Diskuze

Stát kývl na elektrizaci tratě do Koutů nad Desnou, přijde na 418 milionů

Ambiciózní plán na elektrifikaci soukromé Železnice Desná už nezůstane jen na papíře. Na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjedou elektrické vlaky nejpozději v roce 2016. Nahradí tak neekologické dieselové soupravy. Elektrizaci za 418 milionů pomohou zaplatit evropské dotace.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RZ

Nějak mě to hlava nebere, to je soukroma firma vlastněná svazkem obcí? A obce jsou soukroma osoba? Nějak mi připadá, že aj ti tupý novináři už nějak nestíhají rozlišovat soukromoý a erární majetek a tak nějak to postupně míchají dohromady.. Ale vskutku perfektně vynaložené peníze SOUKROMYCH subjektů, o něž je obrala EU a stát:-/

0 0
možnosti
MK

A kdy svazek obcí prolobuje navrhovaný několikamiliardový kombinovaný želizniční a silniční tunel pod sedlem, tak aby jim tam mohli jezdit poláci, kteří tvoří v poslední době největší část příjmů místních skiareálů, podle mě je tohle první krok, pokud budu mít elektrifikované kouty, pak už se snadněji prosadí prodloužení

0 1
možnosti
OP

To jsem velmi zvědav na realizaci. Na jednu stranu se jedná dle mého názoru o zbytečně vyhozené peníze, které by šlo utratit i jinak (klidně v regionu, klidně prodloužení trati, koupit nové motoráky...) - na druhou stranu bych chtěl věřit tomu, že jde o průlom ve vnímání investic do lokálek.

Mám dotaz na někoho znalého tématu (je-li tu někdo takový):

1. S jakými vozidly se uvažuje provoz? Na trhu u nás je t.č. dostupný jako nejmenší jednotka Panter. (a pak u jen tramvaje). Provoz bude, domnívám se, spíše dražší.

2. Jaká další stavební opatření jsou plánována pro zkrácení jízdních dob? Je potřeba vidět, že traťová rychlost není bůh ví jaká, zastávky rostou jak houby po dešti a v tomto kontextu mi přijde zkrácení JD z 35´ na 19´ jen jako pohádka - možná účelově vyprávěná, aby dotace dotekla...

2 0
možnosti
PN

Podle mě starostové s ČD už něco vyjednali, jinak by nemohli garantovat provoz a nedostali dotaci. Nejsmysluplnější vidím prodloužení osobáků od Olomouce. Silně pochybuji o nějakém objednané rychlíku, při současném postoji MD. Ale i tak se řada věcí dala udělat bez elektriky a soustředit se na prodloužení trati. Nepřípoje jsou podivný problém, když obce si dopravu organizují samy, tak si to snad můžou líp nakreslit. Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1, ta má dobrou akceleraci a dost místa na kola a lyže. A přímé spoje? Řada vlaků ze Zábřehu jsou regionovy a nějaké to Sp z Olomouce přes Uničov by taky šlo protáhnout.

0 0
možnosti
RJ

Nepřípoje budou asi tím, že osobáků na této trati jezdí méně než na navazujících tratích. Pak je logické, že nemůže navazovat všechno na všechno. Od některého vlaku holt nic návazného do Koutů nepojede.

0 0
možnosti

A52l17a98n 23Ř51e76p18k26a

19. 6. 2013 15:25

Snad to nebudou jen vyhozené peníze..

Radši by první řadě mohli zdvojkolejnit stále ještě nedávno elektrifikovanou trať Ova Svinov - Opava východ. Pořád nechápu, proč má jen jednu kolej a v Děhylově se musí zbytečně čekat na křižování.. zdržuje to. :-P

A nebo zrychlit  aspon na 160 a zdvojkolejnit po celé trase trať z Ostravy přes Přerov do Brna. Třeba by pak i tam vstoupil komerčně nějaký soukromý dopravce. ČD mám rád, ale někde potřebují konkurenci jako hnací motor. ;-) Ty rychlíky co tam teď jezdí teda nic moc... i když jezdit se s nima dá.

2 0
možnosti
RK

Železnice v Čechách jsou sice zoufale podinvestované, ale tohle s nějakým zlepšením dopravní infrastruktury nemá mnoho společného. Ale pokud Brusel dotuje sjezdovky a penziony v okolí, tak proč ne. Tohle patří do stejné skupiny. Dopravě to nepomůže, místním politikům a příjemcům dotací ano. Říkejme tomu tedy investice do lyžařského areálu.

