Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Trať elektrifikovali za stovky milionů, ještě půl roku tam budou motoráky

Už měsíc je v provozu trať Šumperk - Kouty nad Desnou, která má za sebou elektrifikaci. Jenže lidé na ní dál nasedají do motoráků. Svézt se moderními RegioPantery bez přestupu, což mělo být vedle ekologičtější a rychlejší přepravy největším přínosem obří investice, nebude možné ještě nejméně půl roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18a86n 76J44e54m53e88l46k71a 1255190

Tady je přesně vidět racionální dobrý úmysl.

400 mil/ 20 km je 20 mil na km! Což je zdaleka nejlepší číslo v ČR.

Elektrizace, zabezpečení, svršek, zabezpečení. Jestli budou jezdit průměrem 60 km/h.. Tedy nejspíš možná 100 km/h max.

Porovnejme se sždc, trať 323, Ostrava Frýdek, Frýdlant, Frenštát.

900 mil/15 km Frýdlant - Frenštát to je 60 mil /km! A to je pouze výměna svršku, kolejí, spodku, podchody, přejezdy,

Bez elektrifikace!

K tomu 400 mil primárně za podchody Frýdlant nad Ostravicí, 300 mil za Frýdek Místek atd atd. A dostali bychom se na dost nechutnou částku na km.

A donedávna jezdili s průměrem 33 km/h. Na páteřní příměstské trase.

Tedy, kdyby se kouty vzaly jako prototyp pro další tratě, měla by česká železnice asi vyhráno. Například Valašské Meziříčí - Rožnov by to potřebovala jako sůl.

0/0
26.12.2015 11:38

M89i57r39o13s84l91a92v 60Z52i20k55m71u27n90d 6568682387298

V zásadě žádná elektrifikace se neobešla bez zpoždění, třeba jen proto, že k napájecí stanici nebylo přivedeno vedení VVN ..

0/0
23.12.2015 18:08

T61o79m71á74š 24Z49a84h34á92l82k53a 7520352897950

A už se ví, jaký tam bude platit tarif, když Panteři patří ČD?

0/0
22.12.2015 21:37

A92l72e65x44a34n48d86r 56Š84m78í62r24o 9586537974836

Žeby IDSOK jako doposud?

0/0
23.12.2015 16:38

T59o27m20á44š 47Z24a43h89á28l60k98a 7200172107830

Hm, zeptám se radši přímo ČD.

0/0
23.12.2015 17:31
Foto

M64a75r67t97i83n 12F93a93l22t92ý25n 9891446864698

Já bych věděl, jak toho dovílit. Rychle a fekektivně. Kopat příslušné činitele, co se do nich vejde.

A aktuálně vinné pozavírat.

Jenže paragrafy, které by se na to hodily, jsou pro jistotu zrušené nebo totálně bezzubé: nehospodárné nakládání s majetkem. Moc dobře věděli, proč.

+1/−3
22.12.2015 18:23

G75a49b83r69i91e18l 79H61o21r77t39e75n 9251739493754

Hádám dvě. Možná dvě a půl.:-P

Jinak porušení povinnosti při správě cizího majetku samozřejmě trestné je a podstatné je, že zde k ničemu takovému nedošlo, jak nerad a nepřímo přiznává i autor článku. Ze kterého jste četl jen úderný titulek.

+3/0
22.12.2015 21:47
Foto

M49a84r93t96i48n 89F54a24l80t65ý32n 9961516324348

Já bych věděl, jak to všechno stihnout: kopat pořádně do zadnic!

A aktuální "řešitele" bych nechal pozavírat. Bohužel ty paragrafy které by se na to hodily, jsou raděj zrušené - takže nehospodárné nakládání s veřejnmi přostředky je vlastně legalizováno.

0/−2
22.12.2015 18:20

D97a13v57i83d 58P36e47c17a 1755844241556

Kéž by občanská sdružení a místní samospráva nahradila nefunkční státní organizace všude. Pošlete daně obcím, starostu pohlídáte spíš, než hejtmana či ministra. Takové SŽDC či Ředitelství dálnic se zpovídá ministrovi, ale starosta každému občanovi obce.

