Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Trať elektrifikovali za stovky milionů, ještě půl roku tam budou motoráky

Už měsíc je v provozu trať Šumperk - Kouty nad Desnou, která má za sebou elektrifikaci. Jenže lidé na ní dál nasedají do motoráků. Svézt se moderními RegioPantery bez přestupu, což mělo být vedle ekologičtější a rychlejší přepravy největším přínosem obří investice, nebude možné ještě nejméně půl roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a39n 10J70e98m27e31l61k65a 1815610

Tady je přesně vidět racionální dobrý úmysl.

400 mil/ 20 km je 20 mil na km! Což je zdaleka nejlepší číslo v ČR.

Elektrizace, zabezpečení, svršek, zabezpečení. Jestli budou jezdit průměrem 60 km/h.. Tedy nejspíš možná 100 km/h max.

Porovnejme se sždc, trať 323, Ostrava Frýdek, Frýdlant, Frenštát.

900 mil/15 km Frýdlant - Frenštát to je 60 mil /km! A to je pouze výměna svršku, kolejí, spodku, podchody, přejezdy,

Bez elektrifikace!

K tomu 400 mil primárně za podchody Frýdlant nad Ostravicí, 300 mil za Frýdek Místek atd atd. A dostali bychom se na dost nechutnou částku na km.

A donedávna jezdili s průměrem 33 km/h. Na páteřní příměstské trase.

Tedy, kdyby se kouty vzaly jako prototyp pro další tratě, měla by česká železnice asi vyhráno. Například Valašské Meziříčí - Rožnov by to potřebovala jako sůl.

0/0
26.12.2015 11:38

M18i53r96o38s62l66a70v 29Z19i59k59m81u48n81d 6838232497438

V zásadě žádná elektrifikace se neobešla bez zpoždění, třeba jen proto, že k napájecí stanici nebylo přivedeno vedení VVN ..

0/0
23.12.2015 18:08

T53o87m88á70š 67Z88a40h42á62l66k51a 7290392297890

A už se ví, jaký tam bude platit tarif, když Panteři patří ČD?

0/0
22.12.2015 21:37

A53l77e57x74a32n91d94r 20Š59m64í53r91o 9796287324276

Žeby IDSOK jako doposud?

0/0
23.12.2015 16:38

T43o17m22á31š 37Z72a29h81á38l49k31a 7330172617670

Hm, zeptám se radši přímo ČD.

0/0
23.12.2015 17:31
Foto

M39a30r61t57i38n 15F65a73l21t61ý92n 9781216134458

Já bych věděl, jak toho dovílit. Rychle a fekektivně. Kopat příslušné činitele, co se do nich vejde.

A aktuálně vinné pozavírat.

Jenže paragrafy, které by se na to hodily, jsou pro jistotu zrušené nebo totálně bezzubé: nehospodárné nakládání s majetkem. Moc dobře věděli, proč.

+1/−3
22.12.2015 18:23

G47a62b43r44i33e85l 31H16o68r25t14e38n 9911929523734

Hádám dvě. Možná dvě a půl.:-P

Jinak porušení povinnosti při správě cizího majetku samozřejmě trestné je a podstatné je, že zde k ničemu takovému nedošlo, jak nerad a nepřímo přiznává i autor článku. Ze kterého jste četl jen úderný titulek.

+3/0
22.12.2015 21:47
Foto

M85a51r12t84i61n 58F66a73l88t38ý51n 9471206754798

Já bych věděl, jak to všechno stihnout: kopat pořádně do zadnic!

A aktuální "řešitele" bych nechal pozavírat. Bohužel ty paragrafy které by se na to hodily, jsou raděj zrušené - takže nehospodárné nakládání s veřejnmi přostředky je vlastně legalizováno.

0/−2
22.12.2015 18:20

D70a35v13i82d 70P73e27c43a 1535984541886

Kéž by občanská sdružení a místní samospráva nahradila nefunkční státní organizace všude. Pošlete daně obcím, starostu pohlídáte spíš, než hejtmana či ministra. Takové SŽDC či Ředitelství dálnic se zpovídá ministrovi, ale starosta každému občanovi obce.

