Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Při srážce dvou aut na Přerovsku zemřeli tři lidé, další jsou v nemocnici

K tragické nehodě vyjížděli vpodvečer záchranáři, hasiči a policisté na Přerovsku. Dvě osobní auta se zde čelně srazila a svým zraněním na místě podlehli tři lidé. Další tři skončili v nemocnicích, podle prvních informací jsou všichni ve vážném stavu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V23l35a40s81t62i47m24i68l 30F78i58a83l87a 1822921524

Jímá mne hrůza z těchto nehod.

+1/−1
1.8.2016 10:07

I62r26e51n44a 73M67u92l68l28e64r50o65v43a 8791726379753

mě taky

0/0
1.8.2016 14:13

R95a22d45o87v47a96n 59D81l48u95g45o88s47z 3406811488246

Soustrast rodině a obrovské díky všem zúčastněným záchranářům.

Neodpustím si poznámku na závěr. Policejní kontroly ex post jsou stejně účinné, jako brát antikoncepci měsíc po styku.

+2/0
1.8.2016 9:53

M90a19r81i10o 17L55u41c70h63e97z95i 1574358502154

Věčná bu-erace na kontrolách v obcích ,kdy člověk jede do vedlejší vesnice a je kontrolován tam i zpátky, těmto nehodám nezabrání.

+1/−2
1.8.2016 0:51

T30o18m90á70š 56N64o25v28o91t61n35ý 6715567799799

Mě kontrolují tak zhruba jednou za tři roky.

+1/0
1.8.2016 0:55

T33o68m27á28š 87K62o54s75t87e65l14e26c83k98ý 8627333228551

Moravák by měl jezdit maximálně tak na koni. Jinak se vyvražděj do posledního. A hlavně opilé baby s dětmi v autě.

0/−11
31.7.2016 23:02

F40i68l39i48p 21V90a59l74d89e89r 1478818834844

Mám mnohaletou zkušenost s řízením v Čechách i na Moravě a žádný rozdíl jsem nikdy nevypozoroval. Takže prosím neblábolte...

+6/0
31.7.2016 23:07

T90o82m73á37š 40K16o61s51t74e42l13e14c52k48ý 8417293388371

Sleduj černou kroniku a nemusíš nic zkoumat.

0/−4
31.7.2016 23:42

F22i25l26i20p 49V83a57l36d68e23r 1728648374164

OK, podle statistik za rok 2015 a délky silniční sítě v krajích za 2013 to vypadá následně:

- Čechy (bez Prahy): v průměru 1,2 nehody / 1 km silniční sítě

- Morava: 1,6 nehody / 1 km silniční sítě

Kdyby se započítala Praha (cca. 1/4 všech nehod), tak by to bylo asi tak stejně, nebo spíš hůř pro Čechy. ;-) Jenže nemůžu dopátrat celkovou délku pražských ulic (těch významných) a přepočítat na 1 km.

Na Moravě to nejnepříznivěji ovlivňuje Moravskoslezský kraj, což je velmi zalidněná část republiky a jsou zde souměstí.

+1/0
1.8.2016 0:32

F81i28l34i10p 34V35a92l16d93e87r 1928968454164

Ještě korekce:

- Čechy bez Prahy: 1,17 nehody / km

- Čechy s Prahou: 1,74 nehody / km (při zřejmě přestřeleném odhadu 100 km celkové délky pražských ulic)

- Morava: 1,52 nehody / km

+1/0
1.8.2016 6:50

R47o20s43t70i61s19l69a67v 68C80h42v89í79l14a 5472478783205

Rychlost asi roly hrala. Projizdeli jsme tama asi o pul hodky drive a vydatne prselo. Rychlost cca 60kmh. Jestli tam jel nekdo byt jen 90 tam moc sanci na te mokre vozovce nemel. Bohuzel. Ale pokud budou policejni akce spocivat jen v tom ze si stoupnou na okraj vesnice a budou kontrolovat tak to fakt nikam nevede.

