Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Slovenský vrtulník ve službách olomoucké záchranky musel nouzově přistát

Helikoptéra olomoucké záchranky přepravující pacienta musela kvůli technickému problému nouzově přistát. Provoz této služby na zdejším heliportu před méně než měsícem převzala slovenská společnost Air Transport Europe. Ředitel záchranky v reakci nařídil pozastavit lety a žádá záruku bezpečnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J15i14ř38i 87N63a14v51r45a17t62i81l 7670540940501

Co zde řešíte ze Slovenska nikdy nepřišlo nic dobrého.Jenom jsme tam pořád cpali peníze.

0/0
19.1.2017 6:49

J31a80n 24B32r87a20u64n34e32r 7225964913209

Pane Dlugosz, "závada", která u olomoucké A109 nastala, není nic zvláštního. Tradičně se to ale v tomto případě značně mediálně nafouklo. K signalizaci popsané v článku dochází čas od času i na ostatních vrtulnících s tím rozdílem, že se to mediálně neřeší. Jde o to, že ve spodní části olejové nádrže je tzv. magnetická zátka. Pokud se na tuto zátku nachytají kovové částečky, dojde k sepnutí signalizace a v kabině se rozsvítí tablo např. enigne chips. Pokud jde o kovové částečky, tak ty mohou být různého druhu. Ve většině případů jde o mikroskopické částečky kovu, které se uvolňují z kovových součástek při jejich opotřebovávání otěrem. K tomuto případu nejčastěji dochází, když se vymění nějaká "vyběhaná" součástka za novou (a to byl, jak jsem se dočetl, tento případ).

Některé vrtulníky z tohoto důvodu mají tlačítko-vypínač, který umožňuje vyslat krátký elektrický impulz na magnetickou zátku a tyto částečky spálit (nevím, jestli A109 ho má). Horším případem je situace, kdy se některá součástka poškodí. V tomto případě se na magnetické zátce mohou objevit tzv. špony, což je signalizace nějakého problému. K tomu ale dochází velmi zřídka. Navíc to bývá doprovázeno cizími zvuky a nárustem teploty oleje.

Protože bezpečnost je vždy na prvním místě, situace popsaná výše se vždy řeší tak, jako by se jednalo o nejhorší scénář.

+2/0
17.1.2017 20:04

J53a36k93u85b 59J89e74m78e97l40k88a 7609974768706

To je sice možné ,ale když provozovala leteckou Alfa tak měla náhradní vrtulnik a ještě jeden v rezerve

+4/0
17.1.2017 20:41

J24a89n 13B65r96a93u46n58e60r 7785464743229

Alfa a DSA měli na každé stanici jen jeden vrtulník. Záložní vrtulník pro všechna stanice měla Alfa zaparkovaný v Olomouci a DSA v Hradci Králové. Stejně tak ATE má záložní vrtulník na Slovensku.

Pokud se Vám to nelíbí, tak se obraťte prosím na Ministerstvo zdravotnictví, protože to do smlouvy zapracovalo požadavek cituji: "Provozovatel je povinen ve lhůtě do 12 hodin od vzniku výpadku obnovit poskytování služeb." Jinými slovy každá firma provozující leteckou záchrannou službu musí obnovit provoz do 12 hodin a to buď záložním vrtulníkem nebo opravou stávajícího.

Smlouvu najdete na internetu v registru smluv. Stačí jen hledat.

+2/0
17.1.2017 21:17

J93a84k61u68b 28J91e55m41e83l83k37a 7649434528546

Alfa měla v Olomouci tři.

Takže si nevymyslejte.

Stačilo jít okolo a navíc mám známe na letecké.

Nehledě na to, že litat s tak starým strepem je taky umění.

0/0
17.1.2017 21:19

J19a10n 42B83r54a66u39n84e63r 7465224723779

Pokud máte na letecké známé, tak to vzdávám.

+3/0
17.1.2017 21:42

J23a10k11u96b 30J56e85m52e97l15k76a 7709214368716

Tak vím.