0/−1
22.12.2015 15:55

J22i10n37d81ř27i18c29h 91Š68k10o59p85e13k 4765691440575

to je sice pravda, ale přesto jsou obce, kde se krade

+2/0
22.12.2015 17:02

J79a68n 57J49e34m87e30l67k48a 1895250

Zejména velká města.

0/0
23.12.2015 0:12

B77o84h51u18s59l21a83v 76K37r23á65l92í66k 2601570129356

Mimochodem, co teď vlastně jezdí na bechyňské dráze? Udržují tam ty dráty vůbec pod napětím, když už tam několik let nic elektrického nejezdí?

0/0
22.12.2015 14:46

M52i96r66o95s56l98a95v 28Z85i40k71m75u48n60d 6588692387768

Kdepak jste na to přišel ... stále se tam jezdí v pracovních dnech (+ výjimky) dva páry osobáků elektricky ...

+2/0
22.12.2015 19:57

B90o24h18u76s53l65a85v 67K29r65á12l64í82k 2731400289426

Byrokracie a nepružnost je pro naše železnice stále typická. Kolik toho ti úředníci dokážou nažvanit, proč něco nejde!

+2/−1
22.12.2015 14:33

R94a92d57e80k 37J51a21n40a34t52a 9145616744142

To je otázka téměř všech veřejných staveb. Nikdy nevíte, kdo a kdy se odvolá a jak dlouho to odvolání bude trvat. Byrokratické průtahy jsou tak větší problém než technické potíže.

Jinak toto je rozhodně lepší situace, než kdyby to bylo naopak - tj. byl předem dojednaný provoz elektrických jednotek a přitom eletrifikace dokončená nebyla.

+2/0
22.12.2015 14:42

T43o96m31a80s 20S20v44o29b23o40d70a 5417765625827

To je reportáž jak pro televizi nova :D senzace z nesenzačního:-D

+3/0
22.12.2015 12:20

L74a88d11i18s42l26a73v 45M28i19k86a 1651659224404

Člověk by dle nadpisu řekl, jaký se tam zase stal průšvih, kdo co vytuneloval, zkazit atd. a ono jde vše podle plánu a jen pisálek potřeboval asi zaujmout a pozitivní zpráva přece nikoho nezajímá co.

+15/0
22.12.2015 9:52

J42a62n 66J90e97m31e84l51k59a 1175320

Dobrá práce, když si idioti usmyslí, že trať zruší, svazek obcí je asi jediné řešení.

Podobně v Rakousku funguje Zillertalská dráha. A velmi efektivně. Přestože je úzkorozchodná, jezdí na ni v taktu 30 minut vlaky až 70 km/h. Žádné podchody nepotřebují, dokonce nepotřebují ani často signalizaci na přejezdu v obci natož závory (pravý opak kroků ČR). A tam kde jezdí rychle většinou přejezdy zrušily (polní a lesní, což u nás není ani na koridoru. Naopak je v místech křížení 2kolejná. (tedy nesnižuje průměr 5 min čekáním ve stanici na křížení)

Čas ukáže, že tahle trať do Koutů je pro turismus dobrá a je na koridoru.

Bohužel se obávám, že stát se opět chystá zaříznout další tratě, zejména do Vrbna pod Pradědem, stejně jako to kdysi po.. s přehradou Šance a tratí na Bílou.

Což je škoda, protože bude defakto na regionální páteřní lince Ostrava Krnov, kde se brzy bude jezdit 120 (což auto nedá) a kdyby naši politici nebyli .. tak koupí od Švýcarů nějakou tramvajozubačku a protáhnou ji na Praděd. A to by bylo..

+2/−4
22.12.2015 9:42

M60a73r44t49i66n 20N44o77v51o76t24n59ý 3656716261324

Zaujalo mě to, co píšete o té trati na Bílou. Jak to měli tehdy řešit?