+2/0
31.7.2016 22:38

P14a96v32e34l 24M40a94ř12í44k 3162310370274

Jedu 90km/h a sem neustale poredjizden, obcas jedu i 100km/h i vice, ale proste je to stejne. Vzdy si rikam, jen jed b.....u, az te najdu v prikope, seberu ti penezenku :-D Nejhorsi je, ze to odnaseji nevinni lide.

+22/0
31.7.2016 21:51

P52e48t50r 87B57á78č11a 8125286455235

A co s tim?

Tady nebyla problem rychlost, ale to, ze nekdo vjel nahle do protismeru at uz to bylo cumenim do mobilu nebo cimkoliv jinym.

A mimochodem vecni pisalci o tom, jak jedou 90 km/h a jsou neustale predjizdeni, zaprve 90 km/h zdaleka nejedou, zadruhe patri k nejhorsim tocvolantum na silnici a proto za nima nikdo nechce jet.

+1/−9
31.7.2016 22:29

L59u53b66o44m55í88r 67H55u18d82e92c 1481831238952

Souhlas, nicméně jestli jel v tom slejváku, který byl na dnes na Moravě,tak se mohl jednoduše dostat do protisměru i tou "bezpečnou" 90kou :-/

+8/0
31.7.2016 22:45

K12l74i59m74e63n46t 40P63i89j50á38č25e88k 7687765172848

Při lijáku je nebezpečná někdy i šedesátikilometrová rychlost. Pokud je vozovka pokrytá vrstvou vody, tak ji pneu nestačí odvádět a už neřídíte ale kloužete.

+1/0
1.8.2016 8:48

K60r18y73š70t73o60f 55L55a47n74í28k 1439590985655

Uz aby tu byla autonomni vozidla a ridici si mohli za jizdy cist noviny. Nebo resit facebook a jine kraviny.

+4/−6
31.7.2016 21:24

P74e61t76r 36B52á53č81a 8755286895765

Jako ti dva mrtvi v Tesle?

0/0
31.7.2016 22:29

F92i27l72i77p 86V41a75l17d87e75r 1488348384244

Je to smutné, ale jestli je to daň za (deseti)tisíce zachráněných životů v budoucnu, tak by se nad tím lidi měli zamyslet.

+1/−1
31.7.2016 23:09

V13l28a25d71i22m29í40r 51H71a50n37d91l 5504632411789

Jen nevím jestli kontrolní akce policie při dané produktivitě něco zmůžou. Jedině, že by sebou hoši příště "hodili". Podle článku provedly tři desítky policistů na okrese celkem 148 kontrol. Tak to postály na jednom stanovišti maximálně hodinu, ale spíš méně!

+1/0
31.7.2016 21:12

K41v55ě80t96o66s38l82a69v 87V86y66b51í21r89a35l 7363479218494

Jezdíval jsem tudy do práce a jezdí tam hodně lidí jako prasata! 120 km/h není nic nezvyklého! A jsou i zdatnější borci. Silnice je potažena novějším povrchem a je užší, než původně. Přesto je šířka dostačující. Nějaký čas tam měřila rychlost helikoptéra, ale ani to není zřejmě dost,aby to některé umravnilo. Je ale možné, že v havárii rychlost nehrála roli. Každopádně hrozná věc!

+6/−2
31.7.2016 21:09

P34e65t14r 16B69á45č51a 8545326495945

Kdyz auto vyboci nahle do protismeru, tak v tom asi tezko hrala rychlost ze.

0/−6
31.7.2016 22:30

M89a21g75d18a43l92e53n40a 56H74r45o55n83o34v62s87k39á 3810242104539

Vy toho asi moc najezděno nemáte..

+5/0
31.7.2016 23:09

P39e24t16r 22B37á48č21a 8605256835595

Ano zenska me bude poucovat ;-D

0/0
1.8.2016 14:34

J29a92r95o55s74l13a55v 42L82e17b63e73d88a 3206309807170

A co? Já tam taky jezdím tak do 115. Ovšem jen na suché silnici a hlavně nevybočuju do protisměru, když tam něco jede, na rozdíl od viníka dnešní nehody.

