Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát kývl na elektrizaci tratě do Koutů nad Desnou, přijde na 418 milionů

Ambiciózní plán na elektrifikaci soukromé Železnice Desná už nezůstane jen na papíře. Na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjedou elektrické vlaky nejpozději v roce 2016. Nahradí tak neekologické dieselové soupravy. Elektrizaci za 418 milionů pomohou zaplatit evropské dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R77a43d38e40k 67Z72e22l81y86c17z 1378708472330

Nějak mě to hlava nebere, to je soukroma firma vlastněná svazkem obcí? A obce jsou soukroma osoba? Nějak mi připadá, že aj ti tupý novináři už nějak nestíhají rozlišovat soukromoý a erární majetek a tak nějak to postupně míchají dohromady.. Ale vskutku perfektně vynaložené peníze SOUKROMYCH subjektů, o něž je obrala EU a stát:-/

0/0
21.6.2013 14:14

M24a15r25t73i76n 56K22o15u66t64n77i60k 4653767907939

A kdy svazek obcí prolobuje navrhovaný několikamiliardový kombinovaný želizniční a silniční tunel pod sedlem, tak aby jim tam mohli jezdit poláci, kteří tvoří v poslední době největší část příjmů místních skiareálů, podle mě je tohle první krok, pokud budu mít elektrifikované kouty, pak už se snadněji prosadí prodloužení

0/−1
21.6.2013 11:22

O97t84t98o 30P21o28s49p95í26š39i59l 4284375507168

To jsem velmi zvědav na realizaci. Na jednu stranu se jedná dle mého názoru o zbytečně vyhozené peníze, které by šlo utratit i jinak (klidně v regionu, klidně prodloužení trati, koupit nové motoráky...) - na druhou stranu bych chtěl věřit tomu, že jde o průlom ve vnímání investic do lokálek.

Mám dotaz na někoho znalého tématu (je-li tu někdo takový):

1. S jakými vozidly se uvažuje provoz? Na trhu u nás je t.č. dostupný jako nejmenší jednotka Panter. (a pak u jen tramvaje). Provoz bude, domnívám se, spíše dražší.

2. Jaká další stavební opatření jsou plánována pro zkrácení jízdních dob? Je potřeba vidět, že traťová rychlost není bůh ví jaká, zastávky rostou jak houby po dešti a v tomto kontextu mi přijde zkrácení JD z 35´ na 19´ jen jako pohádka - možná účelově vyprávěná, aby dotace dotekla...

+2/0
20.6.2013 19:24

P69e12t61r 63N95e98c33h70a85n43i71c76k72ý 7613176178450

Podle mě starostové s ČD už něco vyjednali, jinak by nemohli garantovat provoz a nedostali dotaci. Nejsmysluplnější vidím prodloužení osobáků od Olomouce. Silně pochybuji o nějakém objednané rychlíku, při současném postoji MD. Ale i tak se řada věcí dala udělat bez elektriky a soustředit se na prodloužení trati. Nepřípoje jsou podivný problém, když obce si dopravu organizují samy, tak si to snad můžou líp nakreslit. Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1, ta má dobrou akceleraci a dost místa na kola a lyže. A přímé spoje? Řada vlaků ze Zábřehu jsou regionovy a nějaké to Sp z Olomouce přes Uničov by taky šlo protáhnout.

0/0
20.6.2013 8:07

R90a91d19e51k 71J27a22n95a64t29a 9575476954922

Nepřípoje budou asi tím, že osobáků na této trati jezdí méně než na navazujících tratích. Pak je logické, že nemůže navazovat všechno na všechno. Od některého vlaku holt nic návazného do Koutů nepojede.

