Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Osadu sedláků komunisté nestrpěli. Muže uvěznili, ženy a děti vyhnali

Smutnou roli přisoudila historie osadě Símře u Soběchleb na Přerovsku. Stala se učebnicovým příkladem násilné kolektivizace venkova a takzvané Akce kulak. Všechny tamní sedláky komunisté v 50. letech minulého století uvěznili, ženy a děti pak vyhnali na Českomoravskou vrchovinu. Návrat domů byl všem zakázán.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a88n 48B54a22b39i41č56k18a 9823379963467

Já si pamatují, že jako pětileté dítě, mě matka vedla za ruku do nádvoří, kde se rozdávala UNRA.(lidé zapomínají, že komunistí již měli většinu národních výborů pod kontrolou jíž od konce války ) A tam dvě soudružky, ji napadli. že to je jen pro potřebné a chudé, my že máme barak a bratr ze statku jí může dát jídla dost.. Pamatuji si jak maminka plakala a jí jsem s toho byl vyděšený, protože jsem nerozuměl tě ideologické zápletce.

Na úsměvné straně bylo to, že soudužky meli otevřenou konservu a byl tam něco jak žebírko v tomato štávě. Protože to považovali za nejedlé, tak pod pumpou prali to maso od kečupu, aby to bylo podle nich poživatelné. Kečup jsme tenkráte neznali :-)

+1/0
6.5.2018 20:47

L58a48d63i46s21l20a23v 54S44o25v65a31d12i35n13a 1779391697

No nevím, ale pocházím ze vsi, vzdálené, možná 30km od nich. Přílepy u Holešova. Tady synové největších tzv.Kulaků, byli ve vedení JZD, nikdo jim a dalším nekroutil krkem a bylo to i v okolí. Přičemž, tu v Přílepích a Holešově byly zámky, a zase, sloužící u těch hrabat, či co to bylo, byli z tehdejšího Rakouska a Německa. Potomci tu po válce zůstali a nikdo jim nekroutil krkem, někteří měli VŠ a další. Mohli navštěvovat rodiny v Rakousku i v NSR, bez problémů. Viděl jsem film s Radkem Brzobohatým - Všichni dobří rodáci - a tam to bylo vše ukázáno. Že když se někde dostal k moci Hňup a Debil, tak to nemohlo jinak dopadnout. Takže mi to říká, že ne systém, ale lidi. Vše je jen o lidech. A když půjdu dál, válka a slavná Partyzánská grupa Murzin. Ty lesy Přílepsko-Rusava a další nejsou tak velké, aby je tehdejší Německá posádka v Holešově nevyčistila. Bylo to totéž. To jen pro srovnání, že to není režimem, ale lidmi. Kdysi byl v TV Španělský film Fuente Ovechuna - ovčí rouno, kde se lid ze vsi vzbouřil proti svému hraběti, či co to bylo a král jim dal za pravdu. Mimochodem, taky z jedné části pocházím z rodiny kulaků, kde můj děda a babička byli soukromí zemědělci a nikdo jim nekroutil krkem, ale to v letech - cifra - 1920 byli na vesnicích skoro všichni, nějak se živit museli. Škoda,dobře už bylo.

+2/−7
6.5.2018 20:32

J11a70n 80B77a58b42i20č21k14a 9873769753147

Byl to nelidský režim a ideologie, který to těm lidem umožnil Vládní politika byla jasná, to že se našli lidě, kteří se ji snažili neprovádět do důsledků Tak to dělali navzdory komunistické ideologii, kterou se snažíte omluvit

Marxismus to říká jasně. Zmocnit se vlády, zavést revoluční teror, diktaturu proletariátu, likvidaci reakční třidy, sespolenštění výrobních prostředků, snaha o beztřídní společnosti. Jenže kdo se namáhá Marxe číst

+2/0
6.5.2018 20:57

P87a45v33e60l 93R75o21s57e95c12k64ý 6986735821339

Pane Sovadina. To co píšete, je spíš o tom, že i uprostřed nelidského režimu se našel někdo odvážnější, nebo normálně uvažující, kdo nedělal ostatním peklo ze života. Máte ale pravdu v tom, že to je o lidech. I ty nelidské podmínky se dají snášet, když máte dobré lidi okolo. Ale ten systém fakt nebyl dobrý. Co na něm prosím Vás bylo dobrého?

