Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Při srážce dvou aut na Přerovsku zemřeli tři lidé, další jsou v nemocnici

K tragické nehodě vyjížděli vpodvečer záchranáři, hasiči a policisté na Přerovsku. Dvě osobní auta se zde čelně srazila a svým zraněním na místě podlehli tři lidé. Další tři skončili v nemocnicích, podle prvních informací jsou všichni ve vážném stavu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V68l44a59s52t96i88m21i14l 52F75i64a22l45a 1692441704

Jímá mne hrůza z těchto nehod.

+1/−1
1.8.2016 10:07

I88r57e57n27a 24M30u76l12l92e14r96o93v93a 8981406709493

mě taky

0/0
1.8.2016 14:13

R82a25d50o43v67a77n 80D88l86u48g46o19s56z 3986581478426

Soustrast rodině a obrovské díky všem zúčastněným záchranářům.

Neodpustím si poznámku na závěr. Policejní kontroly ex post jsou stejně účinné, jako brát antikoncepci měsíc po styku.

+2/0
1.8.2016 9:53

M28a50r97i40o 14L50u29c39h74e94z94i 1174168582804

Věčná bu-erace na kontrolách v obcích ,kdy člověk jede do vedlejší vesnice a je kontrolován tam i zpátky, těmto nehodám nezabrání.

+1/−2
1.8.2016 0:51

T64o80m73á29š 60N55o47v23o89t49n42ý 6405897629569

Mě kontrolují tak zhruba jednou za tři roky.

+1/0
1.8.2016 0:55

T94o50m93á44š 60K96o51s98t83e84l46e91c47k48ý 8167923918411

Moravák by měl jezdit maximálně tak na koni. Jinak se vyvražděj do posledního. A hlavně opilé baby s dětmi v autě.

0/−11
31.7.2016 23:02

F39i60l75i44p 76V73a23l67d94e60r 1268248114864

Mám mnohaletou zkušenost s řízením v Čechách i na Moravě a žádný rozdíl jsem nikdy nevypozoroval. Takže prosím neblábolte...

+6/0
31.7.2016 23:07

T97o84m41á48š 22K65o63s45t13e83l32e29c76k70ý 8117313528101

Sleduj černou kroniku a nemusíš nic zkoumat.

0/−4
31.7.2016 23:42

F35i46l96i31p 26V44a73l59d67e86r 1838838144334

OK, podle statistik za rok 2015 a délky silniční sítě v krajích za 2013 to vypadá následně:

- Čechy (bez Prahy): v průměru 1,2 nehody / 1 km silniční sítě

- Morava: 1,6 nehody / 1 km silniční sítě

Kdyby se započítala Praha (cca. 1/4 všech nehod), tak by to bylo asi tak stejně, nebo spíš hůř pro Čechy. ;-) Jenže nemůžu dopátrat celkovou délku pražských ulic (těch významných) a přepočítat na 1 km.

Na Moravě to nejnepříznivěji ovlivňuje Moravskoslezský kraj, což je velmi zalidněná část republiky a jsou zde souměstí.

+1/0
1.8.2016 0:32

F67i31l90i59p 50V30a61l52d28e73r 1958398404924

Ještě korekce:

- Čechy bez Prahy: 1,17 nehody / km

- Čechy s Prahou: 1,74 nehody / km (při zřejmě přestřeleném odhadu 100 km celkové délky pražských ulic)

- Morava: 1,52 nehody / km

+1/0
1.8.2016 6:50

R50o92s89t34i58s94l71a10v 60C60h86v20í32l77a 5902148773255

Rychlost asi roly hrala. Projizdeli jsme tama asi o pul hodky drive a vydatne prselo. Rychlost cca 60kmh. Jestli tam jel nekdo byt jen 90 tam moc sanci na te mokre vozovce nemel. Bohuzel. Ale pokud budou policejni akce spocivat jen v tom ze si stoupnou na okraj vesnice a budou kontrolovat tak to fakt nikam nevede.