0/0
20.6.2013 9:40

O77t25t58o 17P58o13s23p93í94š74i24l 4234855487508

No na trati pod drátami by RS-1 a Regionovy z Uničova byly vskutu kauf jak noha.;-D

0/0
20.6.2013 19:05

P75e43t18r 32N24e37c44h41a63n97i83c49k67ý 7403786748330

Psal jsem, že se řada věcí dala udělat i bez elektriky a tím jsem myslel i ty RS-1

0/0
21.6.2013 11:33

O88t49t93o 61P24o53s58p13í32š95i96l 4434375577408

Psal jste "Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1,"

což je pravda, ale pokud budou mít dráty, tak už to nemá cenu řešit... Navíc RegioŠuplíky se už nevyrábí, takže by museli sehnat buď ojeté, nebo něco jiného. Co ale budou shánět pod ty dráty, to jsem se stále nedověděl...

0/0
21.6.2013 19:02

A73l54a87n 84Ř48e24p81k65a 4435826

Snad to nebudou jen vyhozené peníze..

Radši by první řadě mohli zdvojkolejnit stále ještě nedávno elektrifikovanou trať Ova Svinov - Opava východ. Pořád nechápu, proč má jen jednu kolej a v Děhylově se musí zbytečně čekat na křižování.. zdržuje to. :-P

A nebo zrychlit  aspon na 160 a zdvojkolejnit po celé trase trať z Ostravy přes Přerov do Brna. Třeba by pak i tam vstoupil komerčně nějaký soukromý dopravce. ČD mám rád, ale někde potřebují konkurenci jako hnací motor. ;-) Ty rychlíky co tam teď jezdí teda nic moc... i když jezdit se s nima dá.

+2/0
19.6.2013 15:25

R93a19d73k63o 54K63ř25i98v89á33n46e53k 7870613885590

Železnice v Čechách jsou sice zoufale podinvestované, ale tohle s nějakým zlepšením dopravní infrastruktury nemá mnoho společného. Ale pokud Brusel dotuje sjezdovky a penziony v okolí, tak proč ne. Tohle patří do stejné skupiny. Dopravě to nepomůže, místním politikům a příjemcům dotací ano. Říkejme tomu tedy investice do lyžařského areálu.

:-)

Poznámka 1: Elektrická trakce může mít nižší náklady na energii a na provoz vhodných (!!!) vozidel, ale vyšší náklady údržbu (a odpisy) dopravní cesty, takže vyplatí jen na vytížených tratích. Kdo bude vyšší náklady dotovat?

:-)

Poznámka 2: Trať nepatří SŽDC a neprovozují ji ČD. Pokud by z ní svazek obcí udělal jakousi rychlou a a alespoň trochu pohodlnou tramvaj, pak to snad (?) může mít smysl. Tvrzení o "dálkových rychlících" je komedie. Obce nakoupí soupravy a vyrazí jako čtvrtí do konkurence směr Praha? ČD, RJ nebo LEO se zblázní pojedou místo do Ostravy do Koutů nad Desnou? Ale vůbec bych se nedivil, kdyby do nějaké šílené studie návratnosti byly započítány tržby za použití dopravní cesty od externích dopravců. Se sazbou podstatně vyšší, než na tratích SŽDC, protože je tam krásná krajina.

:-)

+5/−1
19.6.2013 14:30

O29t91t41o 46P97o36s49p53í74š22i52l 4934355187178

To, že trať nepatří SŽDC, neznamená, že na ní nemůže objednat MD rychlík s dopravcem dle svho uvážení - vše je o dohodě.

A pokud si obce dokázaly prosadit takovou blbost, jako je elektrifikace lokálky, pak bych nepodceňoval jejich vyjednávací sílu...

