Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Náhrobky židovského hřbitova v Prostějově zajímají muzeum holocaustu z USA

Prestižní Muzeum holocaustu z Washingtonu má zájem o náhrobky ze zničeného židovského hřbitova v Prostějově. Je to poprvé, co tato přední světová instituce na výzkum holocaustu požádala o artefakty ze hřbitova v České republice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90o31s79e68f 75Š32e10m48b94e41r66a 9750832536872

Pan Ulehla má silná slova , rozumu pramálo .To se mu to kecá od PC když píše svoje nerozumy. Jinak ať mi vleze on, Kongres a pan Jelínek i s mediátorem na záda a stará se o sebe. Prostějováci se mu také nemontují do věcí kde žije. Bylo a je už napsáno tolik lží a polopravdy až to hezké není. Rozhodně si nenecháme do našich věcí kecat od nikoho jiného.

+1/0
27.7.2017 12:34

L47a82d95i35s89l15a20v 88B58u71r88d36a 2457244918675

Máte pravdu. Potomci těch, co jsou tam pohřbení a jejichž náhrobky skončily bůhví kde, jsou přece taky skoro 80 let mrtví a zahrabaní někde v Polsku, takže teď už je to jenom Vaše věc. že Vás hanba nefackuje.

0/0
28.7.2017 8:44

R96o52s53t67i21s10l36a37v 34S90t80r57u69ž81k89a 5323190460168

A další záměrně zkreslené informace v článku pana Šverdíka patrně na objednávku pana Jelínka. Dvůr vydlážděný náhrobky ?? A co takhle pěší zóna v Praze na Můstku ?? Ta je celá vydlážděná dlažebními kostkami z rozřezaných náhrobků. Důkaz na odkazu!! http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10116288835-z-metropole/217411058230016/obsah/539171-zide-za-normalizace

+1/0
27.7.2017 10:30

L85a76d57i22s18l80a41v 31B96u85r95d63a 2347134728695

Dvůr není vydláždění náhrobky? Je, tak co je na té informaci zkreslené. To, že je pěší zóna v Praze vydlážděná žulou z náhrobků, je samozřejmě donebevolající, díky za odkaz.

0/0
28.7.2017 8:23

J32i40n85d76ř47i56c68h 11H98r34a61d29e75c80k66ý 6265979172152

dvůr vydlážděný náhrobky, to chce silný žaludek!

+3/0
27.7.2017 9:51

P89a48v39e44l 85K78ř77í39ž 8507381360569

Tak oni lidé v minulosti nebyli tak přecitlivělí jako dnes.

0/0
27.7.2017 11:48

L54a95d22i66s91l33a69v 67B39u18r56d23a 2837294228545

Aha, jako že ho měli vydlážděný v minulosti, a teď už ne?

0/0
28.7.2017 8:24

K25a29r78e64l 26K97o81n30e92č94n98ý 9967693264276

Mimozemšťan Špidla jako mediátor? To je snad vtip, ne?!?

0/0
27.7.2017 9:47

J72i71ř77í 16K32o63z23l73í92k 1389486742819

Trochu mi tím připomínáte, proč tento problém vzniknul, fašisté a po nich komunisté také předpokládali a uplatňovali kolektivní vinu a sami si říkali "slušní lidé"...

+1/0
27.7.2017 9:13

J91o26s60e66f 65M33i23c31k58a70l 2395567242908

V krestanske zemi se mají prednostne resit záležitosti křesťanství. Co nám pořád Židi nutí nejake jejich problémy. Máme se snad neustále cítit provineni jen proto, že se oni dobrovolne presidlili z Babylonie do Evropy a pak je tu nikdo nechtěl?

Nutí nám budhisti nebo hinduisti svoje problémy? [>-];-O

+2/−13
27.7.2017 8:46

J73a96k33u71b 97P22r89o82k50e16š 6223898902113

Vasi předci sem také dobrovolně přesídlili, nechtěl byste tedy dobrovolně přesídlit do své pravlasti?

+1/−1
27.7.2017 9:27

J55i85ř36í 77S32v10a38š75e44k 9414418463139

kterou křesťanskou zemi máte přesně na mysli?