Byl sem se tam podívat.

0/0
17.1.2017 21:56

J45a93n 64B64r20a91u90n30e93r 7825384103309

Tak jsem trošku pátral a pokusím se objektivní pohled na nehodovost u ATE (čerpal jsem ze serveru vrtulníky.sk). Od roku 1997 jsem našel 7 havárií, které se staly u ATE. Ale jen jedna, a to 5.5.1997, byla způsobena technickými problémy (spálená turbína na vrtulníku Alouette III). Na všech ostatních se podílel tzv. lidský faktor. Zastavím se jen u těch se smrtelnými následky.

1.1.1998, vrtulník Mi-2, 4 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí

2.1.2006, vrtulník Augusta 109K2, 3 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí.

17.7.2015, vrtulník Augusta 109K2, 4 mrtví. Příčina: zachycení o dráty el. vedení.

8.9.2016, vrtulník Bell 429, 4 mrtví, Příčina: výsledky vyšetřován zatím nejsou k dispozici.

Z uvedeného je vidět, že havárie nebyly způsobeny špatným technickým stavem vrtulníků, nebo jejich nedostatečnými výkonovými parametry (až na tu spálenou turbínu u jednomotorového vrtulníku Alouette III před 20 lety). Jako spolupůsobící faktor vysoké nehodovosti bych viděl velmi obtížný horský terén, který je téměř na celém území Slovenska.

+2/0
17.1.2017 19:03

R16a47d68o26v94a34n 84D96l40u38g59o66s80z 3426821388956

Součástí OK jsou i Jeseníky. Pravda, nejsou to Tatry, ale právě pro obyvatelé z jesenické oblasti (Šumpersko, Jesenícko), je vrtulník velice důležitý, ba v dnešní době životně důležitý. Musíme si uvědomit jednu věc. Vlivem nákladné léčby a jiných pokoutných úmyslu, dochází ke stahování nejtěžších pacientů do specializovaných center. V případě Olomouckého kraje jsou téměř všechny obory pro intenzivní a kritické pacienty soustředěné v olomoucké fakultní nemocnici. A zde je největší problém všeho. Pokud má člověk největší šanci na přežití / snížení následku nemoci do 1 hod. např. od úrazu / mozkové mrtvice a nachází se v horách, kde vrtulník dorazí do 25 minut (za velice dobrého počasí), zpět do olomoucké fakultní nemocnice 25 minut (+ ošetření), jsme najednou na hranici toho, co je pro člověka ještě benefitem.

Při poruše, která naštěstí neskončila tragédií pro posádku, by obdobná situace mohla skončit špatně pro pacienta, který čekáním na transport do nemocnice ztratí nejdůležitější minuty k záchraně života.

V tomto zcela racionálně spatřují vážné ohrožení jak obyvatel Olomouckého kraje, tak i mimokrajských - turisté. Dovolím si tvrdit, jsou ohrožení všichni, kdo zavítají do jesenické oblasti.

0/−1
17.1.2017 19:40

R89a89d12e29k 92Č71o26s 3286886488238

Vážení, v drtivé většině případů o letecké technice nevíte vůbec nic. To co se stalo není nic vážného. Pilot postupoval přesně podle předpisů, společnost musí mít všechna oprávnění a dokládat pravidelně vše od předepsaných prohlídek, přes výrobní čísla použitých náhradních dílů, personál musí mít předepsaná přezkoušení, stroje musí mít naprosto jasnou historii servisu. Nežijeme v Rusku a zrovna v letectví jsou pravidla extrémně přísná.

+4/−5
17.1.2017 17:16

D78a93d59a60k 39P90e27t23r 7181460414618

V tomto případě se nejedná zda jsme či nejsme odborníci v letecké dopravě. Pilot postupoval přesně jak měl, souhlas. Zde se jedná o jinou věc, zda firma provozující záchranou leteckou službu byla vybrána dobře.