+2/0
31.7.2016 22:38

P10a47v25e52l 12M78a39ř91í59k 3152840540124

Jedu 90km/h a sem neustale poredjizden, obcas jedu i 100km/h i vice, ale proste je to stejne. Vzdy si rikam, jen jed b.....u, az te najdu v prikope, seberu ti penezenku :-D Nejhorsi je, ze to odnaseji nevinni lide.

+22/0
31.7.2016 21:51

P52e47t44r 28B73á45č89a 8925786735725

A co s tim?

Tady nebyla problem rychlost, ale to, ze nekdo vjel nahle do protismeru at uz to bylo cumenim do mobilu nebo cimkoliv jinym.

A mimochodem vecni pisalci o tom, jak jedou 90 km/h a jsou neustale predjizdeni, zaprve 90 km/h zdaleka nejedou, zadruhe patri k nejhorsim tocvolantum na silnici a proto za nima nikdo nechce jet.

+1/−9
31.7.2016 22:29

L59u90b98o88m43í50r 30H50u81d90e61c 1251921128772

Souhlas, nicméně jestli jel v tom slejváku, který byl na dnes na Moravě,tak se mohl jednoduše dostat do protisměru i tou "bezpečnou" 90kou :-/

+8/0
31.7.2016 22:45

K46l31i79m65e79n49t 55P74i42j18á79č39e56k 7857135782208

Při lijáku je nebezpečná někdy i šedesátikilometrová rychlost. Pokud je vozovka pokrytá vrstvou vody, tak ji pneu nestačí odvádět a už neřídíte ale kloužete.

+1/0
1.8.2016 8:48

K54r45y78š39t28o48f 91L69a70n44í34k 1609690555825

Uz aby tu byla autonomni vozidla a ridici si mohli za jizdy cist noviny. Nebo resit facebook a jine kraviny.

+4/−6
31.7.2016 21:24

P13e80t43r 22B55á57č92a 8165796505525

Jako ti dva mrtvi v Tesle?

0/0
31.7.2016 22:29

F24i11l41i49p 21V34a15l57d45e81r 1578418674914

Je to smutné, ale jestli je to daň za (deseti)tisíce zachráněných životů v budoucnu, tak by se nad tím lidi měli zamyslet.

+1/−1
31.7.2016 23:09

V60l26a86d79i84m39í18r 57H19a82n73d82l 5324452971979

Jen nevím jestli kontrolní akce policie při dané produktivitě něco zmůžou. Jedině, že by sebou hoši příště "hodili". Podle článku provedly tři desítky policistů na okrese celkem 148 kontrol. Tak to postály na jednom stanovišti maximálně hodinu, ale spíš méně!

+1/0
31.7.2016 21:12

K87v84ě32t48o96s49l55a69v 12V83y49b45í50r34a66l 7973849798874

Jezdíval jsem tudy do práce a jezdí tam hodně lidí jako prasata! 120 km/h není nic nezvyklého! A jsou i zdatnější borci. Silnice je potažena novějším povrchem a je užší, než původně. Přesto je šířka dostačující. Nějaký čas tam měřila rychlost helikoptéra, ale ani to není zřejmě dost,aby to některé umravnilo. Je ale možné, že v havárii rychlost nehrála roli. Každopádně hrozná věc!

+6/−2
31.7.2016 21:09

P64e42t89r 92B70á67č83a 8925836405375

Kdyz auto vyboci nahle do protismeru, tak v tom asi tezko hrala rychlost ze.

0/−6
31.7.2016 22:30

M59a32g34d98a83l59e52n81a 68H22r28o47n33o24v37s34k17á 3730422484259

Vy toho asi moc najezděno nemáte..

+5/0
31.7.2016 23:09

P34e60t27r 19B32á52č42a 8555366805705

Ano zenska me bude poucovat ;-D

0/0
1.8.2016 14:34

J76a28r52o21s84l27a10v 67L23e35b37e15d95a 3306709547460

A co? Já tam taky jezdím tak do 115. Ovšem jen na suché silnici a hlavně nevybočuju do protisměru, když tam něco jede, na rozdíl od viníka dnešní nehody.

