Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Slovenský vrtulník ve službách olomoucké záchranky musel nouzově přistát

Helikoptéra olomoucké záchranky přepravující pacienta musela kvůli technickému problému nouzově přistát. Provoz této služby na zdejším heliportu před méně než měsícem převzala slovenská společnost Air Transport Europe. Ředitel záchranky v reakci nařídil pozastavit lety a žádá záruku bezpečnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49i47ř60i 30N86a91v89r12a83t53i29l 7940150670161

Co zde řešíte ze Slovenska nikdy nepřišlo nic dobrého.Jenom jsme tam pořád cpali peníze.

0/0
19.1.2017 6:49

J50a58n 28B17r10a95u98n57e96r 7265824453639

Pane Dlugosz, "závada", která u olomoucké A109 nastala, není nic zvláštního. Tradičně se to ale v tomto případě značně mediálně nafouklo. K signalizaci popsané v článku dochází čas od času i na ostatních vrtulnících s tím rozdílem, že se to mediálně neřeší. Jde o to, že ve spodní části olejové nádrže je tzv. magnetická zátka. Pokud se na tuto zátku nachytají kovové částečky, dojde k sepnutí signalizace a v kabině se rozsvítí tablo např. enigne chips. Pokud jde o kovové částečky, tak ty mohou být různého druhu. Ve většině případů jde o mikroskopické částečky kovu, které se uvolňují z kovových součástek při jejich opotřebovávání otěrem. K tomuto případu nejčastěji dochází, když se vymění nějaká "vyběhaná" součástka za novou (a to byl, jak jsem se dočetl, tento případ).

Některé vrtulníky z tohoto důvodu mají tlačítko-vypínač, který umožňuje vyslat krátký elektrický impulz na magnetickou zátku a tyto částečky spálit (nevím, jestli A109 ho má). Horším případem je situace, kdy se některá součástka poškodí. V tomto případě se na magnetické zátce mohou objevit tzv. špony, což je signalizace nějakého problému. K tomu ale dochází velmi zřídka. Navíc to bývá doprovázeno cizími zvuky a nárustem teploty oleje.

Protože bezpečnost je vždy na prvním místě, situace popsaná výše se vždy řeší tak, jako by se jednalo o nejhorší scénář.

+2/0
17.1.2017 20:04

J43a10k55u68b 80J80e36m73e38l36k48a 7499324148716

To je sice možné ,ale když provozovala leteckou Alfa tak měla náhradní vrtulnik a ještě jeden v rezerve

+4/0
17.1.2017 20:41

J11a80n 44B53r11a24u57n54e72r 7955904353909

Alfa a DSA měli na každé stanici jen jeden vrtulník. Záložní vrtulník pro všechna stanice měla Alfa zaparkovaný v Olomouci a DSA v Hradci Králové. Stejně tak ATE má záložní vrtulník na Slovensku.

Pokud se Vám to nelíbí, tak se obraťte prosím na Ministerstvo zdravotnictví, protože to do smlouvy zapracovalo požadavek cituji: "Provozovatel je povinen ve lhůtě do 12 hodin od vzniku výpadku obnovit poskytování služeb." Jinými slovy každá firma provozující leteckou záchrannou službu musí obnovit provoz do 12 hodin a to buď záložním vrtulníkem nebo opravou stávajícího.

Smlouvu najdete na internetu v registru smluv. Stačí jen hledat.

+2/0
17.1.2017 21:17

J49a43k46u50b 37J55e11m37e84l48k23a 7779924768246

Alfa měla v Olomouci tři.

Takže si nevymyslejte.

Stačilo jít okolo a navíc mám známe na letecké.

Nehledě na to, že litat s tak starým strepem je taky umění.

0/0
17.1.2017 21:19

J20a77n 83B94r34a96u75n62e71r 7815304153889

Pokud máte na letecké známé, tak to vzdávám.

+3/0
17.1.2017 21:42

J37a58k77u54b 88J85e39m91e84l20k92a 7319764868626

Tak vím.

