Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Modernizace Nebelovy tratě na Jesenicku skončila fiaskem. Firma nestíhá

Jediná železniční spojnice severu Olomouckého kraje s vnitrozemím má potíže. Zakázka na modernizaci trati ze Šumperka do Jeseníku totiž stojí, neboť maďarský dodavatel nestíhá termíny. Měsíce, po které se na železnici nepracuje, však budou zřejmě chybět. A mohou ohrozit i klíčovou evropskou dotaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P26e26t46r 48R17u28m96p94l54i54k 4319237989243

kdyby bylo železniční vojsko VU1104, tak za den 7km tratě.

0/0
21.9.2015 19:55

R68a91d19e42k 80V77o79k14á45l 1670588377104

Jesenicko nějak přitahuje tyhle podivné zakázky... viz http://olomouc.idnes.cz/evropske-dotace-chyba-sdruzeni-cestovniho-ruchu-jeseniky-pnp-/olomouc-zpravy.aspx?c=A150504_2160249_olomouc-zpravy_stk

0/0
21.9.2015 13:06

H44o25n18z59a 88F91á36t17o85r 2819265374980

To vyžaduje opravdu know-how nezvládnout stavět. O to ať se s ostatními raději fakt nedělí.

0/0
21.9.2015 9:56

L35u63k22á76š 26Š10m61a44h58e74l 2327604902274

Výsledek českého šlendriánu, který v podobných věcech bohužel často panuje. Na rozdíl od dalších diskutérů si ovšem nemyslím, že za to může nějaké dotační zlo nebo dokonce Evropská unie, ale je to typicky český problém. Naopak, bez dotací by řada silnic a železničních tratí byla stále ve stavu jako před 30-70 lety, protože by nikdo neuvolnil prostředky na opravy.

+4/−1
21.9.2015 9:43

A76n22d80r78e89j 79O27l62e78k46s94a 3415301727161

Zcela přesně R^

0/−1
21.9.2015 10:29

V80l72a84s75t80i83m78i87l 37P75r65o38c56h20á74z60k30a 5210370418138

Pánové, podle našich výběrových byli najlevnější, sice s takovou stavbou nemají žádné zkušenosti - je první - výběrová komise to věděla. Kdyby vybrala ty co umí, niť by na ní nezůstala suchá. A tak je to dobře. Ne ti co umí, ale ať máme alibi a trať a lidi. No ti se mohou jí za keř vy-s-rat. Nikdo je dlouho neuvidí - trať je v .iti.RvRvRvRv

0/0
21.9.2015 12:49

B61l76a38h59o96m44í54r 22S21k75o16u67p56ý 1100775398257

A nějak se vůbec nemluví o sankcích pro dodavatelské firmy za nesplnění termínu (?!!). Že by šlo opět o špatně, pro stát, státní firmu nevýhodně napsané smlouvy, jak je v Česku zvykem? A pokud by vše muselo skončit soudní cestou, všichni víme, jak naše soudy rychle a kvalitně pracují: deset let normálka se spoustou odvolání, opakovaných znaleckých důkazů, zpochybňování všeho... Viz železniční neštěstí pádem mostní konstrukce u Studénky 8. srpna 2008 (tak smutně "slavné", že se dostalo do Wikipedie!). Ani po 7 letech soudně nedořešeno. V soudním sporu ohledně určení viníka, který trvá tolik let, ještě v roce 2015 nebyl nikdo obviněn! Subdodavatelská firma Bögl a Krýsl má od té doby na kontě ještě několik dalších stavebních havárií s mrtvými, ale pořád může vesele soutěžit ve výběrových řízeních.

"V Česku? Tam je všechno možný!"

Hlavně že politici jsou schopni "oslavovat", slavnostně uvádět do provozu i takové organizační, technologické (opakovaná výměna navlhlých voděodolných kabelů!) a finanční (obrovské předražení) fiasko, jakým je tunel Blanka. Že zatím od otevření funguje? No - ještě nepršelo...