0/−1
22.12.2015 15:55

J29i54n36d77ř30i72c26h 75Š14k50o88p31e84k 4935691870365

to je sice pravda, ale přesto jsou obce, kde se krade

+2/0
22.12.2015 17:02

J84a82n 19J88e53m40e72l67k88a 1895490

Zejména velká města.

0/0
23.12.2015 0:12

B11o77h27u21s34l43a35v 69K53r86á12l34í35k 2561300579236

Mimochodem, co teď vlastně jezdí na bechyňské dráze? Udržují tam ty dráty vůbec pod napětím, když už tam několik let nic elektrického nejezdí?

0/0
22.12.2015 14:46

M35i98r64o65s58l80a90v 12Z14i66k74m23u63n20d 6408812757738

Kdepak jste na to přišel ... stále se tam jezdí v pracovních dnech (+ výjimky) dva páry osobáků elektricky ...

+2/0
22.12.2015 19:57

B32o77h96u50s68l98a43v 48K81r58á83l41í33k 2821580419896

Byrokracie a nepružnost je pro naše železnice stále typická. Kolik toho ti úředníci dokážou nažvanit, proč něco nejde!

+2/−1
22.12.2015 14:33

R35a82d52e95k 36J19a29n76a59t56a 9895756714512

To je otázka téměř všech veřejných staveb. Nikdy nevíte, kdo a kdy se odvolá a jak dlouho to odvolání bude trvat. Byrokratické průtahy jsou tak větší problém než technické potíže.

Jinak toto je rozhodně lepší situace, než kdyby to bylo naopak - tj. byl předem dojednaný provoz elektrických jednotek a přitom eletrifikace dokončená nebyla.

+2/0
22.12.2015 14:42

T58o81m93a34s 44S38v57o94b66o24d41a 5187535295347

To je reportáž jak pro televizi nova :D senzace z nesenzačního:-D

+3/0
22.12.2015 12:20

L51a39d14i78s50l56a91v 31M39i94k68a 1771739194524

Člověk by dle nadpisu řekl, jaký se tam zase stal průšvih, kdo co vytuneloval, zkazit atd. a ono jde vše podle plánu a jen pisálek potřeboval asi zaujmout a pozitivní zpráva přece nikoho nezajímá co.

+15/0
22.12.2015 9:52

J53a72n 20J16e34m59e39l58k24a 1135410

Dobrá práce, když si idioti usmyslí, že trať zruší, svazek obcí je asi jediné řešení.

Podobně v Rakousku funguje Zillertalská dráha. A velmi efektivně. Přestože je úzkorozchodná, jezdí na ni v taktu 30 minut vlaky až 70 km/h. Žádné podchody nepotřebují, dokonce nepotřebují ani často signalizaci na přejezdu v obci natož závory (pravý opak kroků ČR). A tam kde jezdí rychle většinou přejezdy zrušily (polní a lesní, což u nás není ani na koridoru. Naopak je v místech křížení 2kolejná. (tedy nesnižuje průměr 5 min čekáním ve stanici na křížení)

Čas ukáže, že tahle trať do Koutů je pro turismus dobrá a je na koridoru.

Bohužel se obávám, že stát se opět chystá zaříznout další tratě, zejména do Vrbna pod Pradědem, stejně jako to kdysi po.. s přehradou Šance a tratí na Bílou.

Což je škoda, protože bude defakto na regionální páteřní lince Ostrava Krnov, kde se brzy bude jezdit 120 (což auto nedá) a kdyby naši politici nebyli .. tak koupí od Švýcarů nějakou tramvajozubačku a protáhnou ji na Praděd. A to by bylo..

+2/−4
22.12.2015 9:42

M39a26r37t64i27n 64N98o51v17o27t85n96ý 3306946661604

Zaujalo mě to, co píšete o té trati na Bílou. Jak to měli tehdy řešit?