+1/0
22.12.2015 10:08

J85a61n 11J32e77m63e11l10k37a 1775190

Tak ta přehrada především neměla být tak megalomanská nebo neměla být.

A měli ji koleje přesunout, když chtěli přehradu. Náhrada silnicí a busy je špatná a nefunkční. Silnice smrti a autobus cca ráno v poledne a večer. Do nejoblíbenějšího beskydského lyžařského střediska..

+1/−4
22.12.2015 10:17

V71i84k53t13o59r 58N34á93r22o71ž83n69ý 3299552308

Jasně , to nejdůležitější pro život kdekoliv v této zemi je železnice. To , že nebude voda , nevadí ;-D

+1/−1
22.12.2015 10:29

P43e87t64r 48N17e34c35h14a62n65i96c16k98ý 7823206438480

Železnice jak bylo v plánech z Ostravice až do Turzovky nebo Makova (sic nevím kudy by ji pak vedli) by tamnímu regionu hodně prospěla. Tunelem nebo přeložkou to určitě řešit šlo. Spíš je problém, že posledních 50 let se železnice jen ruší a nového vzniká pomálu

+2/0
22.12.2015 10:38

V38i41k35t16o66r 33N20á10r17o46ž32n19ý 3239772408

Ono je to hlavně o tom , že největší železniční boom byl v době , kdy železnice neměla žádnou konkurenci. Kdy koňský povoz , případně hodně primitivní auto nemohlo vlaku absolutně konkurovat. V okamžiku , jak přicházely na trh lepší a lepší silniční vozidla , začala sláva železnice ustupovat. První trati byly již rušeny v době první republiky.

Stavět dnes nějakou zcela novou trať pokud to nebude rychlodráha či nějaká přeložka stávající trati je holý nesmysl...

Stejně tak je nesmysl provozovat stávající rozsah železniční sítě.

0/−3
22.12.2015 10:59

J12a31n 42J66e21m72e39l11k46a 1585480

Zapomínáte na jednu věc, že ty vlaky budou možná dřív než auta jezdit zcela samy. Což ten koncept může hodně změnit.

+1/0
22.12.2015 22:59

J50a92n 61J28e94m39e61l50k30a 1905230

Ne, ta tupá přehrada zabila mnohem víc věcí než jenom železnici.

0/0
22.12.2015 22:32

J93i37ř31í 40K37o17c27u88r81e52k 6525284745958

Víte, ona je na pitnou vodu. Ale asi měli chlastat suchý líh. A Megalomanská? Pamatujete si ještě něco z geometrie? Poloviční výška hráze by znamenala osminový objem. Ale jasně, zásobování ptinou vodou je podružné.

+2/0
22.12.2015 10:40

J60a76n 75J36e64m12e33l68k17a 1845690

Ta výška by nemusela být poloviční. Variant bylo víc. Použili lživé argumenty, že Ostrava, Ostravsko potřebuje tuto vodu. Ostrava ji snad většinou vůbec nevyužívá, pouze Frýdek Místek a Havířov. A ty by určitě šlo zásobovat i jinak.

0/−2
22.12.2015 10:46

R16o54m28a37n 78S61t37o20n21e17k 1479393899411

tak to by mně zajímalo jak?

+1/0
22.12.2015 12:09

J11a93n 29J69e65m96e50l42k52a 1985770

Tak jak 1000 let před tím.. Havířov teda ne no..

+1/0
22.12.2015 22:22

M83a73r92e35k 21Š70i67m24o55n 2674107718698

Proč myslíte, že rušení polních a lesních přejezdů je dobré? Trať sice spojuje lidi na dlouhé vzdálenosti, ale krajinu prakticky neprodyšně rozděluje, protože ji nelze překročit jinde než na přejezdech (nebo mimoúrovňových křížení, ale ty jsou podstatně dražší). A věřte mi, chybějící přejezdy škodí turistice víc, než vlak prospívá.