"V Česku? Tam je všechno možný!"

+4/−1
21.9.2015 9:30

P66e78t86r 38Č18i83h57a50ř 2862988970733

Není čas. Maďaři dělají ploty...

+1/−1
21.9.2015 9:21

J92i74ř93í 53E29n94g56l25i83š 1485339755251

Sice po bitvě každý generál, ale co čekali od Hotentotů, kteří neměli jedinou zkušenost se stavbami na železnici. Je to výsledek překotného a křecovitého čerpání těch proklatých dotací z EU. Všechny firmy, které stály za řeč jsou kapacitně vyčerpány a odmítají krátkodobě investovat do drahých mechanizmů a přeplácení kvalifikovaných pracovníků. Nazávidím jesenickým horalům tuhle situaci, kdy je ničí tranzit náklaďáků vlivem uzavírky Červenohorského sedla a ještě zbytečně jezdící autobusy od náhradní dopravy místo vlaků. Úžasná koordinace činnosti jednotlivých rezortů dopravy ;-€;-€;-€

+11/−1
21.9.2015 8:45

A98n59d70r98e20j 95O30l15e34k69s61a 3265331677531

To je ale problém proklatě neschopných a prokamarádíčkovaných českých úřadů, že teď nestíhají čerpat dotace. Na každou akci se tak dlouho soustředí smečka potřebných, hledá se přijatelný způsob odlití peněz na ta správná konta, až je zkrátka za  minutu dvanáct. Unii z toho neviňte:-)

0/−1
21.9.2015 10:24

P12e55t57r 54F24i47a82l40a 9723126793823

Je to především kvůli ministrům dopravy, za kterých se nemohly stavět silnice a železnice, jak bylo potřeba.

Např. Slovák, který neuměl česky, kvalifikace - bez šajnu o dopravě, za to se svým partnerem půjčovali byt Topolánkovi.

Další ministr naprosto nelogicky zastavil silniční a železniční stavby, nyní se to dohání. Není to proto za minutu dvanáct, ale po dvanácté.

+1/−1
21.9.2015 12:27

R82a10d13e28k 54V21o23k18á33l 1850518757134

A teď si představte (nechci to přivolávat), kdyby třeba přišla nějaká ta povodeň a ta rozebrala most nějaký ten most či jen podemlela silnici kdekoliv na úseku Hanušovice-Jeseník.

0/0
21.9.2015 13:04

P76a68v68e15l 41Ř36a95p36e12k 7232376899785

Pořád říkám, že dotace jsou zlo. EURv

Všichni se najednou mohou zbláznit kvůli dotacím, jako bychom byli nějaké nesvéprávné stádo. Jako když si vodíte hladového psa na kus žvance. Strašné. Pak se není čemu divit, že při tom dotačním šílenství najednou chybí kvalifikovaní lidé a je to jeden průšvih za druhým. Má tohle smysl?

+9/−2
21.9.2015 8:32

A60n76d26r29e96j 96O39l23e47k14s31a 3505171157191

Má. Dotace jsou jediný způsob, jak náš stát donutit investovat do veřejně prosopěšných staveb.

0/0
21.9.2015 10:25
Foto

O58l29d25ř14i80c51h 47V78y23k34y40d75a83l 1559791869744

"Společnost Klement se nechce ke svým potížím příliš vyjadřovat. „Obchodní případy společnosti Klement a. s. nekomentujeme, protože vše podléhá know-how a obchodnímu tajemství společnosti,“ uvedla mluvčí firmy Pavlína Moudrá."

.... Podtrhnout cenu a snažit se najít trubky, kteří to za ně udělají?:-)

+13/0
21.9.2015 8:12

L37u75k59á45š 91O14d88s53t46r88č38i63l 7470634347300

Tak doufám že za to bude pro firmu nějaký postih. Takhle to dopadá když musí vyhrát nabídka z nejnižší cenou.

Pak to dostávají firmy, které na to nemají kapacity.