+1/0
22.12.2015 10:08

J63a38n 75J59e83m85e24l70k68a 1975460

Tak ta přehrada především neměla být tak megalomanská nebo neměla být.

A měli ji koleje přesunout, když chtěli přehradu. Náhrada silnicí a busy je špatná a nefunkční. Silnice smrti a autobus cca ráno v poledne a večer. Do nejoblíbenějšího beskydského lyžařského střediska..

+1/−4
22.12.2015 10:17

V94i74k21t80o89r 74N18á26r74o92ž74n77ý 3139772328

Jasně , to nejdůležitější pro život kdekoliv v této zemi je železnice. To , že nebude voda , nevadí ;-D

+1/−1
22.12.2015 10:29

P11e35t66r 74N88e21c67h97a74n29i47c52k57ý 7533126658940

Železnice jak bylo v plánech z Ostravice až do Turzovky nebo Makova (sic nevím kudy by ji pak vedli) by tamnímu regionu hodně prospěla. Tunelem nebo přeložkou to určitě řešit šlo. Spíš je problém, že posledních 50 let se železnice jen ruší a nového vzniká pomálu

+2/0
22.12.2015 10:38

V28i28k14t75o94r 45N94á31r22o77ž90n67ý 3889602728

Ono je to hlavně o tom , že největší železniční boom byl v době , kdy železnice neměla žádnou konkurenci. Kdy koňský povoz , případně hodně primitivní auto nemohlo vlaku absolutně konkurovat. V okamžiku , jak přicházely na trh lepší a lepší silniční vozidla , začala sláva železnice ustupovat. První trati byly již rušeny v době první republiky.

Stavět dnes nějakou zcela novou trať pokud to nebude rychlodráha či nějaká přeložka stávající trati je holý nesmysl...

Stejně tak je nesmysl provozovat stávající rozsah železniční sítě.

0/−3
22.12.2015 10:59

J81a60n 83J88e13m92e18l35k36a 1765460

Zapomínáte na jednu věc, že ty vlaky budou možná dřív než auta jezdit zcela samy. Což ten koncept může hodně změnit.

+1/0
22.12.2015 22:59

J60a51n 32J60e72m72e37l78k58a 1845720

Ne, ta tupá přehrada zabila mnohem víc věcí než jenom železnici.

0/0
22.12.2015 22:32

J55i15ř88í 70K53o76c42u76r40e85k 6685744695958

Víte, ona je na pitnou vodu. Ale asi měli chlastat suchý líh. A Megalomanská? Pamatujete si ještě něco z geometrie? Poloviční výška hráze by znamenala osminový objem. Ale jasně, zásobování ptinou vodou je podružné.

+2/0
22.12.2015 10:40

J68a23n 61J11e20m92e76l98k58a 1845530

Ta výška by nemusela být poloviční. Variant bylo víc. Použili lživé argumenty, že Ostrava, Ostravsko potřebuje tuto vodu. Ostrava ji snad většinou vůbec nevyužívá, pouze Frýdek Místek a Havířov. A ty by určitě šlo zásobovat i jinak.

0/−2
22.12.2015 10:46

R98o61m15a27n 40S19t11o87n18e15k 1779103419491

tak to by mně zajímalo jak?

+1/0
22.12.2015 12:09

J91a59n 46J59e91m76e61l63k13a 1595740

Tak jak 1000 let před tím.. Havířov teda ne no..

+1/0
22.12.2015 22:22

M76a48r91e95k 56Š55i14m27o54n 2254377588988

Proč myslíte, že rušení polních a lesních přejezdů je dobré? Trať sice spojuje lidi na dlouhé vzdálenosti, ale krajinu prakticky neprodyšně rozděluje, protože ji nelze překročit jinde než na přejezdech (nebo mimoúrovňových křížení, ale ty jsou podstatně dražší). A věřte mi, chybějící přejezdy škodí turistice víc, než vlak prospívá.