0/0
31.7.2016 23:37

J53a56n 68Z75a66p93l20e17t10a47l 4664495295

tento úsek jezdím poměrně často, velmi široká silnice, kde se vedle sebe vlezou v pohodě tři auta. V místě nehody, která je však vyznačena na dopravním infu, je zákaz předjíždění, je to v místě křížení s obslužnou komunikací, tak nevím..no každopádně, když tady jezdím tachometrových 100, často jsem předjížděn. Většinou se dá, i když jede v protisměru auto..nevím, jaké bylo v místě počasí, ale dle radaru bouřky, déšť...

+1/0
31.7.2016 20:58

T39o36m65a91s 65D62r47a18j80s95a87j25t48l 9569207358880

Cetl jsem clanek dukladne 2x, ale nikde tam neni informace, KDE PRESNE se nehoda stala. Pisalek "stk" pise "na Prerovsku" a "za obci", ale za kterou obci?!

0/0
31.7.2016 20:53

T14o36m31a71s 10D89r37a23j18s51a85j27t73l 9209987298560

Vida, uz to doplnili, ze u Mostenice. Dekuji.

0/0
31.7.2016 21:37
Foto

J85a18r75o69m63í77r 87H83l15u47b86e79k 2776780714591

Jaká vysoká rychlost? Pokud jeli oba 50, je to jako narazit stovkou do zdi, pokud jeli oba 90, jeto jako 180 do zdi s tím, že energie se zvyšuje se čtvercem rychlosti. Takže oba mohli jet naprosto dle zákona, jen jednomu třeba zazvonil, spadl mobil na podlahu a on se pro něj sehnul. Do mne takhle vrazila zezadu, když jsem stál v křižovatce, na červené, mladá holka. Naštěstí jela pomalu. To je jen domněnka.

+1/−7
31.7.2016 20:49

J89a22n 76Z45a91p17l63e65t12a38l 4484395665

už zase ten nesmysl se sčítáním rychlostí?

+20/−4
31.7.2016 20:53

P93e77t23r 14J48u36r62á48k 1805372665671

Dobře zakořeněná blbost.

+5/−2
31.7.2016 21:03

F92i21l15i31p 75V30a70l17d47e12r 1608198174784

Takže jedete 90 a čelně do vás stejnou rychlostí vletí tatra, hummer, John Deere s radlicí (vybrte si), nebo méně zřejmá situace: osobní auto se stejnou hmotností, ale s nulovou deformační zónou. Ta energie toho protijedoucího vozidla se ztratí jako kam?

Tak jednoduché to není...

0/0
31.7.2016 22:46

M49a25r67t15i97n 75K59y44p75r 2802915114644

Ano, máte pravdu. Ale pracujeme s příkladem dvou zhruba stejných vozidel, tedy obě mají v okamžiku nárazu zhruba stejnou kinetickou energii a obě zhruba stejné množství energie při nárazu svou deformací přemění. Takže ta energie z protijedoucího vozidla se přemění při jeho deformaci a na to auto, do kterého vletělo už od něj nic nezbude. Pokud se potká za stejných podmínek osobák s Tatrou bude situace úplně jiná, už jen proto, že Tatra bude mít při stejné rychlosti při 10x vyšší hmotnosti i 10x vyšší kinetickou energii. A rozhodně jí při nárazu nepřemění 10x víc než osobák. Prostě hodně energie Tatry "zbude" na ten osobák.

0/0
31.7.2016 22:59

F73i32l32i36p 72V95a17l35d49e69r 1538958174724

Přesně to jsem tím chtěl říct.

Je to de facto "přetlačovaná". Takže jeden jede devadesát, ale pokud ten protijedoucí je těžší a jede byť jen o trochu rychleji, tak pro toho prvního je to blbá zpráva.

0/0
31.7.2016 23:02

M18a94r86t39i21n 53K39y29p83r 2982645694604

Správně. Na obě vozidla bude distribuovaný určitý díl součtové energie obou vozidel. Když budeme předpokládat, že obě vozidla budou úplně stejná (tedy k jejich deformaci budou potřeba stejné síly), tak to pomalejší vozidlo bude mít smůlu, při jeho deformaci pobere "ke spotřebě" něco energie od toho rychlejšího.