+3/−2
22.12.2015 10:27

J54a73n 89J90e64m84e53l38k45a 1465330

Já jen říkám jak to vyřešili Rakušáci a mají to velmi funkční, (i to údolí je sice širší, než často u nás). A polní přejezdy pro větší věci než osobní auta na koridoru podle mě nemají co dělat. Zejména nezabezpečené další detekcí / pokutováním.

+1/0
22.12.2015 10:36

O11n39d48ř46e29j 71H65o22l74ý 9370100768629

tak ony dráhy chtěli, naštěstí neúspěšně, trať převzít zpátky... po opravě a zjištění že je to rentabilní.

Podobně po povodních chtěli zrušit trať Šumperk-Jeseník.

Ad zubačka na Ovčárnu - tam je to práce zelených teroristů. Variant bylo několik, např. kabinová lanovka, zubačka atd. Ale kvůli odporu bez-mozků zůstala ta nejhorší varianta, to jest silnice.

+2/0
22.12.2015 12:39

V26i84k95t76o70r 74N85á42r93o57ž98n20ý 3339592518

Další příklad nesmyslného plýtvání na železnici. Kladu si otázku , kde by česká železniční síť mohla být , kdyby všechny výdaje do nesmyslů (tato elektrifikace,Mšeno , elektrifikace Lichkov , elektrifikace ČB-České Velenice , atd..atd..atd..atd..) se na železnici investovaly účelně

+6/−9
22.12.2015 9:38

J87a24n 34J54e38m55e12l20k40a 1295760

Elektrické vlaky jsou pružnější, tiché, jezdí téměř zadarmo - mají mnohem menší provozní náklady, jako elektromobily a neobsahují problémovou baterii a rekuperují. Diselové vlaky mají ztrátovou převodovku s měničem a pod.

+5/−3
22.12.2015 9:48

L36a95d43i58s94l26a72v 23M37i47k98a 1561619744704

Ale to všechno je sice pravda, ale na některé krátké málo vytížené tratě je to prostě za tu cenu zbytečný,

+4/−1
22.12.2015 9:54

J46a67n 44J90e47m18e48l15k70a 1855230

Jenže ten přínos bude v tom, že lidi použijí železnici z Prahy, Ostravy, Brna, Olomouce.. A dojedou pohodlně až na sjezdovku.

0/0
26.12.2015 11:08

V75i31k34t70o81r 85N45á51r97o59ž46n59ý 3979142938

Jasně...srovnejte odpisy u laciné regionovy s odpisy u drahého el.vlaku. Troufnu si říci , že elektrický vlak s kapacitou nějakých 300 míst nebude mít nižší provozní náklady než 810-regionova.

Dále , údržba tratě včetně elektrifikace bude zcela určitě dražší , než údržba tratě bez elektrifikace. A že jsou tižší a pružnější ? No a co ?

+3/−1
22.12.2015 10:15

J60a46n 23V50a24l77o92u63c83h 6652517958380

Přesně tak. Jen kolik té "mrtvé hmoty" se musí rozhýbat (dvouvozový Panter, který mezi OL a PV rozhodně nestačí, má 106t), když kapacitně tam stačí "kolejový bus" 810 (20 tun, příp. "krátká" Regionova 39t). Pak se zjistí, že to "vozí vzduch", tak se mimošpičkové přímé vlaky škrtnou anebo se kvůli rentabilitě koncovému úseku SU-Kouty omezí jejich kapacita po celém rameni, takže mezi Zábřehem a Prostějovem se bude stát na jedné noze... A provoz budou zajišťovat ČD, které trať r. 1997 odepsaly.

+1/−1
22.12.2015 12:03

J39a27n 57J38e87m18e12l95k90a 1135760

Tak Švýcaři mají lehčí tramvaje v nabídce. Stadler Allegra a další.

0/0
18.1.2016 21:30

M27i70r25o32s72l85a31v 84Z91i42k24m86u67n56d 6458982967388

Bohužel, máte pravdu ... náhrada zastaralého žabotlamu na trase Pardubice - Praha - Pardubice v pozdní noci a časném ránu se dělala samostatným motorákem 810, z hlediska frekvence to stačilo a samostatný motorák s rychlostí 80 km/h sjížděl jízdní doby elektrické jednotky na rychlost 100 ... přepočítáno na koruny to bylo levnější ...