+1/0
27.7.2017 9:31

P95a23v11e47l 59P18o72s49p76í68š65i49l 7610902188758

Muzete je zacit resit, vy jeden krestane... nekdo vam v tom brani? ;-)

0/0
27.7.2017 9:32

Š54t54ě75p42á21n 74R72y44b61á33ř 9235625972618

Jenže v našich zemích bylo a je běžné, že se hřbitovy, v naprosté většině případů křesťanské, ruší, na jejich místech se staví. Zkrátka prostor se recyklace. Každý pár set let starý kostel uprostřed obce měl kdysi kolem sebe hřbitov. A co je tam teď? Domy, parky, parkoviště... Prostě tady je jiná mentalita a té se každý, kdo zde žije či žil, musí přizpůsobit. Tale kauza neřeší okolností zániku hřbitova, ale současné využití tohoto prostoru.

+6/0
27.7.2017 8:25

L91a40d61i19s92l68a49v 67B61u80r27d61a 2777274698375

Ano, křesťanské hřbitovy se běžně rušily, židovské ne, každý to měl holt jinak. Protože většina židů se stala obětí "konečného řešení", nebo emigrovala, je tady najednou "jiná mentalita", které se musejí přizpůsobit?Rv

+4/−2
27.7.2017 8:42

Š70t18ě29p10á89n 86R65y13b91á30ř 9505655852368

Mentalita je pořád stejná, prostor se recykluje. A každý příchozí se musí přizpůsobit naší mentalitě. Nemáme neomezený prostor. Co dřív bylo za hranicí obce, je dnes uvnitř, nebo tam vede komunikace, je tam výrobní hala. Až umřou pamětníci pohřbených, prostor se zrecykluje.

0/−1
27.7.2017 13:21

L93a19d51i24s76l35a87v 52B96u49r35d85a 2917934248585

Jaký příchozí? Židé tu žili a žijí stejně jako křesťané.

0/0
28.7.2017 8:27

Š96t54ě73p34á61n 14R43y96b71á14ř 9745575262728

Přišli do prostoru, kde dominoval a dominuje národ, který v době jejich opakovaných příchodů má mnoho určitých návyků. Oni, stejně jako (časově) Němci, Židé, Cikáni, Vietnamci... jsou hosté na území větsinového národa. Buď se (alespoň) podřídí zvyklostem tohoto národa či ideálně asimilují (a pak budou součástí dominantního národa), nebo tu nejsou vítáni jinak než jako hosté.

0/0
28.7.2017 8:40

L28a82d80i35s86l18a20v 63B50u44r49d28a 2217794738135

Co to melete? Bez problémů zde koexistovali i se zvým zvykem, že hřbitov je posvátné místo, pokud by hřbitov nezlikvidovali náckové (či komunisti), byl by na místě určitě dosud. Proč by se najednou mli něčemu přizpůsobovat?

0/0
28.7.2017 11:29

Š93t70ě88p42á33n 95R91y61b73á89ř 9755535512718

Ale pro křesťany je hřbitov, stejně jako kostel... posvátným místem. Ale jen do doby, dokud jako posvátné místo slouží. Stejně jako se odsvěcují kostely, ruší se hřbitovy křesťanské, bourací se kostely, tak se i odsvěcují a bourají synagogy, ruší se hřbitovy židovské. Pokud to někdo neumí či nechce přijmout, musí si nalézt svůj prostor a zavést si tam vlastní pořádek, pokud o svém názoru nepřesvědčí větsinovou společnost.A i židovské hřbitovy se na našem území řešily a ruší, to není záležitostí 20. století. To jenom hysterie posledních dekád se snaží z toho dělat zločin nebo senzaci.

0/0
28.7.2017 17:12

D60u39š35a34n 30S52l14o66b17o15d48a 9421146395840

Jasně, vymazat historickou paměť. O to tady jde, že...?

0/0
27.7.2017 8:44

Š43t92ě63p33á68n 20R13y67b83á48ř 9325895292618

Pak bychom historickou pamětí mohli nazvat každou stavbu. A kolem pravěkých, starověkých, románských... staveb by byla paneláková sídliště a neměli bychom co žrát, protože na pole by nezbylo místo.

0/0
27.7.2017 13:27

L95a42d65i21s78l82a19v 92B85u58r30d97a 2367634838925

Vy jste právě přistál z Marsu? Přesně jak to popisujete to přece (nejen) u nás je, kolem staré zástavby v centrech stojí ta novější. Kromě Mostu, to je jedno z mála míst, kde se prostor skutečně "zrecykloval", tak jak píšete výš.