+1/0
20.6.2013 19:07
Foto

P82e60t78r 30P44r84o48c76h41á80z43k46a 3332926292654

Jeden s mnoha příkladů jak zbytečně utrácet peníze EU a státu.Elektrifikace této trati je stejně zbytečná jako trať sama.Je hodně nepravděpodobné,že po elektrifikaci budou dálkové vlaky jezdit až do Koutů.Nebudou.Ta trať není pod správou SZDC a stejně jako tam nejezdí teď nebudou ani v budoucnu.Navíc elektrifikace není jen o stavbě trolejí.Je to o výměně kabelů,úpravě zabezpečovacího zařízení a podobně.Provoz na trati je tak malý,že se to nikdy nemůže vrátit.Prodloužení trati až do lyžařského areálu by si vyžádalo další peníze,které by se nikdy nevrátili.Dost často se tam pohybuji a  vytíženost vlaků je sotva 10-20%.Spousta lidí využívá raději autobusy.I když se trať elektrifikuje tak se moc nezrychlí.Je tam k vůli vytíženosti spousta zastávek a mají přibývat další.Koncová stanice Kouty není rozhodně uzpůsobená pro manipulaci s vlaky.Ta lokálka co tam jezdí je maximum.Pamatuji po povodních kdy došlo k obnově honosné uniformi tamních železničářů a znám také jejich vzlyky dnes kdy nemají skoro žádné zázemí a i s údržbou je to tam dost zlé.Velké oči a velká huba ještě neznamenají velké zisky.

+6/−5
19.6.2013 13:44
Foto

A36d95a88m 94V88r33a95b84l66i69c 8294877412206

Vy jste asi dotacni guru. Zatim co ctu vas prispevek, tak usuzuji, ze danemu oboru evedentne moc nerozumite. Elektrifikaci se samozrejme rychlost zkrati a to o dost diky akceleraci a deceleraci elektrickych vozidel. Je to dano jejich vyssi taznou silou i vahou. Dalsim aspektem je nizsi hlucnost elektrickych vozidel a to at uz jednotek ci samotnych lokomotiv. Kazdy nymand vi, co vlastne lidi tahne do vlaku. Bezpeci, pohodli a cetnost spoju. Coz bude mozne navysit zkracenim jizdnich dob a doplnenim o vlaky dalkove dopravy, coz nebude problem s CD domluvit, kdyz nebudou muset preprahat HV. Prikladu jako je tato trat znam vic a vsude to pomohlo, takze budme trochu optimisticti. Preci jen, kvuli tomu, ze SZDC neni schopna pripravit nejake projekty, ci je dotahnout do konce, nebudeme shazovat vse ze stolu. Rozhodne ma toto vetsi budoucnost nez elektrifikovana dvoukolejna rychlodraha ze Studenky do Mosnova.;-)

+2/−3
19.6.2013 14:24

R31a73d81e26k 63J92a19n40a54t73a 9795256984652

Moderní dieslové vozidlo může mít akceleraci taky dobrou. Navíc pokud tady mluvíme o dálkových vlacích, ty by ideálně neměly potřebovat akceleraci téměř žádnou - tj. trať bez zastávek a rychlostních skoků.

A přímé vlaky? To se nedomlouvá s ČD (komerční provoz je zde nesmysl, ten se sotva uživí na Ostravě), ale s objednavatelem. Možná jsou starostové kolem Desné šikulové, že dokážou sehnat jednorázovou dotaci od EU na elektrizaci, když se zrovna neví, co s penězma, jako je tomu teď.

Ale jsou takoví šikulové, by získali od vlády pravidelnou dotaci na provoz takových přímých dálkových vlaků, v situaci, kdy ministerstvo dopravy nemá prachy a každý půlrok nějaký rychlík zruší?

Zde by (v sezóně) pomohlo především prodloužení té trati o ten blbý kilometr. Dnešní líný občan lyže 1km na zádech neponese. Z Brna/Prahy zavést jen přímé vozy a jízdní dobu ztracenou při přeprahu kompenzovat podáváním kafe zdarma. To je osvedčený a funkční lowcost model pro Čechy.

+3/0
19.6.2013 14:44
Foto

P63e89t25r 60P54r56o26c97h46á22z27k58a 3642936622734

Můžeme se přít a hádat nic to nezmění.Podívejte se na trať Šumperk Zábřeh a spočítejte si kolik tam jezdí elektrických lokomotiv.Tento úsek je daleko víc vytížený než koutecká a přesto se sotva udržuje při životě.A s tou akcelarací také moc nemáte pravdu.Rozjezdy el.lokomotiv jsou vysoce energeticky náročné a pokud by vlak měl akceptovat všešchny stávající zastávky plus další které obce chtějí ztratilo by to smysl úplně.Řekněte mi také jaké soupravy by obec chtěla nasadit a kde je vezme?Ani to,co má nezaplatila,ale dostala zadarmo od ČD.Ve světě se nevyrábí moc souprav které by mělo smysl na tuhle trať nasadit aby byly vytížené.A představa,že tam táhne elektrika jeden vagon je za hranicí logiky i ekonomiky.Nakonec to tak nejspíš dopadne a bude celý svaz obcí k smíchu.