0/0
22.12.2015 19:54

J70a85n 26J43e49m23e68l41k88a 1315200

No 810ka.. ta je tak levná, až vyhání cestující :-)

0/0
26.12.2015 11:12

P94a90v63e55l 20M73a96t16o76u40š21e78k 5300207468954

Zrovna elektrizace Lichkov by zbytečná rozhodně nebyla, kdyby se z Polska (když už se z něj "musí" vozit skoro všechny základní potraviny atd.) nevozila skoro všechno v kamionech. Ale což, autodopravci jsou spokojeni a stát asi taky, a o to tady především jde. Že tím trpí města a obce, potažmo lidi? To nikoho nezajímá (bohužel většinou ani ty "lidi", míněno řadoví občané). Občas se někde prosadí pár km obchvatu, stavební firmy se nažerou z předražených zakázek do volovin (žádný obchvat ještě nevyřešil dopady automobilismu, jen je převedl jinam) a zase je všechno v pořádku.

+1/0
22.12.2015 9:59

M13a69r69e40k 72Š13i97m61o41n 2904117378758

Ukažte mi vlak, který dokáže vozit potraviny. Logistická režie je na železnici mnohem větší a i když je doba jízdy srovnatelná, celkově jsou na tom vlaky s dobou přpravy hůř.

0/−1
22.12.2015 10:30

P19a14v54e41l 63M80a46t32o33u21š46e71k 5120907608404

Nejde vůbec o vlak, ale o organizaci provozu a hlavně o politickou vůli. Někdy na přelomu 60. a 70. let a možná i později jezdily přes naše území nákladní expresy s lehko zkazitelnými potravinami z Balkánu někam na sever, odněkud z maďarské hranice až po Č. Třebovou je vozily rychlíkové parní lokomotivy, měly srovnatelné jízdní doby s dnešními rychlíky a kamiony. Když to šlo tehdy, kdy byly tratě zahlcené těžkou dopravou, není důvod, aby to nešlo i dnes, kdy existují věci jako kombinovaná přeprava. Navíc mi ukažte potraviny, které jsou dnes lehko zkazitelné (pokud se samozřejmě dodržují aspoň základní zásady pro jejich přepravu a skladování). Ve všem je plno konzervantů, regulátorů atd. Pak věci jako cukr, mouka a další snad nějaký ten den navíc také vydrží.

+1/0
22.12.2015 10:47

V73i46k22t38o76r 71N37á28r60o78ž32n86ý 3649922788

Něco takového tady jezdilo , nicméně nikdy se nejednalo o nějaká závratná množství. Nicméně , když to přeneseme do dneška. Z Balkánu se dnes žádné snadno zkazitelné zboží do Čech či Polska nepřepravuje.

Ani obráceně.

0/0
22.12.2015 11:12

P81a95v78e11l 31M17a33t87o56u64š58e80k 5460577938104

Já jsem dával jen příklad. Když to šlo vozit z Bulharska do Švédska v roce 1970, jistě by to šlo i z Polska do Česka v roce 2016 (pokud je to nutné, o čemž nejsem vůbec přesvědčen, ale to by bylo na jinou diskusi). Vlak by v pohodě nahradil nebo pobral nejméně 30 kamionů a klidně by mohl jezdit třeba každou hodinu a přes několik přechodů. Kdyby byla ta politická vůle. Nehledě k tomu, že se sem nevozí jen potraviny. Fakt nemám rád, když se pořád hledají argumenty, proč dnes něco "nejde". Asi by bylo přesnější říct, že z toho pan XY nebude mít patřičný vejvar. Trvanlivost potravin (byť na úkor jejich kvality, ale to sem také nepatří) se za těch 45 let podstatně zvýšila, železnice se za tu dobu poněkud zmodernizovala, ale přesto to tehdy šlo a dnes údajně ne. Problém asi bude někde jinde. Přitom nákladní vlaky jezdící rychlostí 120 km/h byly tehdy opravdu něčím nevídaným, co silně předběhlo svou dobu, a priority byly na železnici někde úplně jinde. Ale přesto to fungovalo.