No a jsem zvědavý na ro zrychlení po modernizaci. Max mezi Zábřehem a Hanušovicemi. Takže možná 10-15minut. Na zbytku trati, toho díky převýšení a zatáček se asi moc nezrychlil. Ale ty výhledy stojí zato 😉

+3/0
21.9.2015 8:11

M85i77l82o96s 33Z18a36k 6236968137935

To je tak, kdyz je rozhodujici jen a pouze nejnizsi cena...

+16/0
21.9.2015 7:49

D66a30n55i67e67l 27T55s23c40h54e73r66n24a36y 2595442629182

Ale at je nejnizzsi klidne, ale at je v podmince smlouvy jednoducha veta, " Za kazdy den z prodleni je zhotovitel povinnen uhradit  jedno procento penale z celkove smluvni ceny" A je po problemech.

+2/0
21.9.2015 7:59

P25a74v70e15l 54O97b77d95r88ž51á28l49e46k 6476874208312

V praxi to ale nefunguje. Firma nezaplatí, za rok se to možná dostane k soudu a ty se mohou táhnout roky. Stačí se podívat na Eurovii. Ve finále se firma zlikviduje a případný exekutor bude hledat nového jednatele z Ukrajiny.

A mezitím nic nestavíte, dotace propadnou a kdyby se ta firma přihlásila do jiného výběrka - musíte ji znovu vybrat.

+2/0
21.9.2015 8:10

R33o90m30a70n 45J91e50s93c74h22k20e 9678705727735

Nedivte se, když máme tisíce kvalitních právníků z Dioséka - Sládkovičova.

0/0
2.10.2015 14:54

Z73d15e81n37e33k 60B75o57h89a70c38e14k 1938907187359

Treba to tam ve smlouve maji; a co dal? Takovych smluv, event. povinnosti dle zakona, je /viz napr. H-system/. A je po problemech?

0/0
21.9.2015 9:18

P78a14v14e36l 53O41b46d78r82ž29á21l78e84k 6666384278772

Možná ještě horší je, když ve výběrové komisi lidi třeba i tuší, že to daná firma nezvládne - ale i tak jí musí kvůli ceně vybrat, protože jinak se odvolá a vyšší instance výběrko zruší.

+3/0
21.9.2015 8:03

A54n74d40r64e59j 86O70l57e43k40s10a 3175861567121

Ten, kdo výběrové řízení pořádá, by měl mít mnohem vyšší míru zodpovědnosti. Konkrétní osoby by měly v té rozhodovací pozici ručit vlastním majetkem. Pak by se dalo rozhodovat kvalifikovaně a ne pod tlakem lobbistů za soukromé zájmy.

0/0
21.9.2015 10:29

P66a85v41e62l 66O46b29d41r67ž13á53l13e49k 6956714328412

Asi si nerozumíme ... pokud budou mít lidé v komisi ještě větší odpovědnost a budou ručit svým majetkem, tak tím spíše vyberou automaticky nejnižší nabídku - kterou si před ÚOHS obhájí vždy - než jakoukoliv jinou, u které stačí narazit na úředníka, který bude mít "jiný názor".

Případně 2. varianta - že do výběrových komisí nikoho neseženete, všichni se prohlásí za podjaté.

0/0
7.10.2015 18:22

L20u36d48ě25k 76M69u28s27e43l78í20k 3106459

Hlavní tajný knowhow je obrovský tunel.

+7/−1
21.9.2015 7:39

P70e95t72r 18K22o97z35á74k 8605407347434

To je komické ... "... po modernizaci bude možno po trati jezdit až 100km/h ... "

To ano ... od Hanušovic dále. Tedy po poslední 1/3 tratě ... zbylé 2/3 vedoucí přes hory nic nezrychlí, spousta zatáček, velké převýšení. Takže v podstatě, žádné terno. 