+5/0
17.1.2017 17:40

R69o89m13a21n 36N67o29v11a87k 6109101202226

kvalita odpovídá ceně...na Slovensku měla 2 vrtulníky, v jednom zahynulo 4 nebo 5 lidí, druhý havaroval taky :-/

+2/0
17.1.2017 18:50

J80a41k66u34b 89Š31a44f73a54n15d22a 7255507301481

A proč tedy mají největší nehodovost? Vy byste jako lékař v takovém vrtulníku každý den létal?

+4/0
17.1.2017 17:52

P79e22t47r 92V78á63c44l10a90v83e25k 6275778369417

napsal jste to správně, jenomže jako u jakékoliv jiné techniky, i zde stáří má vliv. A nemusím být letecký génius abych věděl že pravděpodobnost poruchy je u stroje 25 let starého, co své nejlepší léta odsloužil kdesi ve švýcarsku, daleko větší než u stroje 5 lety starého. Bavíme se o vrtulníku z doby kdy bylo u nás top auto raná verze favoritu....

+5/0
17.1.2017 17:58

J46a37k35u69b 18J55e53m68e12l33k26a 7209494508326

Jenže tohle společnost tímto proslula na Slovensku.

+2/0
17.1.2017 18:12

R97a87d74o49v47a53n 10D18l36u95g62o62s39z 3916521938196

Viz výše.Pro neznalého zdravotnictví se opravdu nic nestalo. Pro mě jde o kritický precedens poskytování péče. Vlivem poruchy stroje a nedisponováním záložním byly ohroženy životy obyvatel Olomouckého kraje.

0/−1
17.1.2017 19:43

J13a45k58u68b 56J48e95m32e68l72k96a 7699804758696

Resi se i to že neměli náhradní což alfa měla a ne jeden.

+1/0
17.1.2017 20:42

K59a53r39e25l 19Ř51e40h78á83k 1960427266239

"záruka bezpečnosti" :-) :-) :-)

0/0
17.1.2017 17:12

L46u50k32á53š 64H69á71b52a 6280635356906

a zase ta nekompetence lidi, kteri o tom rozhoduji a vypisuji vyberovy rizeni. A bude hur, nastupujici generace resi vzdy jen cenu kvalita je prece vedlejsi. Tenhle trend je patrny od jidla po leteckou zachranku.

+3/−1
17.1.2017 17:09

R14i68c70h82a50r63d 95T80r53e21f98i23l 4681955759850

Myslím si, že naše letecké záchranky jsou dostatečně kvalitní na to aby se sem zvaly pofiderní záchranky ze Slovenska a Rakouska. Ostatně ATE padají stroje slívy, na to že si na LZS má příliš moc havárií. Někdo zase myslel bruselí.

+10/−2
17.1.2017 16:54

V31í22t 28K33u93č41e61r95a 6294779169552

Tyto vrtulníky neprošly po technické stránce už před lety, když se DSA zakládala. Těžko si myslet, že se za ty roky "vylepšily". Ale on stát je nejchytřejší, jemu nemusíte nic vykládat...

+12/−1
17.1.2017 16:34

Z84d64e89n81ě55k 73P54o54l58á34š71e96k 1298575273691

Tak jako pacient si moc vybírat nemůžete, ale jako lékaře by mě do téhle Italské hrůzy z počátku 70.let nedostali...

+6/−2
17.1.2017 16:26

Z63d10e41n46ě45k 77D21u65f66e15k 2224974238

Vážený těžce zraněný vítejte na palubě společnosti, která má jako záchranná letecká služba největší nehodovost v Evropě, možná nedoletíte, ale poděkujte svému kraji, pro kterého je cena služby prioritní místo fungující sice dražší, ale fungující a lety prověřené letecké záchranné službě. Když doletíte poděkujte svému andělu strážnému;-D

+13/−2
17.1.2017 16:25

K85a28r59e81l 50Ř16e98h66á50k 1870957986569

Mohu poprosit o zdroj informací? Díky

0/0
17.1.2017 17:14

J38a14k51u63b 33J62e94m26e28l18k21a 7489494718666

Zapatrejte na slovenských serverech.