0/0
19.6.2013 17:04

O64t59t44o 31P58o69s63p17í39š36i56l 4944505257248

Akcelerace není v přímé souvislosti s trakcí vozidla. Záleží na mnoha dalších věcech: hmotnost vlaku, síla motoru, způsob pohonu náprav, na brzdách... Kdyby nahradili Regionovu Stadlerem (taky motorák), tak dosáhnou lepších jízdních dob, než kdyby se tam rozjížděla lokomotiva (třeba ř.163) se třemi vozy. Nemluvě o tom, že Stadler je provozně levnější alternativa...

Ale když přesvědčili s pohádkou o rychlovlacích "odborníky" na ministrstvu, tak se nedivím, že přesvědčili i Vás... Holt je spousta dospělých, co věří pohádkám.:-)

0/0
20.6.2013 19:12

P73e34t39r 30P76e54t68r 6423842938333

Bydlím v údolí Desné a musím uznat, že se konečně hnuly ledy. Možná je to zbytečné ale v zimním období jsou tu vlaky přecpané kvůli lyžařům. Pokud se trať protáhne, lyžaři ve vlacích přibudou. Nehledě na fakt, že hlavním důvodem, proč lidé radši jedou autem je právě dlouhá jízdní doba a nutnost přestupovat (trať není pod správou SŽDC a vlaky na sebe nenavazují takže není problém přijet z Olomouce do Šumperka a zjistit, že osobák do kout má pravidelný odjezd 5 minut před příjezdem rychlíku takže je to občas ke vzteku) - čímž se do vlaků naláká více cestujících. Dále předpokládám provoz jiných jednotek, ono jezdit denně rozkodrcanou 810 (i když momentálně to stačí a není důvod to měnit) není žádná sláva. Každopádně tímhle se odstraní ten hlavní důvod, proč lidé z tratě přesedlali na auta a předpokládám, že provoz se zvýší a cestující přibydou.

+4/−2
19.6.2013 12:03

R37a68d97e14k 37J25a76n80a18t30a 9805776164922

Všechny problémy, které jmenujete (dlouhá jízdní doba, přestup, starší vozidla, občas malá kapacita vozidel, nenávaznost jízdního řádu) nesouvisí s elektrizací.

Snadno a levněji je vyřešíte nasazením modernejších vozidel (existují i hybridní jednotky!) a mírnou modernizací tratě bez elektrizace. Jenže se to platí z jiné kapsy.

Elektrizovaná trať ma vyšší náklady na stavbu i údržbu a tak se vyplatí jen tam, kde jezdí vlaky často a jsou dlouhé (tj. těžké). Případně tam, kde jsou velká převýšení a dlouhodobý dostatek elektřiny (Švýcarsko).

+2/0
19.6.2013 12:10

P35e17t31r 28P98e30t56r 6303962538343

Dlouhá jízdní doba, přestup a nenávaznost jízdního řádu právě s elektrifikací pravděpodobně souvisí. Předpokládám, že po elektrifikaci převeznou provoz ČD/SŽDC jelikož si nedovedu jinak představit, jak by tam zajížděly osobáky a rychlíky takže většina vlaků nebude začínat v špk jako doposud ale přijede ze Zábřeha. Ve špičkových časech pátek/neděle klidně i z Nezasmyslic a Přerova. Tím odpadá přestup a nenávaznost jízdních řádů, částečně i dlouhá jízdní doba (nedělám si iluze, že se zrychlí i courák). Ony ty Jeseníky jsou častým terčem turistů ovšem pokud jim nenabídnete kvalitní spojení tak prostě radši pojedou autem. Ostatně se jim ani nedivím. Nečekám, že by se na tu trať hrnuly statisíce pasažérů denně ovšem nárůst, a ne zanedbatelný, se dá očekávat a to i z řad "domorodců".