+3/−2
22.12.2015 10:27

J75a66n 86J61e90m90e22l30k61a 1785100

Já jen říkám jak to vyřešili Rakušáci a mají to velmi funkční, (i to údolí je sice širší, než často u nás). A polní přejezdy pro větší věci než osobní auta na koridoru podle mě nemají co dělat. Zejména nezabezpečené další detekcí / pokutováním.

+1/0
22.12.2015 10:36

O27n61d98ř91e75j 46H96o12l66ý 9650420628949

tak ony dráhy chtěli, naštěstí neúspěšně, trať převzít zpátky... po opravě a zjištění že je to rentabilní.

Podobně po povodních chtěli zrušit trať Šumperk-Jeseník.

Ad zubačka na Ovčárnu - tam je to práce zelených teroristů. Variant bylo několik, např. kabinová lanovka, zubačka atd. Ale kvůli odporu bez-mozků zůstala ta nejhorší varianta, to jest silnice.

+2/0
22.12.2015 12:39

V32i94k24t94o25r 63N10á46r83o35ž89n10ý 3729222468

Další příklad nesmyslného plýtvání na železnici. Kladu si otázku , kde by česká železniční síť mohla být , kdyby všechny výdaje do nesmyslů (tato elektrifikace,Mšeno , elektrifikace Lichkov , elektrifikace ČB-České Velenice , atd..atd..atd..atd..) se na železnici investovaly účelně

+6/−9
22.12.2015 9:38

J27a16n 66J62e45m26e24l24k66a 1855460

Elektrické vlaky jsou pružnější, tiché, jezdí téměř zadarmo - mají mnohem menší provozní náklady, jako elektromobily a neobsahují problémovou baterii a rekuperují. Diselové vlaky mají ztrátovou převodovku s měničem a pod.

+5/−3
22.12.2015 9:48

L89a29d21i26s92l14a43v 62M74i83k71a 1871969394184

Ale to všechno je sice pravda, ale na některé krátké málo vytížené tratě je to prostě za tu cenu zbytečný,

+4/−1
22.12.2015 9:54

J12a49n 31J98e60m39e53l29k47a 1585160

Jenže ten přínos bude v tom, že lidi použijí železnici z Prahy, Ostravy, Brna, Olomouce.. A dojedou pohodlně až na sjezdovku.

0/0
26.12.2015 11:08

V54i61k79t41o54r 65N69á92r44o71ž32n26ý 3209852148

Jasně...srovnejte odpisy u laciné regionovy s odpisy u drahého el.vlaku. Troufnu si říci , že elektrický vlak s kapacitou nějakých 300 míst nebude mít nižší provozní náklady než 810-regionova.

Dále , údržba tratě včetně elektrifikace bude zcela určitě dražší , než údržba tratě bez elektrifikace. A že jsou tižší a pružnější ? No a co ?

+3/−1
22.12.2015 10:15

J79a92n 42V43a77l64o16u17c22h 6742447858850

Přesně tak. Jen kolik té "mrtvé hmoty" se musí rozhýbat (dvouvozový Panter, který mezi OL a PV rozhodně nestačí, má 106t), když kapacitně tam stačí "kolejový bus" 810 (20 tun, příp. "krátká" Regionova 39t). Pak se zjistí, že to "vozí vzduch", tak se mimošpičkové přímé vlaky škrtnou anebo se kvůli rentabilitě koncovému úseku SU-Kouty omezí jejich kapacita po celém rameni, takže mezi Zábřehem a Prostějovem se bude stát na jedné noze... A provoz budou zajišťovat ČD, které trať r. 1997 odepsaly.

+1/−1
22.12.2015 12:03

J94a46n 10J72e67m85e59l81k82a 1425380

Tak Švýcaři mají lehčí tramvaje v nabídce. Stadler Allegra a další.

0/0
18.1.2016 21:30

M16i27r14o93s46l78a32v 20Z22i55k58m59u86n14d 6798502477538

Bohužel, máte pravdu ... náhrada zastaralého žabotlamu na trase Pardubice - Praha - Pardubice v pozdní noci a časném ránu se dělala samostatným motorákem 810, z hlediska frekvence to stačilo a samostatný motorák s rychlostí 80 km/h sjížděl jízdní doby elektrické jednotky na rychlost 100 ... přepočítáno na koruny to bylo levnější ...