Byl sem se tam podívat.

0/0
17.1.2017 21:56

J66a65n 59B33r10a47u75n87e10r 7665374243869

Tak jsem trošku pátral a pokusím se objektivní pohled na nehodovost u ATE (čerpal jsem ze serveru vrtulníky.sk). Od roku 1997 jsem našel 7 havárií, které se staly u ATE. Ale jen jedna, a to 5.5.1997, byla způsobena technickými problémy (spálená turbína na vrtulníku Alouette III). Na všech ostatních se podílel tzv. lidský faktor. Zastavím se jen u těch se smrtelnými následky.

1.1.1998, vrtulník Mi-2, 4 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí

2.1.2006, vrtulník Augusta 109K2, 3 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí.

17.7.2015, vrtulník Augusta 109K2, 4 mrtví. Příčina: zachycení o dráty el. vedení.

8.9.2016, vrtulník Bell 429, 4 mrtví, Příčina: výsledky vyšetřován zatím nejsou k dispozici.

Z uvedeného je vidět, že havárie nebyly způsobeny špatným technickým stavem vrtulníků, nebo jejich nedostatečnými výkonovými parametry (až na tu spálenou turbínu u jednomotorového vrtulníku Alouette III před 20 lety). Jako spolupůsobící faktor vysoké nehodovosti bych viděl velmi obtížný horský terén, který je téměř na celém území Slovenska.

+2/0
17.1.2017 19:03

R70a63d29o32v66a72n 77D16l92u34g91o63s84z 3386981838626

Součástí OK jsou i Jeseníky. Pravda, nejsou to Tatry, ale právě pro obyvatelé z jesenické oblasti (Šumpersko, Jesenícko), je vrtulník velice důležitý, ba v dnešní době životně důležitý. Musíme si uvědomit jednu věc. Vlivem nákladné léčby a jiných pokoutných úmyslu, dochází ke stahování nejtěžších pacientů do specializovaných center. V případě Olomouckého kraje jsou téměř všechny obory pro intenzivní a kritické pacienty soustředěné v olomoucké fakultní nemocnici. A zde je největší problém všeho. Pokud má člověk největší šanci na přežití / snížení následku nemoci do 1 hod. např. od úrazu / mozkové mrtvice a nachází se v horách, kde vrtulník dorazí do 25 minut (za velice dobrého počasí), zpět do olomoucké fakultní nemocnice 25 minut (+ ošetření), jsme najednou na hranici toho, co je pro člověka ještě benefitem.

Při poruše, která naštěstí neskončila tragédií pro posádku, by obdobná situace mohla skončit špatně pro pacienta, který čekáním na transport do nemocnice ztratí nejdůležitější minuty k záchraně života.

V tomto zcela racionálně spatřují vážné ohrožení jak obyvatel Olomouckého kraje, tak i mimokrajských - turisté. Dovolím si tvrdit, jsou ohrožení všichni, kdo zavítají do jesenické oblasti.

0/−1
17.1.2017 19:40

R28a46d44e19k 96Č22o58s 3306676238488

Vážení, v drtivé většině případů o letecké technice nevíte vůbec nic. To co se stalo není nic vážného. Pilot postupoval přesně podle předpisů, společnost musí mít všechna oprávnění a dokládat pravidelně vše od předepsaných prohlídek, přes výrobní čísla použitých náhradních dílů, personál musí mít předepsaná přezkoušení, stroje musí mít naprosto jasnou historii servisu. Nežijeme v Rusku a zrovna v letectví jsou pravidla extrémně přísná.

+4/−5
17.1.2017 17:16

D57a21d26a73k 98P67e37t65r 7871360574978

V tomto případě se nejedná zda jsme či nejsme odborníci v letecké dopravě. Pilot postupoval přesně jak měl, souhlas. Zde se jedná o jinou věc, zda firma provozující záchranou leteckou službu byla vybrána dobře.