0/0
31.7.2016 23:37

J21a72n 18Z49a50p60l95e69t94a16l 4534425795

tento úsek jezdím poměrně často, velmi široká silnice, kde se vedle sebe vlezou v pohodě tři auta. V místě nehody, která je však vyznačena na dopravním infu, je zákaz předjíždění, je to v místě křížení s obslužnou komunikací, tak nevím..no každopádně, když tady jezdím tachometrových 100, často jsem předjížděn. Většinou se dá, i když jede v protisměru auto..nevím, jaké bylo v místě počasí, ale dle radaru bouřky, déšť...

+1/0
31.7.2016 20:58

T41o89m84a35s 89D38r16a23j36s35a80j27t46l 9749497268120

Cetl jsem clanek dukladne 2x, ale nikde tam neni informace, KDE PRESNE se nehoda stala. Pisalek "stk" pise "na Prerovsku" a "za obci", ale za kterou obci?!

0/0
31.7.2016 20:53

T16o67m13a13s 13D21r51a78j51s45a58j15t17l 9499877508360

Vida, uz to doplnili, ze u Mostenice. Dekuji.

0/0
31.7.2016 21:37
Foto

J31a83r13o83m39í52r 10H43l84u46b36e32k 2146840554521

Jaká vysoká rychlost? Pokud jeli oba 50, je to jako narazit stovkou do zdi, pokud jeli oba 90, jeto jako 180 do zdi s tím, že energie se zvyšuje se čtvercem rychlosti. Takže oba mohli jet naprosto dle zákona, jen jednomu třeba zazvonil, spadl mobil na podlahu a on se pro něj sehnul. Do mne takhle vrazila zezadu, když jsem stál v křižovatce, na červené, mladá holka. Naštěstí jela pomalu. To je jen domněnka.

+1/−7
31.7.2016 20:49

J92a10n 84Z38a75p38l78e43t55a48l 4914575185

už zase ten nesmysl se sčítáním rychlostí?

+20/−4
31.7.2016 20:53

P29e85t92r 76J19u52r65á22k 1285762255131

Dobře zakořeněná blbost.

+5/−2
31.7.2016 21:03

F69i28l73i25p 56V47a60l12d61e24r 1498128214604

Takže jedete 90 a čelně do vás stejnou rychlostí vletí tatra, hummer, John Deere s radlicí (vybrte si), nebo méně zřejmá situace: osobní auto se stejnou hmotností, ale s nulovou deformační zónou. Ta energie toho protijedoucího vozidla se ztratí jako kam?

Tak jednoduché to není...

0/0
31.7.2016 22:46

M92a14r69t37i90n 59K52y35p65r 2602425554934

Ano, máte pravdu. Ale pracujeme s příkladem dvou zhruba stejných vozidel, tedy obě mají v okamžiku nárazu zhruba stejnou kinetickou energii a obě zhruba stejné množství energie při nárazu svou deformací přemění. Takže ta energie z protijedoucího vozidla se přemění při jeho deformaci a na to auto, do kterého vletělo už od něj nic nezbude. Pokud se potká za stejných podmínek osobák s Tatrou bude situace úplně jiná, už jen proto, že Tatra bude mít při stejné rychlosti při 10x vyšší hmotnosti i 10x vyšší kinetickou energii. A rozhodně jí při nárazu nepřemění 10x víc než osobák. Prostě hodně energie Tatry "zbude" na ten osobák.

0/0
31.7.2016 22:59

F41i89l39i73p 33V69a34l15d20e15r 1278988104414

Přesně to jsem tím chtěl říct.

Je to de facto "přetlačovaná". Takže jeden jede devadesát, ale pokud ten protijedoucí je těžší a jede byť jen o trochu rychleji, tak pro toho prvního je to blbá zpráva.

0/0
31.7.2016 23:02

M54a55r15t46i89n 64K57y59p61r 2522895844644

Správně. Na obě vozidla bude distribuovaný určitý díl součtové energie obou vozidel. Když budeme předpokládat, že obě vozidla budou úplně stejná (tedy k jejich deformaci budou potřeba stejné síly), tak to pomalejší vozidlo bude mít smůlu, při jeho deformaci pobere "ke spotřebě" něco energie od toho rychlejšího.