0/0
22.12.2015 19:54

J66a66n 20J78e83m97e97l71k59a 1575330

No 810ka.. ta je tak levná, až vyhání cestující :-)

0/0
26.12.2015 11:12

P36a32v96e60l 14M36a60t60o22u70š42e51k 5330737398454

Zrovna elektrizace Lichkov by zbytečná rozhodně nebyla, kdyby se z Polska (když už se z něj "musí" vozit skoro všechny základní potraviny atd.) nevozila skoro všechno v kamionech. Ale což, autodopravci jsou spokojeni a stát asi taky, a o to tady především jde. Že tím trpí města a obce, potažmo lidi? To nikoho nezajímá (bohužel většinou ani ty "lidi", míněno řadoví občané). Občas se někde prosadí pár km obchvatu, stavební firmy se nažerou z předražených zakázek do volovin (žádný obchvat ještě nevyřešil dopady automobilismu, jen je převedl jinam) a zase je všechno v pořádku.

+1/0
22.12.2015 9:59

M86a23r67e87k 44Š21i38m25o74n 2284377438158

Ukažte mi vlak, který dokáže vozit potraviny. Logistická režie je na železnici mnohem větší a i když je doba jízdy srovnatelná, celkově jsou na tom vlaky s dobou přpravy hůř.

0/−1
22.12.2015 10:30

P95a74v29e74l 86M85a33t61o97u81š77e29k 5890357828344

Nejde vůbec o vlak, ale o organizaci provozu a hlavně o politickou vůli. Někdy na přelomu 60. a 70. let a možná i později jezdily přes naše území nákladní expresy s lehko zkazitelnými potravinami z Balkánu někam na sever, odněkud z maďarské hranice až po Č. Třebovou je vozily rychlíkové parní lokomotivy, měly srovnatelné jízdní doby s dnešními rychlíky a kamiony. Když to šlo tehdy, kdy byly tratě zahlcené těžkou dopravou, není důvod, aby to nešlo i dnes, kdy existují věci jako kombinovaná přeprava. Navíc mi ukažte potraviny, které jsou dnes lehko zkazitelné (pokud se samozřejmě dodržují aspoň základní zásady pro jejich přepravu a skladování). Ve všem je plno konzervantů, regulátorů atd. Pak věci jako cukr, mouka a další snad nějaký ten den navíc také vydrží.

+1/0
22.12.2015 10:47

V25i85k14t53o61r 21N57á90r69o88ž24n93ý 3819852848

Něco takového tady jezdilo , nicméně nikdy se nejednalo o nějaká závratná množství. Nicméně , když to přeneseme do dneška. Z Balkánu se dnes žádné snadno zkazitelné zboží do Čech či Polska nepřepravuje.

Ani obráceně.

0/0
22.12.2015 11:12

P97a26v55e25l 94M23a76t46o86u16š83e87k 5400897688544

Já jsem dával jen příklad. Když to šlo vozit z Bulharska do Švédska v roce 1970, jistě by to šlo i z Polska do Česka v roce 2016 (pokud je to nutné, o čemž nejsem vůbec přesvědčen, ale to by bylo na jinou diskusi). Vlak by v pohodě nahradil nebo pobral nejméně 30 kamionů a klidně by mohl jezdit třeba každou hodinu a přes několik přechodů. Kdyby byla ta politická vůle. Nehledě k tomu, že se sem nevozí jen potraviny. Fakt nemám rád, když se pořád hledají argumenty, proč dnes něco "nejde". Asi by bylo přesnější říct, že z toho pan XY nebude mít patřičný vejvar. Trvanlivost potravin (byť na úkor jejich kvality, ale to sem také nepatří) se za těch 45 let podstatně zvýšila, železnice se za tu dobu poněkud zmodernizovala, ale přesto to tehdy šlo a dnes údajně ne. Problém asi bude někde jinde. Přitom nákladní vlaky jezdící rychlostí 120 km/h byly tehdy opravdu něčím nevídaným, co silně předběhlo svou dobu, a priority byly na železnici někde úplně jinde. Ale přesto to fungovalo.