+5/0
17.1.2017 17:40

R79o68m42a72n 95N48o70v48a90k 6359811292926

kvalita odpovídá ceně...na Slovensku měla 2 vrtulníky, v jednom zahynulo 4 nebo 5 lidí, druhý havaroval taky :-/

+2/0
17.1.2017 18:50

J15a88k58u15b 98Š64a52f34a29n94d75a 7595927941561

A proč tedy mají největší nehodovost? Vy byste jako lékař v takovém vrtulníku každý den létal?

+4/0
17.1.2017 17:52

P72e20t57r 14V29á65c74l76a33v25e20k 6585288319237

napsal jste to správně, jenomže jako u jakékoliv jiné techniky, i zde stáří má vliv. A nemusím být letecký génius abych věděl že pravděpodobnost poruchy je u stroje 25 let starého, co své nejlepší léta odsloužil kdesi ve švýcarsku, daleko větší než u stroje 5 lety starého. Bavíme se o vrtulníku z doby kdy bylo u nás top auto raná verze favoritu....

+5/0
17.1.2017 17:58

J75a90k33u68b 19J18e32m65e33l82k33a 7789844928816

Jenže tohle společnost tímto proslula na Slovensku.

+2/0
17.1.2017 18:12

R79a11d90o97v38a43n 30D61l62u28g38o65s43z 3946501458316

Viz výše.Pro neznalého zdravotnictví se opravdu nic nestalo. Pro mě jde o kritický precedens poskytování péče. Vlivem poruchy stroje a nedisponováním záložním byly ohroženy životy obyvatel Olomouckého kraje.

0/−1
17.1.2017 19:43

J20a52k13u52b 90J83e85m34e16l85k73a 7809504808816

Resi se i to že neměli náhradní což alfa měla a ne jeden.

+1/0
17.1.2017 20:42

K93a53r24e28l 59Ř89e87h91á24k 1370157396529

"záruka bezpečnosti" :-) :-) :-)

0/0
17.1.2017 17:12

L74u37k25á86š 61H22á35b80a 6490895956246

a zase ta nekompetence lidi, kteri o tom rozhoduji a vypisuji vyberovy rizeni. A bude hur, nastupujici generace resi vzdy jen cenu kvalita je prece vedlejsi. Tenhle trend je patrny od jidla po leteckou zachranku.

+3/−1
17.1.2017 17:09

R66i90c51h68a49r20d 81T45r43e22f29i75l 4891555429270

Myslím si, že naše letecké záchranky jsou dostatečně kvalitní na to aby se sem zvaly pofiderní záchranky ze Slovenska a Rakouska. Ostatně ATE padají stroje slívy, na to že si na LZS má příliš moc havárií. Někdo zase myslel bruselí.

+10/−2
17.1.2017 16:54

V38í74t 47K61u40č21e95r90a 6984219679252

Tyto vrtulníky neprošly po technické stránce už před lety, když se DSA zakládala. Těžko si myslet, že se za ty roky "vylepšily". Ale on stát je nejchytřejší, jemu nemusíte nic vykládat...

+12/−1
17.1.2017 16:34

Z98d41e14n57ě98k 61P68o48l28á52š13e54k 1688955403541

Tak jako pacient si moc vybírat nemůžete, ale jako lékaře by mě do téhle Italské hrůzy z počátku 70.let nedostali...

+6/−2
17.1.2017 16:26

Z60d35e41n29ě93k 95D16u12f38e64k 2134694108

Vážený těžce zraněný vítejte na palubě společnosti, která má jako záchranná letecká služba největší nehodovost v Evropě, možná nedoletíte, ale poděkujte svému kraji, pro kterého je cena služby prioritní místo fungující sice dražší, ale fungující a lety prověřené letecké záchranné službě. Když doletíte poděkujte svému andělu strážnému;-D

+13/−2
17.1.2017 16:25

K52a57r80e93l 82Ř13e39h64á29k 1240317166239

Mohu poprosit o zdroj informací? Díky

0/0
17.1.2017 17:14

J73a35k29u77b 64J98e65m45e65l66k91a 7729294918396

Zapatrejte na slovenských serverech.