0/0
28.7.2017 8:34

Š90t90ě62p76á39n 96R21y29b82á60ř 9575705502858

A Vy jste odkud? Nebo snad máte pocit, že na Staromáku... jsou dřevěné románské domy? Hrad je jak za Václava II? Pokud něco slouží, tak se to používá. Přestane sloužit, přestaví či zbourá a prostor se recykluje. A sloužit to může i jinému účelu, jako památka, ale památek je omezené množství, dané jejich významem. AFAIK ten hřbitov, o který se jedná, přestal sloužit pohřbívánÍrán v roce 1903, takže v roce 2017 ho obnovit je nesmysl, protože už není nikdo, kdo by pamatoval tam pohřbené. Nanejvýš provést exhumaci kostí a jejich pietní uložení na jiné jedno společné místo.

0/0
28.7.2017 8:51

L97a61d84i15s20l72a81v 31B34u55r74d49a 2167144128695

Za prvé se nebavíme o domě, ale o hřbitově. Dům je "spotřební" záležitost, hřbitov či kostel jsou posvátná místa, ke kterým se přistupuje jinak. Románské rotundy v Praze stojí dodnes, čím to, že se jim ta vaše "recyklace" vyhnula? Hřbitov jako pohřebiště sloužit přestal, ale jako pietní místo s náhrobky sloužil dál až do války, pokud vím. A nevidím důvod, proč by se zase obnovit nemohlo.

0/0
28.7.2017 11:37

Š82t48ě83p89á57n 40R37y52b31á98ř 9305455382278

Takže jak vysvětlíte stovky zrušených kostelů, hřbitovů v průběhu minulých stovek let na našem území? Mnoho románských rotund bylo zrušeno, kameny rozebrány. Většina rotund, co dnes stojí, jsou moderní repliky z 19. století (Říp atd.). Jen málo z nich jsou originály (Budeč). A repliky rotund se stavěly na volných prostranstvích a jen ty, co měly mimořádný význam. Tady to není diskuze o znovuvybudování starého židovského hřbitova v Praze Josefově.

0/0
28.7.2017 17:24

L34a48d51i10s59l67a23v 31B53u21r21d68a 2657164128885

Zvláštní, tak replika rotundy vám divná nepřijde, ale replika hřbitova je špatně? Hlavně se bavíme o židovském hřbitově, čili o tom, jestli se zlikviduje, měli rozhodnout zas jen židé.

0/0
28.7.2017 21:40

Š89t16ě27p22á76n 18R85y59b38á67ř 9345415832208

Až se budělat jednat o repliku Starého Židovského hřbitova v Praze, nemám námitky. Snad k tomu nikdy nedojde. Ani nacistické Německo ho nezrušilo. Ale hřbitov provinčního významu uprostřed města...

A ne, o tom, jestli se zruší či ne nemohou rozhodovat Židé, to je území národa, co tu převažuje. Každý jiný je tu hostem a musí se přizpůsobit.

0/0
28.7.2017 21:55

Z51d45e92n17ě31k 35V97o16d54á44k 7565616947722

Zajímalo by mě, zda by byla taková péče (i třeba jen třetinová) i kdyby se jednalo o nežidovský hřbitov a náhrobky ?

+4/−12
27.7.2017 7:51

J78a87r73m31i50l41a 19P23í28c25h50o26v61á 5902707914433

U nás je zrušený křesťanský hřbitov, na jeho místě je park. Na tom hřbitově je i odsvěcený kostelík, občas jsou tam koncerty, jinak nic.

+1/0
27.7.2017 8:51

P80a47v42e68l 74P75o58s84p75í90š83i61l 7810652248238

Muzete se zacit angazovat... vycitat nekomu, ze se snazi o "sve" hrbitovy a historii starat, kdezto nam je to vicmene jedno a dokazem tak maximalne povdehcnout si na internetove diskusi, je trochu ubohe...

+1/−1
27.7.2017 9:31

J23a80r50o92s13l90a52v 11B37a27š76n65ý 1150723167

Okurková sezóna je jak vidět v plném proudu, stokrát omílané se objevilo po stoprvé.

+3/−18
27.7.2017 6:31

M44a62r11t74i24n 62U13l14e21h25l46a 4731494358

100x omilane, ale porad dulezite a nevyresene !

+14/−1
27.7.2017 7:24

Š61t46ě58p35á12n 48R20y30b97á40ř 9885945402418

Víte, kolik set a tisíc křesťanských hřbitovů je v našich zemích recyklováno? Každý starší kostel uvnitř obce měl hřbitov. To je prostě mentalita tohoto prostoru. To není nic protižidovského.