0/0
11.5.2018 13:03

M20i13l38a77n 78V22o36l36e65k 5799893306359

Ono se v 50. letech dělo něco špatného? To by se asi po roce 1989 Václav Havel zasadil o potrestání viníků. A když ne on, tak tady ti rozhořčení diskutující.

Já bych se rád dozvěděl, kdo potom ten jejich majetek ovládal. Kdo konkrétní z toho měl prospěch. Předseda JZD?

+1/−8
6.5.2018 20:09

J10a15n 34B77a67b21i76č84k77a 9733189113287

Předseda JZD musel poslouchat co mu nařídil zemědělsky odbor okresního výboru strany.

+1/0
6.5.2018 21:00

R21a14d68o26m78í84r 59P86e11š10o59r97n96a 3909616199676

Myslím, že většina obětí zločinů spáchanými Komunisty nebyla nikdy plně rehabilitována. V archívech je jen 20-30% všech zvěrstev o kterých je někde zmínka. A i když zmínka někde je, tresty byly výsměchem do očí rodin všech těchto obětí...

Nikdo za tyto zločiny nebyl z bývalé KSČ potrestán, nikdo z hlavních pohlavárů, natož z těch, kteří zabírali majetky nepohodlným občanům, anebo je tajně zabíjeli, jako jsem byl svědkem např. já...

Proto generace Zemanů, Klausů, Grebeníčků a Filipů je tak zbabělá, že si nezaslouží jediného slůvka úcty (Jsou vyčůraní hajzlíci). Oni se vezli pod hlavičkou zločinecké strany, po 89 se pro jistotu tito prospěcháři překabátili do jiných stran, aby unikli pozornosti, ale jejich myšlení a praktiky je prozrazují dodnes...

A dokud zlo, které napáchali na lidech, ať už byli jen v KSČ pasivně, nebude zviditelněno a vystaveno na veřejný pranýř a náležitě potrestáno, nikdy v této zemi nebude klid.

+4/−1
6.5.2018 19:44
Foto

R79i14c55h84a57r90d 76N86e40u62g15e47b41a39u29e75r 6598109316672

A půdu jim vrátili?

0/0
6.5.2018 17:14

J48a11n 15B69a47b98i14č73k78a 9703309253757

Pokud utekli do Ameriky, těm se nesměl žádný majetek vracet, ani za sametu

0/0
6.5.2018 19:52
Foto

M20i92l14a55n 42K63o23m90e38r47s 3327541499680

Pro tyto zločiny není omluvy. Jakékoliv výmluvy na to, že taková byla doba, že to byly pouhé excesy fanatiků, případné zlehčování vzpomínek pamětníků, očitých svědků či přímých obětí se rovnají souhlasu s těmito zvěrstvy.X

+18/−1
6.5.2018 16:54

Z70d40e32n46ě89k 39H50o28r78á98k 4841464589857

Omlouvám se, mělo být samozřejmě +!!

0/0
7.5.2018 6:00

P12e18t68r 41K89r70á30t45k24ý 5299266466181

a takoví nyní budou držet u moci jednoho takového "gulaga", který nám tu vladne, který ovšem k majetku nepřišel tvrdou praci, ale mafianskymi praktikami. to jsou paradoxy.

+7/0
6.5.2018 16:29

J75i19ř62í 81Ř25e97z39n42í43k 4552342393845

Jak mám věřit celému příběhu, když se zde vyskytuje tento údaj: Ani tam to ale Holubcovy děti neměly jednoduché. „Když například rozdávali fíky z UNRRy (Správa Spojených národů pro pomoc a obnovu - pozn. red.) a na naše kluky přišla řada, uvědomělý soudruh učitel nařídil: Tito nedostanou nic, mají otce kulaka!“

Ake UNRA končila v polovině roku 1947. Podle toho to vypadá, že všechny ty hrůzy, které článek popisuje, se odehrály před r. 1948, čemuž je možné věřit dokonce i podle Osvobozeného našince, který v téže době před polovinou r. 1947 informoval o trestech za neplnění dodávek.

+3/−11
6.5.2018 15:45
Foto

M35i91l24a15n 69K95o14m36e88r30s 3787891649770

Fíky, čokoláda, balíčky s denními dávkami pro vojáky US Army, byly z přebytků této armády a byly distribuovány ještě po "vítězném únoru". Já, jako kluk, si vzpomínám, že ještě v roce 1949 tyto dávky prodávala v naší vršovické ulici v Praze paní Němcová, coby majitelka koloniálu. Ale dlouho ne.X

+8/0
6.5.2018 16:41
Foto

R48i35c26h12a29r53d 30N73e18u26g26e69b47a29u52e68r 6618449126142

Tak to rozdávali z nějakého jiného programu. To nezpochybňuje celý článek.