0/0
20.6.2013 5:01
Foto

P72e85t29r 95P26r58o36c35h42á94z18k35a 3972406272694

Jaké vozy tam chcete nasadit po elektrifikaci?Podívejte se kolik souprav pod trakcí jezdí ze Zábřehu do Šumperku.I tam jezdí stále a dost často Regionova.Navíc vzhledem k množství zastávek a přejezdů nelze ani teoreticky zvíšit rychlost.Tak,že kdo tvrdí ty nesmyslné časy dost se plete.

+4/0
19.6.2013 13:46

R16a93d91e55k 33Z36e51l46y47c24z 1848738752160

Hele, mě se ale nece ti platit pseudosoukromou trat. Kupte si tam motoráky jaký chcete, ale za svý. A pokud ten váš svazek troubů starostů neumí číst v jízdních řádech a navazovat ty vaše lokálky na rychlíky, tak jim ani to podnikání nepůjde. Hlavně nás pak neotravujte, až ta vaše díra v lesích zkrachuje a budete muset vypnout i pouliční osvětlení...

0/0
21.6.2013 14:23

P70e54t78r 13P51e90t61r 6213132318513

Můžu tě ujistit, že někdo jako ty rozhodně nesponzoruje dotace EU takže pláčeš na špatném hrobě. Pokud vím, tak se jedná o penězích z unie a ne o daních nějakého Franty z horní dolní a brek nebo stěžování dělníka, že desetikačka z jeho minimálního platu by mohla jít jinam než na jeho účet rozhodně nikoho v Bruselu nezajímá. A než začneš, že všichni si platíme dotace EU ze svého tě odkážu na výsledky dotací. EU do nás sype zhruba 4x tolik, jak ji MY přispíváme...

0/0
22.6.2013 19:55

P80e60t39r 98N95e29c67h12a86n24i12c60k77ý 7113456438810

Doufám, že to bude motivace a tlak na SŽDC realizovat další modernizace, když to jde na tak zbytečném apendixu.

0/−3
19.6.2013 11:48
Foto

P58e11t72r 62P58r36o33c63h55á94z88k35a 3172936902704

Modernizaci nerealizuje SŽDC,ale svazek obcí.Je to o lobování,ne o logice a nutnosti modernizovat.Zbytečný apendix je velmi výstižné označení.

+2/−1
19.6.2013 13:48

P14e51t75r 21N47e50c94h26a70n88i90c68k92ý 7113126168570

To vím, nicméně by to mělo zvýšit tlak na sždc, která jen tvrdí, že to nejde

0/0
20.6.2013 7:53

R78a62d11e58k 87Z32e34l16y45c49z 1338788762780

Když se sype z cizího  jde všechno. Jen si uvědomte, že to cizí je i vaše:-/

0/0
21.6.2013 14:24

J30o21s89e73f 59H69o31n44e17š 7161552910683

Vždyť tam jezdí motoráčky o jenom vagonu-to tam bude jezdit elektrická lokomotiva s půlvagonem?Elektrická trakce se vyplatí tam kde je provoz a převýšení.Pro srovnání trat Rybník-Lipno také má 22 km a vlak tahne 2 vagony,což je také prodělečné.Infrastruktura tam byla vybuvána v roce 1955 když se stavělo Lipno.Pokud by se měl úsek elektrifikovat jako nový,tak je to neudržitelné

+1/0
19.6.2013 11:42

P44a64v69e54l 92N81o77v38á41k 6891226269281

No jasně - ty lokálky tam jezdí narvané k prasknutí a vše se vyplatí ......... jen malou otázku  - kdopak se tady zase dobře ,, nažere " ???