:-)

Poznámka 1: Elektrická trakce může mít nižší náklady na energii a na provoz vhodných (!!!) vozidel, ale vyšší náklady údržbu (a odpisy) dopravní cesty, takže vyplatí jen na vytížených tratích. Kdo bude vyšší náklady dotovat?

:-)

Poznámka 2: Trať nepatří SŽDC a neprovozují ji ČD. Pokud by z ní svazek obcí udělal jakousi rychlou a a alespoň trochu pohodlnou tramvaj, pak to snad (?) může mít smysl. Tvrzení o "dálkových rychlících" je komedie. Obce nakoupí soupravy a vyrazí jako čtvrtí do konkurence směr Praha? ČD, RJ nebo LEO se zblázní pojedou místo do Ostravy do Koutů nad Desnou? Ale vůbec bych se nedivil, kdyby do nějaké šílené studie návratnosti byly započítány tržby za použití dopravní cesty od externích dopravců. Se sazbou podstatně vyšší, než na tratích SŽDC, protože je tam krásná krajina.

:-)

5 1
možnosti
OP

To, že trať nepatří SŽDC, neznamená, že na ní nemůže objednat MD rychlík s dopravcem dle svho uvážení - vše je o dohodě.

A pokud si obce dokázaly prosadit takovou blbost, jako je elektrifikace lokálky, pak bych nepodceňoval jejich vyjednávací sílu...

1 0
možnosti
Foto

Jeden s mnoha příkladů jak zbytečně utrácet peníze EU a státu.Elektrifikace této trati je stejně zbytečná jako trať sama.Je hodně nepravděpodobné,že po elektrifikaci budou dálkové vlaky jezdit až do Koutů.Nebudou.Ta trať není pod správou SZDC a stejně jako tam nejezdí teď nebudou ani v budoucnu.Navíc elektrifikace není jen o stavbě trolejí.Je to o výměně kabelů,úpravě zabezpečovacího zařízení a podobně.Provoz na trati je tak malý,že se to nikdy nemůže vrátit.Prodloužení trati až do lyžařského areálu by si vyžádalo další peníze,které by se nikdy nevrátili.Dost často se tam pohybuji a  vytíženost vlaků je sotva 10-20%.Spousta lidí využívá raději autobusy.I když se trať elektrifikuje tak se moc nezrychlí.Je tam k vůli vytíženosti spousta zastávek a mají přibývat další.Koncová stanice Kouty není rozhodně uzpůsobená pro manipulaci s vlaky.Ta lokálka co tam jezdí je maximum.Pamatuji po povodních kdy došlo k obnově honosné uniformi tamních železničářů a znám také jejich vzlyky dnes kdy nemají skoro žádné zázemí a i s údržbou je to tam dost zlé.Velké oči a velká huba ještě neznamenají velké zisky.

6 5
možnosti
Foto

Vy jste asi dotacni guru. Zatim co ctu vas prispevek, tak usuzuji, ze danemu oboru evedentne moc nerozumite. Elektrifikaci se samozrejme rychlost zkrati a to o dost diky akceleraci a deceleraci elektrickych vozidel. Je to dano jejich vyssi taznou silou i vahou. Dalsim aspektem je nizsi hlucnost elektrickych vozidel a to at uz jednotek ci samotnych lokomotiv. Kazdy nymand vi, co vlastne lidi tahne do vlaku. Bezpeci, pohodli a cetnost spoju. Coz bude mozne navysit zkracenim jizdnich dob a doplnenim o vlaky dalkove dopravy, coz nebude problem s CD domluvit, kdyz nebudou muset preprahat HV. Prikladu jako je tato trat znam vic a vsude to pomohlo, takze budme trochu optimisticti. Preci jen, kvuli tomu, ze SZDC neni schopna pripravit nejake projekty, ci je dotahnout do konce, nebudeme shazovat vse ze stolu. Rozhodne ma toto vetsi budoucnost nez elektrifikovana dvoukolejna rychlodraha ze Studenky do Mosnova.;-)

2 3
možnosti
PP

P16e46t60r 37P91e34t36r

19. 6. 2013 12:03

Bydlím v údolí Desné a musím uznat, že se konečně hnuly ledy. Možná je to zbytečné ale v zimním období jsou tu vlaky přecpané kvůli lyžařům. Pokud se trať protáhne, lyžaři ve vlacích přibudou. Nehledě na fakt, že hlavním důvodem, proč lidé radši jedou autem je právě dlouhá jízdní doba a nutnost přestupovat (trať není pod správou SŽDC a vlaky na sebe nenavazují takže není problém přijet z Olomouce do Šumperka a zjistit, že osobák do kout má pravidelný odjezd 5 minut před příjezdem rychlíku takže je to občas ke vzteku) - čímž se do vlaků naláká více cestujících. Dále předpokládám provoz jiných jednotek, ono jezdit denně rozkodrcanou 810 (i když momentálně to stačí a není důvod to měnit) není žádná sláva. Každopádně tímhle se odstraní ten hlavní důvod, proč lidé z tratě přesedlali na auta a předpokládám, že provoz se zvýší a cestující přibydou.