+2/0
6.5.2018 17:16

J45i38ř31í 18Ř59e30z41n80í86k 4882832913605

Ale zde se bavime o r. 1952.

UNRA nebyla o dodávkách z přebytků US Army. To zase bylo něco zcela jiného.

Pamětník něco popletl.

+2/−2
6.5.2018 17:36

J30a89n 17B27a52b14i85č63k60a 9823979883107

Jak si pamatuji tak nějaká pomoc přišla i v padesátých létech. To náhodou, protože pytle ve došli sypké věci, byly tak kvalitní, že teta strýci z toho pytle ušila kalhoty do práce a řešila problém, jak to nastřihat, aby tam nebylo to vytištěné USA

+1/0
6.5.2018 20:00

P57e84t83r 29N67o44v86o59t42n20ý 9141179520985

Diky za tento clanek, bohuzel i nadale plati, ze estebak, komunisti a cssd maji dohromady 45%.

+13/−1
6.5.2018 15:32

V21á49c85l29a41v 33L19a27d38a 6442513194393

Co s tím má společného ČSSD?

0/0
6.5.2018 20:34

P25e49t83r 54V33o28j58t72a 4554961663305

Konečně někdo, kdo ví, že v této zemi žili a žijí sedláci a nikoliv farmáři. Moc děkuju.

+19/0
6.5.2018 15:31

T48o14m10á86š 79R13e19k10t15o73r 1248734637659

Proč, když už to chtěli po letech řešit (a naobžalovali ty kteří toto skutečně organizovali) to neudělali v 89? Jaky smysl to mělo v roce 2013 s jedním přeživším starcem kterému tehdy bylo něco přes 20 a těžko si tohle vymyslel?

+10/0
6.5.2018 14:56

M65a90r39t55i48n 77K58u15l71h19á57n65e79k 4873932359649

dříve se státní správa, státní zástupci a soudci ....často komunisti velmi bránili soudit komunisty ;-€;-€:-P

0/0
6.5.2018 19:43

V51á28c97l92a28v 18H40r58a41d41i19l 3334518352191

"Jílek, kterému tehdy bylo už 89 let, dostal dvouletou podmínku."

to je hroznej trest - asi na úrovni poznámky do žákovské knížky ......

+11/−9
6.5.2018 14:52

O89n67d62ř67e42j 10S57e87k70e43r42a 1897386246329

To není pravda ani dnes, natož tehdy.

+2/0
6.5.2018 14:57

L30e15o78p18o71l54d 65P71r46o81k98e95š 8169464497

Jeden znalec historie , prognostik a president , se přesto po těchto událostech do KSČ narval.

+16/0
6.5.2018 14:11

M80a29r83t48i74n 22Ž35e35l92i64n93s40k37ý 9588849279112

Ani jejich tridni nepratele nenechali na ulici jako dnesni lidumilove. Jinak 50. leta byla samozrejme prehnana co do perzekuci, to snad odsoudili vsichni vcetne komunistu, mimo par fanatiku.

+1/−33
6.5.2018 13:59

R44a19d20i13m 53S42i62m63u34n94e25k 2840430136504

Na ulici ne, dali je do koncentraku... prehnana co do perzekuci ? Jako ze perzekuce mely byt mensi?? :))

+13/−1
6.5.2018 14:04

M51a30r62t22i16n 89Ž48e19l94i79n85s53k77ý 9248379239602

Ano, to bylo spatne ta buzerace skrze spatnou urodu, nebo dokonce zavirani lidi. Ale alespon zbytek rodiny neskoncil na ulici jako kdyz dnes v souladu se systemem si nekdo udela prehnane vydelky z dluhu, nebo dokonce i u cloveka, ktery uz nedluzi... nevidim tram nejaky velky rozdil co do nepravosti, jen v tech 50 letech to bylo fyzicky brutalnejsi I co do vezneni a tou nas nebylo ani zdaleka tak spatne jako tam, kde radila CIA a perzekuovala nepratele mezi civilisty v jinych zemich nez USA.

0/−31
6.5.2018 14:14

M64a96r61t96i35n 46B37i86t30t83n50e27r 4192506586615

Co dělali komunisté v té době se nedá nijak obhájit ani zlehčovat a nemá smysl snažit se to srovnávat s dnešní dobou. Je to úrovní nespravedlnosti a brutality úplně jinde.