+1/0
22.12.2015 11:34

V85i55k89t59o42r 32N89á52r84o26ž37n14ý 3969702388

Všechno je to o pružnosti , flexibilitě a nákladech. A bohužel , železnice prohrává na plné čáře. Z komodit , které se sem vozí z Polska může mít nějaké opodstatnění železniční přeprava uhlí , ocelařina , případně nějaké hmoty typu písku , paliv atd.. Potraviny se po železnici vozit nebudou . A víte proč ? Dovedete si představit tu šílenost , kdy výrobce mléčných výrobků si najme auto , aby je dovezl na nádraží , tam je přeložil do vagónu a to samé udělal příjemce tohoto zboží v Čechách ? Kolik by taková přeprava stála ? Jak by dlouho trvala ? Kolik lidí by to muselo organizovat ? Když už to na tom kamionu jednou leží , není nic jednoduššího , než to vyklopit o několik stovek kilometrů dále.

Jinak v Polsku má sídlo hodně výrobců automotive. Tam povětšinou výroba funguje tím stylem , že jeden den se zboží vyrobí , druhý den se přepravuje , třetí den leží někde ve skladu v místě určení a čtvrtý den jde do výroby. Dokážete si představit toto organizovat po železnici ? Já nikoliv.

0/−1
22.12.2015 12:01

P78a22v96e78l 12M43a19t86o21u48š48e26k 5460777328274

Je nutné k nám vozit mléčné výrobky z Polska? Rozhodně není! A když už, i ten kamión nebo návěs se dá naložit na vlak. Ne, určitě je lepší, aby se pachtil přes Náchod a několik lázeňských měst v Polsku (namátkou mne napadají Kudowa, Duszniki, Polanica) a všude se podepisovaly petice za urychlenou dostavbu obchvatu! Jen by musel vítězit rozum a ne jen pohodlnost a okamžitý zisk!

+1/0
22.12.2015 12:51

V11i10k43t38o47r 90N36á52r74o36ž12n40ý 3789842718

Zkuste se zamyslet nad tím , kolik by taková přeprava stála . A možná na to přijdete , proč se realizovat nebude. Ona ta přeprava samostatných návěsů je o překladištích , která stojí peníze o práci překládacích mechanismů , které stojí peníze. Toto může fungovat v situaci silného přepravního proudu mezi dvěma místy , kdy dodavatel i odběratel je v blízkosti překladiště , návěsů je tolik , že se z toho dá vytvořit ucelený vlak a ty přepravní proudy jsou stejné oběma směry. Například z místa A do místa B se poveze zboží v ohradových paletách a zpět se povezou prázdné palety. Pak to fungovat může.

Ale jinak...a pokud máte na mysli systém Ro-La , tak ten je funkční prakticky pouze tam , kde je silně dotován...

0/−1
22.12.2015 13:38

P48a26v76e14l 74M42a20t66o20u75š67e78k 5200927168524

To je fajn, ale stále jste mi neodpověděl na první otázku, zda je nutné vozit základní potraviny, které lze vyprodukovat v evropských poměrech kdekoli, tj. např. mléčné výrobky, z Polska, tj. nejméně stovky km. Jinak: platy řidičů peníze nestojí? Vůbec už nehovořím o spotřebované naftě (při přepravě po kolejích je energetická náročnost výrazně nižší). Zase jen "argumenty", proč u nás něco "nejde". Ono se hlavně nechce, aby to šlo. Ke škodě všech, ale to tady bohužel skoro nikoho nezajímá, bohužel ani samotné poškozené. To raději budou sepisovat petice za obchvaty měst a dál kupovat v supermarketech předražené sračky z ciziny, než aby se zamysleli nad tím, zda jsou ty přepravy a jejich stávající forma skutečně nutné.

0/0
22.12.2015 13:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.