Zrovna předtim než přišli sem tak měly zrovna nehodu a smrtelnou.

+1/0
17.1.2017 18:14

R75o94m37a24n 72N13o51v35a15k 6569401602276

http://www.ta3.com/clanok/1090487/tragedia-v-bratislave-aj-v-tatrach-6-najhorsich-havarii-vrtulnikov.html

Pri Janovej Lehote, 2006

Vrtuľník Leteckej zdravotnej záchrannej služby Air-Transport Europe typu Augusta A-109K2 havaroval neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom. Vrtuľník letel na sekundárny let do Žiliny. Obeťami boli pilot, lekár a záchranár.

Loni dalsi vrtulnik ma 5 mrtvych

0/0
17.1.2017 18:53

K23a35r94e88l 81S22l24a26v49í47k 4963104585735

A pak že je jen zastaralý vozový park.

Zajímaly by mě zadávací podmínky výběrového řízení. Co třeba stáří strojů?

Kdyby se mi, nedej Bože, něco stalo, tak raději sanitku.

+2/−2
17.1.2017 16:18

M24a60r83t85i22n91a 35V62e97s61e90l52á 1258766862384

. Jsem přesvědčen, že žádné katastrofické scénáře nehrozí. Lékaři, záchranáři, piloti, ale hlavně občané Olomouckého kraje se nemusí obávat. Létat se bude.

Brazdil z ANO.

+1/−2
17.1.2017 16:13

H73e22l13e13n90a 71Z11v52o70n17í12č80k75o39v85á 4904596981511

Ale čím? Aby neletělo několik lidí z vedení kraje.

0/0
17.1.2017 16:18

J57a78k69u74b 96J57e18m59e53l84k50a 7139464438156

Ten toho nalhal už

0/0
17.1.2017 18:14

Z38d57e30n52ě53k 80D14u45f61e48k 2704484628

Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých - to už o něčem vypovídá, nejsem odborník, ale dozvědět se tyto podklady, tak tuto firmu automaticky vyřadím z

výběrového řízení. Dnešní nouzové přistání je varováním, že tuhle firmu fakt už dál ne. Příště to bude pacient, který bude mít namále a budou Vám např. DSA, Policie nebo vojáci dobrý.

+11/0
17.1.2017 16:07
Foto

P48e94t46r 16P22r41o79c29h23á68z28k62a 3862346662464

Není se čemu divit je li jedním s hlavních kritérií cena. Chyba není na provozovateli záchranky, ale na tom, kdo vypisoval výběrové řízení a kdo nebyl schopný nastavit podmínky tak aby nedošlo v úrovni k posunu zpět.

+7/0
17.1.2017 16:05

P42e59t80r 38Ž32á58k 1817553968593

Jako, cena jakožto jediné kritérium vede k poměrně otravným výsledkům i u nákupu kancelářských potřeb, protože není nad to mít třeba lepidlo, které nelepí...ovšem u letecké záchranky nad tím opravdu zůstává rozum stát.

+6/0
17.1.2017 16:04

H80e18l25e31n79a 60Z50v95o28n72í65č37k44o28v80á 4274136891831

Jsem zvědavá, co ještě bude muset spadnout a hlavně komu na hlavu, aby se už přestalo bezmyšlenkovitě vybírat podle ceny bez ohledu na kvalitu.

+4/0
17.1.2017 15:55

K19a92r10e75l 22S13l66a25v51í12k 4673854305845

Spadl most před projíždějící vlak, v neděli spadla střecha sportovní haly a brzy může spadnout i vrtulník. Ale je to levné.

Dokud bude jediným kritériem POŘIZOVCÍ cena, bude to vždy špatně. Zajímalo by mě, zda i hejtman si soukromě vybírá jen podle ceny. Třeba místo pračky za 20 tis. si pořídí pračku za 5 tis. Však co, perou obě. :-/

+6/0
17.1.2017 16:23

H42e79l38e32n93a 94Z62v34o52n16í85č29k38o68v96á 4284396571161

Zajímalo by mne, zda si papaláši kupují nábytek do kanceláří z bazaru a auta rovněž, když jsou tak spořiví a šetří tu erární kasu.