Tehdy cíleně šli po určitých lidech, které pronásledovali, zavírali do příšerných podmínek, vyháněli celé rodiny z kraje kde se ti lidé narodili a kde jejich rod žil třeba i generace.

To nemá smysl s exekuční zvůlí, která se rozbujela v tomto systému smysl srovnávat. I když souhlasím, že řada lidí kvůli tomu také přišla o majetky v podstatě nespravedlivě a že někteří exekutoři se chovali příšerným způsobem a stát to roky tiše přehlížel nebo podporoval.

+11/0
6.5.2018 14:33

T52o87m16á95š 72R20e20k95t98o25r 1328664877849

Problém je že podobné svinstva v 50tých letech dělai i "demokraté" s"komunisty" v USA. Dnes je to pro nás nepochopitelné.

+2/−7
6.5.2018 14:59

J48a95n 80B64a30b45i50č53k26a 9833349353847

To je ovšem komunistická propaganda. Byla studená válka a sověti používali komunisty v západních zemích jako pátou kolonu aby pomáhal jakýmkoliv způsobem sovětśkým zájmům. Nakonec i u nás. A tak byla snaha, aby se komunisté nedostali na citlivá mista, ve vládní administrativě a veřejných sdělovacích prostředcích odkud by mohli škodit. Tad se ukázal Regan jako statečný človšk, protože když se komunisté pokusili převzít a kontrolovat odbory v Hollywood, což se jim málem podařilo, se jim postavil. Tak Regan i když mu bylo vyhrožováno smrtí, zorganisoval nekomunisticky cíticí herce a vůbec členy show businessu a podařilo se jin vytlačit komunisty z vedení. Nikdo jim nebral majetek, nemučil, mohli si dále hlásat svoje názory. mohli pracovat kdekoliv pokud to nebylo místo, kde by mohli ohrožovat bezpečtnost USA. Samozčejmě to, že nemohl dělat v USA třeba v CIA či v Holywoodu mu nedovolili natočit pokomunistický film natášet a u nás někhoho mčšli, sebrali majetek, nemohl studovat a podobně to komunistí tvrdí, že to bylo to samé.

0/0
6.5.2018 20:33

M16a96r90t85i38n 37Ž91e35l36i31n27s87k53ý 9868659969202

Jde to podle me srovnat naprosto v pohode. Proste system ma urcite vysledky. Ten za komunistu mel ty, ktere mel. 50. leta snad samotni komuniste odsoudili, takze predhazovat je nadale je podle me podobne jako predhazovat napriklad katolikum jak mucili a vrazdili odpurce, co pokud vim take odmitli a omluvili se. Obrovsky narust loupezi, vrazd, nemoznost vymahat pravo, tisice mrtvych bezdomovcu... to jsou vysledky systemu po Listopadu 89, ktery mel byt lepsi. Dnes uz se to snad celkem uklidnilo, neni potreba podle me velkych zmen, aby se to dalo pokladat za slusny system... jen tu trapnou propagandu by si mel rezim odpustit, jinak lidi donuti potopit i to, co je dobre.

0/−6
6.5.2018 17:33

J23i69ř98í 45K44r54a46j54í30č23e20k 5982713321705

Kteří komunisti to odsoudili? Ty, Semelová, Skála??...

+8/0
6.5.2018 15:10

M46a34r14t97i17n 38Ž92e39l95i58n22s73k62ý 9758759589842

50. leta komuniste odsoudili jako leta kultu osobnosti neshodujici se s myslenkami komunizmu... to jsme se alespon ucili uz snad na zakladce za komunistu.. vy asi ne... teda...

0/−7
6.5.2018 17:08

M55a15r69t63i36n 49Ž70e51l54i41n18s24k81ý 9368649989562

Jinak ja nejsem komunista, jen nemam rad propagandu. Nasi komuniste byli podle me i s temi fanatickymi lety porad lepsi variantou nez mnohe rezimy s jejich obetmi antikomunistickych represi podporovane USA, Zapadnimi zememi. Chce to byt nestranny. Diky antikomunisticke propagande dnes podle me muze na ulici umirat clovek a lidem to prijde normalni, ac za komunisty by byli lide zhrozeni a volali po padu zlocinneho rezimu... lide jsou neustale oblbovani... kvuli tomu se komuniste neodstranovali, aby propagandistickou ulohu prevzal nekdo jiny...

