Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Létající auto z Přerova může být ve vzduchu během pěti minut

První létající auto na světě, které dostalo registrační značky a smí na silnici, pochází z Přerovska. V hangárech bývalé vrtulníkové základny v Bochoři jej zkonstruovala firma podnikatele Pavla Březiny. Před cestou prototypu vírníku na letecký veletrh v Německu dostala možnost vyzkoušet stroj také MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P41e61t40r 33M10i93k17o53v97i78č 8734768729

Perpetuum mobile?

Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí

0/0
6.4.2017 17:09

P86e65t71r 27M62i64k56o58v84i28č 8954738119

Perpetuum mobile? A ten letecky benzin nebo Natural je k čemu?

Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí

0/0
6.4.2017 17:07
Foto

R10a82d49i40m 49K21o97u36t20ň37á88k 5609326927408

Na pohon tlačné vrtule :-)

0/0
7.4.2017 18:43

R28o34l14a49n22d74o 33A28r56i81a85s 7808119967390

Ještě než se rozjedeme po startovací dráze, která v Bochoři zůstala po zrušené vojenské základně, roztočí pilot lopatky rotoru. To je ale naposledy, kdy je k tomu zapotřebí motor. Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí.

A ještě se pane redaktore vrátit na ZŠ a zopakovat fyziku! bez energie odevdané tlačnou vrtulí by to létalo stejně dobře jako kovadlina. Tak totiž vzniká ten "vítr" :-D

0/−2
6.4.2017 14:19

J61a57k83u68b 54Š95a55f71a68n46d87a 7215637711401

Bez energie odevzdané tlačnou vrtulí by to létalo jako kluzák, ne jako kovadlina.

A mimochodem, zde se myslí přímý náhon rotoru.

+1/0
6.4.2017 15:36

J98i38n60d17ř45i19c93h 76H27r29a23d11e48c43k20ý 6595499522502

létající auto to není ani omyle! leda tak vírník s kabinou

+1/−2
6.4.2017 9:04

D81a91d14a60k 34P93e39t22r 7491770814758

Je to virník na cestu. si to přečti ještě jednou a pořádně.:-P

+1/0
6.4.2017 12:11

M94i67c49h45a76l 85U33r78b19a47n 2558449352448

Jestli tohle (ve smyslu "letajici auto") bude nekdy masove rozsirene, tak to bude mrtvych tuplovane ... Ale jinak pekna vecicka. :-)

0/0
5.4.2017 23:16

J45a15r29o27s63l94a16v 13P46o45l68e25n20s38k63y 5426984189

Létající auto /jezdici letadlo/ je slepá cesta vývoje kterou se čas od času někdo snaží znovu prošlápnout. Většinou to skončí strojem který spojuje nevýhody obou konstrukcí tak že to nakonec špatně léta a ještě hůř jezdí. Pri tom všem pesimizmu je ale nutné panu Březinovi přiznat že jeho konstrukce me osobne dava nejvíce smyslu ze vsech co jsem kdy videl. Neboť letové vlastnosti oproti normalnim virnikum zůstávají nezměněny a pokud pozemní pohon je schopen zajistit přepravu z garaze na letiště pak palec nahoru. Samozřejmě stále zůstává otázka zda to stoji za ta přidaná kila co je pak nutné vzit s sebou nahoru a pak tez cena. . .

+4/0
5.4.2017 23:14

L77a82d45i25s24l63a10v 21Ž93e17n25í47š56e98k 6406174408438

Článek o velmi zajímavém výtvoru ( samozřejmě žádné novince - psávalo se o vírnících již v sedmdesátých letech např. ve VTM) je totálně zabitý autorem, a vrcholem je to video!

Jinak panu Březinovi přeji mnoho úspěchů a moc mu závidím splněný sen o kafíčku na Václaváku. Borec!.R^

+1/0
5.4.2017 21:58

D15a45n40i45e16l 78S57t20a81n43ě85k 2254104368118

Nechci být rýpal, ale zřejmě tu někdo porušil letecké předpisy. A ještě se sám usvědčil. Jestli se neplatu tak pod 300 metrů se nad zastavěnou oblastí létat nesmí. Rv

http://www.caa.cz/navody/stiznosti-na-provoz-letadel

0/0
5.4.2017 21:55

O39n29d71ř43e34j 21V21a11r25o48š17č71á39k 9151350197737

S výjimkou vzletu, přistání, nouzové situace a dále na povolení. Jste si jistý, že si o to povolení nepožádal?

