Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Staré motoráky najely už miliony kilometrů, teď dostanou „autopilota“

Trojice starých motoráků, které poslední roky jezdily na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou, mohou přispět k dosažení velkého milníku české železniční dopravy – souprav bez strojvedoucího. K testování novinky pro regionální vlaky je odkoupila společnost AŽD Praha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P65e40t42r 89N47e92h33a93s45i46l 4512385574364

No nevím skle že by bylo první v Evropě to se mi nezdá. V Londyne uz pěknou řádku let jezdí podobně malé vlásky uz dávno bez řidiče. A jsem si že by to bylo nějak hodně oddělené od ostatního.

0/0
1.2.2017 18:08
Foto

M86a98r19t80i28n 53P32i94š13t88o48r87a 8818128736879

To se jim to jezdí, když mají na všech přejezdech přednost. Autopilot je pak triviální.

Je to nerovnoprávné a je na čase to změnit.

0/0
1.2.2017 10:44

J57a48r67o94m12í63r 89M66a89y95e33r 1211792339418

Je to oprávněné, protože zastavovat vlak který váží několik desítek tun v případě osobních vlaků; či několik stovek tun v případě nákladního vlaku je trochu nesmysl.

+1/0
1.2.2017 12:37

J52a10n 57V34a58l83o19u59c73h 6902707368520

Měnit přednost je blbost, nicméně měla by skončit éra "pánů světa" - pokud zastávka spouští blízký přejezd, kde vlak kvůli pár lidem blokuje mnohonásobně více osob (vč. MHD), pak je načase zamyslet se nad ručním spouštěním (nejméně tam, kde je ta zastávka obsluhována - pokladní, výpravčím..).

0/−1
1.2.2017 13:04

P51e59t21r 31N29o56v87o13t69n62y 1331330181

Tam, kde je výpravčí, tak jsou přejezdy víceméně(ne přímo, i když záleží na kat. ZZ) ovládané výpravčím. Na širé trati zavádět nějaké závoráře oproti automatickému PZZ je nesmysl.

+2/0
1.2.2017 13:11
Foto

M52a89r32t29i20n 24P78i57š94t86o33r76a 8258138486879

Tedy právo silnějšího?

Silniční vozidlo může mít větší hmotnost než zmíněný motoráček nebo dokonce drezína. A také může převážet více osob, resp. všechna čekající vozidla dohromady.

To, že to takto nesymetricky císař kdysi zavedl, neznamená, že to tak bude navždy a není to tématem k diskusi. Bylo to z technických důvodů, zejména pro jednoduchost a jednoznačnost.

Až budou všechno řídit autopiloti, bude možno to přehodnotit. Pokud ovšem nepřeváží komerční hledisko - že první pojede ten, kdo víc zaplatí.

0/−2
1.2.2017 14:02

P93e14t40r 36N46o24v40o84t12n90y 1321450381

Složitost takového systému a s tim spojené náklady převálcuje ekonomicky i bezpecnostne naprosto jednoduché rešeni, když ta auta prostě jednou za čas před prejezdem zastaví a vlak projede.

0/0
1.2.2017 18:04
Foto

M82a47r33t11i49n 40P28i37š54t79o55r57a 8948568716869

Povíme si to za dvacet let.

0/0
1.2.2017 21:35

P53e14t52r 48N24o74v57o91t95n70y 1381590471

To si můžeme povědět u ž teď, co je jednodušší, tím pádem méně náchylné k chybám.

+1/0
1.2.2017 22:57

M26a29r90t43i29n 22Č49a10p75e74k 6710301607494

A co to vzít podle užitečnosti pro společnost? Silniční doprava - hlavně IAD (osobní i nákladní) - je náročná na prostor a energii, takže je ve výsledku pro celek neefektivní. A každý přece podporuje to, co je pro něj efektivní.

0/0
2.2.2017 9:36

J34a84r78o51s67l67a96v 58K85a79d95l23e17c 5881409152771

Autopilota pro zabezpečený provoz budou muset mít všichni účastníci nebo musí být mezi sebou řádně izolováni. Bez toho systém nikdy nemůže předvídat a tím ztrácí na bezpečnosti.

0/0
1.2.2017 9:22

R12a67d88e37k 59J64a24n75a44t31a 9865776384792

Však se to tak na železnici dělá.

Např. nová vysokorychlostní trať Erturt-Lepizig je vybavena systémem ETCS2 (podél trati už nejsou semafory). Takže vozidlo, které systém ETCS2 nepodporuje, tam vůbec nesmí.

+1/0
1.2.2017 9:46

M28i63l35a33n 17V27o29l70e91k 5499673436219

Jak je to prosím se spolehlivostí jejich motorů? Motory LIAZ neměly zase tak moc pověst držáků, takže jestli jezdi doteď, tak pověst lhala.

0/0
1.2.2017 8:32

J46a15r14o60s68l69a95v 69K62a70d22l73e29c 5631749322451

Jezdí... a dokonce nahrazují moderní vlaky, které za dnešních podmínek nezvládají jízdu...