To ale pořád nic nemění na tom, že úvodní tvrzení pana Hlubka o prostém sčítání rychlostí je blbost.

+1/0
31.7.2016 23:09

F60i44l61i23p 81V11a52l28d22e31r 1498258424854

Nezbývá než souhlasit. :-)

0/0
31.7.2016 23:14

K54l82i97m52e38n89t 28P96i78j60á24č52e89k 7467815372868

Myslím, že Tatra při 10x vyšší hmotnosti (než OA) uvolní při nárazu energii cca 100 krát vyšší Ek=1/2m.v2, než sama váží. Energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti.

0/0
1.8.2016 9:23

M83a47r14t73i70n 57K91y44p96r 2572225424334

Kinetická energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti, ne hmotnosti, u hmotnosti je zvyšování lineární. Tedy při desetinásobné hmotnosti bude při stejné rychlosti kinetická energie desetinásobná.

0/0
1.8.2016 10:43

K64l30i57m77e12n75t 62P10i61j94á45č62e64k 7117985392208

Vím, proto je tam to V2, ale celé se to násobí polovinou hmotnosti, třeba 9 tunami u Tatry. Jinde k tomuto tématu píšou, že třeba láhev 2kg s vodou má při nárazu ve 130km/h energii, jako by Vás srazil člověk vážící 73 kg.

0/0
1.8.2016 11:51

F16i46l84i44p 64V77a37l22d83e35r 1168178404414

Nebo dobře, stejné auto s deformační zónou, co jede 92 km/h, nebo pro ještě jasnější představu 120 km/h, 160, 320, 1000...

Opět, chcete říct, že to nebude mít žádný vliv?

0/0
31.7.2016 22:50
Foto

J16a64r55o94m92í94r 21H43l15u73b86e32k 2526670204161

To není blbost, zjevně jste o fyziku ani nezavadil. Těleso má energii rovnající se jeho hmotnosti x rychlost na druhou. Narazí-li do zdi, která má kinetickou energii nulovou, má pouze energii setrvačnou, takže pokud je dostatečně hmotná a pevná, hne se zanedbatelně zbytek se promění v teplo. Celková energie, která se promění v destrukci tělesa je jeho kinetická energie vstřebaná do tělesa zdi. To máme energii jednoho tělesa, teď vezměte v úvahu druhé těleso, které má přibližně stejnou kinetickou energii jako to první, jen působí opačným směrem. Oběma tělesům jsme dodali přibližně stejnou energii. Aby došlo ke klidovému stavu, musí se energie obou těles navzájem vyrušit. Jenže energie, kterou jsme tělesům dodali nemůže zmizet, část se ji spotřebuje na deformaci obou objektů, zbytek se přemění v teplo. Jen pouhá logika a není k tomu potřeba ani hlubokých znalostí fyziky a Newtových zákonů říká, že výsledná destrukční energie a vzniklé teplo je rovno dvojnásobku kinetické energie jednoho tělesa.

+2/−3
31.7.2016 22:01

M55a92r15t85i51n 74K56y88p10r 2512295654284

Aha. Takže jste právě popřel to, co jste napsal v úvodním příspěvku.;-D

Jak jste na druhý pokus správně napsal jedná se o součet energií obou vozidel, ne o součet jejich rychlostí. Takže zvolme si váš příklad. Dvě vozidla, pro příklad řekněme o hmotnost 1000 kg, každé s rychlost 50km/h (13,88 m/s). Kinetická energie každého vozidla je tedy 96,45 kJ, v součtu 192,9 kJ. A teď tu máme jedno vozidlo o hmotnosti 1000 kg jedoucí rychlostí 100 km/h (27,77 m/s). Jeho kinetická energie je 385,59 kJ. To je "trochu" víc než 192,9 kJ. Mimochodem kinetickou energii 192,9 kJ bude mít jedno vozidlo o hmotnosti 1000kg při rychlosti cca 70 km/h což zase není 50+50.