+5/−2
27.7.2017 8:28

J57a97r91o79s12l84a48v 98B80a89š10n60ý 1190763387

Vyřešené je to dávno, hřbitov tam od války není a nebude! Je tam park, škola, sídliště. Tak to je a tak to dej bůh zůstane. Připomínka zrušeného hřbitova jde udělat mnoha způsoby, pokud to někdo považuje za nutné, snad nějaké pietní místo bez omezení veřejného prostoru. Najděte si hlavně už jiné téma, už víme, že naši předci byli darebáci, my z Prostějova nejsme o nic lepší a jsme vlastně stejní jako ti fašisti. Já jsem navíc lakomý Hanák a Američanům bych nedal ani ň. Jsou to náhrobky ze hřbitova a s holokaustem nemají nic společného.

0/0
28.7.2017 14:12

Š77t65ě26p12á75n 75R80y27b40á12ř 9335945232638

Víte, na co jste reagoval? ;-) Nebo jste si spletl můj příspěvek s jiným?

0/0
28.7.2017 17:26

Z69d85e29n31ě71k 56V22o32d65á71k 7635856627642

omylem mínus

0/0
27.7.2017 7:52

M68a35r51t39i42n 91U29l73e71h91l64a 4651764808

Prostejovaci jsou fakt banda tupcu. Stat i EU by tomuto mestu meli pozastavit veskerou pomoc !:-/ Izolovat je od sveta slusnych lidi stejne, jako svet kdysi izoloval jihoafrickou republiku kvuli apartheidu !

+9/−9
27.7.2017 6:11

Z61d76e77n88ě34k 44V20o14d79á38k 7475306257552

můžu vědět proč? Bydlím kousek od Prostějova a to město znám.

To by asi měli spíše izolovat Vás od slušné společnosti.

+5/−5
27.7.2017 7:53

Z98d54e47ň88k23a 25V58e15s59e93l61á 8319435957230

Prostějováci ne. To prostějovští radní. Rv

0/0
27.7.2017 21:07

J37i66n16d78ř41i69š88k92a 74B60u27r53g63e54r23o90v22á 3755734738275

Je to vůbec lidské?! Dláždit si dvůr z jakýchkoliv náhrobků by mě nenapadlo ani v nejhorším snu! Co to bylo za zrůdy, že nectíly památku zemřelých?! A teď ještě zviditelňují svou poděděnou zrůdnost potomci, kteří chtějí zaplatit za odevzdání artefaktů a šroubují cenu. Kam jsme se dostali?! O D P O R N É !!!

+30/−3
27.7.2017 6:06

J53a74n 52J60í31c56h26a 8830360138111

Takova byla doba...a dnes na tom chteji neco trhnout..

0/0
27.7.2017 6:52

A24n90n52a 70V40e50s83e84l20á 3619720381950

Jenže mnoho lidí ani netušilo, že mají doma náhrobky. Podívejte se na pořád o tomto na čt1.

+3/−2
27.7.2017 7:30

J70i93n59d46ř12i49š54k68a 32B94u82r91g63e28r19o23v71á 3195474578255

Tak aspoň že tak...

0/0
27.7.2017 7:42

K39a72m12i51l 59P71y90t88e62l64a 8792460551889

A zmenilo by to neco? Dnes to tusi a predvadi ukazkovy hyenismus.

+5/−1
27.7.2017 8:11

J78i80ř86í 57N41e90u94m68e78i76s31t74e70r 2482525353791

Tak už to vědí.

+2/0
27.7.2017 8:20

L79a41d31i57s94l51a77v 62B79u68r40d13a 2557174398805

Řeč je snad o těch, co to dobře vědí.

+2/−1
27.7.2017 8:47

J26o91s38e60f 98Š82e48m76b42e71r82a 9490262276242

Jindřiško ve vašem příspěvku je vidět, jak je lehké manilpulovat s míněním druhých lidí. Poděděná zrůdnost.... , tak to jste mne pobavila;-D. Používejte rozum laskavě. Nakonec ,než se celý mediální humbuk usadí se ještě o sobě a svých spoluobčanech dozvím, že tu donedávna upalovali čarodějnice, jedli děti a co občan města to , rasista. Už se o tom nakonec natočil a promítal na festivalu film. Tak, že radím těm kterým se Prostějované nelíbí,aby sem raději vůbec nejezdili :-).

0/−1
27.7.2017 12:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.