+1/0
22.12.2015 11:34

V10i17k10t11o26r 63N24á46r42o41ž26n23ý 3139112248

Všechno je to o pružnosti , flexibilitě a nákladech. A bohužel , železnice prohrává na plné čáře. Z komodit , které se sem vozí z Polska může mít nějaké opodstatnění železniční přeprava uhlí , ocelařina , případně nějaké hmoty typu písku , paliv atd.. Potraviny se po železnici vozit nebudou . A víte proč ? Dovedete si představit tu šílenost , kdy výrobce mléčných výrobků si najme auto , aby je dovezl na nádraží , tam je přeložil do vagónu a to samé udělal příjemce tohoto zboží v Čechách ? Kolik by taková přeprava stála ? Jak by dlouho trvala ? Kolik lidí by to muselo organizovat ? Když už to na tom kamionu jednou leží , není nic jednoduššího , než to vyklopit o několik stovek kilometrů dále.

Jinak v Polsku má sídlo hodně výrobců automotive. Tam povětšinou výroba funguje tím stylem , že jeden den se zboží vyrobí , druhý den se přepravuje , třetí den leží někde ve skladu v místě určení a čtvrtý den jde do výroby. Dokážete si představit toto organizovat po železnici ? Já nikoliv.

0/−1
22.12.2015 12:01

P44a67v28e67l 88M16a22t59o19u66š22e34k 5810217228564

Je nutné k nám vozit mléčné výrobky z Polska? Rozhodně není! A když už, i ten kamión nebo návěs se dá naložit na vlak. Ne, určitě je lepší, aby se pachtil přes Náchod a několik lázeňských měst v Polsku (namátkou mne napadají Kudowa, Duszniki, Polanica) a všude se podepisovaly petice za urychlenou dostavbu obchvatu! Jen by musel vítězit rozum a ne jen pohodlnost a okamžitý zisk!

+1/0
22.12.2015 12:51

V81i12k84t31o86r 56N91á76r65o41ž63n64ý 3879742178

Zkuste se zamyslet nad tím , kolik by taková přeprava stála . A možná na to přijdete , proč se realizovat nebude. Ona ta přeprava samostatných návěsů je o překladištích , která stojí peníze o práci překládacích mechanismů , které stojí peníze. Toto může fungovat v situaci silného přepravního proudu mezi dvěma místy , kdy dodavatel i odběratel je v blízkosti překladiště , návěsů je tolik , že se z toho dá vytvořit ucelený vlak a ty přepravní proudy jsou stejné oběma směry. Například z místa A do místa B se poveze zboží v ohradových paletách a zpět se povezou prázdné palety. Pak to fungovat může.

Ale jinak...a pokud máte na mysli systém Ro-La , tak ten je funkční prakticky pouze tam , kde je silně dotován...

0/−1
22.12.2015 13:38

P74a53v62e44l 45M78a39t36o21u93š94e50k 5910587508894

To je fajn, ale stále jste mi neodpověděl na první otázku, zda je nutné vozit základní potraviny, které lze vyprodukovat v evropských poměrech kdekoli, tj. např. mléčné výrobky, z Polska, tj. nejméně stovky km. Jinak: platy řidičů peníze nestojí? Vůbec už nehovořím o spotřebované naftě (při přepravě po kolejích je energetická náročnost výrazně nižší). Zase jen "argumenty", proč u nás něco "nejde". Ono se hlavně nechce, aby to šlo. Ke škodě všech, ale to tady bohužel skoro nikoho nezajímá, bohužel ani samotné poškozené. To raději budou sepisovat petice za obchvaty měst a dál kupovat v supermarketech předražené sračky z ciziny, než aby se zamysleli nad tím, zda jsou ty přepravy a jejich stávající forma skutečně nutné.

0/0
22.12.2015 13:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.