+2/0
17.1.2017 16:41

M42a92r92t64i66n23a 63V92e39s65e62l47á 1448426422494

Je mi z toho na zvraceni. A jakej ty sunky delaji kraval, coz by bylo to nejmensi....ANO, BYLO líp.

+2/−3
17.1.2017 15:55

K64a55r74e95l 14N63o80v33o12t56n82ý 4546600825575

Minus za to, že ta deb..ni kritéria ANO nevymyslelo!

0/−2
17.1.2017 17:04

J19a12k28u17b 31J48e50m72e69l56k60a 7299914128506

Ale Babiš prosazoval zrušení toho co fungovalo.

0/0
17.1.2017 18:15

A39n53t41o64n42í47n 15Š54v58i59h47n42o81s 8188147601732

Peníze až na prvním místě, jako v případě Ústeckého kraje při výběru dopravní obslužnosti, tam také byla nízká cenová nabídka díky nízkým mzdám. Teď hrozí celokokrajská stávka.

0/0
17.1.2017 15:53

M32i43r24o96s70l72a85v 88H45a63n71z54l74í19č48e68k 5691194763981

Stojí ti za to, někoho hanlivě urážet? To se to nedá napsat jinak? Jaké máš IQ? Tykve?

Oni se sice přihlásili, ale vybrali je jiní, kteří i když věděli o jejich nedostatcích, tak je přesto potvrdili - žaba na prameni je tedy u nás, na MV zdravotnictví a ne na Slovensku.

+1/−1
17.1.2017 15:53

T11o33m20á76š 30C20h13r70a73s28t39n54ý 2591884561163

Nejsmutnější je, že i ruské letecké záchranky létají modernější vrtulníky...

+7/0
17.1.2017 15:49

H23e15l75e81n85a 89Z32v97o46n84í48č81k47o40v57á 4974376391631

Kdy už konečně bude při hodnocení a výběru dodavatele kvalita na prvním místě a ne jenom cena za každou cenu. Ono totiž to nejlevnější bývá většinou ve skutečnosti to NEJDRAŽŠÍ.

+2/0
17.1.2017 15:44

P28e72t49r 78V41e27s36e98l87ý 6566582495973

Podle známého z olomouckého urgentu je to od začátku té změny fakt velká tragédie....;-O

0/0
17.1.2017 15:43

J37i61ř78í 46F21o40g24e62l 2500711456712

A je to korektní udávat u toho vrtulníku národnost?:-P

+3/0
17.1.2017 15:34

H22e75l40e20n98a 65Z14v79o56n39í79č23k27o28v33á 4464906941451

Nehledejte v tom nacionalismus.

0/−1
17.1.2017 15:48

Z67d47e37n51ě33k 77D16u35f90e66k 2514524418

DSA jako ADAC a OAMTC používá spolehlivé vrtulníky Eurocopter EC 135 a EC145, které díky svým rozměrům jsou schopni přistát kdekoliv, na rozdíl od jiných. Možná i tyhle věci se měly vzít v potaz než se začalo rozhodovat a rozbíjet něco co fungovalo.

+9/−1
17.1.2017 15:13

P39e78t74r 22S55p52á57l76e44n31k78a 2143242865517

Schopny.

+1/0
17.1.2017 15:33

Z74d71e75n34ě98k 48D67u65f85e84k 2734684558

Ano i vy byste určitě vyřadil společnost z výběrového řízení na leteckou záchrannou službu, která má největší nehodovost v Evropě.;-)

0/0
17.1.2017 16:08

H34e74l10e80n26a 34Z70v68o51n87í25č22k89o30v79á 4954616781561

No jo, ale on asi nesplnoval to hlavní kritérium, levný a něco bokem.

+3/0
17.1.2017 15:42



Najdete na iDNES.cz