Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Staré motoráky najely už miliony kilometrů, teď dostanou „autopilota“

Trojice starých motoráků, které poslední roky jezdily na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou, mohou přispět k dosažení velkého milníku české železniční dopravy – souprav bez strojvedoucího. K testování novinky pro regionální vlaky je odkoupila společnost AŽD Praha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P15e87t57r 87N44e37h89a57s52i14l 4222635774144

No nevím skle že by bylo první v Evropě to se mi nezdá. V Londyne uz pěknou řádku let jezdí podobně malé vlásky uz dávno bez řidiče. A jsem si že by to bylo nějak hodně oddělené od ostatního.

0/0
1.2.2017 18:08
Foto

M43a58r74t35i26n 43P97i35š87t63o50r62a 8248408656249

To se jim to jezdí, když mají na všech přejezdech přednost. Autopilot je pak triviální.

Je to nerovnoprávné a je na čase to změnit.

0/0
1.2.2017 10:44

J38a79r10o38m39í64r 55M67a51y71e14r 1681272739688

Je to oprávněné, protože zastavovat vlak který váží několik desítek tun v případě osobních vlaků; či několik stovek tun v případě nákladního vlaku je trochu nesmysl.

+1/0
1.2.2017 12:37

J14a19n 34V37a17l93o15u69c90h 6822797988930

Měnit přednost je blbost, nicméně měla by skončit éra "pánů světa" - pokud zastávka spouští blízký přejezd, kde vlak kvůli pár lidem blokuje mnohonásobně více osob (vč. MHD), pak je načase zamyslet se nad ručním spouštěním (nejméně tam, kde je ta zastávka obsluhována - pokladní, výpravčím..).

0/−1
1.2.2017 13:04

P47e80t23r 58N91o37v75o42t62n49y 1741780131

Tam, kde je výpravčí, tak jsou přejezdy víceméně(ne přímo, i když záleží na kat. ZZ) ovládané výpravčím. Na širé trati zavádět nějaké závoráře oproti automatickému PZZ je nesmysl.

+2/0
1.2.2017 13:11
Foto

M17a82r54t39i39n 18P23i93š45t53o88r13a 8578298326209

Tedy právo silnějšího?

Silniční vozidlo může mít větší hmotnost než zmíněný motoráček nebo dokonce drezína. A také může převážet více osob, resp. všechna čekající vozidla dohromady.

To, že to takto nesymetricky císař kdysi zavedl, neznamená, že to tak bude navždy a není to tématem k diskusi. Bylo to z technických důvodů, zejména pro jednoduchost a jednoznačnost.

Až budou všechno řídit autopiloti, bude možno to přehodnotit. Pokud ovšem nepřeváží komerční hledisko - že první pojede ten, kdo víc zaplatí.

0/−2
1.2.2017 14:02

P19e55t59r 64N60o29v69o58t55n75y 1881970351

Složitost takového systému a s tim spojené náklady převálcuje ekonomicky i bezpecnostne naprosto jednoduché rešeni, když ta auta prostě jednou za čas před prejezdem zastaví a vlak projede.

0/0
1.2.2017 18:04
Foto

M51a68r59t58i14n 86P31i25š61t52o70r85a 8988118376339

Povíme si to za dvacet let.

0/0
1.2.2017 21:35

P55e43t18r 52N31o53v93o24t23n51y 1861220941

To si můžeme povědět u ž teď, co je jednodušší, tím pádem méně náchylné k chybám.

+1/0
1.2.2017 22:57

M83a62r28t25i67n 93Č83a39p53e53k 6420101947574

A co to vzít podle užitečnosti pro společnost? Silniční doprava - hlavně IAD (osobní i nákladní) - je náročná na prostor a energii, takže je ve výsledku pro celek neefektivní. A každý přece podporuje to, co je pro něj efektivní.

0/0
2.2.2017 9:36

J12a87r78o61s28l42a35v 98K41a80d55l14e97c 5741449442621

Autopilota pro zabezpečený provoz budou muset mít všichni účastníci nebo musí být mezi sebou řádně izolováni. Bez toho systém nikdy nemůže předvídat a tím ztrácí na bezpečnosti.

0/0
1.2.2017 9:22

R10a19d29e76k 89J52a69n40a17t52a 9935116894742

Však se to tak na železnici dělá.

Např. nová vysokorychlostní trať Erturt-Lepizig je vybavena systémem ETCS2 (podél trati už nejsou semafory). Takže vozidlo, které systém ETCS2 nepodporuje, tam vůbec nesmí.

+1/0
1.2.2017 9:46

M51i36l94a91n 36V44o88l67e79k 5699833306479

Jak je to prosím se spolehlivostí jejich motorů? Motory LIAZ neměly zase tak moc pověst držáků, takže jestli jezdi doteď, tak pověst lhala.

0/0
1.2.2017 8:32

J69a63r95o18s93l18a90v 41K90a74d79l21e45c 5181309212881

Jezdí... a dokonce nahrazují moderní vlaky, které za dnešních podmínek nezvládají jízdu...