0/−10
6.5.2018 17:23

V50i28k81t67o88r 80Š29p40i12č85k32a 6808822774

Je to v lidech .Můžete být černí , rudí , modří ...pokud se ukáže zvůle ve společnosti ,stádo půjde bez skrupulí kopat hroby, pokud jim slíbíte výhody... Morálka je jediným skutečným ukazatelem humanity a bohužel i tím , co se vůdčí síle ve společnosti většinou kriticky nedostává ...

+10/0
6.5.2018 13:54

B53o63r35e52k 65T62o16m20i84s 2426553629968

Lidé lidem, Češi Čechům. Sami jsme si zvolili komunisty, sami sme vítali soudruha Gottwalda s tím jeho : Právě jsem se vrátil z hradu.

+5/−1
6.5.2018 13:41

R84a25d24i32m 56S74i16m34u57n76e27k 2650330496334

Kscm by to okomentovala, ze proste chyby se stavaly, stejne jako dnes a navic je to jednostranny pohled a dost casto se stavali, ze k sabotazim dochazelo... proste tezko nyni soudit a je treba hledet kupredu... jo a omluvili se asi uz stokrat a uz se k tomu nebudou vracet... praci cest!

+11/−1
6.5.2018 13:37

V33i62k48t70o71r 62Š64p59i56č82k97a 6458492404

Komunisti a socialisti , po revoluci přibyli jen prospěcháři....mějme to na paměti !

+6/0
6.5.2018 13:37

R42o48s21t36i83s44l24a87v 62V74o15m76á53č94k86a 6188864411225

Každá zrůda za tohle zodpovědná měla po revoluci do konce života platit jako mourovatá, když už ne viset na kandelábru.

+29/−1
6.5.2018 13:26

O82n86d31ř93e83j 90V44a29l64e66n49t58a 5388661939242

Přesně. Sametová revoluce byla chyba. Tyhle stvůry měli pověsit....

+2/−1
6.5.2018 17:57

H37o15n38z49a 14V18r44á10n72a 5651937184681

No, že pod takové články nechodí si zadiskutovat ti co tvrdí, jak bylo za bolševika lépe.

+26/−3
6.5.2018 13:19

M72a47r95t65i32n 65Ž52e21l54i37n45s48k25ý 9598309239262

"Bolsevik" nebyl pouze 50. leta. Rezim se menil na konci 80.let. Vseobecne byl "bolsevik" pro lidi prijatelnejsi nez RH monarchie, nebo prvni republika a pro nektere byl legitimne lepsi i dnes.

+1/−16
6.5.2018 14:03

M75i19l59a80n 59V12o57l91e18k 5749513316309

Ale za tu dětskou práci by je soudil dnešní režim taky.

0/0
6.5.2018 20:11

P28e95t35r 59M91a28c53h91á15č10e50k 9137824763

Svině komunistický.

+41/−1
6.5.2018 13:10

T92o10m88á58š 23R85e56k88t84o58r 1878234457489

Ten sedlák byl u komunistů taky, doufám že nenadáváte i jemu...

+2/0
6.5.2018 15:00

D73e24n90i11s 88H33u18m49l 4222645665116

pár měsíců dozadu mi tohle smazali a sebrali íčka, a to jsem měl polovinu písmen vyhvězdičkovaných

0/0
6.5.2018 18:52

D68e33n70i19s 19H76u75m35l 4632915295266

A o kus vedle nazápad staví Marxovi sochu

+28/0
6.5.2018 13:08

P38e44t72r 38M21a76c71h78á82č15e28k 9907194493

Nemusíte chodit vedle. U nás sedí bolševický zmetci zrovna v Parlamentu. Estébáka máme za premiéra, a na 1. Máje se i třicet let po revoluci veřejně mává rudou vlajkou. Asi prostě máme co si zasloužíme.

+23/−2
6.5.2018 13:14

H24o58n67z52a 86V33r90á21n27a 5321287744481

Bohužel, máte pravdu. Sice tu je dost takových, co vzpomínají na bolševiky jako na hodné strejdy, ale naštěstí je tu dost pamětníků na to, co to byl za ksindl. To že je komunistická ideologie zvrácená až úchylná se holt musí dětem připomínat pořád a pořád dokola, nebo tu budem jak na západě a v EU, kde mi občas některými kroky připomínají rok 48.

+15/−2
6.5.2018 13:26







Najdete na iDNES.cz