Zrovna předtim než přišli sem tak měly zrovna nehodu a smrtelnou.

+1/0
17.1.2017 18:14

R74o91m95a90n 67N95o70v71a18k 6719641652756

http://www.ta3.com/clanok/1090487/tragedia-v-bratislave-aj-v-tatrach-6-najhorsich-havarii-vrtulnikov.html

Pri Janovej Lehote, 2006

Vrtuľník Leteckej zdravotnej záchrannej služby Air-Transport Europe typu Augusta A-109K2 havaroval neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom. Vrtuľník letel na sekundárny let do Žiliny. Obeťami boli pilot, lekár a záchranár.

Loni dalsi vrtulnik ma 5 mrtvych

0/0
17.1.2017 18:53

K35a46r14e34l 16S29l70a85v33í72k 4653464345445

A pak že je jen zastaralý vozový park.

Zajímaly by mě zadávací podmínky výběrového řízení. Co třeba stáří strojů?

Kdyby se mi, nedej Bože, něco stalo, tak raději sanitku.

+2/−2
17.1.2017 16:18

M84a64r17t74i89n72a 63V71e33s32e62l20á 1518126262574

. Jsem přesvědčen, že žádné katastrofické scénáře nehrozí. Lékaři, záchranáři, piloti, ale hlavně občané Olomouckého kraje se nemusí obávat. Létat se bude.

Brazdil z ANO.

+1/−2
17.1.2017 16:13

H23e98l32e40n97a 60Z41v85o53n58í16č16k11o35v59á 4664336201151

Ale čím? Aby neletělo několik lidí z vedení kraje.

0/0
17.1.2017 16:18

J64a43k80u91b 11J13e11m24e50l23k63a 7279534378196

Ten toho nalhal už

0/0
17.1.2017 18:14

Z73d42e15n35ě82k 53D78u63f26e83k 2654614468

Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých - to už o něčem vypovídá, nejsem odborník, ale dozvědět se tyto podklady, tak tuto firmu automaticky vyřadím z

výběrového řízení. Dnešní nouzové přistání je varováním, že tuhle firmu fakt už dál ne. Příště to bude pacient, který bude mít namále a budou Vám např. DSA, Policie nebo vojáci dobrý.

+11/0
17.1.2017 16:07
Foto

P73e64t39r 10P45r47o82c76h30á96z28k38a 3832206272314

Není se čemu divit je li jedním s hlavních kritérií cena. Chyba není na provozovateli záchranky, ale na tom, kdo vypisoval výběrové řízení a kdo nebyl schopný nastavit podmínky tak aby nedošlo v úrovni k posunu zpět.

+7/0
17.1.2017 16:05

P35e14t77r 95Ž37á92k 1537413498663

Jako, cena jakožto jediné kritérium vede k poměrně otravným výsledkům i u nákupu kancelářských potřeb, protože není nad to mít třeba lepidlo, které nelepí...ovšem u letecké záchranky nad tím opravdu zůstává rozum stát.

+6/0
17.1.2017 16:04

H36e11l26e95n35a 48Z66v37o58n21í23č27k79o70v60á 4874756231761

Jsem zvědavá, co ještě bude muset spadnout a hlavně komu na hlavu, aby se už přestalo bezmyšlenkovitě vybírat podle ceny bez ohledu na kvalitu.

+4/0
17.1.2017 15:55

K50a72r35e57l 37S22l15a68v34í53k 4293334885425

Spadl most před projíždějící vlak, v neděli spadla střecha sportovní haly a brzy může spadnout i vrtulník. Ale je to levné.

Dokud bude jediným kritériem POŘIZOVCÍ cena, bude to vždy špatně. Zajímalo by mě, zda i hejtman si soukromě vybírá jen podle ceny. Třeba místo pračky za 20 tis. si pořídí pračku za 5 tis. Však co, perou obě. :-/

+6/0
17.1.2017 16:23

H19e45l65e79n94a 57Z60v10o34n98í14č13k55o42v27á 4174616781761

Zajímalo by mne, zda si papaláši kupují nábytek do kanceláří z bazaru a auta rovněž, když jsou tak spořiví a šetří tu erární kasu.