To ale pořád nic nemění na tom, že úvodní tvrzení pana Hlubka o prostém sčítání rychlostí je blbost.

+1/0
31.7.2016 23:09

F68i27l61i70p 55V93a37l69d52e73r 1788378814434

Nezbývá než souhlasit. :-)

0/0
31.7.2016 23:14

K82l42i89m27e45n53t 79P51i71j66á84č15e71k 7527305922138

Myslím, že Tatra při 10x vyšší hmotnosti (než OA) uvolní při nárazu energii cca 100 krát vyšší Ek=1/2m.v2, než sama váží. Energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti.

0/0
1.8.2016 9:23

M52a73r40t47i73n 79K52y91p35r 2612775804354

Kinetická energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti, ne hmotnosti, u hmotnosti je zvyšování lineární. Tedy při desetinásobné hmotnosti bude při stejné rychlosti kinetická energie desetinásobná.

0/0
1.8.2016 10:43

K43l65i41m26e56n85t 10P65i74j51á25č25e47k 7197975872188

Vím, proto je tam to V2, ale celé se to násobí polovinou hmotnosti, třeba 9 tunami u Tatry. Jinde k tomuto tématu píšou, že třeba láhev 2kg s vodou má při nárazu ve 130km/h energii, jako by Vás srazil člověk vážící 73 kg.

0/0
1.8.2016 11:51

F32i96l98i53p 85V34a39l68d51e94r 1258478914604

Nebo dobře, stejné auto s deformační zónou, co jede 92 km/h, nebo pro ještě jasnější představu 120 km/h, 160, 320, 1000...

Opět, chcete říct, že to nebude mít žádný vliv?

0/0
31.7.2016 22:50
Foto

J54a89r93o85m59í70r 15H21l14u46b26e51k 2186650944571

To není blbost, zjevně jste o fyziku ani nezavadil. Těleso má energii rovnající se jeho hmotnosti x rychlost na druhou. Narazí-li do zdi, která má kinetickou energii nulovou, má pouze energii setrvačnou, takže pokud je dostatečně hmotná a pevná, hne se zanedbatelně zbytek se promění v teplo. Celková energie, která se promění v destrukci tělesa je jeho kinetická energie vstřebaná do tělesa zdi. To máme energii jednoho tělesa, teď vezměte v úvahu druhé těleso, které má přibližně stejnou kinetickou energii jako to první, jen působí opačným směrem. Oběma tělesům jsme dodali přibližně stejnou energii. Aby došlo ke klidovému stavu, musí se energie obou těles navzájem vyrušit. Jenže energie, kterou jsme tělesům dodali nemůže zmizet, část se ji spotřebuje na deformaci obou objektů, zbytek se přemění v teplo. Jen pouhá logika a není k tomu potřeba ani hlubokých znalostí fyziky a Newtových zákonů říká, že výsledná destrukční energie a vzniklé teplo je rovno dvojnásobku kinetické energie jednoho tělesa.

+2/−3
31.7.2016 22:01

M64a15r82t36i73n 68K57y37p44r 2222555904264

Aha. Takže jste právě popřel to, co jste napsal v úvodním příspěvku.;-D

Jak jste na druhý pokus správně napsal jedná se o součet energií obou vozidel, ne o součet jejich rychlostí. Takže zvolme si váš příklad. Dvě vozidla, pro příklad řekněme o hmotnost 1000 kg, každé s rychlost 50km/h (13,88 m/s). Kinetická energie každého vozidla je tedy 96,45 kJ, v součtu 192,9 kJ. A teď tu máme jedno vozidlo o hmotnosti 1000 kg jedoucí rychlostí 100 km/h (27,77 m/s). Jeho kinetická energie je 385,59 kJ. To je "trochu" víc než 192,9 kJ. Mimochodem kinetickou energii 192,9 kJ bude mít jedno vozidlo o hmotnosti 1000kg při rychlosti cca 70 km/h což zase není 50+50.