0/0
1.2.2017 9:23

P20e80t56r 98N77e58c81h64a33n86i58c41k74ý 7493696268520

jako všechno v začátcích než se vychytaly mouchy...i to pendolino

+1/0
1.2.2017 20:17

J76i70ř39í 70E28r17b42e20n 1643924236587

No ony ty ML 634 / 155 kW nebyly přeplňované, takže vydržely víc než modernější ML 637 a 638 (navíc v motoráku ten motor a převodovka zdaleka netrpí takovými otřesy a stochastickým namáháním jako na silnici). A závady byly málokdy tak velké, aby zneprovoznily celý vůz - spíš šlo o drobnosti, které se musely "někdy" opravit, ale jakžtakž se s tím jezdit dalo (kolikrát i fatální prasklinu bloku objevili až po několika tisících kilometrů, když jim pořád "někde" tekl olej).

0/0
2.2.2017 6:02

M86i62r54o47s55l39a85v 85G22r67o55s31s94m45a82n47n 8382869304

"Svazek se jí ujal poté, co povodněmi roku 1997 silně poničenou trať dopravce odmítl obnovit, a ta se tak následně stala první privátní tratí v Česku."

Pokud něco vlastní svazek obcí, nejde o privátní, ale veřejné vlastnictví. Trať v tomto případě pouze nevlastní stát.

+4/0
1.2.2017 8:18

L51u57k76á86š 14S92e73d91l73á24č87e22k 1653687157450

Jsem rád, že se železniční trať do Desné elektrifikovala. Až jednou dojde ropa, možná to bude jediný způsob dopravy.

+2/−1
1.2.2017 7:16

J34i14ř92í 29Č20e82r40n40ý 6198243180748

Dojde také uhlí a jak vyrobíš dostatek elektřiny?

+1/−5
1.2.2017 8:06

K82a34r93e80l 77N71o70v11á20k 8759491543818

Jaderná a termojaderná elektrárna.

+1/−1
1.2.2017 8:25

M46a22r70t33i55n 89Č61a88p98e57k 6430441677204

Vítr, voda, slunce a jádro? Vyrobit elektřinu bez fosilních paliv už dokážeme, ale ti co z fosilních paliv profitují proti tomu silně bojují.

+1/−2
1.2.2017 10:12

J68i26ř46í 77Č89e83r98n19ý 6498293160448

Vítr, slunce-nestálé, vody moc v republice není a postavit tolik jaderných také není bez problémů (co s vyhořelým palivem a ekoteroristi tě budou samou radostí plácat, ale akorát klackem po hlavě).

+2/0
1.2.2017 10:39

M92a97r14t34i58n 63Č48a47p72e69k 6680161627334

A musí se všechna elektřina kterou tady spotřebujeme, také tady vyrobit? Elektrřina se vyrobí tam, kde jsou příhodné podmínky a transportuje se výkonným dálkovým vedením. Nesmíte to brát jen v rámci jenom ČR, ale celé Evropy.

0/0
2.2.2017 9:21

L55u85k82á75š 60S46e20d60l12á83č73e97k 1593697817370

Ropu vyrobit nejde, aby se ekonomicky rentovala, ale elektrická energie jde vyrobit mnoha způsoby. Sám mám doma malou přenosnou elektrárnu v kufru. Když je dostatek světla, utáhne i motor auto vysavače.

0/0
1.2.2017 15:22

P72a51v27e21l 96A63d84á74m97e79k 5952307476977

A strojvedoucí nebudou mít co žrát.

+7/−3
1.2.2017 6:57

J57i40ř24í 65Č38e23r35n72ý 6678693330418

Neboj, AŽD neumí nic pořádně udělat.;-)

+4/−1
1.2.2017 8:03

Z95d29e60n60ě13k 78P64e44r96u27t88k51a 4366915100176

Ale budou mít co žrát, jen budou muset dělat něco jiného.

0/0
1.2.2017 18:30

P76e80t49r 89N23e13c36h43a82n92i41c68k11ý 7103826568860

Tohle vypadá spíš systém pro polňačku mezi Okresní město-hlavní a Lhoda dolní zastávka

0/0
1.2.2017 20:16

M64i67l64a24n 47J75i27ř65i12k10o40v50s71k39ý 3460225276941

Podle autora budou vlaky na šíré trati jezdit bez strojvedoucích, před nádražím strojvedoucí nasedne a dál bude řídit on? Trošku špatně formulovaná myšlenka

+3/0
1.2.2017 6:24

R86a29d43e28k 91J92a27n76a19t46a 9945426964442

Hned v další větě máte napsáno, že opakem "širé trati" není nádraží, ale uzavřený prostor.

+6/0
1.2.2017 8:05

P41e64t71r 33N44o92v39o14t32n34y 1201130951

Širá trať je to mezi dopravnami https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ir%C3%A1_tra%C5%A5. Takže to není opak nějakého uzavřeného systému, třeba metra.

0/0
1.2.2017 11:35
Foto

P91e21t63r 93P56r83o15c94h36á52z45k74a 3712956692654

Držím palce ať se to povede.

+3/−1
1.2.2017 6:07







Najdete na iDNES.cz