+3/0
6.4.2017 9:02

T97o27m 35K29n60o67p10p 7120386985622

Gratuluji panu Březinovi! jsme na prahu revoluce :) kdo by chtěl jezdit po těch zacpaných silnicích že :) [>-]R^ podle mě skvělý nápad!

+2/−1
5.4.2017 21:24

T72o19m63á86š 53V14e32l86č29o15v24s93k97ý 4733118409808

Opravdu profi video, jako by to točila má čtyřletá dcera, možná horší.

+19/0
5.4.2017 21:20

J69i82ř21í 64F17i66š64e41r 3354981117

Co to muselo dát práce, a přitom taková blbost ...... :-)

+5/−1
5.4.2017 20:17
Foto

J30i18ř69í 24D56v33o57ř21á26k 5305529330898

Proti větru letíme rychlostí 180 kilometrů za hodinu, zpátky do Bochoře už se vracíme podstatně rychleji .

Rychlost protivětru ? zpátky do Bochoře už se vracíme podstatně rychleji ? Kolik ? 250 km/h plus ?

Pak Březina vypne zadní motor. Kolik motorů má vírník ?

U vrtulníku by to znamenalo krizovou situaci, ale rotor vírníku poháněný větrem se točí dál. I to z něj dělá vcelku bezpečný stroj.

rotor vírníku poháněný větrem ????

„Vírníku nevadí vítr, déšť, sníh ani vichřice."

Ideální stroj pro výzkum hurikánů .

Trochu jako časopis Hrom.

+3/−4
5.4.2017 20:15

J41i21ř10í 96B85r54o59ž 5769565452937

Klid, paní redaktorka vystudovala nejspíše Fakultu žurnalistiky, technické obory jí jsou vzdáleny asi tak jako mně chov ovcí. Napsala článek o nadšenci, který si postavil vírník, jí se to evidentně líbilo. Jenom neví, jak to funguje a že je to v podstatě velmi zastaralý druh létajícího stroje, jehož jedinou výhodou je to , že je o dost levnější než vrtulník.

+7/0
5.4.2017 20:25
Foto

P71e43t30r 46P20r62o65c44h43á17z40k94a 3572136762774

Mno, levnější není. Pokud vím, tak Mamba se prodává za dva mega a vírník skoro za jednou tolik.

0/0
5.4.2017 21:07

T30o76m50á49š 57V81e24l77č62o16v86s84k89ý 4153388869868

jednou tolik je stejná cena

+7/−4
5.4.2017 21:21

M33a13r92e66k 23V77o19k88á56l 1756854635439

my všichni dříve narození toto slovní spojení chápeme jako JESTE JEDNOU TOLIK

+12/0
5.4.2017 21:38

V78a29c45l15a11v 93K42u66b40i64č56e45k 4557144330785

Přesně... :-)

+4/0
5.4.2017 23:16

J56a20n14a 46M38u43s35i67l87o73v11á 4634843248129

je to začátečník. je přece moc krásné, že se tu lidi snaží dělat něco, co potřebují taky ostatní.

0/0
5.4.2017 20:07

J93a42n57a 15M91u52s33i73l72o40v51á 4764973698869

to já viděla vznášející se kapsli a ta létala s člověkem na palubě a nejprve taky se rozjížděla jako auto. krásné.

+1/0
5.4.2017 20:09

J65i67ř14í 52B28r41o60ž 5959555152277

Hm, vírník. Špatné auto a ještě horší letadlo. Nic nového pod sluncem.:-/

+4/−7
5.4.2017 19:48

J81i29ř85í 91P47e34t82r59á63š 3911321403607

škoda, že nemůže vzlétnout a přistát na místě jako vrtulník.

0/0
5.4.2017 19:25

J48a15r42o15m76í50r 77K67r62á44l 4550699134889

Přistát ano, jen to dost drncne. ;-)

+1/0
6.4.2017 7:03

R68i96c76h59a37r28d 10T15o98m89e23č75e59k 7536675186481

Létající možná, ale k autu to má hodně daleko. Kompromis rozdílných požadavků na silniční a letecký provoz.

