Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalita srovnatelná s Evropou se olomouckému nádraží opět vzdaluje

  9:07aktualizováno  9:07
Do kolekce propadlých termínů, které odsouvají začátek třímiliardové proměny olomouckého vlakového nádraží, přibyl další. Dosud se zdálo, že by práce mohly začít už v červnu. Vše se ovšem odsouvá o měsíce. Čeká se totiž na nové rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled ze severovýchodu (od čtvrti Bělidla). | foto: Moravia Consult Olomouc

Úplně první termín začátku prací přitom byl říjen 2012. Skluz obřího plánu tak snadno může narůst již na celý rok.

Komplikace nastaly letos v dubnu, kdy antimonopolní úřad zasáhl do výběrového řízení organizovaného Správou železniční dopravní cesty souvisejícího právě s olomouckou "vlakovou revolucí“.

Proměna olomouckého uzlu

Firmy, které ji měly spustit, už si správci železnic vybrali, kontroloři z ÚOHS však rozhodnutí zrušili. Svůj krok odůvodnili netransparentností a porušením zákona, k němuž mělo dojít.

A nyní se schyluje k dalšímu střetu.

Zástupci SŽDC i vítězové tendru se nyní oficiálně ohradili a podali takzvané rozklady. "Soudcem" nyní bude přímo předseda ÚOHS Petr Rafaj.

"Proti rozhodnutí ÚOHS ve věci veřejné zakázky na rekonstrukci železniční stanice v Olomouci byly podány dva rozklady. A to jak zadavatelem SŽDC, tak vybraným uchazečem, sdružením společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha. O rozkladech bude rozhodovat Petr Rafaj, předseda ÚOHS," přibližuje mluvčí Martin Švanda.

Co změní tři miliardy?

Proměna olomouckého nádraží patří k největším plánovaným stavbám v krajském městě. Opravy za zhruba tři miliardy zahrnou například přestavbu všech stávajících nástupišť, k nimž navíc přibude ještě jedno nové, rekonstrukci zchátralého nádražního podchodu, úpravy 13 kilometrů kolejí a několika mostů v okolí Olomouce.

V praxi tedy současný vývoj znamená, že se veškeré přípravy na vybudování moderní tváře olomouckého nádraží zbrzdí nejméně o několik dalších měsíců. Právě tak dlouho totiž Rafajovi rozhodování dle Švandy zabere.

Protáhne se tak čekání na nástupiště zmodernizovaná dle evropských standardů, vybudování jednoho zcela nového, opravu nevábného podchodu a v neposlední řadě zhruba třinácti kilometrů kolejí. Nový kabát v rámci přibližně třímiliardové zakázky dostanou i některé mosty. Vlaky by díky úpravám na Olomoucku mohly jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Vše má trvat tři roky. Pokud by rozklad na Rafajův úřad nikdo neposlal a nevyskytly by se ani žádné další komplikace v podobě námitek neúspěšných firem, předpokládal před časem mluvčí SŽDC Pavel Tesař začátek prací v červnu. To již s jistotou neplatí.

A co přesně kontrolorům vadí? "Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když při posuzování nabídek nevyřadil nabídku sdružení společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha a uchazeče nevyloučil. Jeho nabídková cena nebyla uvedena ve správném tvaru," vysvětlil své výtky Rafaj.

Správci železnic měli být dle ÚOHS i netransparentní

SŽDC pak podle něj také nedodržela zásadu transparentnosti. "A to, když při posouzení nabídek zadavatel vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," doplnil šéf ÚOHS.

Ze stolu však samotné výběrové řízení na gigantickou zakázku jako celek neshodil. Správcům železnic však uložil, aby v jeho rámci vybrali nového vítěze. SŽDC se už tehdy proti Rafajovým závěrům ohradila.

"Jsme přesvědčeni, že zadávací řízení proběhlo maximálně transparentně a nediskriminačně," oponoval již po zveřejnění stanoviska antimonopolního úřadu mluvčí SŽDC Tesař.

Nynější podání rozkladu tak zabránilo tomu, aby stávající rozhodnutí ÚOHS nabylo právní moci. "Je potřeba vyčkat rozhodnutí o rozkladu," přibližuje aktuální postoj SŽDC Tesař.

Nic jiného tak současně nezbývá ani prozatím stále vítězné skupině stavebních firem. Její lídr - společnost Eurovia - přes tiskovou mluvčí již dříve vzkázal, že do uzavření celé záležitosti nebude nic komentovat.



Nejčtenější

Učitelka podruhé vyhrála konkurz na ředitelku, radní znovu vybrali jinou

Ilustrační snímek

Déja vu plné zklamání a rozčarování zažila v uplynulých dnech učitelka Kateřina Nétková ze Zábřehu na Šumpersku....

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...



Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola Evropské ligy na hřišti...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Olomoucký kouč Jílek: Vepřek by se měl chovat jinak, Pilař bude lepší

Olomoucký trenér Václav Jílek během pohárového utkání proti Kajratu Almaty.

Pohárová premiéra v roli hlavního trenéra pro něj dopadla dobře. "Myslím, že jsme ve finále vytěžili velmi dobrý...

Další z rubriky

Za nehodu, při níž zemřely dvě děti, dostal opilý řidič 6,5 roku

Místo tragické dopravní nehody, při níž na okraji Olomouce u křižovatky na...

Na šest a půl roku do vězení poslal olomoucký okresní soud řidiče, který na jaře zavinil v opilosti tragickou nehodu na...

Olomouc zvažuje postavit na kraji města parkovací dům pro dvě stovky aut

Vizualizace vzhledu zvažovaného parkovacího domu v olomoucké čtvrti Nové Sady u...

Olomoucká radnice se začala vážně zabývat myšlenkou postavit na okraji města několikapatrový parkovací dům. Ten by přes...

VIDEO: Na Prostějovsku shořela hala plná slámy, škoda jde do milionů

Při velkém požáru shořela v obci Protivanov plná hala slámy. Plameny poničily i...

Na Prostějovsku v noci shořela hala plná slámy. Požár zdolávalo devět jednotek hasičů ze dvou krajů. Plameny poničily i...

Najdete na iDNES.cz