0/0
1.2.2017 9:23

P41e97t51r 15N13e76c12h82a18n10i72c41k38ý 7593926688140

jako všechno v začátcích než se vychytaly mouchy...i to pendolino

+1/0
1.2.2017 20:17

J10i76ř20í 43E98r92b98e43n 1603604256797

No ony ty ML 634 / 155 kW nebyly přeplňované, takže vydržely víc než modernější ML 637 a 638 (navíc v motoráku ten motor a převodovka zdaleka netrpí takovými otřesy a stochastickým namáháním jako na silnici). A závady byly málokdy tak velké, aby zneprovoznily celý vůz - spíš šlo o drobnosti, které se musely "někdy" opravit, ale jakžtakž se s tím jezdit dalo (kolikrát i fatální prasklinu bloku objevili až po několika tisících kilometrů, když jim pořád "někde" tekl olej).

0/0
2.2.2017 6:02

M90i35r68o56s89l37a85v 77G42r65o86s93s35m85a17n27n 8102619254

"Svazek se jí ujal poté, co povodněmi roku 1997 silně poničenou trať dopravce odmítl obnovit, a ta se tak následně stala první privátní tratí v Česku."

Pokud něco vlastní svazek obcí, nejde o privátní, ale veřejné vlastnictví. Trať v tomto případě pouze nevlastní stát.

+4/0
1.2.2017 8:18

L86u51k41á17š 53S10e54d41l14á52č70e52k 1263857137260

Jsem rád, že se železniční trať do Desné elektrifikovala. Až jednou dojde ropa, možná to bude jediný způsob dopravy.

+2/−1
1.2.2017 7:16

J73i13ř84í 48Č31e16r89n70ý 6448893260188

Dojde také uhlí a jak vyrobíš dostatek elektřiny?

+1/−5
1.2.2017 8:06

K23a84r80e43l 97N45o37v37á59k 8289251553448

Jaderná a termojaderná elektrárna.

+1/−1
1.2.2017 8:25

M95a80r35t70i23n 69Č17a32p68e43k 6240241237924

Vítr, voda, slunce a jádro? Vyrobit elektřinu bez fosilních paliv už dokážeme, ale ti co z fosilních paliv profitují proti tomu silně bojují.

+1/−2
1.2.2017 10:12

J79i60ř69í 72Č62e83r46n28ý 6298703370538

Vítr, slunce-nestálé, vody moc v republice není a postavit tolik jaderných také není bez problémů (co s vyhořelým palivem a ekoteroristi tě budou samou radostí plácat, ale akorát klackem po hlavě).

+2/0
1.2.2017 10:39

M79a58r74t66i55n 86Č38a13p35e34k 6640981307294

A musí se všechna elektřina kterou tady spotřebujeme, také tady vyrobit? Elektrřina se vyrobí tam, kde jsou příhodné podmínky a transportuje se výkonným dálkovým vedením. Nesmíte to brát jen v rámci jenom ČR, ale celé Evropy.

0/0
2.2.2017 9:21

L18u85k53á51š 66S28e83d51l56á75č88e54k 1613707977770

Ropu vyrobit nejde, aby se ekonomicky rentovala, ale elektrická energie jde vyrobit mnoha způsoby. Sám mám doma malou přenosnou elektrárnu v kufru. Když je dostatek světla, utáhne i motor auto vysavače.

0/0
1.2.2017 15:22

P63a68v98e66l 54A12d89á13m77e52k 5162907206167

A strojvedoucí nebudou mít co žrát.

+7/−3
1.2.2017 6:57

J97i76ř69í 12Č23e24r92n51ý 6598613690858

Neboj, AŽD neumí nic pořádně udělat.;-)

+4/−1
1.2.2017 8:03

Z80d68e87n66ě36k 28P81e34r97u88t25k82a 4786955930496

Ale budou mít co žrát, jen budou muset dělat něco jiného.

0/0
1.2.2017 18:30

P69e63t14r 47N71e98c21h86a78n61i76c18k15ý 7333576278740

Tohle vypadá spíš systém pro polňačku mezi Okresní město-hlavní a Lhoda dolní zastávka

0/0
1.2.2017 20:16

M30i94l85a46n 30J24i68ř21i17k35o19v60s85k32ý 3270295526811

Podle autora budou vlaky na šíré trati jezdit bez strojvedoucích, před nádražím strojvedoucí nasedne a dál bude řídit on? Trošku špatně formulovaná myšlenka

+3/0
1.2.2017 6:24

R95a56d31e24k 81J57a11n86a74t51a 9735286734402

Hned v další větě máte napsáno, že opakem "širé trati" není nádraží, ale uzavřený prostor.

+6/0
1.2.2017 8:05

P97e18t58r 10N18o13v48o49t45n35y 1631720111

Širá trať je to mezi dopravnami https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ir%C3%A1_tra%C5%A5. Takže to není opak nějakého uzavřeného systému, třeba metra.

0/0
1.2.2017 11:35
Foto

P35e92t38r 58P88r62o50c61h69á53z15k23a 3382456422494

Držím palce ať se to povede.

+3/−1
1.2.2017 6:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.