Takže tolik k vašemu urážlivému tvrzení o "zjevném nezavadění o fyziku".

+2/0
31.7.2016 22:33

J26i57ř70í 58P14e32l64n91á28ř 6135113586609

Stačí se podívat na tohle video - youtube.com/watch?v=r8E5dUnLmh4

0/0
31.7.2016 22:40

M91a87r48t49i17n 87K60y85p98r 2662825864764

A ještě jedna důležitá připomínka. To, že se nehody zúčastní dvě vozidla, znamená, že energie bude přeměňována v mnohem větším objemu hmoty (pokud budou vozidla stejná, tak v dvojnásobném). Takže na jedno vozidlo nakonec zůstane jen ta "jeho" energie. Tedy to dopadne tak, jako byste měl zeď a do ní ve stejném okamžiku narazily s obou stran dvě vozidla rychlostí 50km/h.

+1/0
31.7.2016 22:41

M27i26c35h37a32l 36H92e65b22e29d10a 3926477168905

Vážení diskutéři, rychlosti se sčítají pouze ve smyslu, že se k sobě obě vozidla rychleji přibližují (a tím mají řidiči méně času na reakci). V okamžiku srážky, pokud jde o stejně hmotná vozidla, tak je výsledek stejný, jako náraz jednoho vozidla do zdi. V úplně ideálním případě se vozidla po deformaci zastaví v bodě srážky. Čili na ně a na posádku působí stejná síla jako kdyby narazili do té zmiňované zdi. Pochopitelně zanedbáváme další faktory jako ne přesně čelní náraz, dodatečná rotace (ta může způsobit mnohem horší následky na zdraví) apod.

V případě, že vozidla nejsou stejně těžká, resp. nejedou stejně rychle, pak je výhoda na straně toho s větší hybností, protože se vozidla nezastaví v bodě střetu, ale budou ještě nějakou rychlostí pokračovat ve směru toho s větší hybností. Tím se vysvětluje argument srážky malého osobního vozu s velkým nákladním.

Proto prosím, nepoužívejte již argument se sčítáním rychlostí...

+2/0
31.7.2016 23:17

F35i98l22i64p 33V71a20l96d45e55r 1728158834384

Když ono to vždycky svádí. :-)

Ale s tím časem na reakci, to je dobrý postřeh. Toho je skutečně 2x méně pro vozidla blížící se vůči sobě stejnou rychlostí versus jedno vozidlo blížící se vůči statické překážce.

0/0
31.7.2016 23:24

F65i70l70i90p 30V45a86l74d11e77r 1728368344984

Tím 2x méně je míněno 1/2.

0/0
31.7.2016 23:26

M32i36c30h17a93l 23H79e18b41e82d74a 3226927548255

To už svádí k češtinářskému problému "jednou tolik" a "dvakrát tolik" :-)

+1/0
31.7.2016 23:41

M29a59r38t90i44n 31K75y25p69r 2892225464624

Myslím si, že poměr 15 plusů a 4 mínusy u příspěvku pana Zapletala svědčí o tom, že skoro 80% diskutujících fyziku umí a "argument" se sčítáním rychlostí nepoužívá.:-)

+1/0
31.7.2016 23:27
Foto

J54a98r83o72m45í33r 46H84l75u43b51e90k 2626580474701

Pokud většina řidičů, soudím podle plusů, uvažuje jako pan Zapletal respektive pan Jurák, tak se ani nedivím, že na našich silnicích vládne taková bohorovnost.

0/−1
31.7.2016 22:14

J73a80n 56Z62a41p48l53e78t72a96l 4384725715

no, dle plusů soudím, že to spíše vypadá, že více lidí dostudovalo základní školu (plusy) než nedostudovalo...s fyzikou jste si evidentně moc nerozuměl, ale je super, že tvrdíte, že já jsem o ni ani nezavadil...ale nač se omlouvat, že ano.

0/0
1.8.2016 7:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.