A tím se dostáváme zpět k jádru problému ... tunel pod Sedlem. Ten snad, podle posledních projektů pokud by se budoval, by měl být silniční i železniční ( 2 průrazy ). Dává mi i trochu logiku potom zavedení elektrifikace do Koutů ( v opačném případě bych tuto modernizaci absolutně nepochopil ). Potom se můžeme bavit o tom, že se Jesenicko otevře zbytku republiky a tak přiláká investory!

+5/0
21.9.2015 7:38

D71a61n15i82e30l 60T70s17c67h95e60r17n85a88y 2265222459332

Jak nepochopil ?  Je to dobry kseft, misto aby potrestali toho, kdo mel na starosti udrzbu trate a vykaslal se na to, tak se proinvestuje ve finale miliardicka, neco malo se odkloni a vsichni (krome cestujicich) budou spokojeni

+2/0
21.9.2015 7:57

P67e19t40r 32K42o57z40á40k 8835727967654

No ano nepochopil, protože nepřemýšlím jak "vydělat", "udělat peníze", ale jak zefektivnit. A elektrifikace lokální tratě, bez valného významu, jakou trať ŠPK-Kouty bez pochyb je  ( to už ta naše ŠPK - JES je významější ) je prostě pro mě nepochopitelný čin. Pokud by se ovšem v budoucnu nepočítalo se žel. tunelem ( čemuž já osobně absolutně nevěřím ) a protažením elektrifikace do Jeseníku.

0/0
21.9.2015 8:36

J59i95ř23í 81P14r18ů22š44a 7225272485929

Elektrifikaci do Koutu si vyřvali (a zařídili) obce které tu trať vlastní. Jakým způsobem se jim povedlo získat potřebnou efektivitu je tajemstvím. Ale v zásadě je to nesmysl. Zbytek investice do té tratě (zabezpečení přejezdů) smysl dává. 

A k trati na Jeseník zkrácení jízdních dob nejvíce pomůže odstranění propadů rychlostí a kratší jízdní doby umožní sestavit  smysluplný jízdní řád.

0/0
21.9.2015 9:04

J77a73n 45S64e32d32l81á23k 9392367716254

maďarský dodavatel nestíhá protože místo kolejí kuje žiletkový dráty když jim to německo zařízlo ;-D

+2/0
21.9.2015 7:34

R12a49d28e57k 51V89o75k97á20l 1110458647924

A co je tam vlastně udělané, když dle článku se nepracuje a nic není hotové. Teď tam vlaky nejezdí a v zimě budou. Tomu nějak nerozumím... Udělalo se tam vůbec něco? Nějaké úseky budou do zimy nové?

0/0
21.9.2015 7:00

M14i83l17e98n10a 20N49o69v47a53n67s22k75a 4182617899829

Neudělalo se tam nic. Provoz na trati byl přerušen, aby se pracovat mohlo a když se za celou dobu nestalo nic, tak se provoz zase obnoví.

+1/0
21.9.2015 7:03

J36a32n 33K97a78š63p88a64r 9911323500507

nejsou tama koleje

0/0
21.9.2015 7:44

A75l38e80x70a27n47d73r 23Š38m26í31r55o 9646957604456

Koleje nejsou v úseku Bludov-Olšanské papírny. Tato výluka nemá s touto popisovanou nic společného. Jsou to dvě rozdílné zakázky.;-)

0/0
21.9.2015 16:32

M75i80c24h17a36l 74K22o40z94a34k 7304282441180

Ano něco se tam udělalo, vytrhaly se koleje.

+1/0
21.9.2015 7:45

R87a97d28e64k 77V39o41k14á89l 1230258697964

viděl jsem, že bez kolejí je úsek Bludov-Ruda, jak je to dál nevim. Proto mi nějak nejde do hlavy, jak by chtěli na úseku s vytrhanými kolejemi obnovovat na zimu provoz.

0/0
21.9.2015 13:01

Z16d11e52n24e67k 38P29e25t50r36z43d 2542105257497

Úsek Bludov-Hanušovice vyhrála jiná firma která práce stíhá, takže po dokončení prací výluka skončí.