+3/−1
5.4.2017 19:22

J60i34ř98í 75P76e63t91r42á20š 3581571783407

kdyby to v dražší verzi mělo 4 kola jako auto, tak by to mohlo bezpečně brzdit v zatáčkách a mohla by se povolit vyšší rychlost, k tomu trošku větší baterii, ale zas by to bylo celkově těžší a ne tolik úsporný. snad až budou ty plánované lepší Lion baterie. věřím, že v budoucnosti to jako auto bude lepší.

0/−2
5.4.2017 19:40

I27v93a69n 73M55a41r62e85k 6334498472

Ani auto ani vrtulník, jen pojízdné létající "vajíčko" . ;-(

+3/−1
5.4.2017 19:16

M71a54r88e46k 67V12o26k43á62l 1676774165209

ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle na SILNICI nepatří ...

+8/−8
5.4.2017 19:04

J55i58ř47í 29P80e95t10r16á44š 3341441803237

bylo by dobrý dopsat proč, abysme názoru rozuměli všichni ;-)

+10/0
5.4.2017 19:21

M72a30r28e70k 75V15o44k62á18l 1746464585799

myslím, že ta popisovaná rychlost kolem 40 není jen tak náhodná, ale v podstatě maximální ... a jestli i v ní vjede do normální zatáčky, tak se to celé převrátí.

+1/−7
5.4.2017 19:42

J51i80ř50í 68P83e68t55r50á92š 3581401563517

ok. jestli to chapu. tak na silnici nepatri. protoze zdrzuje provoz jestli bezne nejede ani 40.

tak ja bych jim fakt doporucil 4 kola dal od sebe a mohlo by to byt vyrazne lepsi nez ted.

0/0
5.4.2017 22:59

J97a15k65u58b 81Š67a28f95a35n21d97a 7105597121691

Takže na silnici nepatří kola, mopedy, traktory, kombajny, kočár s koňmi, chodci, traktůrky na údržbu zeleně v obcích...

+2/0
6.4.2017 15:43
Foto

P60e75t16r 66P77r22o21c41h59á93z41k84a 3502656312324

V rozhovoru v rozhlase říkal, že to jede v podstatě 25km v hodině. Tomu se dá věřit. Do normálního provozu to rozhodně nepatří. Homologaci to nemá jako auto, ale spíše jako stroj se speciálním určením. Aby to dostalo homologaci jako auto muselo by to absolvovat spoustu testů, splňovat bezpečnostní požadavky a tak. To nemluvím o případném střetu s cyklistou nebo chodcem i když v této rychlosti je to skoro nemožné, tedy pokud cyklista nenarazí do vírníku. Ostré hrany vrtule by nikdo do běžného provozu neschválil. To, že to dostalo RZ neznamená, že se s toho stalo auto. Je to opravdu poměrně mizerný létající stroj se spoustou nevýhod a ještě horší auto. Za ty peníze, které to stojí je to jen zábava pro pár bohatých. Vývojově je nepravděpodobné, že by se to někam posunulo. Vírníky překonala letadla i vrtulník. Létajícím autem se dá snad nazvat to co postavil, nebo staví ten konstruktér na Slovensku. To je praktičtější a má to jakous takou budoucnost.:-(

+2/−2
5.4.2017 21:15
Foto

M22a15r26t33i76n 44P21i48š34t59o78r90a 8778808176189

Na silnici nepatří ti, co spěchají.

0/−1
5.4.2017 21:32

V61l88a71d80i46s97l95a56v 65N29o25h92e60j44l 7158897198871

a to jako proc?

0/0
6.4.2017 1:36

L30i65b47o63r 44F10i95l24á87k 6961146130799

Autovírník nepatří na oblohu. Používají ho ti, co spěchají.

0/0
6.4.2017 7:02

J70i31r60i 48F51i68n73k 6657929897338

Na silnici nepatří ti co kochají..

Spěchání při dodržování bezpečnosti nikoho neomezuje, což se o loudání říct nedá..

+1/−1
6.4.2017 12:24
Foto

J71o41s38e30f 39V46o39r23á52č24e45k 5161212468103

Zvláštní názor:-/

+1/0
7.4.2017 4:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.