Takže tolik k vašemu urážlivému tvrzení o "zjevném nezavadění o fyziku".

+2/0
31.7.2016 22:33

J49i56ř91í 30P62e39l97n18á16ř 6155433986719

Stačí se podívat na tohle video - youtube.com/watch?v=r8E5dUnLmh4

0/0
31.7.2016 22:40

M40a20r56t42i35n 68K11y76p78r 2232115544894

A ještě jedna důležitá připomínka. To, že se nehody zúčastní dvě vozidla, znamená, že energie bude přeměňována v mnohem větším objemu hmoty (pokud budou vozidla stejná, tak v dvojnásobném). Takže na jedno vozidlo nakonec zůstane jen ta "jeho" energie. Tedy to dopadne tak, jako byste měl zeď a do ní ve stejném okamžiku narazily s obou stran dvě vozidla rychlostí 50km/h.

+1/0
31.7.2016 22:41

M41i17c66h94a51l 74H55e24b65e27d93a 3116887388215

Vážení diskutéři, rychlosti se sčítají pouze ve smyslu, že se k sobě obě vozidla rychleji přibližují (a tím mají řidiči méně času na reakci). V okamžiku srážky, pokud jde o stejně hmotná vozidla, tak je výsledek stejný, jako náraz jednoho vozidla do zdi. V úplně ideálním případě se vozidla po deformaci zastaví v bodě srážky. Čili na ně a na posádku působí stejná síla jako kdyby narazili do té zmiňované zdi. Pochopitelně zanedbáváme další faktory jako ne přesně čelní náraz, dodatečná rotace (ta může způsobit mnohem horší následky na zdraví) apod.

V případě, že vozidla nejsou stejně těžká, resp. nejedou stejně rychle, pak je výhoda na straně toho s větší hybností, protože se vozidla nezastaví v bodě střetu, ale budou ještě nějakou rychlostí pokračovat ve směru toho s větší hybností. Tím se vysvětluje argument srážky malého osobního vozu s velkým nákladním.

Proto prosím, nepoužívejte již argument se sčítáním rychlostí...

+2/0
31.7.2016 23:17

F96i49l86i71p 86V78a43l46d41e66r 1258598634514

Když ono to vždycky svádí. :-)

Ale s tím časem na reakci, to je dobrý postřeh. Toho je skutečně 2x méně pro vozidla blížící se vůči sobě stejnou rychlostí versus jedno vozidlo blížící se vůči statické překážce.

0/0
31.7.2016 23:24

F70i43l90i75p 72V97a90l51d20e63r 1678528574744

Tím 2x méně je míněno 1/2.

0/0
31.7.2016 23:26

M92i62c40h46a40l 89H78e39b35e38d66a 3216967698345

To už svádí k češtinářskému problému "jednou tolik" a "dvakrát tolik" :-)

+1/0
31.7.2016 23:41

M37a35r24t90i72n 94K82y13p35r 2262405304554

Myslím si, že poměr 15 plusů a 4 mínusy u příspěvku pana Zapletala svědčí o tom, že skoro 80% diskutujících fyziku umí a "argument" se sčítáním rychlostí nepoužívá.:-)

+1/0
31.7.2016 23:27
Foto

J38a33r13o43m31í67r 52H78l35u78b29e73k 2716400174611

Pokud většina řidičů, soudím podle plusů, uvažuje jako pan Zapletal respektive pan Jurák, tak se ani nedivím, že na našich silnicích vládne taková bohorovnost.

0/−1
31.7.2016 22:14

J18a60n 10Z30a27p81l38e53t60a83l 4794195585

no, dle plusů soudím, že to spíše vypadá, že více lidí dostudovalo základní školu (plusy) než nedostudovalo...s fyzikou jste si evidentně moc nerozuměl, ale je super, že tvrdíte, že já jsem o ni ani nezavadil...ale nač se omlouvat, že ano.

0/0
1.8.2016 7:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.