odpočívku. S tím kategoricky nesouhlasíme,“ vysvětluje důvod protestů starosta Moravičan Antonín Pospíšil.
Starostka Loštic Šárka Havelková Seifertová kritizuje, že plánovaná stavba zničí nejhodnotnější úrodnou půdu. „Když jsem se dozvěděla, že na nejlepší orné půdě bude obrovská asfaltová nebo betonová plocha, nechtělo se mi tomu věřit,“ říká.
Odpočívadlo chceme přesunout blíž k Mohelnici
Podle Pospíšila leží pozemek nejen v pásmu vysoké ochrany půdního fondu, ale také v oblasti, kde je bohatá zásoba podzemních vod zásobující velkou část Mohelnicka.
„Nemůžeme připustit ohrožení zásobárny podzemních vod. Tohle rozhodně není místo na takovou stavbu. Myslím si, že by se našly jiné plochy, kde by neměla tak velké negativní účinky,“ míní moravičanský starosta.
Odpočívku je podle něho možné přesunout blíž k Mohelnici, kde by navazovala na velkou průmyslovou zónu. „Nevím, proč ji už při plánování projektanti nesměřovali tam,“ nechápe Pospíšil.
Kategoricky vystupuje proti současnému umístění i loštická starostka. „My nebudeme souhlasit se sjezdem na odpočívku, která zničí kvalitní pole a může ohrožovat zdroje podzemní vody,“ říká Havelková Seifertová.
ŘSD chce s obcemi o umístění odpočívky dál jednat
Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl uvedl, že státní firma bude s oběma obcemi jednat.
„Je potřeba říct, že na výstavbu dálniční infrastruktury, jako jsou odpočívky s veškerým vybavením, je zpracovaná metodika a víme, kde by se měly v rámci výstavby D35 budovat. Snažíme se také maximálně brát v potaz ekologii a ochranu obytných zón,“ říká.
Odpočívka podle něj pojme 80 až 100 kamionů a umožní zastávku až padesáti osobních aut. Řidičům bude dále sloužit čerpací stanice, sociální zařízení a další potřebná infrastruktura.
„Budeme se s obcemi bavit, do jaké míry je možné vyjít jim vstříc, a budeme se snažit najít průnik mezi zájmy dopravy a představou místních samospráv a regionu. Nejdřív jim ale chceme podrobně představit stávající variantu, která je koncipována tak, že by neměla způsobit jakékoli ohrožení životního prostředí nebo podzemních vod,“ doplnil Rýdl.
Dálnice D35 představuje severní páteřní trasu spojující Čechy a Moravu. Úsek od Mohelnice ke Starému Městu, který je dlouhý 18 kilometrů, má být podle nyní platného harmonogramu vybudován v letech 2025 až 2028.