+2/0
17.1.2017 16:41

M89a76r41t77i72n14a 90V65e24s23e18l35á 1318796182434

Je mi z toho na zvraceni. A jakej ty sunky delaji kraval, coz by bylo to nejmensi....ANO, BYLO líp.

+2/−3
17.1.2017 15:55

K15a80r92e27l 62N75o26v72o31t53n81ý 4786870605725

Minus za to, že ta deb..ni kritéria ANO nevymyslelo!

0/−2
17.1.2017 17:04

J74a52k42u21b 11J40e72m60e88l39k43a 7469914988766

Ale Babiš prosazoval zrušení toho co fungovalo.

0/0
17.1.2017 18:15

A33n94t21o37n46í24n 43Š25v10i73h13n20o34s 8908357121142

Peníze až na prvním místě, jako v případě Ústeckého kraje při výběru dopravní obslužnosti, tam také byla nízká cenová nabídka díky nízkým mzdám. Teď hrozí celokokrajská stávka.

0/0
17.1.2017 15:53

M51i48r64o91s20l78a76v 70H53a90n63z83l25í82č27e95k 5961584693511

Stojí ti za to, někoho hanlivě urážet? To se to nedá napsat jinak? Jaké máš IQ? Tykve?

Oni se sice přihlásili, ale vybrali je jiní, kteří i když věděli o jejich nedostatcích, tak je přesto potvrdili - žaba na prameni je tedy u nás, na MV zdravotnictví a ne na Slovensku.

+1/−1
17.1.2017 15:53

T51o46m39á58š 51C68h17r90a16s80t35n85ý 2341914971373

Nejsmutnější je, že i ruské letecké záchranky létají modernější vrtulníky...

+7/0
17.1.2017 15:49

H16e66l53e27n50a 82Z54v60o58n10í27č55k17o22v74á 4314826591671

Kdy už konečně bude při hodnocení a výběru dodavatele kvalita na prvním místě a ne jenom cena za každou cenu. Ono totiž to nejlevnější bývá většinou ve skutečnosti to NEJDRAŽŠÍ.

+2/0
17.1.2017 15:44

P22e89t22r 33V12e87s69e89l28ý 6146382915263

Podle známého z olomouckého urgentu je to od začátku té změny fakt velká tragédie....;-O

0/0
17.1.2017 15:43

J54i21ř39í 52F40o29g67e96l 2840791576332

A je to korektní udávat u toho vrtulníku národnost?:-P

+3/0
17.1.2017 15:34

H22e10l77e40n58a 51Z35v66o79n17í24č81k63o65v57á 4604646491311

Nehledejte v tom nacionalismus.

0/−1
17.1.2017 15:48

Z66d82e71n44ě76k 68D44u12f24e62k 2814414428

DSA jako ADAC a OAMTC používá spolehlivé vrtulníky Eurocopter EC 135 a EC145, které díky svým rozměrům jsou schopni přistát kdekoliv, na rozdíl od jiných. Možná i tyhle věci se měly vzít v potaz než se začalo rozhodovat a rozbíjet něco co fungovalo.

+9/−1
17.1.2017 15:13

P88e20t11r 19S38p40á75l78e71n22k19a 2403382745857

Schopny.

+1/0
17.1.2017 15:33

Z82d68e13n56ě62k 22D73u61f76e32k 2184954568

Ano i vy byste určitě vyřadil společnost z výběrového řízení na leteckou záchrannou službu, která má největší nehodovost v Evropě.;-)

0/0
17.1.2017 16:08

H36e71l83e47n74a 35Z70v61o56n28í29č87k70o59v54á 4734416161121

No jo, ale on asi nesplnoval to hlavní kritérium, levný a něco bokem.

+3/0
17.1.2017 15:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.