Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Na D46 opět míří dělníci, přestavby nájezdů a sjezdů potrvají do roku 2020

  • 9
Řidiči, kteří využívají dálnici D46 mezi Prostějovem a Olomoucí, museli v uplynulých letech přetrpět řadu zdržení kvůli opravám a přestavbám. Stále tomu však není konec. Cestu po této silnici budou stavební práce komplikovat s přestávkami ještě několik let.

Vše začne už příští týden, kdy silničáři zahájí úpravy dálničního sjezdu u Žešova poblíž Prostějova. „Modernizace mimoúrovňového křížení Prostějov-jih - Žešov bude trvat sedm měsíců,“ potvrdil tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký.

Kvůli bezpečnosti zde dělníci vybudují odbočovací a přidají připojovací pruh, aby byl provoz plynulý a bez komplikací. Bez těch se ovšem neobejde samotná stavba.

„Budou otevřené dva jízdní pruhy. Nicméně konkrétní organizace stavebních prací je v kompetenci zhotovitele, který uzavírku projednává s příslušným správním úřadem,“ doplnil mluvčí silničářů.

Pro řidiče se tak cestování po dálnici v okolí Prostějova stává zejména v letních měsících noční můrou. Loni se uzavírka důležité trasy přidala k pracím na obchvatu Olomouce, které už tak způsobovaly dlouhé kolony a čekání. Rok předtím to bylo stejné, začátkem léta byl uzavřený úsek u Olšan kvůli opravám mostu. A když dělníci skončili, netrvalo ani týden a silnice byla zavřená znovu. Nejprve se měnila svodidla, pak opravovaly mosty a poté přišel na řadu asfalt.

ŘSD: Vše děláme kvůli zvýšení bezpečnosti

Ředitelství silnic a dálnic vysvětluje, že veškeré opravy přispívají k bezpečnosti, a proto by je motoristé mohli pochopit.

„Takzvaná ‚hanácká dálnice‘ zatím zajišťuje spojení Brna s Ostravou. Při výstavbě byly povoleny výjimky. Kromě chybějících širokých odstavných pruhů to byla také absence připojovacích a odbočovacích pruhů,“ objasnil Studecký.

„Od roku 2011 provádíme modernizaci. Na celé D46 jsme vyměnili středová svodidla za bezpečnější, opravili povrch a provedli přestavbu křižovatek u Kelčic a Brodku. Po doplnění připojovacích a odbočovacích pruhů se bezpečnost dále výrazně zlepší,“ vysvětlil mluvčí.

U Žešova bude odbočovací pruh o šířce 3,5 metru, dlouhý 224 metrů. Připojovací pruh silničáři prodlouží o 212 metrů tak, aby rychlost mohla stoupnout na 70 kilometrů za hodinu. Stavba přijde zhruba na 20 milionů korun.

Každý rok jedna stavba

Ještě v letošním roce ŘSD podle mluvčího vypíše veřejnou soutěž na modernizaci další křižovatky - u Olšan na Prostějovsku.

„Předpokládáme, že hlavní stavební práce se uskuteční v roce 2018. U dvou posledních exitů, Držovice a Prostějov-střed dokončujeme projektovou dokumentaci a výkupy pozemků. Chceme, aby modernizace časově navazovaly. Každý rok jedna stavba. Tedy v letech 2019 a 2020,“ popsal plány Studecký.

Opravy vítá starosta Olšan Milan Elfmark. „Pro nás je modernizace nájezdu nesmírně důležitá, protože je to tam velice nebezpečné. Najet v Olšanech na dálnici, ať už směrem na Olomouc, nebo Prostějov, je velice problematické. Podstatně rizikovější je směr na Prostějov, který je zvlášť nebezpečný,“ pronesl starosta.

Nájezd totiž leží kousek za mostem v mírné pravotočivé zatáčce, která o to víc snižuje rozhled.

„Podle posledních informací se výběrové řízení bohužel trochu zdrželo. Mělo by být připraveno na letošek,“ podotkl Elfmark.

S modernizací dálničního sjezdu dostanou Olšany také protihlukovou stěnu, která by měla aspoň trochu uchránit čtyři nejbližší domy. „Hluku se jinak bráníme výsadbou zeleně. Snažíme se v rámci našich možností, ale je to běh na delší dobu,“ povzdechl si starosta Olšan.