+3/−1
19.6.2013 11:40

J51i15ř12í 11Č70e46r92n19ý 6708563130378

Zbytečně vyhozené peníze. Rychlost se nezvedne, protože ta je dána poloměry oblouků a ne elektrifikací a počet cestujících také není velký pokud na provoz stačí solo 810 a dvoudílný Regiohnůj.:-P

+3/−3
19.6.2013 11:24

R51a46d35e44k 54J93a12n95a62t88a 9515746944402

Realizovat teď tenhle projekt je v zásadě nesmysl - na této trati je příliš malý provoz, aby byla elektrizace efektivní, a v ČR je na železnici mnoho míst, kde by se podobné peníze využily lépe.

Ale ukazuje to jednu důležitou věc - peníze ve fondech EU jsou a speciálně na železnici je jich dost (je to evropská strategická koncepce). Jenže my máme problém je vyčerpat, protože projekty nejsou připraveny. Tak se "musí" dělat zrovna tohle, protože místní starostové byli aktivní a připravili si to. Jinde, kde by to bylo potřebnější, si nepřipravili nic a tak mají smůlu.

+12/−3
19.6.2013 10:22

P96e98t50r 88N31i77v57n40i28c26k42ý 3162444195977

No jo, dotace jsou pro ty, co mají připravené projekty a dokáží je prolobovat na ministerstvech a ROPech.

+1/0
19.6.2013 10:49

J59o73s17e66f 26D50r45á51s92a85l 2944205291

jak se říkalo na vojně:"voják se stará, voják má". Na druhou stranu, místní si po povodních dokázali tu trať vyhrabat z bahna i přes nepřízeň CD, takže jistě schopní jsou

+4/0
19.6.2013 11:03
Foto

P65e61t62r 36P15r40o49c93h68á81z35k34a 3792216282194

Dalop by se dlouho vyprávět o tom jak to bylo po povodních,ale bylo by to na jinou diskusi než tuhle.ČD se chovaly ekonomicky a pro to o tuhle trať nemají ani nyní zájem.

0/0
19.6.2013 13:50

P12e47t58r 92N96o13v25o44t17n77ý 5897604570561

Zde to vlastní obce a starostové byli schopni to připravit. SŽDC je neschopná.

0/−1
19.6.2013 11:18

J12i36ř67í 37Č73e65r62n15ý 6118143680148

Jestli to není také tím, že jeto zbytečnost.

+1/−1
19.6.2013 11:25

P89e90t80r 41N46i38v27n41i90c48k45ý 3262324615457

Záleží na úhlu pohledu. Z pohledu mastodonta SŽDC je to bezvýznamná trať a tudíž zbytečnost. Z pohledu těch obcí je to zcela zásadní trať a velká priorita.

+1/−1
19.6.2013 11:37
Foto

P28e28t36r 49P88r46o21c79h98á66z51k47a 3612566952454

Stačí se podívat na to ekonomicky.Dát si dohromady kolik trať a její provoz stojí a kolik vydělá.Jaká je její vytížitelnost a rozumnému člověku je jasné,že je to zbytečnost.

+1/−1
19.6.2013 13:52

P54e33t92r 22N33o62v75o41t60n43ý 5257654620891

Kdyby byla SŽDC vlastníkem tratě, tak by to zbytečnost byla. Ona však není a pro současného vlastníka je to významné. Já ale reagoval na: "peníze ve fondech EU jsou a speciálně na železnici je jich dost (je to evropská strategická koncepce). Jenže my máme problém je vyčerpat, protože projekty nejsou připraveny."  Jinde by to bylo potřebnější, tam je to ovšem pod správou SŽDC a ta to není schopna připravit.

+3/−2
19.6.2013 11:44

O50t15t22o 30P43o85s74p64í79š66i78l 4214815747948

Ono to není o připravenosti projektů. Spousta krajů má spousty požadavků, některé i dotažené do roviny projektů - na SŽDC musejí mít plné skříně projektů z minula i současnosti... Ale zde jde o Evropské peníze a jak vidno, někomu stačí pro ně drze natáhnout ruku... (Možná tomu muselo předcházet strčení té ruky do správného zadku...)

0/0
20.6.2013 19:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.