4 2
možnosti
RJ

Všechny problémy, které jmenujete (dlouhá jízdní doba, přestup, starší vozidla, občas malá kapacita vozidel, nenávaznost jízdního řádu) nesouvisí s elektrizací.

Snadno a levněji je vyřešíte nasazením modernejších vozidel (existují i hybridní jednotky!) a mírnou modernizací tratě bez elektrizace. Jenže se to platí z jiné kapsy.

Elektrizovaná trať ma vyšší náklady na stavbu i údržbu a tak se vyplatí jen tam, kde jezdí vlaky často a jsou dlouhé (tj. těžké). Případně tam, kde jsou velká převýšení a dlouhodobý dostatek elektřiny (Švýcarsko).

2 0
možnosti
PN

Doufám, že to bude motivace a tlak na SŽDC realizovat další modernizace, když to jde na tak zbytečném apendixu.

0 3
možnosti
Foto

Modernizaci nerealizuje SŽDC,ale svazek obcí.Je to o lobování,ne o logice a nutnosti modernizovat.Zbytečný apendix je velmi výstižné označení.

2 1
možnosti
JH

J43o30s29e43f 62H92o79n75e95š

19. 6. 2013 11:42

Vždyť tam jezdí motoráčky o jenom vagonu-to tam bude jezdit elektrická lokomotiva s půlvagonem?Elektrická trakce se vyplatí tam kde je provoz a převýšení.Pro srovnání trat Rybník-Lipno také má 22 km a vlak tahne 2 vagony,což je také prodělečné.Infrastruktura tam byla vybuvána v roce 1955 když se stavělo Lipno.Pokud by se měl úsek elektrifikovat jako nový,tak je to neudržitelné

1 0
možnosti
  • Nejčtenější

Řidiči osobáků blokovali předjíždějící kamion, u semaforu se pak strhla potyčka

26. března 2024  10:36

Konflikt tří řidičů vyšetřují od konce minulého týdne policisté z Jesenicka. Dvěma šoférům osobních...

Osmnáctiletá řidička způsobila škodu téměř za milion, s autem skončila v plotě

28. března 2024  15:21

Začínající řidička zdemolovala na Jesenicku auto, ve kterém vezla tři kamarády. Policisté uvedli,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malé pivovary na Hané překonaly potíže. Padl jediný, neměl pokračovatele

26. března 2024  5:07

Malé pivovary v Olomouckém kraji se i v náročné době udržely na trhu díky nadšení jejich majitelů a...

Klidně vyjdu před fanoušky. Olomoucký předseda o prodeji majetku i Gajdovi

28. března 2024

Premium Fotbalová Olomouc už sedm let hledá silného majitele. Aktuálně jsou sice rozběhnutá jednání s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praštěná kráva z Olomouce slavila triumf v Arménii a cílí na jižní Evropu

22. března 2024  5:19

Tihle muzikanti z Olomouce se nechtějí nechat svazovat žánry. Olomoucká kapela Goofy Cow (v...

Olomouc zaměří turistickou sezonu na Rakousko, Haná se zase představí ve Vídni

29. března 2024  6:15

Letošní rok je v Olomouci rakouský, protože toto téma se ponese nejen v hlavních událostech...

Osmnáctiletá řidička způsobila škodu téměř za milion, s autem skončila v plotě

28. března 2024  15:21

Začínající řidička zdemolovala na Jesenicku auto, ve kterém vezla tři kamarády. Policisté uvedli,...

Hokejisté Olomouce hlásí první posilu, získali vítkovického útočníka Fridricha

28. března 2024  13:31

První posilou hokejistů Olomouce pro příští extraligovou sezonu se stal útočník Petr Fridrich....

Klidně vyjdu před fanoušky. Olomoucký předseda o prodeji majetku i Gajdovi

28. března 2024

Premium Fotbalová Olomouc už sedm let hledá silného majitele. Aktuálně jsou sice rozběhnutá jednání s...