0/0
21.9.2015 18:24

D75u91š27a55n 77R30a37j32n36i98n27e31c 4144712893111

A v čom je problém , nechápem ? 

Blanka sa otvorila asi o 4 roky neskôr a namiesto mastných penale to  pani primátorka ešte oslavuje!

+1/−1
21.9.2015 7:00

J90a66n 76B16o38h52a20t61ý 7887250918472

„Obchodní případy společnosti Klement a. s. nekomentujeme, protože vše podléhá know-how a obchodnímu tajemství společnosti“. V čem spočívá to know-how, to by mě zajímalo. Vysoutěžit zakázku, na kterou nemám? To není know-how, to je diletantství. Měli by zaplatit všechny náklady, co vznikly s výlukou.

+10/0
21.9.2015 6:58

D71a84v19i76d 24P90e37c97a 1955694901766

Těžko vyčíslit např. obchodní případy které nevznikly.

+1/−1
21.9.2015 7:34

O50n89d50ř16e22j 43F91i15g31u74r10a 5369599368958

Do Jeseniku se jezdi jeste pres Krnov ne? A dal na Ostravu nebo Olmik nebo jak to tam je...

0/−2
21.9.2015 6:56

J10a48n 86B46u43g30d53o15l 7794149267400

Ano, můžeš jet Jesenik-Glucholazy (PL)-Krnov-Ostrava (Olomouc). Ale přece nepojedou třeba do Prahy přes Olomouc. Musím se dostat na železniční uzel v Zábřehu. A jet vlakem asi 70km skoro dvě hodiny je opruz. A za další 2h jsi v Praze.

+2/0
21.9.2015 7:15

J13i38ř48í 88Č28e74r33n97ý 6108123190678

Za 1. to trvá déle

za 2. to vede kus po Polském území, čili další problém.

+1/0
21.9.2015 7:16

J29a30n 23B32u80g60d95o83l 7524839627880

Dnes už to polsko není problém. To když jsem před více jak dvaceti lety jezdil na intr, tak tam stáli polští celníci se zbraní okolo krku a když někdo omylem vystoupil nebo chtěl jenom přeběhnout z vagónu do vagonu, tak nastal šrumec ;-)

0/−3
21.9.2015 7:26

L12i23b17o68r 96M11a42l38ý 6743734285456

Polsko je zásadní problém. Trať přes Polsko je v dezolátním stavu a vlaky tam jezdí téměř krokem. Poláci kasírují peníze, ale o trať se nestarají. Rv

+5/0
21.9.2015 7:49

M60a47r41t61i72n 23H81o96u38b29a 1275230173303

krome stavu trate je treba mit taky schvalene vozy pro provoz CZ a PL

+1/0
21.9.2015 7:53

O33n29d18ř42e87j 29F75i58g85u14r67a 5649119978698

Ale v clanku se pise: Trať je totiž jedinou železniční spojnicí z Jeseníku do vnitrozemí. Takze neni, pres Krnov je ta trat taky prujezdna, ikdyz je delsi...

0/0
21.9.2015 7:56

L80u91k54á12š 76O70d43s28t44r21č39i11l 7640604817950

A co ty ostatní města a obce které jsou na trati mezi Jeseníkem a Zábřehem.

Přes Krnov je to asi stejná hovadina, jako je přímý spoj Jeseník-Praha, který jede přes 7 hodin, protože jede Jeseník-Olomouc-Brno-Pardubice-Praha

+1/0
21.9.2015 8:07

P93e60t76r 76S22p30á42l85e97n69ý 3115607369938

Co k tomu říct...ani mne to nepřekvapuje. Mnohem větší rozruch by udělala zpráva, že trať se podařilo zmodernizovat včas, nepadla žádná žaloba a ušetřilo se pár milionů proti předpokládané ceně.

+14/0
21.9.2015 6:27

J17i22ř82í 37H56o37d71a21n 6404587893110

a myslíte že se takové zprávy dočkáte? ;-D

0/0
21.9.2015 7:41



Najdete na iDNES.cz